Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vad behövs för att spela upp 4k media

Permalänk
Medlem

Är det regelrätta Blueray rippar så gäller följande:

"4K Ultra HD Blu-ray discs have a maximum video bitrate of 128 Mbps,"
Om TVn har 100 mbit så kommer det hacka och buffra ofta.
Nu säger du nedladdat material...dom brukar kodas om och hamna långt under 100 MBit.

Jag är också inne på att det beror på trådlösa nätverket. Kan du streama t.ex. netflix 4K, om du har möjlighet att testa?

Alternativt är det kodat med t.x. H.265 som kan kräva väldigt mycket av CPUn i din TV, som då inte klarar av att dekoda tillräckligt snabbt.

Vad är det för codec samt bitrate på en av dina "nedladdade" filmer som inte fungerar bra?

På din plex server på din macbook: Kör du nån recode? D.v.s kodar du om streamen "on the go" så att säga? I så fall kanske din macbook inte klarar av att decoda den i realtid och du får hack?

Jag har för mig att du kan köra plex client mot en samba share, d.v.s. dela ut den på nätverket bara. Men det kräver såklart att du har en enhet som kan dela ut från såklart

Var lagrar du alla dessa nedladdade filmer idag?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är det regelrätta Blueray rippar så gäller följande:

"4K Ultra HD Blu-ray discs have a maximum video bitrate of 128 Mbps,"
Om TVn har 100 mbit så kommer det hacka och buffra ofta.
Nu säger du nedladdat material...dom brukar kodas om och hamna långt under 100 MBit.

Jag är också inne på att det beror på trådlösa nätverket. Kan du streama t.ex. netflix 4K, om du har möjlighet att testa?

Alternativt är det kodat med t.x. H.265 som kan kräva väldigt mycket av CPUn i din TV, som då inte klarar av att dekoda tillräckligt snabbt.

Vad är det för codec samt bitrate på en av dina "nedladdade" filmer som inte fungerar bra?

På din plex server på din macbook: Kör du nån recode? D.v.s kodar du om streamen "on the go" så att säga? I så fall kanske din macbook inte klarar av att decoda den i realtid och du får hack?

Jag har för mig att du kan köra plex client mot en samba share, d.v.s. dela ut den på nätverket bara. Men det kräver såklart att du har en enhet som kan dela ut från såklart

Var lagrar du alla dessa nedladdade filmer idag?

)

Det är oftast blueray rips som ligger på runt 80gb i storlek (77.4 Mb/s bitrate)
Tvn kör på wifi 6 och får ut 100Mbps
de allra flesta har hevc codec
Det jag kan se är att plex försöker transcoda ljudet till aac. Men bilden är inte transcodad.
Filmerna är lagrade på min macbook pro 16" 2019

Permalänk
Medlem

Den inbyggda spelaren i tvn brukar ju klara av det mesta, så prova att ladda ner t.ex Serviio på datorn och leta upp nätverksbiblioteket på tvn. Billigaste lösningen iaf, och man slipper antagligen problem med transcoding.

Permalänk
Medlem

Har en gammal dator kopplat till tvn, intel quad core och nån nvidia gt250 gpu som inte klarar 4k. Är det datorn som är för slö eller är det något annat? mjukvara?

Vad krävs för 4k rent hårdvaru mässigt?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

)

Det är oftast blueray rips som ligger på runt 80gb i storlek (77.4 Mb/s bitrate)
Det jag kan se är att plex försöker transcoda ljudet till aac. Men bilden är inte transcodad.

Testa att köra med sladd på både TV och Macbook. 77 Mb/s kan vara lite kinkigt via trådlöst att upprätthålla konsekvent.

Hur ser processoranvändningen ut på din macbook? Bör inte vara nämnvärt hög om du inte kör nån transcoding men kan vara värt att kolla

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad krävs för 4k rent hårdvaru mässigt?

En Raspberry Pi 4 klarar 4k HDR HEVC (x265) utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Testa att köra med sladd på både TV och Macbook. 77 Mb/s kan vara lite kinkigt via trådlöst att upprätthålla konsekvent.

Hur ser processoranvändningen ut på din macbook? Bör inte vara nämnvärt hög om du inte kör nån transcoding men kan vara värt att kolla

okej behöver införskaffa en hub med ethernet port först då. cpuanvädningen ligger inte högt alls. men grejen är att jag har kört på andra filmer som kör lite lägre bitrate typ 40mb/s. Så bör ju inte vara något sånt tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

vet inte om jag har fel kabel eller vad det är men, känns inte som kvalitén är helt 100% när jag kopplar upp dator via hdmi till tvn.
Hur gör jag för att se filmer jag har lagrade på datorn via en apple tv 4k till TVn?

Själv använder jag en NAS med Plex-server, så det går via nätverket till Apple-TV:n, som sedan visar på projektor.
Fördel med Apple-TV är att jag även kan streama trådlöst (Airplay) från både iPhone, iPad, MacBook och iMac:s. Så är det något jag vill visa lite snabbt på stor bild, så är det jättesmidigt.

Har för mig att du skrev att du hade en Samsung TV och vill minnas att man ibland måste gå in i inställningar, för att ändra så den tar emot 4K upplösning på HDMI.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Edit: kollade manualen för TVn (sid 10, här: https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202210/20221007165443572/BN81-22795C-560_EM_OSNDVBEUB_EU_ENG_221005.0.pdf och det står:
Om den bara har 100/10 nätverk så lär du få bättre prestanda med wlan

Lite offtopic men han som skrev manualen måste varit full eller nåt, fattar inte varför man skulle behöva en skärmad CAT7 kabel till ett 100Mbit NIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

)

Testa nåt annat än Plex. Plex funkar bra när klienten har stöd för de olika formaten man vill spela men om TVn inte stöder ljudformatet så kommer Plex transcoda och det brukar vara boven när man får problem med uppspelning.

Ett alternativ är ju att skaffa en spelare som har stöd för de format du vill spela. Ex en Shield, Apple TV eller kanske Zidoo z9x lite beroende på vilka format du vill spela.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk

skaffa bara en Nvidia Shield, den spelar upp det mesta iaf när det kommer till remux filer osv, vilket majoriteten använder, jag har inte stött på några relevanta filer som Shield inte kunnat spela upp, klarar dessutom av Atmos TrueHD och DTS-X vilket Apple TV inte gör.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

skaffa bara en Nvidia Shield, den spelar upp det mesta iaf när det kommer till remux filer osv, vilket majoriteten använder, jag har inte stött på några relevanta filer som Shield inte kunnat spela upp, klarar dessutom av Atmos TrueHD och DTS-X vilket Apple TV inte gör.

kör du med plex på shielden då eller?

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

kör du med plex på shielden då eller?

yes, kör en Unraid server där all media ligger, men funkar med vilken Plex server som helst, jag testade ett tag med en Surface Go 2 där jag körde Plex servern och Shield spelade upp allt så servern behövde knappt jobba.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

yes, kör en Unraid server där all media ligger, men funkar med vilken Plex server som helst, jag testade ett tag med en Surface Go 2 där jag körde Plex servern och Shield spelade upp allt så servern behövde knappt jobba.

Du kan ju köra plex servern på din unraid annars.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Du kan ju köra plex servern på din unraid annars.

jo precis det jag gör o så *arrs osv.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Lutar åt att köra på en Zidoo z9x. Och sen lägga till en hårddisk eller nas senare någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Lutar åt att köra på en Zidoo z9x. Och sen lägga till en hårddisk eller nas senare någon gång

1000 kr billigare på amazon än på tex hembiobutiken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Tycker det låter som ett vettigt val. Slipper du bry dig om undertexter som orsakar transcoding via plex osv.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Du kör redan Plex server på MacBook Pro, bara skaffa en en Shield och köra Plex appen som spelar upp dina filer som direct play utan att transcoda osv.

min Plex server just nu där 3st Nvidia Shield spelar upp 4K Dolby Vision Atmos TrueHD utan problem.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

min Plex server just nu där 3st Nvidia Shield spelar upp 4K Dolby Vision Atmos TrueHD utan problem.

<Uppladdad bildlänk>

Shield har problem med DV. Så kallad red push. Så felfritt är det inte.
Huruvida detta är ett problem är upp till var och en men ser ingen anledning varför TS ska köpa en Shield över en z9x när prisskillnaden är så liten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Shield har problem med DV. Så kallad red push. Så felfritt är det inte.
Huruvida detta är ett problem är upp till var och en men ser ingen anledning varför TS ska köpa en Shield över en z9x när prisskillnaden är så liten

nja inte många som lägger märke till det om man inte letar, inte alla filmer heller, men upp till var o en hur kräsen man är, ang priset så går Shield att hitta beg om man vill hålla ner kostnaden, man behöver inte gå på Pro om man bara ska spela upp media, men TS lär bli nöjd oavsett jämfört med TVs inbyggda.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja inte många som lägger märke till det om man inte letar, inte alla filmer heller, men upp till var o en hur kräsen man är, ang priset så går Shield att hitta beg om man vill hålla ner kostnaden, man behöver inte gå på Pro om man bara ska spela upp media, men TS lär bli nöjd oavsett jämfört med TVs inbyggda.

Det är är många på nätet som klagar på det.

Här kan folk bedöma själva
https://youtu.be/qeyQWs8JgXo

Sen finns det massa andra grejer som att ex Shield inte kan spela en fil med .ass subs via Plex utan att transcoding osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte lite oväsentligt att diskutera dolby vision när tv:n (Samsung) inte stöder det? Eller har de äntligen krupit till korset?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield Pro så är du homesafe med allt, det kör jag och funkar svinbra med 4k, hdr, dolby vision and you name it. Kör Plex bland annat på den och andra streamingtjänster och alla formten funkar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Är det inte lite oväsentligt att diskutera dolby vision när tv:n (Samsung) inte stöder det? Eller har de äntligen krupit till korset?

haha det stämmer, lika bra köra Nvidia Shield nu när dessa prissänkta.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5214997

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5215304

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Nu var det ju väldigt bra pris på Nvidia Shield pro. Så lutar mer åt den just nu. Kan jag koppla in en hårddisk och spela upp mina filer via den direkt bara. Förstår inte exakt hur det ska fungera med plex och shielden. Tänker att det kommer vara lika mycket problem som jag haft med plex innan?

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Nu var det ju väldigt bra pris på Nvidia Shield pro. Så lutar mer åt den just nu. Kan jag koppla in en hårddisk och spela upp mina filer via den direkt bara. Förstår inte exakt hur det ska fungera med plex och shielden. Tänker att det kommer vara lika mycket problem som jag haft med plex innan?

ja det går men det är inga problem med Plex appen om du kör en Plex server redan, bara tuta och köra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ja det går men det är inga problem med Plex appen om du kör en Plex server redan, bara tuta och köra.

Kan shielden köra hdr10+

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Kan shielden köra hdr10+

nä HDR10, personligen har jag inte stött på HDR10+ när det kommer till 4K remux filer, i princip allt kör Dolby Vision/HDR10, HDR10+ lär dö ut.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä HDR10, personligen har jag inte stött på HDR10+ när det kommer till 4K remux filer, i princip allt kör Dolby Vision/HDR10, HDR10+ lär dö ut.

Vissa filmbolag kör fortfarande på hdr10+ finns ju absolut blueray rips med hdr10+

Men aja så länge shielden inte transcodar och fifflar när den inte ska så är jag nöjd. Dessutom så är Android tv tusen gånger bättre än Samsungs jävla tizen, aldrig stött på något mer irriterande ui än den