Nvidia Geforce RTX 4080 – förväntat dyrt och överraskande bra

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av MinscS2:

Håller med, det känns som ett märkligt spel att ha med i testsviten sett till hur många som faktiskt spelar det.

Gissa att det främst är med då det är ganska krävande, har en inbyggd benchmark (så lätt och smidigt att få jämförbara siffror mellan olika grafikkort) och har stöd för RT.

Exakt därför är det med.
BFV är bortplockat för att det är gammalt och lättdrivet, utöver detta så saknar det ett benchverktyg.

Permalänk
Medlem

Alla ni som gnäller om priset, priserna kommer inte sluta stiga förrän ni slutar betala det som de begär.
Att betala dessa priser är som att tacka efter man fått stryk.
Nvidia skrattar hela vägen till banken när de hör ert gnäll för de vet att ni betalar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar på Cyberpunk? Jag kör med allt på max i 4K och får följande fps:

Average: 71
Minimum: 44
Maximum: 87

Hur kommer det sig att ni ligger så mycket lägre? RayTracing är på Psyco. Ultra settings.

Kör Windows 10, dessutom med hela min jobbsetup öppen i bakgrunden (Outlook, Teams, Google Chat, WhatsApp, Edge, mm).

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det enkla faktum att det är föräldrarna som köpte dessa spel som håller igång spelmarknaden . Den har rasat 15 % dom senaste 2 åren .Alltså för o slippa lägga ner hundra eller tusentals timmar på optimering på ett spel brukar man ta det bästa som finns och bygga motorn runt det . När spelet sen kommer ut 2-3 år senare räknar man med att alla andra har kommit ikapp .Skall man göra spel för dom som lägger 10,000 kr + på grafikkort lär det inte bli så många spel sålda då lär man få ta extrema belopp för spelet eller så slutar man göra spel .

Dom flesta köper inte grafikkort för dom summorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

prisa ut svensson. sälj dyrt till molnleverantörer så vi får hyra datorer och spel. är det inte en röd tråd i världen. minskat ägande för svensson. allt ska betalas för men inget får man äga.

Den dagen du hyr dina kalsonger, då är "marknaden" nöjd...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Bojkotta dessa överpriser de kan inte komma undan med att höja priserna varenda lansering. 3080 gick för 8k vid lansering så vad motiverar det dubbla för denna?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Bojkotta dessa överpriser de kan inte komma undan med att höja priserna varenda lansering. 3080 gick för 8k vid lansering så vad motiverar det dubbla för denna?

Inte bara överpriser. Finns ju knappt någon mening med RTX4080. Varför ska man köpa den? För Raytracing? Den klarar ju knappt av 60 fps på 1440p. Ska man verkligen betala 20k+ för att få ut ynka 60 fps i 1440p? För fejk fps via DLSS3? Ska du köra utan RT kan du ju lika gärna köpa 3080 eller ännu bättre, vänta på AMDs 7800x som säkert är några hundra ggr mer prisvärt(om du nog hittar ett ex vid lansering

Gör som jag försöker, ha disciplin, sätt ett riktmärke typ max 8000 kr och sök/jämför med det du har just nu. Snälla stå på er, gör inte de här giriga jäklarna ännu rikare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Priserna är så höga att jag börjat tänka på vad annat man skulle kunna göra med pengarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Priserna är så höga att jag börjat tänka på vad annat man skulle kunna göra med pengarna..

Verkligen! Jag renoverar huset och det är sjukt att jag kan fundera på hur mycket mer renovering jag får till i stället för att köpa ett nytt midrange-grafikkort

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Aje:

Vad kör ni för inställningar på Cyberpunk? Jag kör med allt på max i 4K och får följande fps:

Average: 71
Minimum: 44
Maximum: 87

Hur kommer det sig att ni ligger så mycket lägre? RayTracing är på Psyco. Ultra settings.

Kör Windows 10, dessutom med hela min jobbsetup öppen i bakgrunden (Outlook, Teams, Google Chat, WhatsApp, Edge, mm).

Tjena, det är för att vi kör med uppskalning avstängd. Dubbelkolla dina menyer så att DLSS är avstängt så få du mer jämförbara siffror.
Ska noteras att DLSS/FSR menyn i CP2077 är buggig. Metoden jag använder är att du stänger av DLSS, trycker på apply, aktiverar, trycker apply, sen inaktiverar och trycker på apply igen.
Jag hade problem med att det stod som inaktiverat i menyn men siffrorna var i samma nivå som om det vore aktiverat. Annars kör det inbyggda benchverktyget, i summaryn står det vilka lägen som använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad kör ni för inställningar på Cyberpunk? Jag kör med allt på max i 4K och får följande fps:

Average: 71
Minimum: 44
Maximum: 87

Hur kommer det sig att ni ligger så mycket lägre? RayTracing är på Psyco. Ultra settings.

Kör Windows 10, dessutom med hela min jobbsetup öppen i bakgrunden (Outlook, Teams, Google Chat, WhatsApp, Edge, mm).

Med de resultaten du anger är förmodligen DLSS igång. Finns en bugg i CP2077 som gör att DLSS kan aktiveras när man ändrar inställningar.

Permalänk

Snabbt och bra kort👍😁,men löjligt höga priser👎 😬 inget jag kommer att gynna iaf

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjena, det är för att vi kör med uppskalning avstängd. Dubbelkolla dina menyer så att DLSS är avstängt så få du mer jämförbara siffror.
Ska noteras att DLSS/FSR menyn i CP2077 är buggig. Metoden jag använder är att du stänger av DLSS, trycker på apply, aktiverar, trycker apply, sen inaktiverar och trycker på apply igen.
Jag hade problem med att det stod som inaktiverat i menyn men siffrorna var i samma nivå som om det vore aktiverat. Annars kör det inbyggda benchverktyget, i summaryn står det vilka lägen som använts.

Ah, nu är det mer i linje med era resultat. Tack!

Utan DLSS:

Average: 46
Minimum: 38
Maximum: 60

Med Ultra Ray Tracing

Average: 14
Minimum: 4
Maximum: 22

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

"Nvidia Geforce RTX 4080 – Förväntat dyrt och överraskande bra"

Berätta för oss att ni är mutade av nvidia utan att berätta för oss att ni är mutade av nvidia. Alla kommer till samma slutsats - förutom sweclockers Sorgligt.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sthlmskille82:

"Nvidia Geforce RTX 4080 – Förväntat dyrt och överraskande bra"

Berätta för oss att ni är mutade av nvidia utan att berätta för oss att ni är mutade av nvidia. Alla kommer till samma slutsats - förutom sweclockers Sorgligt.

Vafan @CrispVanDahl, var är stålarna? Varför delar du aldrig mutorna med mig

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av sthlmskille82:

"Nvidia Geforce RTX 4080 – Förväntat dyrt och överraskande bra"

Berätta för oss att ni är mutade av nvidia utan att berätta för oss att ni är mutade av nvidia. Alla kommer till samma slutsats - förutom sweclockers Sorgligt.

Vår slutsats är att kortet är det näst snabbaste grafikkortet vi testat och priset är högt. Vad andra kommer fram till kan jag ej svara på.

Skrivet av landmarks:

Vafan @CrispVanDahl, var är stålarna? Varför delar du aldrig mutorna med mig

Jag delar helt enkelt inte med mig. Obroderligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag var inne och snurrade i de tankarna också. I slutändan är min övertygelse att namnet är oviktigt och att det som bör spela roll när man bedömer vilket kort man vill köpa är kombinationen prestanda, pris och funktioner.

För mig spelar inte heller namnet någon roll. Men när man har namnschema så är det lätt att säga att xy80 ska vara si/så många % bättre än yx80 från tidigare generation(er). Det kan man ju även se/läsa på produkt tester. Det är inte allt för ovanligt att folk tycker att dom gör en nedgradering om dom går från 3080 -> 4070 även om 4070 är y% bättre än det kortet man hade tidigare. Även se på 4080 12Gb, det kortet blir ju varken bättre eller sämre bara för att dom byter namn på det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag antar det blir som förra gången..

Att vissa köper för sälja det vidare på Tradera eller Blocket.

Har ingen aning om det hände 4090. Efter som jag har 0 intresse att betala mer än 10K för ett grafikkort.

Hellre väntar jag tills ngn rea eller någon annan säljer sitt.
Sitter med mit 6700XT som jag varit grymt nöjd med, köpte för ca 7500 nytt på Inet början av 2021.
Bra sugen att uppgradera/byta till tex 6900/6950XT, man får ju tillbaka lite om jag säljer mitt kort.

Nvidia går bort helt för mig, pga priset

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad kör ni för inställningar på Cyberpunk? Jag kör med allt på max i 4K och får följande fps:

Average: 71
Minimum: 44
Maximum: 87

Hur kommer det sig att ni ligger så mycket lägre? RayTracing är på Psyco. Ultra settings.

Kör Windows 10, dessutom med hela min jobbsetup öppen i bakgrunden (Outlook, Teams, Google Chat, WhatsApp, Edge, mm).

Så det du precis erkände är att du spelar på arbetstid!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har varit sjukt sugen på att köpa ett 4090 till nya burken men tror fan jag kommer behålla mitt 3090...4080 är inte heller värt priset för de få FPS man får.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite synd på prislappen men det kan kan man upprepa på nästan allt just nu! Det år ju upp till var och en om man vill lägga dessa pengar på ett grafikkort. Nog lägger dom det lite väl nära toppkortet i pris...

Bortsett från det så hade jag faktiskt förväntat mig sämre siffror jämfört med 4090.
4080 skulle man kunna leva med ett tag utan att skämmas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

4080 skulle man kunna leva med ett tag utan att skämmas!

Kanske. Men du kan inte köpa det utan att skämmas.

Frågan är när det går ner till $999. För de kan väl inte vara så fräcka att de justerar priset redan till 4070Ti-lanseringen? (naah, det ser nog girigheten till att det undviks)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag antar det blir som förra gången..

Att vissa köper för sälja det vidare på Tradera eller Blocket.

Har ingen aning om det hände 4090. Efter som jag har 0 intresse att betala mer än 10K för ett grafikkort.

Hellre väntar jag tills ngn rea eller någon annan säljer sitt.
Sitter med mit 6700XT som jag varit grymt nöjd med, köpte för ca 7500 nytt på Inet början av 2021.
Bra sugen att uppgradera/byta till tex 6900/6950XT, man får ju tillbaka lite om jag säljer mitt kort.

Nvidia går bort helt för mig, pga priset

Var ett par tomtar på Tradera som försökte tjäna kosing på 4090. Så vitt jag vet fick dom snällt skicka tillbaka dom dit dom köptes.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ipac:

Kanske. Men du kan inte köpa det utan att skämmas.

Frågan är när det går ner till $999. För de kan väl inte vara så fräcka att de justerar priset redan till 4070Ti-lanseringen? (naah, det ser nog girigheten till att det undviks)

Jag tror de väntar minst ett kvartal innan något rör sig prismässigt. Nvidia gör nog allt de kan för att hålla leveranser i lagom mängd ett bra tag till... gud förbjude om vi hade för många 4090 och 4080 i lager hos handlarna! FOMO är ganska hög än men är betydligt mindre påtaglig än för 1,5år sedan.
Vi såg vid lanseringen av 4090 att de fanns att få tag på ganska länge efter släppet, de kom in i lager i omgångar och låg uppe längre än 3000 serien som försvann på sekunder när det begav sig (mining/scalping). Just nu har vi torka på 4090 igen men min gissning är att den är artificiell och övergående inom några månader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore intressant att se 4080 jämföras mot ett 4090 med 70% powerlimit.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1660Ti för 3490kr för ca 3.5 år sedan. Hade då en maxbudget på 3.5k för ett grafikkort. Har tänkt i ca 2 år nu att jag ska uppgradera men med maxbudget på 4k. Får ingen uppgradering för dom pengarna. Jag kan få ett RTX 2060 men det är knappt märkbart bättre än ett 1660Ti verkar det som. Alternativet är att gå på ett begagnat 2080 som faktiskt skulle bli en märkbar uppgradering. Synd att nya kort är helt utom räckhåll för oss som inte vill lägga absurda summor för att kunna spela.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte ett 1660Ti för 3490kr för ca 3.5 år sedan. Hade då en maxbudget på 3.5k för ett grafikkort. Har tänkt i ca 2 år nu att jag ska uppgradera men med maxbudget på 4k. Får ingen uppgradering för dom pengarna. Jag kan få ett RTX 2060 men det är knappt märkbart bättre än ett 1660Ti verkar det som. Alternativet är att gå på ett begagnat 2080 som faktiskt skulle bli en märkbar uppgradering. Synd att nya kort är helt utom räckhåll för oss som inte vill lägga absurda summor för att kunna spela.

Håller med.. fortsätter priserna i denna takten så kommer det få bli en konsol istället för 6K, för spela.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Confused boner på detta :(. Ruskigt fint kort, älskar prestandan/watt dom har fått till. Synd bara att det är SJUKT out of reach...

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Hos komplett kostar ena modellen 16499 och andra modellen 21890 kr.

Man förtjänar nästan stryk om man betalar de här summorna, men de kommer så klart sälja slut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag antar det blir som förra gången..

Att vissa köper för sälja det vidare på Tradera eller Blocket.

Har ingen aning om det hände 4090. Efter som jag har 0 intresse att betala mer än 10K för ett grafikkort.

Hellre väntar jag tills ngn rea eller någon annan säljer sitt.
Sitter med mit 6700XT som jag varit grymt nöjd med, köpte för ca 7500 nytt på Inet början av 2021.
Bra sugen att uppgradera/byta till tex 6900/6950XT, man får ju tillbaka lite om jag säljer mitt kort.

Nvidia går bort helt för mig, pga priset

Du spelar inte i 4k eller hur? För alla som spelar i 4k så är det tyvärr rtx4090 som är mest intressant i dagsläget.