The Witcher 3 får stöd för uppskalningstekniker och ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kollade på livestreamen och blev rätt så besviken på ray tracing implementationen, såg ingen större skillnad. Hoppas att det inte stämmer dock!

Men lite skillnad ser man🙂

https://imgsli.com/MTM1NzMw

Visa signatur

En dator.........

Permalänk

Jul...
Jul...
Strålande jul!

Permalänk
Medlem

Man vet att man är kul på fester om man lyckas tolka en gratis uppdatering som något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om de bara hade lagt till ett förstapersonsläge, och fått gubben att sluta röra sig som en full flodhäst, skulle jag vara rätt sugen på att skaffa det igen. Lämnade tillbaks det sist jag testade.

Är det något som får en karaktär att röra sig onaturligt och klumpigt så är det ju förstapersonsvy. Framförallt när man ska kontrollera närstrid då personen ser totalt stelopererad ut (jag skrattar fortfarande när jag tänker på att svinga ett tvåhandsvapen i Skyrim), samt att förstapersonsvy brukar innebära att karaktären håller saker i onaturliga ställningar bara för att vapen osv ska synas. Man brukar heller inte kunna ducka eller andra manövrar som inte bara är att gå i en viss riktning.

Vyn som ska ge mest inlevelse från att man ser ur karaktärens ögon brukar i slutändan bli den med sämst inlevelse i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Är det något som får en karaktär att röra sig onaturligt och klumpigt så är det ju förstapersonsvy. Framförallt när man ska kontrollera närstrid då personen ser totalt stelopererad ut (jag skrattar fortfarande när jag tänker på att svinga ett tvåhandsvapen i Skyrim), samt att förstapersonsvy brukar innebära att karaktären håller saker i onaturliga ställningar bara för att vapen osv ska synas. Vyn som ska ge mest inlevelse från att man ser ur karaktärens ögon brukar i slutändan bli den med sämst inlevelse i mina ögon.

I Skyrim är ju rörelsen perfekt, anser jag. Jag bryr mig aldrig om strid med handvapen, utan det blir som det blir.
Men vi tycker alla olika. Jag hatar utanifrånperspektiv nåt enormt, och klarar helt enkelt inte att spela såna spel. Det blir katastrof varje gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I Skyrim är ju rörelsen perfekt, anser jag. Jag bryr mig aldrig om strid med handvapen, utan det blir som det blir.
Men vi tycker alla olika. Jag hatar utanifrånperspektiv nåt enormt, och klarar helt enkelt inte att spela såna spel. Det blir katastrof varje gång.

Ja, folk tycker såklart olika och jag förstår att de flesta inte bryr sig om saker som att nacken är stelopererad och man måste vända sig för att se sig omkring för alla stilar har sina problem.

Jag är dock ändå förvånad över att Skyrim kan beskrivas som perfekt ens inom förstapersonsvy eftersom det enda man kan göra är att gå i olika riktningar, inte ens ducka i närstrid eller kasta sig undan stora attacker som drakeld. Heller inga utfall eller andra intressanta rörelser utöver att gå fram och tillbaka i sidled. Det, plus att man t ex med ett tvåhandssvärd, likt en full bonddräng, bara kunde göra antingen en mycket långsam sving uppifrån och ned, eller en mycket långsam sving från sida till sida, gjorde striderna extremt odynamiska enligt mig. Det finns spel i förstapersonsvy som i alla fall tillåter lite mer rörelse än så.

Det jag kan ge vyn är dock att tredjepersonsläget i Skyrim på något sätt lyckades vara ännu sämre, så den vann i alla fall den kampen även hos mig.

Witcher 3 har inte den bästa styrningen av alla spel i tredjepersonsvy heller, men den tillåter mycket mer dynamik än Skyrim och Geralt ser ut som en person som faktiskt kan svinga ett svärd och röra sig snabbare än normalmänniskan. Jag har mycket svårt att se att CDPR skulle lyckas förmedla något av det i en förstapersonsvy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

En stor skillnad är att man får uppdateringarna gratis om man redan köpt Witcher 3.

Med Skyrim var man tvungen att betala igen för SE och sen igen för Anniversary, plus att det är en drös betalda mods och mikrotransaktioner med deras "Creators Club".

Nej, det behövde man inte.
Ägde du Skyrim med alla DLC fick du SE gratis. Anniversary är samma som SE med creators club content. Du fick samma patch till SE och har samma version som Anniversary, bara utan creators club content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, folk tycker såklart olika och jag förstår att de flesta inte bryr sig om saker som att nacken är stelopererad och man måste vända sig för att se sig omkring för alla stilar har sina problem.

Jag är dock ändå förvånad över att Skyrim kan beskrivas som perfekt ens inom förstapersonsvy eftersom det enda man kan göra är att gå i olika riktningar, inte ens ducka i närstrid eller kasta sig undan stora attacker som drakeld. Heller inga utfall eller andra intressanta rörelser utöver att gå fram och tillbaka i sidled. Det, plus att man t ex med ett tvåhandssvärd, likt en full bonddräng, bara kunde göra antingen en mycket långsam sving uppifrån och ned, eller en mycket långsam sving från sida till sida, gjorde striderna extremt odynamiska enligt mig. Det finns spel i förstapersonsvy som i alla fall tillåter lite mer rörelse än så.

Det jag kan ge vyn är dock att tredjepersonsläget i Skyrim på något sätt lyckades vara ännu sämre, så den vann i alla fall den kampen även hos mig.

Witcher 3 har inte den bästa styrningen av alla spel i tredjepersonsvy heller, men den tillåter mycket mer dynamik än Skyrim och Geralt ser ut som en person som faktiskt kan svinga ett svärd och röra sig snabbare än normalmänniskan. Jag har mycket svårt att se att CDPR skulle lyckas förmedla något av det i en förstapersonsvy.

Jag är totalt ointresserad av avancerad handstrid. Jag bara siktar och trycker, det lilla som är. Spelar nästan enbart med magi och avståndsvapen. Med mus kan man rotera blixtsnabbt, så ingen steloperering här. Till skillnad från den fulla flodhästen Geralt, som med mycket möda och stort besvär vänder sig om och rör sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Spela klart Dying Light 2.
Börja kötta Darktide när early access är över.
Få tummen ur ge CP2077 en ny chans med alla släppta patcher.
Spela om Witcher 3 med denna roliga uppdateringen.
Sen krydda allt med lite Total Warhammer 3...

Suck, när ska man hinna med allt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är totalt ointresserad av avancerad handstrid. Jag bara siktar och trycker, det lilla som är. Spelar nästan enbart med magi och avståndsvapen. Med mus kan man rotera blixtsnabbt, så ingen steloperering här. Till skillnad från den fulla flodhästen Geralt, som med mycket möda och stort besvär vänder sig om och rör sig.

Men då är frågan vad du tycker poängen är att skaffa förstapersonsvy i W3 när närstrid är det primära i spelet? Då låter det ju inte som spelet skulle passa dig ändå.

Att man framstår som att halsen är stelopererad handlar inte alls om hastigheten utan att man måste rotera hela kroppen för att se sig omkring, vilket är rätt lustigt. Hastigheten påverkar bara hur mycket konståkning det blir över roterandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svugg:

Men lite skillnad ser man🙂

https://imgsli.com/MTM1NzMw

det är ju enorm skillnad! Längtar tills uppdateringen. Kolla bara på husen, eller gräset <3

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

det är ju enorm skillnad! Längtar tills uppdateringen. Kolla bara på husen, eller gräset <3

Men det är samma spel, inget nytt förutom grafiska förbättringar. Tänk om man hade fått ett par nya dlc då hade det varit roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är totalt ointresserad av avancerad handstrid. Jag bara siktar och trycker, det lilla som är. Spelar nästan enbart med magi och avståndsvapen. Med mus kan man rotera blixtsnabbt, så ingen steloperering här. Till skillnad från den fulla flodhästen Geralt, som med mycket möda och stort besvär vänder sig om och rör sig.

Witcher är nog inte ett spel för dig

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Men det är samma spel, inget nytt förutom grafiska förbättringar. Tänk om man hade fått ett par nya dlc då hade det varit roligt.

självklart. För mig är det ett ++ då jag har kanske 45% avklarat. Så har en del att ta i. Men ja, det vore inte fel med fler DLC, kanske kommer som en överraskning någon dag?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

självklart. För mig är det ett ++ då jag har kanske 45% avklarat. Så har en del att ta i. Men ja, det vore inte fel med fler DLC, kanske kommer som en överraskning någon dag?

Har du hälften av spelet kvar att spela så är det ju ett plus att få grafiska förbättringar.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så antar om man inte köper spelet nu eller inte har det sedan innan så kommer denna upphottade versionen bli dyrare?
Är det även alla exp som är uppdaterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så antar om man inte köper spelet nu eller inte har det sedan innan så kommer denna upphottade versionen bli dyrare?
Är det även alla exp som är uppdaterade?

Kommer nog finnas att köpa billigt, speciellt om man går gråmarknad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har en save på ps4:an med 120h. Kommer den att kunna föras över till molnet så kan jag ta vid på das pc?

Tror dom pratade på att det skulle vara cross progression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tror dom pratade på att det skulle vara cross progression.

Hååå, håller tummarna då!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man installerar next gen update på origin? Jag har högerklickat på "uppdatera spelet" o den har laddat ner en fil på knappt 2GB. Men sen ser jag absolut inga ändringar alls i spelet. Har dessutom gjort en reinstall samt uppdaterat spelet på nytt men felet kvarstår? Vad missar jag ?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Någon som vet hur man installerar next gen update på origin? Jag har högerklickat på "uppdatera spelet" o den har laddat ner en fil på knappt 2GB. Men sen ser jag absolut inga ändringar alls i spelet. Har dessutom gjort en reinstall samt uppdaterat spelet på nytt men felet kvarstår? Vad missar jag ?

Det som väcker frågor är väl just att EA verkar ha slutat med tredjepartstitlar genom Origin: https://www.ea.com/ea-pc-third-party-titles-2022

Befintliga köp finns kvar... Men uppdateras spelen? Förhoppningsvis, men man blir ju lite misstänksam om du säger att den stora uppdateringen inte finns.

(Verkar ju ha varit fler som ställer samma fråga om man söker på det, så det är åtminstone inte bara du...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som väcker frågor är väl just att EA verkar ha slutat med tredjepartstitlar genom Origin: https://www.ea.com/ea-pc-third-party-titles-2022

Befintliga köp finns kvar... Men uppdateras spelen? Förhoppningsvis, men man blir ju lite misstänksam om du säger att den stora uppdateringen inte finns.

(Verkar ju ha varit fler som ställer samma fråga om man söker på det, så det är åtminstone inte bara du...)

jag köpte spelet på gog för 99kr istället, där hade jag hela paketet och 4.00v Origin verkar vara dött tråkigt nog.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Behöver man senaste nivida drivern efter att ha uppdaterat i gog desutom? Är så jäkla nöjd med 522.25...???

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

När skulle uppdateringen släppas?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

När skulle uppdateringen släppas?

Släpptes idag. https://www.thewitcher.com/en/news/46916/the-witcher-3-wild-h...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

har inte släppts än iaf
Har GOG igång men där har det inte kommit nåt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Behöver man senaste nivida drivern efter att ha uppdaterat i gog desutom? Är så jäkla nöjd med 522.25...???

Nej det behövs ej

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Nej det behövs ej

Mvh

Nice, tack

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

har inte släppts än iaf
Har GOG igång men där har det inte kommit nåt.

Har själv installerat uppdateringen via GOG Galaxy.

Uppenbart något som inte fungerar för dig, men rent principiellt är det släppt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Normgivaren:

Man vet att man är kul på fester om man lyckas tolka en gratis uppdatering som något negativt.

Alltid finns det någon, det är en naturlag xD

Visa signatur

Mr. Scriptman