Bygger ett extraljuslarm till bilen

Permalänk

Bygger ett extraljuslarm till bilen

För ett par veckor sedan så var det ett klåfinger som inte kunde skilja på ditt och mitt och stal våra extraljus samt registreringsskylten till bilen.

Då jag gillar att koda och har ett par raspberry pi liggandes så tänkte jag att jag ska försöka mig på att bygga ett larm.
Problemet? Ja jag har ungefär noll koll på hårdvaran och framförallt elektricitet.

Tanken är att raspberry pi ska ha en slinga kopplad till sig, när den slingan klipps så ska en siren utlösas. Sen kommer jag köra andra script på raspberry pien som ska trigga andra saker, men inget som jag behöver blanda in elektricitet och massa kabelanslutningar till.

Jag har ritat upp min tanke i ett kopplingsschema, MEN jag vet inte om det saknas något, om det ens är genomförbart och om jag tänker helt fel.

Jag misstänker att jag behöver koppla sirenen till ground på nåt sätt? Och för att inte bränna hela raspberry pien så lär man behöva göra något mellan raspberry pi och sirenen, typ ett motstånd kanske?

Som ni säkert märker är jag helt nybörjare på detta, och jag vet inte ens om detta är genomförbart på detta sätt.

Sirenen är kräver 5v 250mha, nätadaptern till raspberry pi levererar 5v 2,5a och själva raspberry pien drar inte särskilt mycket av de amperen som nätadaptern levererar.

Kablarna jag har är signalkabel 4 ledad. Jag har ett gäng motstånd liggandes som jag säkert kan använda, men jag vet inte om jag behöver det, samt vad det behöver vara för motstånd i så fall.

Så vad behöver jag göra om ni kikar på bilden? Finns det ens relä som kan triggas av 3,3v och det amperetal som GPIO levererar (vet ej vad det ligger på), och kan ett relä som det står max current 250v 10a skicka 5v 2,5a genom sig själv?

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara simplare o köra med ett nc relä som håller sig öppet med hjälp av bilens 12v batteri, när kabeln klipps stängs relät och en siren som är kopplat till relät börjar tjuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Skulle det inte vara simplare o köra med ett nc relä som håller sig öppet med hjälp av bilens 12v batteri, när kabeln klipps stängs relät och en siren som är kopplat till relät börjar tjuta?

Gissar att bilen snabbt skulle bli, ska vi säga, svårstartad...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag tänkt helt rätt men jag tror det. Relät är normalt stängt. Alltså är det öppet och kretsen bruten till sirenen så länge som det är kopplat till batteriet. När någon klipper kabeln till extraljuset så bryts kontakten mellan relät och batteriet och sirenen börjar ljuda. Allt detta med bara 12v systemet.

Som sagt inte helt hundra på att jag gjort diagrammet rätt men jag tror man ska kunna göra något liknande! Lycka till o hoppas dom låter grejerna va i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gissar att bilen snabbt skulle bli, ska vi säga, svårstartad...

Ja men en pi lär ju dra mer ström? Annars ett väldigt strömsnålt nc relä som driver ett större no relä till sirenen o koppla om lite?

Permalänk
Medlem

Utan att ha gjort någon större analys av vad du vill uppnå så tänker jag i alla fall att ett relä oavsett typ bör inte drivas direkt på RPis pinnar. Bättre att koppla en transistor eller liknande som driver reläet i stället. Ett relä är en induktiv last vilket man kan behöva ta hänsyn till. Matningen till sirenen skulle jag hellre ta direkt från nätaggregatet via reläet i stället för genom datorns kretskort.

Vad händer om datorn hänger sig? Kanske bättre att satsa på en enklare krets som inte kräver ett OS?
Och hur ska försök till stöld av helljuset detekteras rent praktiskt? Hinner larmet tjuta tillräckligt länge så att tjuven väljer att avbryta försöket?
Sedan behöver matningen till datorn vara ren, bilar är ofta ganska brötiga i elen, kanske bättre idag på moderna bilar?

Du kanske vill koppla ur funktionen när du låser upp någon dörr på bilen, eller larmar av den.

Missförstå mig korrekt här jag tycker absolut du ska bygga larmet, du kommer nog både lära dig en massa och ha roligt samtidigt, men man behöver klura lite och det är ju halva nöjet.
Jag gjorde faktiskt något liknande själv för en väldans massa år sedan, men då var det ett trådlöst och tyst larm för vingen på min bil jag hade då.
Det finns säkert många elektronikkunniga här som kan hjälpa, annars finns elektronikforumet som du hittar genom en snabb googling.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Det krävs bara 3 komponenter en resistor med högt värde typ 100k, en n-Mosfet, och en diod.

Gjodre en enkel kretts där strömbrytaren representerar sensorkabeln:
https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html?ctz=CQAgjCAMB0...

Permalänk
Skrivet av smkr:

Utan att ha gjort någon större analys av vad du vill uppnå så tänker jag i alla fall att ett relä oavsett typ bör inte drivas direkt på RPis pinnar. Bättre att koppla en transistor eller liknande som driver reläet i stället. Ett relä är en induktiv last vilket man kan behöva ta hänsyn till. Matningen till sirenen skulle jag hellre ta direkt från nätaggregatet via reläet i stället för genom datorns kretskort.

Vad händer om datorn hänger sig? Kanske bättre att satsa på en enklare krets som inte kräver ett OS?
Och hur ska försök till stöld av helljuset detekteras rent praktiskt? Hinner larmet tjuta tillräckligt länge så att tjuven väljer att avbryta försöket?
Sedan behöver matningen till datorn vara ren, bilar är ofta ganska brötiga i elen, kanske bättre idag på moderna bilar?

Du kanske vill koppla ur funktionen när du låser upp någon dörr på bilen, eller larmar av den.

Missförstå mig korrekt här jag tycker absolut du ska bygga larmet, du kommer nog både lära dig en massa och ha roligt samtidigt, men man behöver klura lite och det är ju halva nöjet.
Jag gjorde faktiskt något liknande själv för en väldans massa år sedan, men då var det ett trådlöst och tyst larm för vingen på min bil jag hade då.
Det finns säkert många elektronikkunniga här som kan hjälpa, annars finns elektronikforumet som du hittar genom en snabb googling.

Att datorn hänger sig får jag ta som en risk, för tanken är att jag även ska ta en bild på förövaren med en nightvisionkamera och båda sms:a den till mig själv samt spara den till min NAS.

Funktionen kommer alltid vara igång så länge som jag har raspberry pi igång. Tanken är att jag kommer driva den via 230v uttaget när jag har motorvärmaren inkopplad, och bryts strömmen där kommer den automatiskt hoppa över på en powerbank. Powerbanken kommer således alltid sitta på laddning via 230 uttaget, och den verkar ha någon typ av kondensator inbyggt då den inte klipper strömmen när jag testade.

Sirenen är på 5v, så jag vet inte riktigt hur jag ska strömmata den förutom via raspberry pi.

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Ja men en pi lär ju dra mer ström? Annars ett väldigt strömsnålt nc relä som driver ett större no relä till sirenen o koppla om lite?

Pi:en drar väldigt lite och med powerbanken som ska driva den kan jag köra den i över 20h. Den kommer dessutom sitta på laddning när motorvärmarkabeln är ikopplad.

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Nu vet jag inte om jag tänkt helt rätt men jag tror det. Relät är normalt stängt. Alltså är det öppet och kretsen bruten till sirenen så länge som det är kopplat till batteriet. När någon klipper kabeln till extraljuset så bryts kontakten mellan relät och batteriet och sirenen börjar ljuda. Allt detta med bara 12v systemet.

Som sagt inte helt hundra på att jag gjort diagrammet rätt men jag tror man ska kunna göra något liknande! Lycka till o hoppas dom låter grejerna va i framtiden!

<Uppladdad bildlänk>

Tack, det där är en intressant lösning, tyvärr kommer jag behöva blanda in raspberry pi och lite andra komponenter, för jag vill både ta en bild av förövaren samt sms:a den till mig själv. Dessutom är sirenen på 5v. Givetvis kan jag köpa en 12v siren, de kostar ju inte direkt några pengar.

Ja jag hoppas också det. Tråkigt när folk inte kan skilja på ditt och mitt.