Permalänk
Medlem

Kör med Swerty nu, men har såklart problem, aldrig ska de va perfekt >.<

verkar som att dom tecknen man skulle nå med ALTGR(tex :;' ) inte fungerar inne i steam overlay... nån som fått de att fungera?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mulfuß:

...
Drömmen! @=Shift+2 utan att man behöver gör någon hemlig kommandorörelse 🤓
...

Om du kör windows: Alt gr+2=@ (med vanlig ISO-SE och QWERTY konfig); Jag tycker inte den "rörelsen" är så kommando

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Om du kör windows: Alt gr+2=@ (med vanlig ISO-SE och QWERTY konfig); Jag tycker inte den "rörelsen" är så kommando

Alt gr kan jag köpa om det gäller nått special special. Issuen är ju att @ har blivit så vanlig när stora delar av jobbet går ut på att kommunicera och skriva mail. @ ska vara shift-2. Allt annat är sämre

Sen ska vi inte tala om idiotin med Qwertz och Azerty! Sätter man sig framför ett sånt nästan normalt men fel tangentbord blir det syntax error

ANSI FTW!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Hemma där det finns plats kör jag en ISO nordic till vardags plus en TKL Swerty om det ska knackas kod. Rätt verktyg till uppgiften. Det här kan man ju tvista om 😎

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

KBDfans verkar ha startat en egen serie av keycaps, PBTfans.

Deras WoB kit ser intressant ut för egen del (synd bara att det PBT), framförallt när ett GMK ISO NORDE kit inte verkar gå få tag på.
https://kbdfans.com/collections/pbtfans/products/pbtfans-doub...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

KBDfans verkar ha startat en egen serie av keycaps, PBTfans.

Deras WoB kit ser intressant ut för egen del (synd bara att det PBT), framförallt när ett GMK ISO NORDE kit inte verkar gå få tag på.

Varför är det synd att det är PBT? ABS är bara trevliga så länge dom är fräscha och släta. När dom slits och får shine är dom ju slut som artister.

Med det sagt, ibland finns det NorDe i en del GMK-gruppköp. Det brukar börja på dyrt för att sen öka, precis som en båthobby. Och - man måste vara med i köpet. Och vänta och vänta…

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Varför är det synd att det är PBT? ABS är bara trevliga så länge dom är fräscha och släta. När dom slits och får shine är dom ju slut som artister.

Med det sagt, ibland finns det NorDe i en del GMK-gruppköp. Det brukar börja på dyrt för att sen öka, precis som en båthobby. Och - man måste vara med i köpet. Och vänta och vänta…

Är nog bara jag som blivit bortskämd med mitt GMK set (MoDo2). Har PBT hattar också, de känns inte lika trevliga, men då är de i och för sig relativt billiga. Så det går kanske inte att jämföra.

Jag har sett att det finns många GMK set med NorDe (väntar tålmodigt på två kit), men inte just WoB som jag är ute efter

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Är nog bara jag som blivit bortskämd med mitt GMK set (MoDo2). Har PBT hattar också, de känns inte lika trevliga, men då är de i och för sig relativt billiga. Så det går kanske inte att jämföra.

Jag har sett att det finns många GMK set med NorDe (väntar tålmodigt på två kit), men inte just WoB som jag är ute efter

GMK WoB finns med NorDe med det kittet är sällsynt.
GMK WoB DE finns också om man kan nöja sig med det.

Kbnordic.se har ett WoB på G som kommer bli som deras BoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kbnordic.se har ett WoB på G som kommer bli som deras BoW.

Intressant, får hålla koll deras shop

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har köpt nordic keycaps från kina via aliexpress ett par gånger, sök bara på "nordic keycaps" så hittar du utbudet som varierar kraftigt från tillfälle till tillfälle. Flera stora kinesiska tangentbordsfabriker typ YMDK och KBDfans lägger upp nordiska set till och från.

Bland annat verkar detta set vara nytt för iår och säljs av flera butiker på aliexpress (tror denna är billigaste erbjudandet i dags stund): https://www.aliexpress.com/item/33063979742.html

Sen så är kvalitén på dessa set ibland lite swing and miss på sina håll, men billigt brukar det iallafall vara

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Jag har köpt nordic keycaps från kina via aliexpress ett par gånger, sök bara på "nordic keycaps" så hittar du utbudet som varierar kraftigt från tillfälle till tillfälle. Flera stora kinesiska tangentbordsfabriker typ YMDK och KBDfans lägger upp nordiska set till och från.

Bland annat verkar detta set vara nytt för iår och säljs av flera butiker på aliexpress (tror denna är billigaste erbjudandet i dags stund): https://www.aliexpress.com/item/33063979742.html

Sen så är kvalitén på dessa set ibland lite swing and miss på sina håll, men billigt brukar det iallafall vara

Ja det är ju inte omöjligt att få tag på. Men nu ramlar man in på ett annat "problem", nämligen profil. DSA tex är en väldig hit or miss för folk medans nästan alla gillar Cherry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det är ju inte omöjligt att få tag på. Men nu ramlar man in på ett annat "problem", nämligen profil. DSA tex är en väldig hit or miss för folk medans nästan alla gillar Cherry.

Det fanns ett skitsnyggt set för ett par år sedan med "OEM profile" (Vanligare med denna term för Cherry-profil på aliexpress) som sålde slut innan jag hann få tag på ett, det var ett mörkgrått set med svart double-shot och röda specialknappar.

YMD säljer för tillfället ett med denna profil, men det är standard SE/FI/NO/DK helsvart med transparent double-shot, vilket är ganska basic, men för 28 dollar är det sjukt prisvärt.

Men som sagt så varierar deras utbud rätt ofta, och helt utan förvarning

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Det fanns ett skitsnyggt set för ett par år sedan med "OEM profile" (Vanligare med denna term för Cherry-profil på aliexpress) som sålde slut innan jag hann få tag på ett, det var ett mörkgrått set med svart double-shot och röda specialknappar.

YMD säljer för tillfället ett med denna profil, men det är standard SE/FI/NO/DK helsvart med transparent double-shot, vilket är ganska basic, men för 28 dollar är det sjukt prisvärt.

Men som sagt så varierar deras utbud rätt ofta, och helt utan förvarning

Även om Cherry och OEM är lika, så är OEM lite högre vilket ger annat ljud samt att man inte kan kombinera dem med Cherry

Permalänk
Permalänk
Medlem

Huh, jag har alltid trott OEM och Cherry var exakt samma, där ser man

Skrivet av StuntmanMike:

Även om Cherry och OEM är lika, så är OEM lite högre vilket ger annat ljud samt att man inte kan kombinera dem med Cherry

Vem har sagt att man inte kan kombinera? Hade jag fått välja hade jag haft bara R1+R2 Tai Hao, med front print såklart

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Huh, jag har alltid trott OEM och Cherry var exakt samma, där ser man

Vem har sagt att man inte kan kombinera? Hade jag fått välja hade jag haft bara R1+R2 Tai Hao, med front print såklart

Kan och kan, det blir ju höjdskillnad om man blandar OEM och Cherry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kan och kan, det blir ju höjdskillnad om man blandar OEM och Cherry.

Det är ju höjdskillnad på olika raderna ändå, det blir bara lite mer skillnad

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yorii:

Det är ju höjdskillnad på olika raderna ändå, det blir bara lite mer skillnad

Jo, så länge du håller det radvis, men höjdskillnader på samma rad är inget för mig i varje fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Det är ju höjdskillnad på olika raderna ändå, det blir bara lite mer skillnad

Eller mindre höjdskillnad. OEM under och "cherry on top". 😉

Permalänk
Skrivet av 2takt:

Också sugen på att köpa den brädan men tyvärr har jag inte hittat något DSA set i ISO och PBT som passar. OEM funkar inte för mig men Cherry kanske gör det, inte provat.

Om du är villig att betala för det så har www.pimpmykeyboard.com flera olika DSA i PBT. (tänk på att du måste köpa flera olika kit för att få det du behöver)

Jag föredrog DSA fram till jag prövade Cherry-profile, nu är det de ända jag vill ha. (vill dock ha det i Dubbelshot ABS)

Permalänk
Medlem

Vet någon här om G.SKILL Crystal Crown Keycaps någonsin kom med ISO nordiclayout?

Jag stötte på dom i en YouTubevideo idag och tyckte dom såg läckra ut och gillade den bokstavligen lysande ramen runt varje tangent: https://www.gskill.com/product/347/349/1602504434/Crystal-Cro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Vet någon här om G.SKILL Crystal Crown Keycaps någonsin kom med ISO nordiclayout?

Jag stötte på dom i en YouTubevideo idag och tyckte dom såg läckra ut och gillade den bokstavligen lysande ramen runt varje tangent: https://www.gskill.com/product/347/349/1602504434/Crystal-Cro...

Vilket tangentbord har du?
Har du otur så nä. Det finns för det första för många ISO - ISO/UK, Nordic, Tyskland m.m. Blir för dyrt å tillverka Keycaps till alla olika ISO varianter. Hur många sets säljs till Tyskland - kanske 6 - 10st på ett år. ANSI är prio nr 1. Slopade ISO/Nordic tangentbord (den stora fula ISO Enter, nä tack) för många sen, för dåligt utbud med ISO/Nordic Keycaps sets å vissa sets blir inte ISO/Nordic sets (för liten efterfrågan).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Vet någon här om G.SKILL Crystal Crown Keycaps någonsin kom med ISO nordiclayout?

Jag stötte på dom i en YouTubevideo idag och tyckte dom såg läckra ut och gillade den bokstavligen lysande ramen runt varje tangent: https://www.gskill.com/product/347/349/1602504434/Crystal-Cro...

Pudding keycaps. Steelseries och säkerligen andra har sådana i nordisk ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vilket tangentbord har du?

Det är ett full size Apex 7 från Steelseries. Jag kan se fördelen med att byta till ANSI men tycker det är för många workarounds för att få å,ä,ö,mm att fungera. Jag är nog för mycket gubbe med andra ord...

Skrivet av Fetskaft:

Pudding keycaps. Steelseries och säkerligen andra har sådana i nordisk ISO.

Dom har jag redan men blev besviken när dom är halvgjorda, dvs att tecken som tex ", #, %, &, /, (, ), mfl är tryckta direkt på tangenten och är därmed inte genomlysningsbara. Vitsen är ju att man skall se alla tecken tycker jag när man har ett bakgrundsbelyst tangentbord. Det blir precis som med Logitech G815 där det är samma sak även på ANSI-varianten, att visa tecken är tryckta på tangenterna och inte heller dom syns i mörker: https://youtu.be/agKLAVwSeas?t=298

Steelseries och andra är mjölkvittransparanta medans G.SKILL Crystal Crown Keycaps är helt transparanta samt inramningen på varje tangent: https://www.gskill.com/img/overview/cckeycap/00-cckeycap-intr...

Nu är nya puddings på väg från HyperX som jag får idag eller imorgon och jag hoppas att det man ser på bilderna stämmer överrrens med det man får, dvs att ingenting är printat på tangenterna som en billighetslösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Det är ett full size Apex 7 från Steelseries. Jag kan se fördelen med att byta till ANSI men tycker det är för många workarounds för att få å,ä,ö,mm att fungera. Jag är nog för mycket gubbe med andra ord...

Dom har jag redan men blev besviken när dom är halvgjorda, dvs att tecken som tex ", #, %, &, /, (, ), mfl är tryckta direkt på tangenten och är därmed inte genomlysningsbara. Vitsen är ju att man skall se alla tecken tycker jag när man har ett bakgrundsbelyst tangentbord. Det blir precis som med Logitech G815 där det är samma sak även på ANSI-varianten, att visa tecken är tryckta på tangenterna och inte heller dom syns i mörker: https://youtu.be/agKLAVwSeas?t=298

Steelseries och andra är mjölkvittransparanta medans G.SKILL Crystal Crown Keycaps är helt transparanta samt inramningen på varje tangent: https://www.gskill.com/img/overview/cckeycap/00-cckeycap-intr...

Nu är nya puddings på väg från HyperX som jag får idag eller imorgon och jag hoppas att det man ser på bilderna stämmer överrrens med det man får, dvs att ingenting är printat på tangenterna som en billighetslösning.

När jag bytte från ISO (svensk tangentbords uppsättning i Win7) å koppla in ett ANSI tangentbord hade jag fortande Å, Ö å Ä.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

När jag bytte från ISO (svensk tangentbords uppsättning i Win7) å koppla in ett ANSI tangentbord hade jag fortande Å, Ö å Ä.

Hade du även <>| osv? Det är ju en helt annan layout så det funkar inte rakt av att köra svensk keymap på ANSI utan att du kommer sakna knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hade du även <>| osv? Det är ju en helt annan layout så det funkar inte rakt av att köra svensk keymap på ANSI utan att du kommer sakna knappar.

Nä, hade inte dessa tecken.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Nu är nya puddings på väg från HyperX som jag får idag eller imorgon och jag hoppas att det man ser på bilderna stämmer överrrens med det man får, dvs att ingenting är printat på tangenterna som en billighetslösning.

Jag svarar mig själv här:
HyperX levererade 100%-igt bra keycaps och har inget printat på sig, så allt syns som det förväntas göra. Totalt mörker att Steelseries egna pudding keys har så dålig kvalitet. HyperX-puddings släpper dessutom igenom mycket mer ljus vilket är positivt.

HyperX är gjorda i ABS-plast och det verkar helt omöjligt att hitta PBT-varianten av dom nordiska. Jag har för mig att jag hittade några (nordic) men dom är slut sedan länge och verkar ha ersatts av ABS.

Jag köpte även Glorious O-rings och det var verkligen ett plus och gav en helt annan känsla när man skriver. Nu hör man dock att en del tangenter kanske skulle må bra av att smörja dom... Vad har jag gett mig in på? *ha-ha-ha*

Permalänk
Medlem

Jag har blivit sugen på att bygga ett eget tangentbord, men det verkar sjukt svårt/dyrt att hitta cleana svenska keycaps. Finns det något likt nedan som inte kostar 2 000 kr?

- Svenska symboler, inte nordiska (inte Æ Ø osv)
- Centrerade symboler
- Stora symboler

Tycker dessa är jäkligt snygga
DSA Vilebloom
DSA Royal Navy
DSA Quartz
SA Ice Cap

Bilder
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag har blivit sugen på att bygga ett eget tangentbord, men det verkar sjukt svårt/dyrt att hitta cleana svenska keycaps. Finns det något likt nedan som inte kostar 2 000 kr?

- Svenska symboler, inte nordiska (inte Æ Ø osv)
- Centrerade symboler
- Stora symboler

Tycker dessa är jäkligt snygga
DSA Vilebloom
DSA Royal Navy
DSA Quartz
SA Ice Cap

Kollat på maxgaming?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE