SweClockers vinterdatorer 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gällande moderkortet handlar det ju om framtidssäkrande. Detta står i artikeln:
Likt på moderkortet i det enklare bygget har även MSI:s Z790-bestyckade moderkort stöd för Wifi 6 samt Bluetooth 5.2. Även här föll valet på ett moderkort som nyttjar DDR4, av samma anledning som för den andra datorn. Tillgängliheten och priset nu är visserligen i ett bättre läge än tidigare, men det går att spara en hyfsat stor slant genom att välja DDR4. Här finns dock utrymme att välja ett moderkort som stödjer den nyare standarden. På samma vis kan det vara värt att kolla på modeller med något mer påkostad strömförsörjning om överklockning och en mer påkostad processormodell står på agendan.

Helt ok att inte hålla med och ha andra tankar. Och det är ju bara uppskattat! Alla kan dock inte nöjas av resultatet, men vi kommer alltid se till at Vinterdatorerna är något som vi SweClockers kan stå bakom.

nu blir jag ännu mera rädd om ni verkligen står bakom dessa paket 😱 så ni framtidssäkrar med ett moderkort med ddr4, jesus christ 🤯

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De rekommenderar tyvärr så "balanserade" datorer att det knappt går att kalla de för spelinriktade datorer. Att exempelvis 20% av budgeten går åt ett moderkort är faktiskt inte klokt. Förr rymdes väl moderkort, ram, PSU, chassi inom 35% av budgeten för Swecs vinterdatorer... De var aldrig de mest kompletta datorerna för allätaren men de gav enorm value för den som spelar spel.

Jag tror deras prioriteringar ligger helt fel. Just nu känns det som tillgänglighet (hos Komplett?) gått före allt annat, pris och prestanda får stå åt sidan. Kanske är det en effekt av hur skev datormarknaden ser ut idag efter senaste två årens brist. Swec kanske helt enkelt känner sig "tvingade" att rekommendera något som går att få tag på överdrivet lätt för att bara slippa tjafs om brist hit och dit.

Att tillgång är viktigt för att kunna ge en rekommendation råder det ingen tvivel om men herregud, om pris och prestanda ska ignoreras totalt blir ju rekommendationen i form av årets Vinterdatorer inte mycket till värde.

När det gäller moderkort så har de stigit i pris kraftigt, förr fick man ett high-end moderkort för 2K medans idag får man knappt ett instegskort för den summan, undantaget är AM4 plattformen. Sedan så har 3080, 3090 & 6800 & 6900 XT utgått, finns ett och annat i lager så svårt att rekommendera ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

[/video]

Köpte en ag400 för 299kr. Kyler min 5700x utan problem samt var lätt att montera.

Ser ut att ha en decent modern montering som också utnyttjar amds backplate och ish samma storlek som 212.
Så det ska vara, dock inte så många i lager överallt så förstår om Sweclockers inte väljer den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gällande moderkortet handlar det ju om framtidssäkrande. Detta står i artikeln:
Likt på moderkortet i det enklare bygget har även MSI:s Z790-bestyckade moderkort stöd för Wifi 6 samt Bluetooth 5.2. Även här föll valet på ett moderkort som nyttjar DDR4, av samma anledning som för den andra datorn. Tillgängliheten och priset nu är visserligen i ett bättre läge än tidigare, men det går att spara en hyfsat stor slant genom att välja DDR4. Här finns dock utrymme att välja ett moderkort som stödjer den nyare standarden. På samma vis kan det vara värt att kolla på modeller med något mer påkostad strömförsörjning om överklockning och en mer påkostad processormodell står på agendan.

Helt ok att inte hålla med och ha andra tankar. Och det är ju bara uppskattat! Alla kan dock inte nöjas av resultatet, men vi kommer alltid se till at Vinterdatorerna är något som vi SweClockers kan stå bakom.

Hur mer framtidsäkert är msi z790 för nästan 4k mot ett billigare lga1700 moderkort? plattformen är EOL snart oavsett. Ser att tillgängligheten på moderkortet ni valt är rätt kasst, 4 i lager samt 18 för z790 p modellen, dvs den alternativa configen. Är ju eg grafikkorten som är 100+ vilket är nog det ni gått efter inte de andra komponenterna.

hur mycket bättre är z790 msi kortet mot z690? well om ni hade testat så hade ni förstått att ex msi z690 a pro är även OP för 13900k så varför ett 4k moderkort för en i5a? Ditt påstående skvallrar ju om hur ni är avskurna från verkligheten då ni verkar inte ens ha jämfört moderkorten utan gått helt på PR-mumbo jumbo skitsnacket från tillverkarna.

Om ni verkligen ville köra på ex framtidsäkra så hade ni valt am5, eller lga1700 med ddr5 men då med hade priset för minnet gått up en smula dock hade det kunnat justeras med billigare chassi, moderkort och kanske amd kort istället.

Det du säger går ju helt emot vad ni har presenterat i artikeln i form av vinterdatorer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

helt klart extremt mer value med z690 och ddr5 än z790, är inte tillräckligt stor skillnad mellan dom för att motivera prisökningen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

När det gäller moderkort så har de stigit i pris kraftigt, förr fick man ett high-end moderkort för 2K medans idag får man knappt ett instegskort för den summan, undantaget är AM4 plattformen. Sedan så har 3080, 3090 & 6800 & 6900 XT utgått, finns ett och annat i lager så svårt att rekommendera ett sådant.

Ja jag håller med om att moderkorten har stigit i pris men de har ju allt annat också gjort så att en så stor andel ändå ska gå till moderkortet tycker jag känns magstarkt. GPUerna är lite knivigare och jag har mindre problem med 3070 rekommendationen än 3060. Jag tycker det finns avsevärt bättre alternativ än 3060, problemet är att de alternativen inte finns på Komplett och det är kanske här grundproblemet ligger. Begränsningen till Komplett gör helt enkelt att vissa val av delar ser helt orimliga ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DST:

Hur mer framtidsäkert är msi z790 för nästan 4k mot ett billigare lga1700 moderkort? plattformen är EOL snart oavsett. Ser att tillgängligheten på moderkortet ni valt är rätt kasst, 4 i lager samt 18 för z790 p modellen, dvs den alternativa configen. Är ju eg grafikkorten som är 100+ vilket är nog det ni gått efter inte de andra komponenterna.

hur mycket bättre är z790 msi kortet mot z690? well om ni hade testat så hade ni förstått att ex msi z690 a pro är även OP för 13900k så varför ett 4k moderkort för en i5a? Ditt påstående skvallrar ju om hur ni är avskurna från verkligheten då ni verkar inte ens ha jämfört moderkorten utan gått helt på PR-mumbo jumbo skitsnacket från tillverkarna.

Om ni verkligen ville köra på ex framtidsäkra så hade ni valt am5, eller lga1700 med ddr5 men då med hade priset för minnet gått up en smula dock hade det kunnat justeras med billigare chassi, moderkort och kanske amd kort istället.

Det du säger går ju helt emot vad ni har presenterat i artikeln i form av vinterdatorer.

Det jag skrivit är ju taget direkt från artikeln.

Men oavsett är det superkul att detta engagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja jag håller med om att moderkorten har stigit i pris men de har ju allt annat också gjort så att en så stor andel ändå ska gå till moderkortet tycker jag känns magstarkt. GPUerna är lite knivigare och jag har mindre problem med 3070 rekommendationen än 3060. Jag tycker det finns avsevärt bättre alternativ än 3060, problemet är att de alternativen inte finns på Komplett och det är kanske här grundproblemet ligger. Begränsningen till Komplett gör helt enkelt att vissa val av delar ser helt orimliga ut.

Kan vara så att komplett vet att man får in leveranser av Asus 3060 kortet medans AMD korten så är leveranserna osäkra även om de har många i lager just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det jag skrivit är ju taget direkt från artikeln.

Men oavsett är det superkul att detta engagerar.

Vad har det att göra med det vi diskuterar om? Dvs att vinterdatorn är den sämst uttänkta datorpaket rekommendationen någonsin.

du drar en halmgubbe när det inte passar sig, inte för att påverkar oss direkt men alla dessa avg joes(svenssons) som har hört talas om Sweclockers på nått sett ser att det finns Sweclockers datorpaket på komplett och väljer en sån för de tror att Swec vet bäst, men tvi på dem stackars satarna som inte anar att Brandningen Sweclockers(typ lite av Apple/samsung/MS stuk) i detta fall äter upp så mycket av den prestandan/funktioner de kunde eg fått utan Sweclockers "Brandning:en". Men ja, de vet inte bättre så tvi på dem, eller hur sweclockers.

Känner flera som köper antingen Inet Taurus elelr sweclockers datorer, och innan har jag inte haft nåt emot dem alls men denna gång blir det absolut inget godkännande från min sida. Och om de redan köpt en sån då komemr jag 100% försöka få dem att lämna tebax dem.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DST:

Vad har det att göra med det vi diskuterar om? Dvs att vinterdatorn är den sämst uttänkta datorpaket rekommendationen någonsin.

du drar en halmgubbe när det inte passar sig, inte för att påverkar oss direkt men alla dessa avg joes(svenssons) som har hört talas om Sweclockers på nått sett ser att det finns Sweclockers datorpaket på komplett och väljer en sån för de tror att Swec vet bäst, men tvi på dem stackars satarna som inte anar att Brandningen Sweclockers(typ lite av Apple/samsung/MS stuk) i detta fall äter upp så mycket av den prestandan/funktioner de kunde eg fått utan Sweclockers "Brandning:en". Men ja, de vet inte bättre så tvi på dem, eller hur sweclockers.

Känner flera som köper antingen Inet Taurus elelr sweclockers datorer, och innan har jag inte haft nåt emot dem alls men denna gång blir det absolut inget godkännande från min sida. Och om de redan köpt en sån då komemr jag 100% försöka få dem att lämna tebax dem.

För mig handlar det mer om att hålla en öppen dialog än att förklara specifika komponentval. Valet av komponenter förtydligas i text och video och håller man inte med valet och behöver andra komponenter är det möjligt att göra justeringar via Kompletts verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Som det står i texten:
Om huvudsyftet är att spela tungdrivna single player-spel med inställningarna uppskruvade högt finns DLSS samt FSR som hjälpredor för att öka på bildfrekvensen något. Det ska dock tilläggas att det påtagligt kraftfullare Geforce RTX 3060 Ti stundtals finns att fynda för bra pris och det kan då vara värt att skjuta till lite extra pengar för den extra prestandan om plånboken tillåter. Vid publicering har därtill läget skiftat och med god tillgång på alternativ från AMD är det väl värt att slå ett öga på exempelvis Radeon RX 6700 XT och RX 6750 XT.

Om du vill köpa Vinterdatorerna med andra komponenter än de vi valt ut är det verkligen busenkelt. Klicka till valfri version av Vinterdatorerna, scrolla ner till Anpassa inför köp och sedan gör de justeringar du vill göra. Som att köra AMD-kort eller lägga till ytterligare 16GB primärminne.

Är inte huvudpoängen med en "Vinterdator" eller "Sommardator" från Sweclockers att personen som köper produkten skall kunna lägga sin tillit hos de individer som har satt ihop rekommendationen från första början, just för att personen saknar kompetens själv?

Sweclockers anses ju vara den absolut främsta communityn för hårdvaruentiaster i Sverige och en av de bättre i världen, jag antar att det är därför rekommendationen historiskt sett har fungerat bra. Varken du eller jag skulle ju köpt "ICA MAXIs vinterdator", för vi vet att ICA MAXI inte har koll på detta.

Då försvinner ju syftet helt, om en potentiell köpare skall sitta och välja bort 16GB RAM till fördel för 32GB, eller byta ut ett dyrt grafikkort mot ett billigare som ger mer prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ser ut att ha en decent modern montering som också utnyttjar amds backplate och ish samma storlek som 212.
Så det ska vara, dock inte så många i lager överallt så förstår om Sweclockers inte väljer den.

Det har du rätt i, tänkte inte så långt som tillgänglighet etc men det blir ju såklart viktigt i fall som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Plånboken gråter för den som vill lira i 1440p, vilket e standard nu år 2022.

Asså att påstå att 1440p är standard är nog att ta i... Mins jag rätt så är 1080p fortfarande kungen på steam med runt 65% och 1440p runt 11% så det är otroligt långt från standard.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lite konstruktiv kritik: Istället för att fast rekommendera 3060 i 1080p datorn hade det varit bättre att göra relativa jämförelser för korten runt 5000kr. Där har vi 6600XT, 6650XT, 3060, 3060Ti och 6700XT. Om ni fortfarande vill ha 3060 som grundval kan ni ändå ge lite mer råd kring när de andra korten blir aktuella.

Exempel: Vid samma pris för kort X och Y rekommenderar vi X men skulle skillnaden i pris vara mer än "kr eller procent" till Y's fördel rekommenderar vi den istället. De mer högpresterande korten A och B ger 30-40% mer prestanda än X och bör därför övervägas när skillnaden i pris är "kr eller procent" eller mindre.

Det som ni har skrivit i artikeln angående andra GPU val blir lite haltade då ni ger alternativ utan att säga när de alternativen är de bättre valen. Då kortet jämförs relativt blir också risken att rekommendera fel eliminerad, som i fallet med 3060.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

16000kr för en färdigbyggd dator med 3060 och 12400f var väl knappast en bra deal i höstas heller eller någon annan årstid. Om det handlar om tillgänglighet för att sälja datorer i stor skala så kanske det inte var vägen att gå detta året. Less is more brukar man väl säga men kanske att ingenting är more i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Vad får man betala idag för en dator som matchar prestandan hos ett Xbox Series X? PC har ju många fördelar, men med dagens hårdvarupriser känns det som att konsol blivit mer prisvärda relativt sett.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant att en begagnad dator med ett 1080 och 5600X fortfarande hänger med relativt bra

Permalänk
Medlem

OnT: 6700XT för 4790 och uppåt är lite av ett kap just nu.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om man tycker Sweclockers gör något dåligt så är man välkommen att komma med konstruktiv kritik. Är blodsockret lågt och man bara vill gnälla så kan jag rekommendera en banan. Annars finns Feedback-forumet.

Ett gäng inlägg som var off topic och bara spred tråkig stämning har rensats. Vänligen håll kommentarer om moderatorsåtgärder till kontaktformuläret per §11.

Trevlig helg!
/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

För mig som är totalt komponent-blind så är sweclockers vinterdator alltid en fin fingervisning.

Funderar på att köpa 14k versionen fast utan grafikkort då jag vill använda mitt nuvarande en säsong till.
Men då börjar jag fundera på om 2021s version av vinterdatorn kanske är bättre för mig?
( https://www.komplett.se/product/1203872/gaming/gamingdator/ga... )

Vad säger ni som är lite mer insatta?

Permalänk
Viking
Skrivet av Kelsier123:

För mig som är totalt komponent-blind så är sweclockers vinterdator alltid en fin fingervisning.

Funderar på att köpa 14k versionen fast utan grafikkort då jag vill använda mitt nuvarande en säsong till.
Men då börjar jag fundera på om 2021s version av vinterdatorn kanske är bättre för mig?
( https://www.komplett.se/product/1203872/gaming/gamingdator/ga... )

Vad säger ni som är lite mer insatta?

Du kan få en dator med bättre processor + ett 6700 XT för samma pris som den där.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan få en dator med bättre processor + ett 6700 XT för samma pris som den där.
https://komponentkoll.se/bild/UerQy.png

Om man nu ska vara sån så var din inte direkt bättre
1. måste bargin hunta från massa säljare.
2. Nästan hälften av valen är inte ens i lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oVENAZOq8Pz04DRJkSSWrb01fOY...
Detta är bara en fix på din, hade själv valt anorlunda, men det är inte bara att fånga första bästa, de ska säljas som paket och då ska sakerna finnas att få tag på.
Nu är allt i lager och från ett ställe där man som ointresserad kan köpa på en gång, men det kostar mer. Jag hade dock själv letat upp seasonic focus gx 750 som ofta kostar sub 1000 hos någon men nu är det ändå viktigt att allt finns hos en partner.
Dock är komplett parner så man får välja något DE har i lager, jag bara valde inet för jag inte ville lägga tid och tycker det går fortare att sortera och lägga i inets lista.
Men komplett har dåligt med 6700XT i lager och de dem de har i lager kostar ish 2-3k mer men 3060 kostar i princip identiskt run 4500. Sen ska windows på också, komplett hade också dåligt med b550 så då är det 1000kr dyrare moderkort eller platformsbyte direkt.
Då är vi uppe i 14500 direkt utan montering så lägg på en 500. Så nu är du bara 1000kr off vad sweclockers faktiskt fick ihop, med kylare också.

Säger inte att det inte går att få till bättre, hade JUST NU sparat 1000-2000 om man köpt på inet istället för komplett pga av nuvarande lager och priser på grafikkort. Men ska man ha nvidia så ändras grejerna också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Varför ett 3060 över ett 6700XT de kostar ju lika mycket dock så är 6700XT uppe i 3070 prestanda nu ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Plånboken gråter för den som vill lira i 1440p, vilket e standard nu år 2022.

Nja man kan få en dator som klara 1440p bra för drygt 12000kr utan några problem. Dessa två som rekommendera är ju sjukt överprisade för vad man får.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför ett 3060 över ett 6700XT de kostar ju lika mycket dock så är 6700XT uppe i 3070 prestanda nu ?

Det frågade jag också, och fick svar, vilket också finns i artikeln.

När de började planera så fanns det dåligt med AMD-kort i lager. Nu står det att det finns deals på AMD ibland och det då kan vara fördelaktigt att byta till dessa om man bygger själv eller ändrar/väljer komponenter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Felixark:

Nja man kan få en dator som klara 1440p bra för drygt 12000kr utan några problem. Dessa två som rekommendera är ju sjukt överprisade för vad man får.

Skrivet av blackeagle:

Det frågade jag också, och fick svar, vilket också finns i artikeln.

När de började planera så fanns det dåligt med AMD-kort i lager. Nu står det att det finns deals på AMD ibland och det då kan vara fördelaktigt att byta till dessa om man bygger själv eller ändrar/väljer komponenter.

Precis! Som det även påpekats vid flera ställen i tråden är det också möjligt att göra justeringar av komponenter via Kompletts verktyg. Det är bara att scrolla ner på sidan och välja Anpassa inför köp.

Permalänk
Viking
Skrivet av infigo:

Om man nu ska vara sån så var din inte direkt bättre
1. måste bargin hunta från massa säljare.
2. Nästan hälften av valen är inte ens i lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oVENAZOq8Pz04DRJkSSWrb01fOY...
Detta är bara en fix på din, hade själv valt anorlunda, men det är inte bara att fånga första bästa, de ska säljas som paket och då ska sakerna finnas att få tag på.
Nu är allt i lager och från ett ställe där man som ointresserad kan köpa på en gång, men det kostar mer. Jag hade dock själv letat upp seasonic focus gx 750 som ofta kostar sub 1000 hos någon men nu är det ändå viktigt att allt finns hos en partner.
Dock är komplett parner så man får välja något DE har i lager, jag bara valde inet för jag inte ville lägga tid och tycker det går fortare att sortera och lägga i inets lista.
Men komplett har dåligt med 6700XT i lager och de dem de har i lager kostar ish 2-3k mer men 3060 kostar i princip identiskt run 4500. Sen ska windows på också, komplett hade också dåligt med b550 så då är det 1000kr dyrare moderkort eller platformsbyte direkt.
Då är vi uppe i 14500 direkt utan montering så lägg på en 500. Så nu är du bara 1000kr off vad sweclockers faktiskt fick ihop, med kylare också.

Säger inte att det inte går att få till bättre, hade JUST NU sparat 1000-2000 om man köpt på inet istället för komplett pga av nuvarande lager och priser på grafikkort. Men ska man ha nvidia så ändras grejerna också.

Jo, den är bättre eftersom 5600 är bättre än 5600G.
Och allt finns visst i lager. Enda problemet är att man behöver köpa från flera butiker.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, den är bättre eftersom 5600 är bättre än 5600G.
Och allt finns visst i lager. Enda problemet är att man behöver köpa från flera butiker.

5600G vs 5600 är definetivt en fråga men det är 2021 variant, de valde en intel i år så att jämföra mot förra året är rätt orätvist.

Sen I lager? Nätagget är beställningsvara.
Moderkortet finns 12st i hela sverige.
De butiker som din lista direktlänka till hade inte minnena i lager så då får man leta annan butik och då ändras priset också

Ska de finnas i lager hos butik fick man slänga på en 500 spänn mot vad som initialt står för priserna som länkas tar inte hänsyn till lagerstatus.
Nu måste man ta hänsyn till det som sweclockers ska ta hänsyn till. En butik (detta fall komplett), i lager, inte 5 eller 12 i lager utan så de inte behöver ändra om en månad för de inte finns några moderkort av den modellen kvar.

Säger inte emot att det går att gräva fram en bättre build idag med de priser vi fått på 6700xt, men det är rätt nyligen de klättra ner och komplett har som sagt inte de priserna på 6700xt eller lagerstatus heller för den delen. Men baserad på din kunvagn så kostar den riggen....närmare 17k med montering och windows hos komplett, eller närmare 15k hos inet (då de har 6700xt för de ish 4500 pris).
Men om vi ska ha nvidiakort (3060) så landar vi ändå på 15k hos både inet och komplett, kanske går att klämma in en Ti modell.

Ska man ha diskussion om sweclockers vinterdator så får man iaf ha den på samma villkor som de är tvugna att utgå ifrån. Annars kan man ju köpa 3070 begagnat för 4500. Ger ju ännu bättre byggen för priset.

Så hade jag valt lite anorlunda...? Ja....men tror jag landat närmare 15k ändå och då hade det fortfarande varit ett 3060 med. Hade personligen inte köpt ett 6700xt. och är det komplett så är det inte ens värt att välja det ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Viking
Skrivet av infigo:

5600G vs 5600 är definetivt en fråga men det är 2021 variant, de valde en intel i år så att jämföra mot förra året är rätt orätvist.

Sen I lager? Nätagget är beställningsvara.
Moderkortet finns 12st i hela sverige.
De butiker som din lista direktlänka till hade inte minnena i lager så då får man leta annan butik och då ändras priset också

Ska de finnas i lager hos butik fick man slänga på en 500 spänn mot vad som initialt står för priserna som länkas tar inte hänsyn till lagerstatus.
Nu måste man ta hänsyn till det som sweclockers ska ta hänsyn till. En butik (detta fall komplett), i lager, inte 5 eller 12 i lager utan så de inte behöver ändra om en månad för de inte finns några moderkort av den modellen kvar.

Säger inte emot att det går att gräva fram en bättre build idag med de priser vi fått på 6700xt, men det är rätt nyligen de klättra ner och komplett har som sagt inte de priserna på 6700xt eller lagerstatus heller för den delen. Men baserad på din kunvagn så kostar den riggen....närmare 17k med montering och windows hos komplett, eller närmare 15k hos inet (då de har 6700xt för de ish 4500 pris).
Men om vi ska ha nvidiakort (3060) så landar vi ändå på 15k hos både inet och komplett, kanske går att klämma in en Ti modell.

Ska man ha diskussion om sweclockers vinterdator så får man iaf ha den på samma villkor som de är tvugna att utgå ifrån. Annars kan man ju köpa 3070 begagnat för 4500. Ger ju ännu bättre byggen för priset.

Så hade jag valt lite anorlunda...? Ja....men tror jag landat närmare 15k ändå och då hade det fortfarande varit ett 3060 med. Hade personligen inte köpt ett 6700xt. och är det komplett så är det inte ens värt att välja det ändå

Du kanske ska läsa inlägget jag svarade på. Han jag svarade funderade på att köpa vinterdatorn från 2021.

Jag kritiserade aldrig årets vinterdator på något vis.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kanske ska läsa inlägget jag svarade på. Han jag svarade funderade på att köpa vinterdatorn från 2021.

Jag kritiserade aldrig årets vinterdator på något vis.

Trodde jag gjorde men titta tillbaka så måste jag läst på fel rad/sida lol. Kanske ska gräva fram glasögonen igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14