Hur njuter jag av gamla DVD-filmer med dagens hårdvara?

Permalänk
Medlem

Hur njuter jag av gamla DVD-filmer med dagens hårdvara?

Någon som minns hur bra en DVD-film kunde se ut för 15-20 år sedan, när hårdvaran var anpassad till formatet?

Jepp, det gör jag med. I dagsläget spelar jag upp all media på min PC, på en 4K HDR-skärm. Det fungerar utmärkt för modernt material men DVD ser verkligen hemskt ut och är inte njutbart på något sätt.

Då jag har en gedigen samling filmer på DVD har jag funderat ett tag på hur jag smartast ordnar till bästa möjliga uppspelning med dagens hårdvara. Kan det vara värt att skaffa en gammal standard def TV och koppla till mediaservern? Om det går att hitta icke-HD-apparater idag dvs, det kanske inte är så många som överlevt.

Eller.. Har utvecklingen på moderna TV-apparater nått såpass att deras inbyggda uppskalning är ett bättre val..? Jag har ingen erfarenhet av moderna TV då den senaste TV'n jag ägde dog år 2005 så jag är inte direkt uppdaterad.

Eller.. Finns det någon smart mjukvara som kan ordna uppskalning i realtime på PC'n? Jag känner till Topaz Video osv men det är ingen option för min del, i synnerhet inte med dagens elpriser.

Jag har en liten Jellyfin mediaserver som har en HDMI-utgång, som jag antar jag kan jacka in någon konverter till typ SCART eller liknande för att koppla in en gammal TV. Eller en ny, modern, om det är bättre. Det är helt okej för mig att ha en separat lösning via en sekundär skärm, och köra modern film på en separat och modern TV - om det är en bra idé dvs, det här är en magkänsla mest, jag har ingen direkt erfarenhet därav tråden.

Tacksam för lite tips och råd!

Update: läste UndaC's tips och fixade madVR - det löste allt och nu har jag genast glömt bort idén om en gammal TV.

uppdatering
Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

PC är inte alltid bäst på att spela upp saker. De kommersiella DVD/Blu-ray-programvarorna är inte alltid så bra när det gäller skalning och bildbehandling. Just interlaced är inte alltid trevligt.

Vad som är bäst att skala upp bilden får man nog efterforska själv, det kommer ju variera beroende på prylar.

För min gamla TV fungerar det helt ok att spela från Playstation 4, hade jag haft en ny TV hade jag nog övervägt en (stationär) Ultra HD Blu-ray-spelare och sen testat om det fungerar bäst med att den skalar eller TVn.

Permalänk
Medlem

@Petterk: ja, det glömde jag skriva men att spela fysiska skivor har jag lämnat bakom mig. Jag spenderade en stor del av min karantän med att remuxa alla mina filmer så nu kör jag allt via NAS och Jellyfin. Jag har redan glömt bort hur jobbigt det är att leta skivor, och vill verkligen inte gå tillbaka till den tiden.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag kör fortfarande på MPC-HC och madVR.
Beroende på hur kraftfull hårdvara man är kan man få enastående resultat med det för det mesta.

Är ju dock inte direkt vad man kan kalla för plug and play. 😬

Eller om du har lite pengar över så kan du ju köpa madVR envy. Kostar bara cirka 100 000 kr. 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

@Petterk: ja, det glömde jag skriva men att spela fysiska skivor har jag lämnat bakom mig. Jag spenderade en stor del av min karantän med att remuxa alla mina filmer så nu kör jag allt via NAS och Jellyfin. Jag har redan glömt bort hur jobbigt det är att leta skivor, och vill verkligen inte gå tillbaka till den tiden.

Fast $ 7 är bättre att diskutera på andra ställen

DVD är ju mpeg2 interlaced till att börja med så för bäst kvalitè behöver du gå tillbaka dit, så lycka till att gräva upp dina skivor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast $ 7 är bättre att diskutera på andra ställen

DVD är ju mpeg2 interlaced till att börja med så för bäst kvalitè behöver du gå tillbaka dit, så lycka till att gräva upp dina skivor

Regel nr 7 handlar om PIRATkopiering osv. Detta låter som att TS konverterat sina fysiska skivor / DVD till digitala filer och det är lagligt via PRIVATkopiering. Tänkte bara hoppa in så det inte blir fel här.
Anyway, hoppas TS hittar ett bra alternativ.

Edit: @petterk stämmer "Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet." -reglerna
Troligtvis gäller detta om hur och vad osv. I detta fallet är diskussionen om annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Regel nr 7 handlar om PIRATkopiering osv. Detta låter som att TS konverterat sina fysiska skivor / DVD till digitala filer och det är lagligt via PRIVATkopiering. Tänkte bara hoppa in så det inte blir fel här.
Anyway, hoppas TS hittar ett bra alternativ.

Nej den handlar om rippning, då att rippa inte är tillåtet om du behöver kringgå skydd. De nämner det specifikt i regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kör fortfarande på MPC-HC och madVR.
Beroende på hur kraftfull hårdvara man är kan man få enastående resultat med det för det mesta.

Är ju dock inte direkt vad man kan kalla för plug and play. 😬

Eller om du har lite pengar över så kan du ju köpa madVR envy. Kostar bara cirka 100 000 kr. 😅

Men om man kollar in videon så vettitusan om inte det är värt 100 laxs för sina älskade klassiker:)
otroligt vad madVR kan.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kör fortfarande på MPC-HC och madVR.
Beroende på hur kraftfull hårdvara man är kan man få enastående resultat med det för det mesta.

Är ju dock inte direkt vad man kan kalla för plug and play. 😬

Eller om du har lite pengar över så kan du ju köpa madVR envy. Kostar bara cirka 100 000 kr. 😅

Intressant, jag får nog ta och kolla in madVR. Har hört namnet då och då men inte riktigt utforskat det. Stort tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

..låter som att TS konverterat sina fysiska skivor / DVD till digitala filer och det är lagligt via PRIVATkopiering.

Tack! Det stämmer bra det. Jag var tidigt ute med DVD och har samlat film på fysisk media i en bra bit över 20 år nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kör fortfarande på MPC-HC och madVR.
Beroende på hur kraftfull hårdvara man är kan man få enastående resultat med det för det mesta.

Är ju dock inte direkt vad man kan kalla för plug and play. 😬

Eller om du har lite pengar över så kan du ju köpa madVR envy. Kostar bara cirka 100 000 kr. 😅

WOW!

Herre jösses, här hade jag missat något, hahaha.. Forskade lite i saken och hittade en trevlig guide som hjälpte mig konfigurera madVR med PotPlayer, och ja.. Jösses. Vilken helt galen skillnad, jag är chockad.

Nu ska här grävas fram en massa gamla klassiker över julledigheten, och det ska bli riktigt mysigt. STORT tack för tipset, det här gör mig himla glad UndaC.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED