Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Relik 📜

Diablo IV – den stora tråden

Det börjar dra ihop sig till Blizzcon, och en snackis som seglat upp handlar om.. Diablo. Kan det äntligen vara dags för Diablo 4?! Well, blir det inte i år så lär det bli förr eller senare, en tråd är alltid bra att ha..

Lite länkar (fyll på!)..
https://www.fz.se/nyhet/281287-annons-for-officiella-boken-th...
https://www.fz.se/nyhet/280235-blizzard-soker-nytt-blod-till-...

Vad har ni för förväntningar? Många var ju besvikna på speciellt storyn i 3:an. Vet @Jacob är taggad som få, i alla fall!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

//Bitterläge
Insanity mouseclicking spel känns lite 2000.
//Bitterläge av.

D1 var speciellt.
D2 var magiskt.
D3 var bara samma av allt i ny förpackning.

Permalänk
Avstängd

Jag gissar på en prequel där en ung Decard Cain är med.

Permalänk
Medlem

D3 blev väldigt mycket bättre efter Loot patch 2.0 (eller vad det nu var) när looten man fick var mer riktad till karaktären man körde. Och självklart när RMAH/AH försvann.

Undrar om de kommer köra någon dumvariant av microtransactions även denna gång?
Oddsen är väl tyvärr rätt höga :/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tyckte väl inte storyn var fantastisk, men inte heller dålig i sin helhet. Däremot hade man lätt kunnat förbättra vissa karaktärer (Magda bla. har jag extremt svårt för, vilket också gjorde för mig att legendaren Deckard Cain fick ett sjukt ovärdigt slut). Jag tror största problemet med handlingen var att Blizzard gick ifrån den där mörka atmosfären som trollband mig, till något mer snuttifierat i mängden. Mycket av detta fick upprättelse med Reaper of Souls.

Det största problemet med Diablo 3 var att Blizzard försökte göra något helt nytt som frångick vad Diablo ursprungligen varit och misslyckades kapitalt vid lansering. Även mycket av spelmekaniken kom de tillrätta med och fick till slut till ett bra spel jag lagt åtskilliga hundratals timmar på med Reaper of Souls. Mycket underhållning, men på det stora hela har jag svårt att se det som ett spel tillsammans med Diablo och framförallt Diablo 2.

Går väl också emot strömmen med att säga att jag ändå ser fram emot Diablo 4! Jag hoppas verkligen att Blizzard lärt sig av sina misstag och tar fram en bra uppföljare. Innan någon anklagar mig för att vara bakåtsträvare som avskyr förändring och bara vill ha ett nytt Diablo 2 kan jag redan nu säga att svaret är nej, det vill jag inte. Jag vill ha ett bra jävla spel vars atmosfär osar Diablo och en underhållande grindfest utan slut.

Diablo 4 är ett blankt blad för mig och jag har inga direkta önskemål vad gäller handling. Men en prequal som @Hellowiener var inne på vore sjukt roligt! Deckard Cain som ung eller varför inte Sin War?

Som den torsk av Diablo, Starcraft och Warcraft jag ser jag givetvis närmast fram emot Warcraft 3: Reforged! År 2019 är utlovat så de borde rimligen gå ut med ett lanseringsdatum på Blizzcon. Hoppas bara att datumet ligger rätt i kalendern så jag hinner med några dagars ledighet under vår mest hektiska period på SweClockers.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

//Bitterläge
Insanity mouseclicking spel känns lite 2000.
//Bitterläge av.

D1 var speciellt.
D2 var magiskt.
D3 var bara samma av allt i ny förpackning.

D3 var roligt i början när det var svårt och AH fanns kvar.
Nu handlar allt bara om att gå ifrån 5set till 6set sen är du klar med den gubben typ

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tyckte väl inte storyn var fantastisk, men inte heller dålig i sin helhet. Däremot hade man lätt kunnat förbättra vissa karaktärer (Magda bla. har jag extremt svårt för, vilket också gjorde för mig att legendaren Deckard Cain fick ett sjukt ovärdigt slut). Jag tror största problemet med handlingen var att Blizzard gick ifrån den där mörka atmosfären som trollband mig, till något mer snuttifierat i mängden. Mycket av detta fick upprättelse med Reaper of Souls.

Det största problemet med Diablo 3 var att Blizzard försökte göra något helt nytt som frångick vad Diablo ursprungligen varit och misslyckades kapitalt vid lansering. Även mycket av spelmekaniken kom de tillrätta med och fick till slut till ett bra spel jag lagt åtskilliga hundratals timmar på med Reaper of Souls. Mycket underhållning, men på det stora hela har jag svårt att se det som ett spel tillsammans med Diablo och framförallt Diablo 2.

Går väl också emot strömmen med att säga att jag ändå ser fram emot Diablo 4! Jag hoppas verkligen att Blizzard lärt sig av sina misstag och tar fram en bra uppföljare. Innan någon anklagar mig för att vara bakåtsträvare som avskyr förändring och bara vill ha ett nytt Diablo 2 kan jag redan nu säga att svaret är nej, det vill jag inte. Jag vill ha ett bra jävla spel vars atmosfär osar Diablo och en underhållande grindfest utan slut.

Diablo 4 är ett blankt blad för mig och jag har inga direkta önskemål vad gäller handling. Men en prequal som @Hellowiener var inne på vore sjukt roligt! Deckard Cain som ung eller varför inte Sin War?

Som den torsk av Diablo, Starcraft och Warcraft jag ser jag givetvis närmast fram emot Warcraft 3: Reforged! År 2019 är utlovat så de borde rimligen gå ut med ett lanseringsdatum på Blizzcon. Hoppas bara att datumet ligger rätt i kalendern så jag hinner med några dagars ledighet under vår mest hektiska period på SweClockers.

Mmm, det slaktades av alla förenklingar för att få det att funka med konsolhandkontrollers begränsningar, fördumningar för att bredda målgruppen (hårdkodade stats exempelvis), och den där grejen att man till varje pris ville ändra receptet att skillpoints ökar skillens effektivitet till att de fundamentalt förändrar skillen, gjorde spelmekaniken konstig och trist. Level requirements på allt, och riktigt märkliga biverkningar av att DPS styrde allt, som att bästa vapnet för en trollis exempelvis kunde vara en jäkla pilbåge, om en sådan råkade ha högst DPS bland det man hittat.

Fick känslan av att man bara körde efter en vision, utan någon konsekvensanalys alls. Det jag inte fattar är dock hur så många vid en första anblick tilltalande, men allt sammantaget katastrofala grundkoncept, kunde ta sig igenom med ett så stort team som filter. Man börjar undra om de hade nån slags Steve Jobs-aktig tyrann i teamet som var pappa till det där, eller nåt?

Utöver det tycker jag det var ett fetingmisstag att plocka bort bnet-lobbyn, och möjligheten att skapa games med egna namn osv. Tror det var grundstenen till den synnerligen levande PvP-scenen i D2, som i princip helt lös med sin frånvaro i 3:an. Det fanns liksom inget annat mål med spelandet än att komma till högre nivåer för att kunna farma bättre grejer, som tog en till ytterligare högre nivåer, osv.

Ja, och så är det förstås all carebearshit, typ att alla fick sina egna drops, och att man inte kunde gå hostile. Folk kan ju bli kränkta om någon plockar en drop mitt framför näsan på dem, eller om de blir PKade. Men det är väl nåt man lär få leva med i vilket fall som helst antar jag, det är ju en genomgående trend i spelvärlden...

Märkligt nog har jag fått för mig att D3 varit något av en kommersiell succé jämfört med de tidigare spelen. Effektivare och tyngre marknadsföring kanske? Levande innehåll i meningen att spelet kontinuerligt uppdaterats på ett helt annat vis än de tidigare iterationerna? Förändrade tider i meningen att spelande i stort blivit mycket mer socialt accepterat och större som fenomen än det var när de tidigare iterationerna släpptes? Har åtminstone väldigt svårt att tro att det beror på att den stora massan tycker det är ett bättre spel än de tidigare.

Antar det är för mycket begärt, men om D4 är på gång, så hoppas jag de utgår från kritiken de fått från gamla Diablo-rävar, snarare än nån jämförelse av kassaflödena de olika iterationerna genererat...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

spelen är för enkla för att attrahera snabb feedback där folk springer igenom till max nivå på nån minut.
saknar spel där max nivå tar 1 år eller mer.

diablo 4 kommer vara, förenklat

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

Diablo 4? Jag antar att folk har skaffat sig telefoner tillslut.

Skrivet av QkkN:

D3 blev väldigt mycket bättre efter Loot patch 2.0 (eller vad det nu var) när looten man fick var mer riktad till karaktären man körde. Och självklart när RMAH/AH försvann.

Jag är lite kluven. Jag kan väl tycka å ena sidan att anpassad loot underlättar, men å andra sidan så tror jag det förkortar återspelbarheten då det är relativt lätt att geara sin gubbe. Sen att man numera snubblar över drivor av loot förstärker den effekten mångfaldigat!

Största bekymret för mig med Diablo 3 är däremot att det inte finns så många fungerande och intressanta builds man kan köra. Oftast bara 1-2st per klass, och de är alltid setbaserade, vilket gör att många föremål och stats kastas i skymundan även om de har ett intressant koncept. Jämför bara på Path of Exile och variationen där.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tycker D3 storyn kändes lite "Harry potter" jämfört med tvåan.
Efter expen blev spelet faktiskt rätt kul och vi har plöjt ner rätt mycket tid på det.

D4 == mobilspelet eller är det ett PC spel vi talar om?

Blizzard har konkurrens nu med PoE, Grim Dawn och Wolcen. Så jag tror fansen förväntar sig rätt mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Spela Grim Dawn medans ni väntar, grymt ARPG med D2 känsla.

https://www.gog.com/game/grim_dawn

https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag kan väl tycka å ena sidan att anpassad loot underlättar, men å andra sidan så tror jag det förkortar återspelbarheten då det är relativt lätt att geara sin gubbe. Sen att man numera snubblar över drivor av loot förstärker den effekten mångfaldigat!

Klassisk Blizzard-patch. Från att göra det helt omöjligt att hitta något vettigt så överkompenserar de åt andra hållet istället.

Sista gången jag spelade D3 var det ny säsong, under den första spelsessionen den kvällen nådde jag maxlevel och hittade samtliga end-game items som behövdes för den spec jag tänkte köra. Efter det var i princip det enda som gick att förbättra på den karaktären att hitta likadana items fast med lite bättre stats. Jippi? Blev inte en långlivad säsong.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Önskar en korsning av d2 och Poe.
Diablo 3 var kul, men inte ett riktigt diablo-spel i mitt tycke.. Fördummat, förenklat och inrutat på något vis.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Diablo 4 tar mycket inspiration från Diablo 2 och förnyar det hela med lite Lost Ark! Hade kunnat bli ett riktigt grymt lir.

Diablo 3 var en stor besvikelse rakt igenom!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket fram emot D4, men jag hoppas verkligen att det blir mer komplicerat och mörkt än D3. D3 blev ett helt ok spel till slut, men är alldeles för simplistiskt och enkelt för min smak. Som andra nämnt tidigare så maxar(inom rimliga gränser) man sin karaktär väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Klart man ser fram emot D4, även om D3 inte var min cup of tea så är det alltid kul med nytt.
Men som andra sagt, jag hoppas på mycket mer djupgående system, inte så cookie cutter som D3 är.

Kanske inte som POE då casual plebs hade fått panik, men iaf ta delar av det.

Hoppas såklart även på en officiell D2 : Remastered

Permalänk
Relik 📜

Här är lite mer, bland annat om en D2 Remaster @Nivity..
https://mynintendonews.com/2019/10/20/rumour-blizzard-is-prep...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gramner:

Klassisk Blizzard-patch. Från att göra det helt omöjligt att hitta något vettigt så överkompenserar de åt andra hållet istället.

Sista gången jag spelade D3 var det ny säsong, under den första spelsessionen den kvällen nådde jag maxlevel och hittade samtliga end-game items som behövdes för den spec jag tänkte köra. Efter det var i princip det enda som gick att förbättra på den karaktären att hitta likadana items fast med lite bättre stats. Jippi? Blev inte en långlivad säsong.

Välkommen till varje säsong senaste 2-3 åren! Man tröttnar efter max 2 veckor.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av emilakered:

Fuck. Yeah!
Är det lugnt om jag tar semester när D2 Remastered släpps?
Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Om det blir som trean är idag, då blir det bra! Underbart gameplay som barbar! Det är bara kötta kötta kötta! Immortal King fire build / Slanderer&LittleRogue.. Eller Bul-Kathos WW build är också mysigt

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att Diablo 3 har blivit ett mycket bättre spel än vad det var när det släpptes, men jag håller med om att säsongerna i D3 är väldigt 'meh' jämfört med vad GGG hittar på i Path of Exile. Blizzard med sina resurser ska kunna komma på mer nytt än så..

Jag har hopp om framtiden för Diablo och om de släpper ett D2 Remaster relativt snart och Diablo 4 lite senare så har jag och göra de närmsta åren!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det börjar dra ihop sig till Blizzcon, och en snackis som seglat upp handlar om.. Diablo. Kan det äntligen vara dags för Diablo 4?! Well, blir det inte i år så lär det bli förr eller senare, en tråd är alltid bra att ha..

Lite länkar (fyll på!)..
https://www.fz.se/nyhet/281287-annons-for-officiella-boken-th...
https://www.fz.se/nyhet/280235-blizzard-soker-nytt-blod-till-...

Vad har ni för förväntningar? Många var ju besvikna på speciellt storyn i 3:an. Vet @Jacob är taggad som få, i alla fall!

@emilakered Har du ingen mobiltelefon?

Det kommer givetvis bli Diablo 4, bara för mobiltelefon med många microtransactions och släpps endast på kinesiska dag 1.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har spelat D1 + Exp, D2 + LoD och båda blev spel jag spelat några tusen timmar.
När väl D3 släpptes var inte svårighetsgraden i paritet med looten och det blev ju snabbt pannkaka iom AH.
Jag tycker däremot att spelet fick sig ett fint lyft med RoS och sendan D3 gick in i maintenance har faktiskt bättre saker hänt; bra förändringar och bättre säsonger.

D2 Remastered är ju en kul grej, men ärligt talat har jag faktiskt gått vidare och är inte säker på att det skulle vara en hit för mig. Jag ser mer fram emot WC3 Reforged däremot då jag inte spelat det på långa vägar lika mycket som D2...

D4 hoppas jag på. Klart att det finns risk att denna också blir sådär som så många spel idag.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Diablo 1: Tyckte det mörka temat igenom hela spelet var ganska tråkigt faktiskt. Eller så var det den allt för linjära spelplanen. Men det är ändå ett spel jag lagt enormt mycket tid på och i förhållande till andra spel på den tiden är det ju ett guldkorn utan tvekan.

Diablo 2: Öppnade upp spelplanen men behöll en del av den mörka känslan och gjorde det riktigt bra (perfekt balans). Detta är för mig det optimala konceptet och D2: LOD blir i sin helhet det bästa spelet i serien. Hade gärna sett en remaster-version på just D2. Men jag är samtidigt tveksam till hur mycket jag hade spelat det då det är mer än färdigspelat egentligen. Men hade kanske varit kul på något retro-lan eller liknande.

Diablo 3: Bra försök och efter att AH försvann och looten justerats så var det faktiskt ett bra spel. Men det kändes inte som Diablo tyvärr, utan snarare ett annat bra RPG-spel. Håller med Jacob om att Reaper of Souls var bra och det räddade spelet en del. Jag förstörde spelet lite för mig själv med hjälp av AH. Jag insåg tidigt att köpa/sälja var ett vinnande koncept och blev snuskigt rik snabbt. Man skulle kunna säga att det är en del av spelet men mjaeee - Inte det jag vill göra men samtidigt inte lätt att motstå möjligheterna. En av de sämsta delarna är att man inte hade skill tree och konfigurerade sin hjälte till något unikt.

Vad jag vill ha: Känner att jag nog helst av allt får Diablo 4 men där de verkligen tänkt igenom. Tror man delvis kan inspireras av PoE här. De har lite av känslan som Diablo borde behållit, samtidigt visar de att du kan tillåta skräddarsy hjältar på ett nästan galet sätt och det blir en del av charmen i spelet. Personligen tycker jag PoE är för extremt men konceptet i D2 borde man byggt vidare på.

Det finns argument bland spelföretag att om man gör det för svårt att bygga en karaktär så tappar man "casual gamers" vilket är den stora målgruppen om man vill tjäna pengar. Samtidigt har vi sett vad fördummande av spel leder till.

Jag minns Ultima Online när man startade det och fick välja mellan 3 olika karaktärer som då hade förinställt vilka färdigheter man började med. Men samtidigt kunde du välja att helt anpassa din karaktär från start. En sådan väg tror jag mycket på. Tillåt anpassningsbara hjältar/items, men gör det inte nödvändigt för att spela igenom storyn.

Hoppas de lyssnar på sitt community. Det finns många åsikter, men väldigt mycket är återkommande kritik. Det om något är något de måste se över för att lyckas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

D3 håller bra än idag fast de hade gärna kunnat få släppa några expansioner till för att göra det lite mer innehållsrikt och varierat.

Permalänk
Permalänk
Relik 📜

Lite nytt från framsidan om någon missat..
https://www.sweclockers.com/nyhet/28448-diablo-iv-avslojas-i-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju lite på ett Diablo IV. Det får gärna ha lite mörkare stämning än trean också.

Trean blev spelbart för min del i och med loot 2.0 uppdateringen. Men det blev lite repetitivt efter några säsonger. Lite nytänk hade vart välkommet vid en eventuell Diablo IV release. Men det lär väl bli en fest i microtransaktioner och loot-lådor som är normen idag.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850