Hur räddar man Sonab OD11?

Permalänk

Hur räddar man Sonab OD11?

Jag har ett par Sonab Carlsson OD11 som har blivit stående sedan jag ärvde dom 2016, eftersom de ser ut såhär.
Funderar på att köra dom till en högtalarburik i Sisjön/Västra Frölunda, Göteborg om det ens är någon idé.

Räcker det med att "kanta" om dom eller är det bara att byta allt?

Type [Sonab] OD 11
Dwg. No. 5-0 114 101
Ser. No. 7340842

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Börja med att ta isär och göra rent, sedan prata med någon som kan kanta om dom (om du inte tänkte göra det själv) om det är värt det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har ett par Sonab Carlsson OD11 som har blivit stående sedan jag ärvde dom 2016, eftersom de ser ut såhär.
Funderar på att köra dom till en högtalarburik i Sisjön/Västra Frölunda, Göteborg om det ens är någon idé.

Räcker det med att "kanta" om dom eller är det bara att byta allt?

Type [Sonab] OD 11
Dwg. No. 5-0 114 101
Ser. No. 7340842

https://cdn.discordapp.com/attachments/485508799881412661/1049382233888272384/IMG_0309.jpg

Ett kit kanske vore det enklaste:
https://www.hifikit.se/uppgraderingssats-od-11.html

Kostar visserligen.
Men det satt ju kvalitets element från början, och det vore ju synd att byta ner sig.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ett kit kanske vore det enklaste:
https://www.hifikit.se/uppgraderingssats-od-11.html

Kostar visserligen.
Men det satt ju kvalitets element från början, och det vore ju synd att byta ner sig.

Kanske. Men jag har inte den kunskapen att löda och hålla på. Så något kit ska jag inte köpa.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Har högtalarna legat på botten av en sjö? Ser i alla fall inte ut som de går att rädda med omkantning. Behövs nog helt ny element till dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Med så mycket damm tror jag det är svårt att avgöra hur högtalarelementen mår

Se om du försiktigt kan pensla bort damm från konen och skicka bild till den lokala butiken/verkstaden om du vill ha deras bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Kanske. Men jag har inte den kunskapen att löda och hålla på. Så något kit ska jag inte köpa.

Köp kitet och låt någon som klarare av att löda hjälpa till

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del info att hitta om Carlssons/Sonabs högtalare, och en del ställen bättre lämpade för frågor om dessa.
Några ställen kommer här.
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-od...
http://www.carlssonkult.se/OD11.aspx
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewforum.php?f=17&sid=68782a4...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta upp nya element och ersätta de som sitter där.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Finns ju en hel del info att hitta om Carlssons/Sonabs högtalare, och en del ställen bättre lämpade för frågor om dessa.
Några ställen kommer här.
https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-od...
http://www.carlssonkult.se/OD11.aspx
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewforum.php?f=17&sid=68782a4...

Jag har försökt registrera mig på faktiskt.io men något måste vara totalt fel med deras frågor som bara genererar "Fel svar" hela tiden. Så totalt värdelöst forum för min del.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Med kittet från Hifikit kan du undvika lödning helt om du vill! Du kan klämma fast kabelskor på sidan av sladdarna som är mot högtalarna och filtret har ju skruvkontakter! Va inte rädd att skruva på högtalare. Lödning är inte heller så värst svårt, framförallt inte på så stora kontakter och terminaler som på högtalare. Men som sagt, lödning är inte ett måste med hifikit-kittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har ett par Sonab Carlsson OD11 som har blivit stående sedan jag ärvde dom 2016, eftersom de ser ut såhär.
Funderar på att köra dom till en högtalarburik i Sisjön/Västra Frölunda, Göteborg om det ens är någon idé.

Räcker det med att "kanta" om dom eller är det bara att byta allt?

Type [Sonab] OD 11
Dwg. No. 5-0 114 101
Ser. No. 7340842

https://cdn.discordapp.com/attachments/485508799881412661/1049382233888272384/IMG_0309.jpg

Byt allt skulle jag säga. Då har du kanonhögtalare som håller 40 år till om du tar hand om dom.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har högtalarna legat på botten av en sjö? Ser i alla fall inte ut som de går att rädda med omkantning. Behövs nog helt ny element till dem.

Alltså, högtalarelementen är uppåtriktade, vilket gör att det blir ruggigt skitigt om ovansidan aldrig tas av och försiktig rengöring sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alltså, högtalarelementen är uppåtriktade, vilket gör att det blir ruggigt skitigt om ovansidan aldrig tas av och försiktig rengöring sker.

Högtalarna ser ju vattenskadade ut. Allt är ju skrynkligt. Kan inte tänka mig att talspolen är ok...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Man får börja med att ta reda på om bara kanten är skadad eller om någon även har spelat på dem utan kantupphängning och därigenom troligen skadat talspolen för är den skadad är det inte vettigt att kanta om dem.

Bor du i Göteborg kan du ta kontakt med LN högtalarservice om du inte vill eller kan göra jobbet själv. eller så får du jaga reda på nån hobbymekare för det finns nog nån från Faktisk eller SAS som kan hjälpa dig med det där (men det är nog samma personer)
https://hogtalarservice.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har försökt registrera mig på faktiskt.io men något måste vara totalt fel med deras frågor som bara genererar "Fel svar" hela tiden. Så totalt värdelöst forum för min del.

Hade inte loggat in på flera år där för några mån sedan och hade nåt problem med att resseta lösenord men kommer ej ihåg vad men tror att det var samma med fel svar.
Kommer ej ihåg vad som fixade det heller men har för mig att det löstes med en annan webläsare (kör Firefox med massa tillägg/adblocker/osv) så prova en annan helst en utan några tillägg/adblockers osv.
Sen när jag väl hade löst det så funkade det att logga in i FF.

Skrivet av Eazy:

Högtalarna ser ju vattenskadade ut. Allt är ju skrynkligt. Kan inte tänka mig att talspolen är ok...

Säker på att det inte är dammet som skrynklat sig till korvar?
Har sett dammkorvar lite då o då som sett liknande ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Här är båda högtalarna. Dammsög den undre dock inte på själva högtalaren då jag inte vill skada den.
Det är alltså damm på själva högtalaren.

Den andra högtalaren (som ni inte sett)

Denna har ni redan sett. (undre bild)

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Elementen har torkat sönder och lossnat från gummiupphängningen. Det är bara slänga och köpa nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Elementen har torkat sönder och lossnat från gummiupphängningen. Det är bara slänga och köpa nya.

Det går ju att kanta om dem om de är värda att rädda.

Jag röstar på att stoppa i ett uppgraderingskit med nya prylar. Snygga högtalare som förtjänar att leva vidare en generation til!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det går ju att kanta om dem om de är värda att rädda.

Jag röstar på att stoppa i ett uppgraderingskit med nya prylar. Snygga högtalare som förtjänar att leva vidare en generation til!

Visst går det, men det är inte värt det. Mycket bättre att bara skaffa ett uppgraderingskit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst går det, men det är inte värt det. Mycket bättre att bara skaffa ett uppgraderingskit.

Jag betvivlar att det kostar nästan 5 tkr att kanta om dem om resten är i funktionsdugligt skick, så det är två helt olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag betvivlar att det kostar nästan 5 tkr att kanta om dem om resten är i funktionsdugligt skick, så det är två helt olika alternativ.

Det kommer det säkert inte kosta - ett par tusen skulle jag gissa på. Däremot tvivlar jag på att det kommer bli bra, och för några tusen mer kan han få ett par riktigt trevliga högtalare.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag dessa högtalare ser väldigt risiga ut - som om de stått utomhus i regn och snö i några år.

Jag skulle skruva ur elementen ur kabinetten och se om själva kabinetterna är fräsch nog invändigt för att bygga vidare på och inte har släppt i fogar och blivit snett och vint samt ev. fyllning och väggarna runt om denna inte har börjat mögla/ruttna...

Själv har jag ett par schmackshorn där upphängningen i polyuretan i drivern har havererat och det är både yttre sargen och spindeln som hänger upp talspolen som har gett sig - att göra omkoning av båda delarna och få det centrerat i magneten, med i princip ingen spel/luftgap alls kommer vara en utmaning då element i exponential-horn är hårt akustiskt belastade (och därmed liten kon-rörelse trots hög ljudtryck) och där vill man att det skall vara jämt uppspänt runt om så att konen inte kränger när det blir hög lufttryck bakom och talspolen börja skrapa...

jag är nog numera inne att köpa nya element än att försöka kona om dessa, tyvärr - och för dina carlsson-högtalare bör du nog vänja dig vid samma tanke...

Permalänk
Medlem

Det är inte supersvårt att kanta om själv. Har de inte varit utsatta för väta, som jag ursprungligen trodde först, kan det ju vara idé att testa att kanta om dem själv och se hur det blir. Blir ju mycket billigare att kanta om själv än att köpa nya element och är ju inte så mycket pengar i sjön om det inte blir bra.

Använder man batterimetoden när man kantar om och man är försiktig brukar det oftast blir bra. Har kantat om ett antal högtalare med batterimetoden och det har hittills inte misslyckats.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kommer det säkert inte kosta - ett par tusen skulle jag gissa på. Däremot tvivlar jag på att det kommer bli bra, och för några tusen mer kan han få ett par riktigt trevliga högtalare.

Nya kanter kostar kanske 4-600:-/par kanske sen är det bara (i princip då & enkelt utryckt) att limma dit dem!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det går ju att kanta om dem om de är värda att rädda.

Problemet är att det är inte bara kanterna utan även andra delar som åldrats som lim i spolarna och lim som hållar spolen på plats som åldrats.

Permalänk

Helvete vad dåliga tips du får här!

Inget på dessa högtalare ska modifieras eller bytas ut, allt som behövs är nya skumkanter. Kanterna torkar alltid ut så där, men det är också det enda åldringsproblem högtalarna har. De ser ut att vara i toppskick annars, lite dammiga bara. Borsta av dem med en pensel, du kan vara lite hårdhänt, det tål de.

Som nämnt tidigare så kan du lämna in dem på LN högtalarservice i Frölunda för omkantning, det kostar ca 500 kr per styck. Det blir din enda kostnad för dessa fina högtalare. Värdet på ett omodifierat fungerande par är runt 2-3000 kr, modifierade betydligt mindre.

Vill du pyssla och limma lite så kan du kanta om dem själv. Jag tycker det är kul och trevligt - det är inte svårt. När jag gjorde mina OA12 (samma element) så köpte jag ett par kanter på Ebay, de kostar i dag ca 150 kr/par med frakt. Bara att googla på "refoaming speakers" för massa guider och videor på hur man gör.

https://www.ebay.com/itm/125352394489