Permalänk

PSU knastrar

Hej!
Igår köpte jag ett asus rog strix 3080, och bytte från ett 750W nätagg till ett 850W för att vara på den säkra sidan. Men så la jag märke till att det började knastra när jag tryckte in strömkabeln i PSUn och även under 1-2 sekunder när datorn startar. Vid ett tillfälle så dog all ström i lägenheten och startade om sig. Ska tillägga att inga uttag är jordade.

Gamla PSUn är ett EVGA G2 750W gold.
Nya PSUn är ett Corsair RM850e gold.

Misstänker att det är något fel med nätaggregatet. Ska testa och byta tillbaka till mitt gamla för det borde väl klara av mitt system ändå. Ni kan se det i signaturen.

Har ni några andra idéer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

är kabeln isatt ordentligt i nätagget? har också vart med om knaster medans man håller på att trycka dit kabeln men inte efter den är riktigt isatt.

Permalänk
Medlem

Har du även bytt samtliga kablar? Till Corsairagget?

Permalänk
Skrivet av sebbbw:

är kabeln isatt ordentligt i nätagget? har också vart med om knaster medans man håller på att trycka dit kabeln men inte efter den är riktigt isatt.

Ja trodde detta först också men det fortsätter även nu när jag försöker ha igång datorn. Vill inte riskera slå ut några komponenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Har du även bytt samtliga kablar? Till Corsairagget?

Ja.

Visa signatur

Permalänk

Testade att ta koppla in bildskärmen (billigaste som var närmast) och då slogs all el av på hela den gruppen. Kan vara rätt säker på att det är fel på elen här.

Testade att starta datorn i köket (enda stället vi fortfarande har ström) då knastrade inget testade starta om den flera gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa byta elkabeln också. Kanske fel på stiften i den. Ovanligt men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Testade att ta koppla in bildskärmen (billigaste som var närmast) och då slogs all el av på hela den gruppen. Kan vara rätt säker på att det är fel på elen här.

Testade att starta datorn i köket (enda stället vi fortfarande har ström) då knastrade inget testade starta om den flera gånger.

Hade samma problem som dig då jag kopplade datorn till ojordat vägguttag i vardagsrummet. Är det jordat i köket? Kanske därför det fungerar bättre där.

Permalänk
Skrivet av jonasmann1:

Sitter alla distanser? Knastrar det brukar det vara överslag/dålig kontakt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Visade sig att säkringen inte var helt inskruvad. Märkligt då jag inte varit där och pillat på flera månader. Men vi får väl se vad som händer när jag stresstestar datorn lite.

Allt funkar klockrent nu! Ibland kan man få mycket konstiga fel, men skönt att det var en quickfix.

stavning, update
Visa signatur