Veckans fråga: Vilket moderkortsformat använder du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilket moderkortsformat använder du?

Moderkort finns tillgängliga i storlekar från gigantiska XL-ATX till minimala Pico ITX. Vilken formfaktor använder du just nu?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ATX så att man har PCI-E-portar tillräckligt.
Sedan att man inte har haft mer än ett grafikkort inpluggat sista 10 åren har inte med saken att göra..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Numer är det väl sällan nödvändigt att ha ett större format än mAtx?

Permalänk
Medlem

Sitter med ett mATX i min htpc, och mITX i denna maskin.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

ATX men saknar mATX som jag hade i mitt Corsair 350D, mycket trevligt chassi och ett behändigt format med lagom utrymme

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Är det jag som tycker det var svårt att svara på när man bara får ge ett svar... finns ju mer än en PC i hörnen.

Permalänk
Medlem

ATX om inga storlekskrav finns och Mini-ITX om det skall vara litet. I servern sitter SSI-EEB.

Micro-ATX förstår jag inte alls. Det tar det sämsta egenskaperna från ATX och Mini-ITX och slår ihop dem.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Ju större ju bättre. Men jag går efter hypotesen. Om man köper något exklusivt inom datorteknik som få har för ett visst ändamål, så kommer mindre personer upptäcka problem och tillverkaren säkerligen lägga ner mindre tid på att lösa problem.

Det leder till att jag inte väljer ett exklusivt e-Atx moderkort som jag helst skulle vilja ha. Då jag tror att ett vanligt Atx i längden blir bättre för mig.

Permalänk
Medlem

Har ATX i "min" dator. Kört mATX länge tidigare, men tycker det är svårt att hitta bra chassi till mATX (förutom chassin som även tar ATX). Precis innan sommaren byggde jag min första Mini-ITX burk till frugan. I barnens dator (min gamla), HTPC och server sitter mATX kort!

Så ja, kan hålla med om att det var svårt att rösta på ett alternativ när det finns massa olika i hushållet. Röstade på ATX då det är det som sitter i "min" burk!

Permalänk
Medlem

Valde fel i omröstningen, blev ATX men skulle varit mATX. För mig finns inget behov av något större, kostar bara en massa extra, och vad får man? En hög med extra PCI-E platser som inte fyller någon funktion.

Crossfire/SLI är ju dött och moderkortets ljud och nätverk är mer än bra nog.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har bara grafikkort i datorn och uppskattar det mindre formatet, ITX blev det självklara valet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Snusfri

ATX då det inte går att köra 128GB på mITX idag med z790 tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mini-ITX, because less is more.

Permalänk
Medlem

Har ATX och Mini-ITX i mina burkar, men vill egentligen byta ut min ATX mot mATX i framtiden. Hade redan gjort det om utbudet varit bättre av mATX brädor. Är rätt besviken på hur utbudet ser ut just nu gällandes mATX för LGA1700 och AM5.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

ATX, men valde tyvärr fel. Jag insåg inte hur korkad layouten var på det jag skaffade. Den nedersta kortplatsen är i praktiken obrukbar eftersom de två USB3.0-kontakterna sitter rakt ut strax under, vilket i princip utesluter alla andra kort än såna där små nätverkskort eller interna ljudkort. Ett grafikkort går inte att sätta där. I stället har jag tvingats till ful och opraktisk lösning med riser-kabel och ett vertikalfäste som sitter fastspänt i botten av lådan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

så stort som möjligt ssi-eeb eller e-atx nymodigheten att slänga in massa m.2 platser som tar bort pci-e platser suger, annars itx i tv bänken & rasperry pi storlek för bärbart.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Jag har ATX men borde nog ha valt mATX för de brukar vara billigare och täcker ändå behovet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har ATX just nu, men nästa gång blir det sannolikt kliv ned till både mATX och ett lite mindre chassi. Som flera redan är inne på har jag inte behovet av mer än typ en PCI Express-plats. Har inte använt mer än en åt gången på väldigt många år. Sist var när jag hade ett ljudkort också, men det måste vara åtminstone 10 år sedan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Försöker alltid gå på itx nu för tiden. Man får plats med allt som behövs för en underhållningsmaskin och det går att få in i mindre chassin (om man vill).

Ssd, ofta 2st
Dual kit ram
Grafikkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ATX, egentligen utan anledning. Har bara en PCI-E och en M.2 i användning, så jag skulle lätt klara mig på något mindre. Får bli det nästa gång.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

mATX, men främst (istället för normaltstort ATX) för att modellen jag önskade bara hade Wi-Fi samt Bluetooth i mATX-format, åtminstone till vettigt pris / i affärer jag litade på. Eftersom jag inte inte hittade några direkta nackdelar så körde jag på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är matx fortfarande dyrare i regel om man ser till moderkort+stilfullt chassi kontra atx+stiligt atx chassi?
Inte så intressant för egen del att betala pris-premie för något som ändå inte syns bakom skärmen

Permalänk
Medlem

Har två riggar med E-ATX, man kan inte välja vilken datorlåda som helst är nackdelen men å andra sidan gillar jag inte för små lådor eftersom det blir svårare med kylning och mycket pilligare att montera i.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

ATX om inga storlekskrav finns och Mini-ITX om det skall vara litet. I servern sitter SSI-EEB.

Micro-ATX förstår jag inte alls. Det tar det sämsta egenskaperna från ATX och Mini-ITX och slår ihop dem.

Skall man ha ett ordentligt grafikkort i lådan så kan den inte bli mindre än mikro-ATX i vilket fall, om man inte håller på med risers och sätter grafikkortet på nåt udda ställe. Mikro-ATX har fyra kortplatser och är 244mm långt. För att du skall spara något utrymme i lådan genom att gå till mini-ITX så måste grafikkortet vara kortare än 244mm, vilket inga vettiga grafikkort är idag. Dessutom är de där fyra kortplatserna rätt bra att ha när man skall få plats med kylaren. Det enda ATX bidrar med är tre kortplatser till, vilket jag inte ser något behov av idag när SLI/CrossFire är heldött. Mini-ITX har nackdelen att de moderkorten alltid är dyrare, samt bara har två DIMM-platser. Mikro-ATX är en helt OK kompromiss.

Sen kan man diskutera hur viktigt det är med de där 60mm som man sparar på höjden jämfört med ATX. Inte så värst, kanske, men det gör inget heller. Som vanligt kommer jag alltid in på tanken att alla moderkorts-standarderna är kass på sina sätt, men det är en längre tråd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

ATX. Mindre formfaktorer än så innebär allt för svårsmälta kompromisser. Särskillt nu när allt annat än M.2 till lagring är förhistoria. Då är det bra med en formfaktor som medger plats för många lagringsenheter direkt på moderkortet.

Sen vill jag ändå ha en låda som medger plats för stor luftvolym och många fläktar. Jag skulle inte tycka det var trevligt om jag skulle behöva överväga om en komponent fick plats i lådan. så rejäla moderkort och rejäla lådor gillar jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör ATX för det var spontanköp bräda och CPU i ett paket men jag hade valt mATX eller ITX annars det är roligare med mindre format.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag inte vågat gå mindre är MicroATX...

För 13:e gången. När jag känner att jag kan lyckas montera ihop en MiniITX burk utan psyk-hjälp så kanske jag gör det.

Det sker nog nästa år, när jag svänger ihop min ERA burk.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

E-ATX för min del.

Gillar storleken och har ett ASUS Rampage V Extreme hemma i datorn.

Permalänk
Medlem

Ville ge tre svar men det gick ju inte så det fick bli ATX , som jag har i datorn jag just nu sitter vid. mATX i en annan dator och mITX i en tredje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Är det jag som tycker det var svårt att svara på när man bara får ge ett svar... finns ju mer än en PC i hörnen.

Ja det känns lite futtigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415