Windows 11 får inbyggt verktyg för skärminspelning

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får inbyggt verktyg för skärminspelning

I en snar framtid ska användare slippa behöva förlita sig på mjukvara från tredje part för att spela in hela eller delar av skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta fungerar simpelt och är en väldigt liten fil som gör att det går att maila / ladda upp snabbt. Det hade hjälpt felsökning inom IT extremt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Naaaaaaaaajs! Fyfan va gött. Slippa rulla ut tredjeparts app för detta.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hoppas detta fungerar simpelt och är en väldigt liten fil som gör att det går att maila / ladda upp snabbt. Det hade hjälpt felsökning inom IT extremt.

Lär ju bli integration med OneDrive misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Lär ju bli integration med OneDrive misstänker jag.

Alla bolag har inte OneDrive (ännu) men ja det hade ju varit smidigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla bolag har inte OneDrive (ännu) men ja det hade ju varit smidigt.

Så är det ju!
Vet dock inte hur det är, nu när det premieras att man ska använda microsoftinloggning när man sätter upp sin dator, ingår det några megabytes Onedrive då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Så är det ju!
Vet dock inte hur det är, nu när det premieras att man ska använda microsoftinloggning när man sätter upp sin dator, ingår det några megabytes Onedrive då?

The free version of OneDrive only allows you to store up to 5GB of data, but you can upgrade to a Microsoft 365 subscription to lift the limit to 1TB.
Detta är ju dock för privatpersoner, osäker på företag då du oftast måste ha M365 licens och då får du ändå 1TB.
Jag har kört M365 sub i flera år så jag har 1TB personligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla bolag har inte OneDrive (ännu) men ja det hade ju varit smidigt.

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Så är det ju!
Vet dock inte hur det är, nu när det premieras att man ska använda microsoftinloggning när man sätter upp sin dator, ingår det några megabytes Onedrive då?

Ja. "When you initially sign up, you get 5 GB of storage for free." Källa: https://support.microsoft.com/en-us/office/manage-your-onedri... Har du däremot ett MS konto sedan lång tid tillbaka kan du ha mer utrymme gratis. Förut gav dom mer gratis och när de sänkte utrymmet kunde man via en länk eller något säga att man ville ha kvar det utrymmet. Jag har t.ex. 15GB kostnadsfritt, 15GB kamerabilder bonus samt 10GB Lojalitet bonus, totalt 40GB gratis.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Snipping Tool är riktigt bra och ett stort kliv framåt från Print Screen -> mspaint -> Ctrl+V.

Rekommenderar de som inte har koll på det att trycka Shift+Win+S och testa lite.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Borde vara väldigt effektivt för att felsöka kundproblem med saker i rörelse, ska bli kul att testa framöver

Permalänk
Medlem

Hur står sig Snipping tool mot Greenshot?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Skönt, då kan man använda det på arbetsplatsens datorer

Privat kommer jag nog fortsätta använda ShareX, då man kan finjustera mycket mer. Exempelvis kan man ställa in 1 FPS samt AAC 128 kbps för inspelningar av Zoom-föreläsningar och föredrag.

En inspelning i 4K tar då bara upp 360MB per timme, utan att man märker av något. Slideshows brukar ju oftast ligga under 1 slide per sekund... Hoppas jag i alla fall!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Trodde redan det fanns inbyggt via nån Xbox game thingie. Men bra om det blir mer lättillgängligt. Hoppas man kan välja typ 6 fps för att få små filer man kan maila men som ändå visar vad man gjort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lär väl tvärvägra att starta om det är DRM-skyddat material på skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Trodde redan det fanns inbyggt via nån Xbox game thingie.

Ja, däremot har xbox appens inspelning en del begränsningar

Skrivet av cyklonen:

Lär väl tvärvägra att starta om det är DRM-skyddat material på skärmen.

Du menar i spel? Det finns redan i Xbox appen nämligen men med vissa begränsningar, så som att man inte kan starta en inspelning på skrivbordet, utan måste vara i en app för att kunna göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du menar i spel? Det finns redan i Xbox appen nämligen men med vissa begränsningar, så som att man inte kan starta en inspelning på skrivbordet, utan måste vara i en app för att kunna göra det.

DRM-skyddad grafik i spel? Låter utomordentligt fånigt!

Nej, jag menade videouppspelning, antingen från strömmad källa eller från "lokalt".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Många som vägrar teams, onedrive etc pga att allt ligger i nåt ospecificerat moln i USA, har ett gäng kunder som vägrar Teams t.ex pga detta, vart sparas alla Chatloggar/filer/etc... och vem kan läsa det...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag vet en kamrat på utbildningen som kör Mac och där finns dewt tydligen detta redan. Typ som Snipping Tool (Eller Windows + Shift + S). Kan även göra Gifs. Ganska smutt och något jag gärna ser i Windows då jag själv inte kör Mac.

De lär inte slänga med det i Windows 10 så man kanske måste uppgradera snart...

Minns när Sony was väldigt tidiga med screen recording på mobilerna. Sen togs det bort för "oh no privacy" eller ngt bullshit. Nu är det inne i Android default. Lite irriterande att det flip-floppas så mkt. Hoppas Windows lägger in detta och det stannar, punkt.

Permalänk
Medlem

Detta är väll inget nytt för windows 11 ? Har ju funnints hur länge som helst inbyggt i windows 10 om man klickar på windows+g så får man upp en meny dar man kan ta screenshots och även spela in skärmen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Det kan ju också ha att göra med att det är företag som jobbar med personuppgifter. Att lagra personuppgifter, tex namn, på servrar utanför EU bryter mot Gdpr.
https://techlaw.se/vad-ar-en-overforing-till-tredjeland-enlig...
Om jag inte har helt fel eller sitter på gammal info så innebär det en merkostnad att specificera server med Microsofts tjänster.

Frankrike har redan tagit steg för att stänga ned det i offentliga sektorn. Det talas om att det ska bli ett bredare stopp för det senare. Och om det sker i Frankrike kan det snart bli brett över hela EU. Spekulativt.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.773328/stopp-for-grati...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Detta är väll inget nytt för windows 11 ? Har ju funnints hur länge som helst inbyggt i windows 10 om man klickar på windows+g så får man upp en meny dar man kan ta screenshots och även spela in skärmen.

Jodå. Nyheten tar upp det där också (Win+G = Game Bar).

Citat:

Microsoft har visserligen ett verktyg genom Xbox Game Bar, men det kräver dels att funktionen är aktiverad, dels är funktionen begränsad till inspelning av allt som sker på skärmen. För den som vill kunna spela in enskilda fönster eller av andra skäl inte vill aktivera Xbox Game Bar är det därmed mjukvara från tredjepartsutvecklare som gäller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Nja, sedan finns det ju det lilla problemet med GDPR etc som har en tendens att sätta käppar i hjulet när företag väljer att lagra sin data utanför Europa [...så det handlar inte enbart om envishet eller snålhet]

Tyska skolor nobbar M365

Skrivet av Tigerhamster:

Det sker även i Sverige på ett flertal ställen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Gott. Gamebars funktion för inspelning användes en del på jobbet tills de bestämde sig för att ta bort allt "spelrelaterat" på alla datorer. Export till gif räknar jag med också, grymt för buggrapporter och sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Nja, sedan finns det ju det lilla problemet med GDPR etc som har en tendens att sätta käppar i hjulet när företag väljer att lagra sin data utanför Europa [...så det handlar inte enbart om envishet eller snålhet]

Tyska skolor nobbar M365

Det sker även i Sverige på ett flertal ställen

Det är lite konstigt att de förbjuder teams men kräver zoom av exempelvis alla studenter som "pluggar hemifrån". Teams har i alla fall acceptabel säkerhet.

Angående gdpr och OneDrive så förstår jag inte varför man skulle ha kunddata där bara för att man har kommunikation och dokument där. Gdpr är ju rätt tydlig med att man inte ska kunna komma åt sånt om man inte absolut behöver det. Sen är det ju inga konstigheter att välja servrar i EU om det är ett krav.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite konstigt att de förbjuder teams men kräver zoom av exempelvis alla studenter som "pluggar hemifrån". Teams har i alla fall acceptabel säkerhet.

Angående gdpr och OneDrive så förstår jag inte varför man skulle ha kunddata där bara för att man har kommunikation och dokument där. Gdpr är ju rätt tydlig med att man inte ska kunna komma åt sånt om man inte absolut behöver det. Sen är det ju inga konstigheter att välja servrar i EU om det är ett krav.

Därför Zoom har servrar i Europa och garanterar att datan stannar inom EU, av samma skäl.
Något som jag vet även Microsoft gör, men inom vissa tjänster är det mer splittrat (jag tror det inte är möjligt att speca plats för 365 i nuläget, därav problemen)

Problemet är att datan placeras lite över hela världen och knappt ens MS har koll på vilka geografiska platser din data finns på, annars hade man kört dedikerade EU datacenter för länge sedan, men då förlorar man ju vissa fördelar som finns i andra länder med en mindre utvecklad integritetslagstiftning *foliehatt*

Edit*
Till och med Deltaco har fattat grejen och knyter alla sina produkter inom EU till datacenter i Frankfurt just pga GDPR så det är bara för våra vänner på andra sidan Atlanten att ställa sig rätt i ledet, eller missa bussen helt enkelt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Perfekt! Exakt vad jag saknade i det verktyget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Därför Zoom har servrar i Europa och garanterar att datan stannar inom EU, av samma skäl.
Något som jag vet även Microsoft gör, men inom vissa tjänster är det mer splittrat (jag tror det inte är möjligt att speca plats för 365 i nuläget, därav problemen)

Problemet är att datan placeras lite över hela världen och knappt ens MS har koll på vilka geografiska platser din data finns på, annars hade man kört dedikerade EU datacenter för länge sedan, men då förlorar man ju vissa fördelar som finns i andra länder med en mindre utvecklad integritetslagstiftning *foliehatt*

Edit*
Till och med Deltaco har fattat grejen och knyter alla sina produkter inom EU till datacenter i Frankfurt just pga GDPR så det är bara för våra vänner på andra sidan Atlanten att ställa sig rätt i ledet, eller missa bussen helt enkelt.

Vår data ligger i EU men inte i Sverige, det kommer dock snart vara möjligt. Tror knappast Zoom anses vara något integritetssäkert verktyg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Konstigt nog envisas många företag med sina egna mailservrar. För drygt 50 kr/mån/anv. får man onedrive 1TB/e-post och webbversioner av Office basic.
De företag som inte har råd med det är iaf inte jag intresserad av att lägga min tid på.

Jag resonerar tvärt om. De företag som inte tar sin egen IT på allvar utan lägger en av företagens grundläggande funktioner där de har absolut noll kontroll över den har jag svårt att ta på allvar.
Ungefär som hotmail och gmail fast du betalar för skräpet.

Hur många har koll på att de i princip inte har någon backup på sin e-post hos Microsoft? Kommunikationsloggar?