Permalänk
Medlem

Bygga min första dator! mini itx

Hej!

Jag har länge funderat på att bygga en dator för första gången, fick aldrig någon dator när jag var yngre och tänker att nu när man är vuxen och kan lägga pengar på vad man vill så ska jag genomföra en gammal dröm. Har tänkt att bygga en liten spel / media dator men har dålig koll eller kan inget om komponenter.

Spel som jag vill kunna spela är kommande Diablo 4 och kanske även testa på lite wow innan d4 släpps. Jag har tänkt att använda datorn till en 1440p skärm. Vill ha en liten dator så har siktat in mig på mini itx även om det är något dyrare.

Budget ligger på runt 10-15k Jag vill ha prisvärda komponenter som ger mig mest prestanda för pengarna. Tror att jag med hjälp av YouTube och google kommer kunna klara att bygga ihop det själv. Windows behöver inte ingå.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Väljer du mellan nr200p och lian li a4-h2o får du lite olika prismöjligheter. Med Lian li blir det lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Mycket GPU-kraft för pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Gjorde en kombo av era förslag vad tror ni om detta? Borde man satsa på en starkare processor? Tror ni det är svårt att bygga i det chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philippp:

Gjorde en kombo av era förslag vad tror ni om detta? Borde man satsa på en starkare processor? Tror ni det är svårt att bygga i det chassit?

https://komponentkoll.se/bild/haGFk.png

Hej. Ingen CPU-kylare med, följer det med en kylare till processorn kanske och är det isf den du tänkt köra med?

Jag byggde själv i ett A4H20 tidigare i år och har länkat ett par bra (i mitt tycke) instruktionsvideos på Youtube i galleriet om du bestämmer dig för det chassit: https://www.sweclockers.com/galleri/15626-lian-li-dan-a4-h20

Permalänk
Medlem
Skrivet av philippp:

Gjorde en kombo av era förslag vad tror ni om detta? Borde man satsa på en starkare processor? Tror ni det är svårt att bygga i det chassit?

https://komponentkoll.se/bild/haGFk.png

Personligen hade jag valt en 5600X/5700X/5800X framför 5600 när det skiljer ett par hundra. Jag hade heller aldrig valt ett moderkort från Asrock, det är underskattat att ha ett vanligt använt gränssnitt i UEFI som t.ex. Asus har. Rekommenderar att du väljer ett med WiFi/Bluetooth.

Ser att folk föreslagit olika RAM. Välj CL16 3200Mhz 8x2 så lär du vara mer än nöjd. 1000kr för 32GB är värt men jag hade inte valt det med en 5600. NR200P är ett rimligt första mitx chassi, tillhörande den klart större kategorin inom mitx.

Övriga ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Personligen hade jag valt en 5600X/5700X/5800X framför 5600 när det skiljer ett par hundra. Jag hade heller aldrig valt ett moderkort från Asrock, det är underskattat att ha ett vanligt använt gränssnitt i UEFI som t.ex. Asus har. Rekommenderar att du väljer ett med WiFi/Bluetooth.

Ser att folk föreslagit olika RAM. Välj CL16 3200Mhz 8x2 så lär du vara mer än nöjd. 1000kr för 32GB är värt men jag hade inte valt det med en 5600. NR200P är ett rimligt första mitx chassi, tillhörande den klart större kategorin inom mitx.

Övriga ser bra ut.

Tack bra input! skulle du kunna slänga ihop ett förslag åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Personligen hade jag valt en 5600X/5700X/5800X framför 5600 när det skiljer ett par hundra. Jag hade heller aldrig valt ett moderkort från Asrock, det är underskattat att ha ett vanligt använt gränssnitt i UEFI som t.ex. Asus har. Rekommenderar att du väljer ett med WiFi/Bluetooth.

Ser att folk föreslagit olika RAM. Välj CL16 3200Mhz 8x2 så lär du vara mer än nöjd. 1000kr för 32GB är värt men jag hade inte valt det med en 5600. NR200P är ett rimligt första mitx chassi, tillhörande den klart större kategorin inom mitx.

Övriga ser bra ut.

5600 inkluderar kylare till skillnad från 5600X och presterar i princip lika bra så jag ser inte hur 5600X är ett bättre val för drygt 300 kr mer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philippp:

Tack bra input! skulle du kunna slänga ihop ett förslag åt mig?

Här är lite extra krut lagt på moderkortet. Jag tycker det är brutalt underskattat att spara in här för att få en i min mening sämre eller ovanligare tillverkare. Hade Asus haft ett billigare alternativ hade jag valt det framför, men det var begränsat med valmöjligheter.

Vill du lägga lite extra krut eller ändra om något så föreslår jag att antingen välja ett 6800 XT som länkat ovan eller byta ned till 16GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

5600 inkluderar kylare till skillnad från 5600X och presterar i princip lika bra så jag ser inte hur 5600X är ett bättre val för drygt 300 kr mer.

Jag håller med @Scarabeo här, inget fel med 5600 bortsett ifrån X som är 300 kr billigare.

Här har du mitt förslag:

Vill du ha det billigare välj då NR200p.
RAM minnet, lägg du till 250 kr får du 32 GB hos Inets rea just nu, vilket är värt tycker jag.
ATX PSU om du ska köra luftkylning med tanke på att 5600 har med en kylare, se till att köpa två tysta fläktar för fronten OM du ska välja denna chassit.
Summa summarum, ca 13-14,5 lökar beroende vad du väljer att byter ut eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag avråder starkt från att använda stock cpu kylare och en ATX PSU till ett mitx bygge. Undermålig kylning och begränsar dina möjligheter till att byta chassi något kopiöst. För all del välj 5600 men spara inte in på kylare. Varför i hela friden lägga pengarna på ett ATX nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

5600 inkluderar kylare till skillnad från 5600X och presterar i princip lika bra så jag ser inte hur 5600X är ett bättre val för drygt 300 kr mer.

Förvisso, men skulle inte rekommendera någon att använda stockkylaren i ett mITX-chassi alldeles oavsett. Den kommer att få jobba hårt då.

Edit: 2a på bollen såg jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CooingPendulum:

Jag avråder starkt från att använda stock cpu kylare och en ATX PSU till ett mitx bygge. Undermålig kylning och begränsar dina möjligheter till att byta chassi något kopiöst. För all del välj 5600 men spara inte in på kylare. Varför i hela friden lägga pengarna på ett ATX nätaggregat?

För att det är billigare och det går med ett ATX PSU just med det chassit som jag länkade om du kör luft kylning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

https://komponentkoll.se/bild/fpwWd.png

Här är lite extra krut lagt på moderkortet. Jag tycker det är brutalt underskattat att spara in här för att få en i min mening sämre eller ovanligare tillverkare. Hade Asus haft ett billigare alternativ hade jag valt det framför, men det var begränsat med valmöjligheter.

Vill du lägga lite extra krut eller ändra om något så föreslår jag att antingen välja ett 6800 XT som länkat ovan eller byta ned till 16GB Ram.

Känns som man nog vill gå till 5700X om man ändå ska betala 900kr för kylaren. Poängen med 5600 är ju att kylaren ingår

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som man nog vill gå till 5700X om man ändå ska betala 900kr för kylaren. Poängen med 5600 är ju att kylaren ingår

5700X är också ett alternativ, absolut. Men välj INTE ett ATX nätaggregat. En stock-kylare är INTE något att hänga i granen i ett m-itx där luftflödet redan är begränsat.

Skrivet av anon346883:

För att det är billigare och det går med ett ATX PSU just med det chassit som jag länkade om du kör luft kylning..

Det är ju dyrare än SFX PSU:n jag och övriga länkade? Dessutom har du låst in dig själv genom att exkludera de flesta andra m-itx chassin ifall du någonsin skulle vilja ändra din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

5700X är också ett alternativ, absolut. Men välj INTE ett ATX nätaggregat. En stock-kylare är INTE något att hänga i granen i ett m-itx där luftflödet redan är begränsat.

Det är ju dyrare än SFX PSU:n jag och övriga länkade? Dessutom har du låst in dig själv genom att exkludera de flesta andra m-itx chassin ifall du någonsin skulle vilja ändra din setup.

Jag tror 5600 och sfx-psu är tillräckligt, men har inte testat själv

ATX psu med medföljande kylare låter trångt, håller med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CooingPendulum:

5700X är också ett alternativ, absolut. Men välj INTE ett ATX nätaggregat. En stock-kylare är INTE något att hänga i granen i ett m-itx där luftflödet redan är begränsat.

Det är ju dyrare än SFX PSU:n jag och övriga länkade? Dessutom har du låst in dig själv genom att exkludera de flesta andra m-itx chassin ifall du någonsin skulle vilja ändra din setup.

Det är en skillnad på att länkar grejer till TS som finns i lager i Sverige och INTE som du hade gjort.
Nej, jag har inte låst mig själv utan det är du som tänker fyrkant. Surfa in i SSUPD hemsida och kolla själv om det går eller ej med ett ATX PSU just för det chassit innan du snacka.
Jag ger TS valmöjligheter, det är upp till hen sen om hen vill ta det eller ej.

Ps! Det är en död system, vad mer kan man ändra liksom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag tror 5600 och sfx-psu är tillräckligt, men har inte testat själv

ATX psu med medföljande kylare låter trångt, håller med

Icke trång om du kör luftkylning med chassit:

https://youtu.be/FA4wbeMHryE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon346883:

Det är en skillnad på att länkar grejer till TS som finns i lager i Sverige och INTE som du hade gjort.
Nej, jag har inte låst mig själv utan det är du som tänker fyrkant. Surfa in i SSUPD hemsida och kolla själv om det går eller ej med ett ATX PSU just för det chassit innan du snacka.
Jag ger TS valmöjligheter, det är upp till hen sen om hen vill ta det eller ej.

Allvarligt talat? Inkompetens. Jag har sagt mitt, jag lämnar den här tråden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philippp:

Gjorde en kombo av era förslag vad tror ni om detta? Borde man satsa på en starkare processor? Tror ni det är svårt att bygga i det chassit?

https://komponentkoll.se/bild/haGFk.png

Där har du en stabil dator. Hade lagt till en kylare bara men det är upp till dig. Samt arctic p12 pwm pst 12 pack för tystare fläktar samt fläktar att sätta under gpun. SFX nätagget där är inte i lager så valt ett annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Där har du en stabil dator. Hade lagt till en kylare bara men det är upp till dig. Samt arctic p12 pwm pst 12 pack för tystare fläktar samt fläktar att sätta under gpun. SFX nätagget där är inte i lager så valt ett annat

https://komponentkoll.se/bild/aHjYQ.png

Ser bra ut men hade bytt till en 750 W PSU för bara drygt 100 kr extra.

https://www.amazon.se/dp/B08DCRW8C4/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ser bra ut men hade bytt till en 750 W PSU för bara drygt 100 kr extra.

https://www.amazon.se/dp/B08DCRW8C4/

Hade personligen valt Corsairs vilket är mer beprövat, platinum och tystare.

Permalänk
Medlem

Tack för all input! Såhär ser min build ut nu men det är mycket som snurrar i huvudet, det kanske blir så att man får beslutsångest och detta projektet rinner ut i sanden denna gången också!

Är fortfarande intresserad av input, tips och idéer.

Permalänk
Medlem

32 GB RAM samt kraftigare PSU så ungefär samma totalpris då PSU:n går på strax över 1 300 kr.

Denna PSU har även tre års längre garantitid än Corsairen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

32 GB RAM samt kraftigare PSU så ungefär samma totalpris då PSU:n går på strax över 1 300 kr.

Denna PSU har även tre års längre garantitid än Corsairen.

https://komponentkoll.se/bild/eGssq.png

Ser väldigt bra ut!

Permalänk

Ett tips bara att leta efter ett annat moderkort än ROG STRIX B550-I Gaming.
Försökt få tag på ett hela december men är slut och verkar inte gå att få tag på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

32 GB RAM samt kraftigare PSU så ungefär samma totalpris då PSU:n går på strax över 1 300 kr.

Denna PSU har även tre års längre garantitid än Corsairen.

https://komponentkoll.se/bild/eGssq.png

Det känns som en bra build! Ska kolla lite på mellandagsrean om något dyker upp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard.Carlsson:

Ett tips bara att leta efter ett annat moderkort än ROG STRIX B550-I Gaming.
Försökt få tag på ett hela december men är slut och verkar inte gå att få tag på nytt.

De B550 kommer att fasas ut.
Här har du o TS:

https://www.inet.se/produkt/1903041/asus-rog-strix-x570-i-gam...

Några hundralappar mer men den finns i lager..

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på ett dyrare respektive billigare moderkort? dvs b550 och x570

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philippp:

Vad är skillnaden på ett dyrare respektive billigare moderkort? dvs b550 och x570

Vanligtvis handlar det mer om överklockning, mera portar, kanske bättre lite ljud/ljudkanaler och mer fan heads etc.
Den moderkakan är den som finns i lager nu för AM4, den skiljer inte så mkt pengamässigt mot B550i..