Permalänk
Medlem

Zigbee för 3600watt?

Söker efter en smartplugg alternativt för inbyggnad som klarar 3600watt, Hittils inte hittat kraftigare än ynkliga 2300watt (räcker inte för motor+kupevärmare :/

Permalänk
Medlem

Vet att ledvance har en https://www.ledvance.com/consumer/products/smart-home/smart-c... Men har inte själv hittat någon butik som har en i lager. Många säljer den version som är icke zigbee, men den med är lite svårare att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Vet att ledvance har en https://www.ledvance.com/consumer/products/smart-home/smart-c... Men har inte själv hittat någon butik som har en i lager. Många säljer den version som är icke zigbee, men den med är lite svårare att hitta.

Har sett dendär fast med wifi, fast det är inte aktuellt :/ DHCP listan blir nog lång utan smartpluggar och lampor också xD

Permalänk
Medlem

Dök upp en diskussion på reddit idag https://www.reddit.com/r/homeassistant/comments/zi9khc/whats_...

Lidl silvercrest och TuYa verkar rekommenderas där

Permalänk
Medlem

Vad har du för eluttag som klarar 3,6kW? Enfas blir det strax under 16A.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Söker efter en smartplugg alternativt för inbyggnad som klarar 3600watt, Hittils inte hittat kraftigare än ynkliga 2300watt (räcker inte för motor+kupevärmare :/

Skrivet av ph33r:

Vad har du för eluttag som klarar 3,6kW? Enfas blir det strax under 16A.

Jag skulle snarare fråga, vad för slags monster har du som kräver 3,6kW

Inte det vanliga man köper på mekonomen eller vanlig verkstad med DEFA uttag?

Blev ärligt nyfiken

Hoppas du inte bara satt på en bättre säkring utan även sett till så ledningarna klarar påfrestningen under en längre tid

Jag mätte min kupervärmare+motorvärmare. 2100 watt med full fräs på kupervärmaren. 1700 watt med kupevärmaren på svagare effekt och 4-500 watt på enbart motorvärmaren (kupevärmare helt avstängd)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det verkar underligt att vilja ha "smartpluggar" för denna typ av applikation
Du verkar ha ett (underförstått) krav på att den ska vara godkänd att använda utomhus med tanke på önskat användningsområde.
16A kräver dessutom att ledningarna är minst 2,5mm, har du verkligen det framdraget till ett vanligt vägguttag eller har du en 16A trefashandske ? 13A brukar vara det högsta vägguttag är avsäkrade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar underligt att vilja ha "smartpluggar" för denna typ av applikation
Du verkar ha ett (underförstått) krav på att den ska vara godkänd att använda utomhus med tanke på önskat användningsområde.
16A kräver dessutom att ledningarna är minst 2,5mm, har du verkligen det framdraget till ett vanligt vägguttag eller har du en 16A trefashandske ? 13A brukar vara det högsta vägguttag är avsäkrade.

Väldigt många uttag stödjer 16A inget kostigt med det. Det är standard, men det är dock ovanligt att man säkrar över högre än 10A alternativt 13A på 1.5mm.

2.5 måste man ha för 16A 1-fas, men det finns absolut saker som går på 1 Fas och 16A.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte pressa ett vanligt shuko uttag med en konstant 16A last. Dom blirju varma redan straxt över 2kw. Så visst klarar dom kanske av det men jag skulleinte chansa iallafall. Med sån effekt kanske du iofsig inte kör dom så länge?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Vad har du för eluttag som klarar 3,6kW? Enfas blir det strax under 16A.

inte ovanligt att garage är avsäkrade med 16A för att kunna använda kupévärmare på upp till ~2000W vilket inte är ovanligt + motorvärmare samtidigt i samma uttag.

vet inte vad en motorvärmare ligger på effektmässigt men skulle tippa på iaf 500W och då räcker inte 10A längre.

sen finns ju ofta mycket annat som kräver 16A avsäkring i garage
svetsen
vinkelslipen om man har lite större modellen
kompressorn om du har modell större
Vedkapen(troligen 16A 3fas men ändå.)
Vedklyven (även denna troligen 3fas dock)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte ovanligt att garage är avsäkrade med 16A just för att kunna använda kupévärmare på upp till ~2000W vilket inte är ovanligt + motorvärmare samtidigt i samma uttag.

vet inte vad en motorvärmare ligger på effektmässigt men skulle tippa på iaf 500W och då räcker inte 10A längre.

Köper man ett paket motorvärmare+kupévärmare så är det antagligen anpassat för 230v, 10A (min ligger på ca 2100 Watt uppmätt).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Köper man ett paket motorvärmare+kupévärmare så är det antagligen anpassat för 230v, 10A (min ligger på ca 2100 Watt uppmätt).

mjo om det är en modell med motorvärmare + kupé i ett paket avsett för 10A ja då kommer kittet givetvis ligga under 10A annars hade den blåst säkringar till höger och vänster skulle tippa på att ditt kit har en 1600w kupevärmare och 500w motorvärmare eller något sånt.

men säg att du har köpt motorvärmarkitt med ett eluttag i bilen istället för kittad kupévärmare så du kan plugga in vilken kupévärmare du vill då kan du plugga in betydligt grövre grejjor och lösa kupévärmare på 2000+W kan du typ köpa på biltema.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du dubbla bilar på samma uttag? Motorvärmare brukar vara runt 5-600W, och kupévärmare 1000-1700W. Min bil drar ca 1700W totalt.

Permalänk
Medlem

Motorvärmaren minns jag inte men är en slangvärmare och kupevärmaren på 1800watt.
Ja det är 2.5mm2 till uttaget.
Föredrar att inte använda relän som knappt klarar lasten eller ligger alldeles för nära.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wille90:

Motorvärmaren minns jag inte men är en slangvärmare och kupevärmaren på 1800watt.
Ja det är 2.5mm2 till uttaget.
Föredrar att inte använda relän som knappt klarar lasten eller ligger alldeles för nära.

Jag tror inte det finns relän som långsiktigt klarar 16 A utan det bör vara en kontaktor för det, eller lämplig elektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag länkade till en som kan klara 3.6 kw 24/7???

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Motorvärmaren minns jag inte men är en slangvärmare och kupevärmaren på 1800watt.
Ja det är 2.5mm2 till uttaget.
Föredrar att inte använda relän som knappt klarar lasten eller ligger alldeles för nära.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det finns relän som långsiktigt klarar 16 A utan det bör vara en kontaktor för det, eller lämplig elektronik.

En ”klenare” zigbee-pryl som slår av/på en kontaktor låter som en vettig lösning?

Skrivet av atego:

jag länkade till en som kan klara 3.6 kw 24/7???

Jag hade inte litat på de siffrorna. De flesta seriösa tillverkarna har säkerhetsmarginaler och sällan över 10A av en anledning. Blir lite som att pressa en Nissan Micra till 200km/h i nedförsbacke; går säkert men håller det?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

jag länkade till en som kan klara 3.6 kw 24/7???

Tillverkarens hemsida verkar halft trasig och kan hitta 0 information om ens en CE märkning så hade jag varit skeptisk till att trycka 3600w genom den.
Jag har kört 16A genom en plejd puck i några timmar och den blir fruktansvärt varm, inte på plasten men när jag nudda pinnarna efteråt....detta är ändå en prudukt som faktiskt är certad från nemko. Vilket rent praktiskt brukar innebära att man faktiskt måste klara gränserna jämfört med vad tillverkaren annars kan titta blint till när man self certar CE.
Vad jag vet är Plejd den enda certade för 16A i den lilla storleken, vet jag sett större pluggar certade med 16A, typ schnider CCT711119 (bra namn lol). Schnider brukar vara intertek certade med det mesta men just denna var certad hos nemko.

Sen är vissa större tillverkare som inte nemko, intertek etc certar sina men det är för de klarar kraven (oftast) utan att bekräfta (typ ikea) men blir de väl kollade av elsäkerhetsverk så är det inga problem för de vet vad de håller på med. Så ikea har sin märkt med 16A men de har inte lämnat in den hos testhus för deras cert, den är ju stor så lite enklare att hantera isolation och värme om den är enorm. Kostar och tar tid att låta testhus testa så behöver man inte för man är duktiga nog så sparar man pengar och tid på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av atego:

jag länkade till en som kan klara 3.6 kw 24/7???

Om du syftar på att jag skrev att jag inte tror att ett relä klarar det så stämmer det, jag har bytt tillräckligt med kontaktorer för att inte tro på att ett relä klarar att bryta 16A särskilt många gånger utan att svetsas ihop eller sota, något utan en en ljusbågssläckare svetsar och sotar och slutar snabbt att fungera. Pluggen du länkade ser för liten ut för att vara nått som kan hålla länge om man verkligen ska bryta 16A, den kan däremot hålla för att bryta vid 0A och se till att inte koppla in 16A lasten, det är stor skillnad i kontaktslitage på att bryta 16A jämfört med att bryta vid 0A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du syftar på att jag skrev att jag inte tror att ett relä klarar det så stämmer det, jag har bytt tillräckligt med kontaktorer för att inte tro på att ett relä klarar att bryta 16A särskilt många gånger utan att svetsas ihop eller sota, något utan en en ljusbågssläckare svetsar och sotar och slutar snabbt att fungera. Pluggen du länkade ser för liten ut för att vara nått som kan hålla länge om man verkligen ska bryta 16A, den kan däremot hålla för att bryta vid 0A och se till att inte koppla in 16A lasten, det är stor skillnad i kontaktslitage på att bryta 16A jämfört med att bryta vid 0A.

Kan väl dock nämna (vet inte om det gäller den) att om man har möjligheten att kalibrera mot relät man använder så kan man bryta mycket närmare noll. Är rätt stor skillnad att bryta på 240v jämfört med 50, på 240 så svetsar man rätt fort.

Har själv gjort mycket verifiering av nollbytning och det är på den storlek av relän och oftast så kan man över flera batcher av relä konsekvent bryta inom 1ms innan nollgenomgång, den båge som kan bildas dödas rätt fort av genomgången.
M

Men slänger man på på tunga induktiva eller kapacitiva laster så är det svårare att hålla marginalerna. Å andra sidan är induktiva laster, ironiskt nog större kontaktorer som skapar problem. De ger så stora backspänmingar att det stör inkommande matning på styrenheten som leder till både krash och även dödande av buck kontrollera om man inte skyddar. m
Men till slut bränner man variatorer också som är där för att skydda.

Har personligen sett 6kV back spänning konsekvent när man släpper vissa kontaktorer. Inga extrema kontaktorer i sig, på 16A, bara elaka som fan mot inkommande matning, köpta på ahsell och rätt vanliga ser det ut som

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skaffa en liten Zigbee grej som styr en kontaktor som klarar 16 A

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du syftar på att jag skrev att jag inte tror att ett relä klarar det så stämmer det, jag har bytt tillräckligt med kontaktorer för att inte tro på att ett relä klarar att bryta 16A särskilt många gånger utan att svetsas ihop eller sota, något utan en en ljusbågssläckare svetsar och sotar och slutar snabbt att fungera. Pluggen du länkade ser för liten ut för att vara nått som kan hålla länge om man verkligen ska bryta 16A, den kan däremot hålla för att bryta vid 0A och se till att inte koppla in 16A lasten, det är stor skillnad i kontaktslitage på att bryta 16A jämfört med att bryta vid 0A.

Bättre att bara sätta en 63A kontaktor om man är orolig, då klarar man gott att bryta med även last på

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av atego:

Bättre att bara sätta en 63A kontaktor om man är orolig, då klarar man gott att bryta med även last på

Ja på inkommande till huset
Nä men en smartplugg för att kunna bryta 16A (varav en del av effekten också är en motor) och som väl behöver placeras utomhus med tanka på applikationen är inte så lätt om det ska vara bra gjort för både lasten och kraven på kapsling gör det otroligt mycket svårare än om man ska ha en smartplugg inomhus för att styra en mindre och snällare last.
Jag hade varit orolig att sätta en sån länkad smartplug utomhus bara pga hur den är kapslad eller rättare sagt inte är kapslad, den verkar inte ha några former av fuktskydd/ipklassning lämpligt för utomhusbruk och det i sig gör att jag skulle ha undvikit den även om den eventuellt klarar lasten åtminstone till den svetsar kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en av följande fast när de gick under Osram.
Fungerat fint utomhus under 2år. Kör själv dock svaga laster på den.

https://www.proshop.se/Smarta-Hem/LEDVANCE-Smart-Outdoor-Plug...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Söker efter en smartplugg alternativt för inbyggnad som klarar 3600watt, Hittils inte hittat kraftigare än ynkliga 2300watt (räcker inte för motor+kupevärmare :/

Vad sägs om denna från Schneider? https://www.bauhaus.se/vagguttag-schneider-electric-wiser-sma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Nemko certad på 16a men står "bara" 3kw på deras sida men det kanske bara är typo.
Det är den och Plejd jag vet är 16A certade, men schnider är ZigBee

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Herregud, är väl inte så konstigt med 16A? Bastu, luftvärmepump, motorvärmare osv osv. Alla shelly singelreläer klarar 16A, det är dock wifi. Heatit har 16A zwaveplugg (som jag använder till luftvärmepump). Lär finnas zigbee också. Men svårt hitta något mer prisvärt än shelly

Tuya som någon skrev om innan är ju helt okej grejer men alltid molnbaserat. Undviker helst sånt. Och APIt är väl sådär för använda. Finns bättre saker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av p.lindblom:

Den ser inte ut som nått som får monteras utomhus, IP44 är det minsta som krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingenting kommer att monteras utomhus och synligt.
Får bli en Aqara T1 + kontaktor gömda i elcentralen.
Lösningen vi har nu är 2st Hager DIN-timers bakom dörren till tvättstugan, som man aldrig kommer ihåg att stänga av när man har använt dom utanför inställda tider.