Bortkastad potential i hörlurar?

Permalänk
Medlem

Bortkastad potential i hörlurar?

Ska iväg imorgon för att jämföra och inhandla antingen ett par Sony XM5 eller Sennheiser Momentum 4. Men jag funderar på om hörlurarnas potential är bortkastad med tanke på att jag strömmar musik via Spotify Premium.

Kommer jag behöva byta streamingtjänst till exempelvis Tidal för att få ut den fulla potentialen av ett par hörlurar i denna klass?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Generellt sett nej.

Permalänk
Medlem

Nej. Om du vill leta efter din begränsning i den uppsättningen kommer det mer troligt att vara blåtandsprotokollet.

Permalänk

Sonys lurar stödjer en annan ljudströmningscodec som är helt fantastisk mot de andra. Minns inte namnet just nu dock. Så Sony mobil + Sony lurar med stöd för detta är en trevlig combo. Kör du betal-spotify så har du bra ljud från start med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Sonys lurar stödjer en annan ljudströmningscodec som är helt fantastisk mot de andra. Minns inte namnet just nu dock. Så Sony mobil + Sony lurar med stöd för detta är en trevlig combo. Kör du betal-spotify så har du bra ljud från start med.

LDAC, utvecklat primärt av Sony och säljs under licens. I dagsläget har majoriteten av alla Android-enheter stöd för det (vill minnas att Google krävde det under en viss tid, vilket kickstartade det hela), dessvärre inte alla hörlurar dock!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraXx:

Ska iväg imorgon för att jämföra och inhandla antingen ett par Sony XM5 eller Sennheiser Momentum 4. Men jag funderar på om hörlurarnas potential är bortkastad med tanke på att jag strömmar musik via Spotify Premium.

Kommer jag behöva byta streamingtjänst till exempelvis Tidal för att få ut den fulla potentialen av ett par hörlurar i denna klass?

Klassen är konsumentlurar byggda för att bäras ute på stan..

Det viktigaste för kvaliten du kommer uppleva är vilka codecs de stöder.
SBC = standard blåtand, komprimerar sönder ljudet ordentligt
AAC = Apples egna, enda alternativet om du har iphone. Lyckligtvis stöder båda lurarna den.
LDAC = Sonys egna, kan stödjas av andra androidlurar också
AptX = Qualcomms egna, stöd finns i Android, Windows, linux om du har rätt chipset

Kolla först vad de enheter du tänkt använda med lurarna klarar, det borde vara helt avgörande för vilka du köper om du har ambitioner gällande ljudkvalitet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem