Permalänk
Medlem

Visa din OLED!

Hej!

Eftersom det alltid är ett sånt snack om ’inbränningar’ och ’retention’ och annat, framförallt då angående OLED såklart, så låt oss samla lite data!

https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm
Gå in på den länken, klicka på F11 och starta test, fota alla 5 färgerna (vit, svart, röd, grön, blå) och posta bilder här.

Här finns en 5% gray att testa uniformity med också:
https://www.rtings.com/images/test-materials/2016/5-percent.p...
Eller denna video:

Lägg till följande information i inlägget:
#size: storlek i tum
#mgf: tillverkare av apparaten
#model: B7/C2/GX etc.
#time: månader sedan inköp
#dutycycle: drifttid per dygn
#usecase: skärm/film/spel/tv/blandat/…

Allt är inte ett krav men mer är bättre

Permalänk
Medlem

#size: 77
#mgf: LG
#model: B1
#time: 11
#dutycycle: 6
#usecase: film/spel

Mina bilder blev verkligen inte bra, ska göra om dem…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hej!

Eftersom det alltid är ett sånt snack om ’inbränningar’ och ’retention’ och annat, framförallt då angående OLED såklart, så låt oss samla lite data!

https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm
Gå in på den länken, klicka på F11 och starta test, fota alla 5 färgerna (vit, svart, röd, grön, blå) och posta bilder här.

Lägg till följande information i inlägget:
#size: storlek i tum
#mgf: tillverkare av apparaten
#model: B7/C2/GX etc.
#time: månader sedan inköp
#dutycycle: drifttid per dygn
#usecase: skärm/film/spel/tv/blandat/…

Allt är inte ett krav men mer är bättre

Bra initiativ. Det finns dock specifika fall där du bäst kan fånga potentiella problem med OLEDs som tas upp i denna tråd på AVSForum. Kan nog vara värt att inkludera dessa i trådstarten så det blir mer konsekvent data (t.ex. fota i mörkt rum på en 5% gråbild).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Bra initiativ! Ska bli intressant att se hur long term-användning ser ut på de olika modellerna i hemmen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man inte kommer åt antal timmar tvn vart på. Som andra länder kan se. Är ju högst relevant information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Bra initiativ. Det finns dock specifika fall där du bäst kan fånga potentiella problem med OLEDs som tas upp i denna tråd på AVSForum. Kan nog vara värt att inkludera dessa i trådstarten så det blir mer konsekvent data (t.ex. fota i mörkt rum på en 5% gråbild).

Fast det är ju inte en inbränningsproblematik, utan mer ett problem som Oled har med uniformitet nära svart. Så det har ju inget med detta att göra tycker jag.

Edit: Kanske har jag missuppfattat vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: C1
#time: 8
#dutycycle: 8
#usecase: spel/film

Återkommer med bilder lite senare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Bra initiativ. Det finns dock specifika fall där du bäst kan fånga potentiella problem med OLEDs som tas upp i denna tråd på AVSForum. Kan nog vara värt att inkludera dessa i trådstarten så det blir mer konsekvent data (t.ex. fota i mörkt rum på en 5% gråbild).

Bra idé, jag lade till lite resurser för gråtest

Skrivet av Öltorp:

Fattar inte varför man inte kommer åt antal timmar tvn vart på. Som andra länder kan se. Är ju högst relevant information.

Saknar det också, än så länge får en ippskattning duga. Jag trodde 3-4 per dygn, frun sa 10, så jag skrev 6h, ren chansning…

Skrivet av Novdid:

Fast det är ju inte en inbränningsproblematik, utan mer ett problem som Oled har med uniformitet nära svart. Så det har ju inget med detta att göra tycker jag.

Edit: Kanske har jag missuppfattat vad tråden handlar om.

Kan dock vara intressant att se sådant med, jag har inte sett något sånt alls på min så jag kanske borde sluta leta

Tycker tråden kan handla om alla typer av problem som döda pixlar eller whatever

Men framförallt förväntar jag mig att inte se så mycket problem med varken 9/X eller senare, medan 6/7 visade på brister ganska tidigt

Permalänk

#size: 65
#mgf: LG
#model: B7
#time: 54
#dutycycle: 6+
#usecase: TV - Film - youtube - spel

(reflex från lampa syns, mer tydlig i den svarta bilden)

Inga pixelfel
Ingen inbränning
Inga problem
Svart som natten
Bland mina bästa köp någonsin - farsan gick på en QLED härom året, det ångrar han nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

#size: 65
#mgf: LG
#model: B7
#time: 54
#dutycycle: 6+
#usecase: TV - Film - youtube - spel

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

(reflex från lampa syns, mer tydlig i den svarta bilden)

Inga pixelfel
Ingen inbränning
Inga problem
Svart som natten
Bland mina bästa köp någonsin - farsan gick på en QLED härom året, det ångrar han nu

Borde ju vara ca 10000h alltså utan minsta tecken på problem? Snyggt!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Borde ju vara ca 10000h alltså utan minsta tecken på problem? Snyggt!

...inköpt våren 2018, så jag hoppas jag fick rätt på antal månader (huvudräkning)
Stämmer, den går var dag och än mer på helgerna.

Permalänk
Medlem

#size: 65
#mgf: LG
#model: B6
#time: 71
#dutycycle: 8?
#usecase: youtube/film/spel

Skickade iväg TVn till nästa hem idag så jag kan bara posta de bilder jag tog igår kväll. De bilderna är inte tagna från lcdtech.info-bilderna som OP länkade, utan är fotograferade från några av färgtesterna från https://youtu.be/JmPtM2WE-0w
Både jag som fotograf och mobilen är inga höjdare på det här så kvaliteten blev som den blev. Hur som helst så kan man iallafall se inbränningar och uniformproblem i färger som innehåller en del rött.
Får dock ge en eloge till LG som kommit med firmware-uppdateringar så sent som för någon månad sen.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt standardisera hur mycket ljusstyrka man använder? Jag kör ’peak brightness’ på off och ’oled pixel brighness’ på 50, och än så länge bara kört SDR, vad skulle det motsvara? 40%, 30%?

Kanske måste vara flera siffror…

Permalänk
Medlem

Kan se om jag kommer ihåg att lägga upp min lg C7 senare.
Har tyvärr lyckats få inbräning från Youtube, deras progress bar, en gul knapp i nedre högra hörnet som bara fans i LG you tube app tidigare, och hjärtarna (liv) i Minecraft också från Youtube då jag kollar mycket Minecraft men inte spelar det skälv.
Detta syns mest med rött/gult/lila ljus. Upptäckte det i Sommras.

Storlek 65
Tivärkare LG
Modell C7
Drifttid vet ej
Inköpt black friday 2017
Försöker alltid köra i auto eko mode, så ljuset ändrar sig.
Används mest för Youtube, Film, konsollspel och lite tv.

Edit: Kan inte hitta/se ikonen för bilduppladdning direkt till forumet nu när jag ska redigera detta inlägg?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

#size: 77
#mgf: LG
#model: C9
#time: 32
#dutycycle: 4
#usecase: film/serier

Kamera: Iphone 7 (helt värdelös)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Fattar inte varför man inte kommer åt antal timmar tvn vart på. Som andra länder kan se. Är ju högst relevant information.

Du kan använda ColorControl: https://github.com/Maassoft/ColorControl
Du kan även köpa en service remote på nätet och använda den för att komma åt service menyn.
Eller som jag gör. En app på telefon som har service remoten så styr man tvn via ir på telefonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Du kan använda ColorControl: https://github.com/Maassoft/ColorControl
Du kan även köpa en service remote på nätet och använda den för att komma åt service menyn.
Eller som jag gör. En app på telefon som har service remoten så styr man tvn via ir på telefonen.

Finns det någon telefon som har IR fortfarande? Känns som något man hade på 00-talet… hade ingen aning

Permalänk
Medlem

Oh farlig tråd, kanske borde varna folk att man gör det på egen risk. Det är svårt att inte se det man en gång sett på sin dyra tv 😂 finns risk för missnöje haha.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns det någon telefon som har IR fortfarande? Känns som något man hade på 00-talet… hade ingen aning

Jag googla lite och det verkar som alla nya telefoner inte har det. Jag har bara använt min gamla xiaomi enbart till det här

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Bra tråd, men det är helt meningslöst att ta 5% bilden i dagsljus Hört att det blivit bättre i senare generationer men annars så är det VARNING på att ta bild och titta på detta, när man väl sett det så Tur att det inte syns så mycket vid vanligt tv tittande på senare modeller. Annat var det förr.

Såhär fin va min LG 920V från 2015. Det syntes i vanligt tv tittande kan jag säga

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Kommer detta vara ett potentiellt problem för PSVR2 som kommer ut nästa år? Den kommer ju att ha OLED skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Du kan använda ColorControl: https://github.com/Maassoft/ColorControl
Du kan även köpa en service remote på nätet och använda den för att komma åt service menyn.
Eller som jag gör. En app på telefon som har service remoten så styr man tvn via ir på telefonen.

Har man en Philips OLED kommer man åt servicemenyn genom att trycka Home 1 9 9 9 Back.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Har en 2017 års modeln 55" Inköpt 2018-05-25 LG OLED55C7V som körts dagligen med spel och film, där det ända jag fått är 4-5 lodrätta linjer man ser vid väldig ljusa scener som om dom pixlarna inte kan trycka på lika hårt som dom andra.

Kan posta bild när jag kommer hem senare

Men inga normala inbränningar som jag hade på min plasma där jag kunde se BF bad companys Ammo och health lägst ner i högra hörnet vid vanlig använing, men det krävdes 1000 tals timmar i det spelet innnan det dök upp.

.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Borde jag bara orolig för att använda en c2 42” som pc monitor? Känns det för tidigt? Borde man vänta tills det är mer moget? Räcker LGs egna säkerhetsinställningar?

Permalänk
Medlem

#size: 55
#mgf: tLG
#model: b6
#time: inköpt 2016
#usecase: Mest film, och några hundra timmar spel (datorn inkopllad, så även kört en del desktop).

Nu kommer jag inte vara så duktig som många andra här, men har upplevt lite värre retention ett fåtal gånger som försvunnigt efter att jag kört clean programmet. Defekter har funnits sen dag ett (vissa nyanser ser smutsigt ut när det täcker hela skärmen (främsts grått)), men inget som jag någonsin stört mig på vid vanligt användande. Senaste året har jag noterat att vertikal banding har blivit värre, ser det nu ibland när jag ser anime/tecknat.

I det stora hela supernöjd, min personliga åsikt är att man borde kunna förvänta sig 10 års livslängd av en TV, 4a år kvar, ser lovande ut men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har man en Philips OLED kommer man åt servicemenyn genom att trycka Home 1 9 9 9 Back.

Vet inte om det påverkar garantin iom att service menyerna alltid är lite gråzon. Annars kan man trycka på 1 2 3 6 5 4 och se samma info.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ox:

Borde jag bara orolig för att använda en c2 42” som pc monitor? Känns det för tidigt? Borde man vänta tills det är mer moget? Räcker LGs egna säkerhetsinställningar?

Det ska inte vara några konstigheter, kör en själv. Enda jag aktivt gör för att motverka inbränning är att köra låg ljusstyrka, men sen går det inte riktigt att köra så hög heller utan att det känns som att ögonen börjar brinna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Bra tråd, men det är helt meningslöst att ta 5% bilden i dagsljus Hört att det blivit bättre i senare generationer men annars så är det VARNING på att ta bild och titta på detta, när man väl sett det så Tur att det inte syns så mycket vid vanligt tv tittande på senare modeller. Annat var det förr.

Såhär fin va min LG 920V från 2015. Det syntes i vanligt tv tittande kan jag säga

https://i.imgur.com/Kg6sJIY.jpg

Är det ojämnheten i den grå bilden som är problemet, förstår inte riktigt?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Du kan använda ColorControl: https://github.com/Maassoft/ColorControl
Du kan även köpa en service remote på nätet och använda den för att komma åt service menyn.
Eller som jag gör. En app på telefon som har service remoten så styr man tvn via ir på telefonen.

Gäller enbart android-telefoner samt via datorn om du har Nvidia eller AMD kort.

Permalänk
Medlem

Ska försöka posta på min gamla 65 B6 och nya 65 G1.

B6 ser helt förjävlig ut. Nyhetsmorgonsolen samt inbränd resultatsrad från fotbollsmatcher. Det har hänt massor på ett par år gällande inbränning