Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om man tror att en elbil brinner bra så ska man nog testa krocka med en skaplig bränslecell i bilen

Hur många av alla vanliga gasbilar som rullar/rullade på våra vägar har exploderat som på film?
Är väl ingen som sitter kvar i bilen frivilligt efter krock oavsett typ, största problemet med en batteribil är farorna/problemen vid släckningsarbet/bärgning och att ett skadat batteri spontant kan börja brinna långt efter krock/skada.

En bränslecell är inte lika benägen att elda upp huset pga slarv med att kolla upp en parkerignsskada eller fel vid laddningen.

Permalänk
Medlem

En vanlig myt bland elbilsfanatiker. Din Tesla är en tung bil, tyngre än motsvarande ice bil, visst slipper du motorservice men allt annat, bromsar, däck, slitdelar i fram/bakvagn blir det ingen skillnad på mot en ice bil. Nu vet jag inte vad den typen av service kostar på en Tesla men jag gissar på att den är högre än medelbilen.

Skrivet av Spiffman:

Service behövs inte längre, gärna ett luftfilter per år.
Nu betalade förvisso volvon en del av teslan så kommer man utan något så är det så klart en tröskel.
Batteri på runt 70kW och tankar man för runt 1-2 kronor så kostar en tank någon hundring.

Slaget på ett år så sparar jag typ nästan 5-10k i månaden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Stämmer på många bilar dessvärre. Vissa byggdes bättre förr helt enkelt. Det är väll bara ut och titta finns fortfarande relativt många 240,740,940 speciellt kvar på vägarna. Alla äldre bilar var givetvis inte bättre men många annars skulle dom inte finnas kvar längre.
Mötte en bmw chefsmeck för några år sedan när jag sökte ny bil. Han älskade bmw men kunde inte rekommendera deras bilar eftersom de moderna motorerna var så dåligt byggda. Han sa att bmw släppte sin sista bra motor 2003. Resten var skit enligt honom och ville jag ha en problemfri bil var det asiatiska märken som gällde. Hans verkstäder hade mest problem med klena kamkedjor som enligt honom såg ut som kedjor till cyklar. Något som bmw's äldre motorer inte led av.

https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

EDIT: Dessutom sparar dom in på mycket och gör saker av plast som spricker, tex insug eller som exemplet med termostat huset i videon. Har själv varit med om kylpump med plast "propeller" som smälte ihop till en plast bit.

Mjo men jag kan garantera dig att det finns fler äldre bilar som byggdes skit. Du ser inte dom längre för att dom är skrotade helt enkelt. Att biltillverkade förr inte skulle försöka spara in här och där faller på sin gen orimlighet, det är uppenbart så att man alltid försöker spara in så mycket som möjligt överallt. Och alla tidsperioder har haft sina guldkorn och sina citroner, de enda som fortfarande kör av de gamla bilarna är just guldkornen, så att dra några slutsatser utifrån de man ser på gatorna kan man inte göra.

Hur många japanska och koreanska bilar från 80 och 90 -talet ser du tex? Du kan inte säga att volvo 240 håller bra därmed håller alla äldre bilar bra.

vad du egentligen observerar är att vissa modellar från vissa märken byggdes bra förr, och klart i vissa fall har det märket eller den modellen fler problem senare/idag. Det betyder dock inte att det finns någon generell trend att moderna motorer håller sämre än gamla. Det är helt enkelt inte fallet, tillverkningsteknik har blivit enormt mycket bättre senaste 30 åren vad gäller precision och även kvalitetskontroll.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Mjo men jag kan garantera dig att det finns fler äldre bilar som byggdes skit. Du ser inte dom längre för att dom är skrotade helt enkelt. Att biltillverkade förr inte skulle försöka spara in här och där faller på sin gen orimlighet, det är uppenbart så att man alltid försöker spara in så mycket som möjligt överallt. Och alla tidsperioder har haft sina guldkorn och sina citroner, de enda som fortfarande kör av de gamla bilarna är just guldkornen, så att dra några slutsatser utifrån de man ser på gatorna kan man inte göra.

Hur många japanska och koreanska bilar från 80 och 90 -talet ser du tex? Du kan inte säga att volvo 240 håller bra därmed håller alla äldre bilar bra.

vad du egentligen observerar är att vissa modellar från vissa märken byggdes bra förr, och klart i vissa fall har det märket eller den modellen fler problem senare/idag. Det betyder dock inte att det finns någon generell trend att moderna motorer håller sämre än gamla. Det är helt enkelt inte fallet, tillverkningsteknik har blivit enormt mycket bättre senaste 30 åren vad gäller precision och även kvalitetskontroll.

Koreanska fanns ju knappt och de som fanns var riktigt budgetartade. Japanska fanns förstås, men de rostade något kopiöst så det var nog ofta rätt ofta det som tog kål på dem. Inte för att en 240 inte rostar, men det finns åtminstone lite plåt att ta av (och det blev bättre över tid). Ett bättre exempel är kanske alla blårykande Ford med växellådsras… Har någon ens sett en Taunus eller Granada som inte blåryker?

Jag skulle nog dock säga att en hel del nutida problem härrör från förbrukningsjakten där man jagat friktion och vikt in absurdum till priset av i övrigt sämre lösningar. Kamkedjorna som flera tillverkare haft problem med är väl ett exempel. Det skulle inte vara remmar som gick av, var halvt omöjliga att byta e dyl och så blev det klena eller dåligt utformade kedjor istället (gärna ihop med symaskinsolja), som inte alls höll motorns livslängd. Problemet ej löst.

Tillägg: Sedan finns förstås aspekten på äldre bilar att värdet spelar roll för när det varit idé att laga, liksom huruvida bilarna varit intressanta. Få blev väl upphetsade av en K10 Micra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Mjo men jag kan garantera dig att det finns fler äldre bilar som byggdes skit. Du ser inte dom längre för att dom är skrotade helt enkelt. Att biltillverkade förr inte skulle försöka spara in här och där faller på sin gen orimlighet, det är uppenbart så att man alltid försöker spara in så mycket som möjligt överallt. Och alla tidsperioder har haft sina guldkorn och sina citroner, de enda som fortfarande kör av de gamla bilarna är just guldkornen, så att dra några slutsatser utifrån de man ser på gatorna kan man inte göra.

Hur många japanska och koreanska bilar från 80 och 90 -talet ser du tex? Du kan inte säga att volvo 240 håller bra därmed håller alla äldre bilar bra.

vad du egentligen observerar är att vissa modellar från vissa märken byggdes bra förr, och klart i vissa fall har det märket eller den modellen fler problem senare/idag. Det betyder dock inte att det finns någon generell trend att moderna motorer håller sämre än gamla. Det är helt enkelt inte fallet, tillverkningsteknik har blivit enormt mycket bättre senaste 30 åren vad gäller precision och även kvalitetskontroll.

Många vill inte köra sitt märke i botten PGA sparande vilken är en fin balansgång i många fall. Många äldre bilar rostar dessvärre bort men av alla olika motorer jag sett genom åren brukar äldre bilar ha mer robusta delar. Har man lite koll vet man att hittar man en fin äldre bil så är det rostskydds behandling prio ett för det sög på de flesta bilar förr med få undantag, speciellt asiatiska märken. Insug i metall, pumpar i metall, flera olika motor delar speciellt i metall som inte skadas av värme/kyla på samma sätt som plast.
Min bror som är bilmeck säger samma sak. Han anser att toyota corolla är världens mest hållbara bil. Dagens motorer är nog i många fall minst lika hållbara om man tar bort alla plast delar som förstör för en annars bra motor och alla olika sensorer som går sönder titt som tätt.

Kika gärna på videon där han går igenom väldigt bra varför vissa märken tycks leva väldigt länge mycket handlar även om miljön och hur vi faktiskt själva satt oss i denna situation.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av THB:

Elbilar med batteri är århundradets största bluff, helt bisarrt att så många blivit lurade.

Bilar drivna är elmotorer är framtiden, men inte de med batterier.
Bränsleceller är vägen framåt, för det tar det bästa från 2 världar.

Vi får effektiva elmotorer utan de extremt miljöfarliga batterierna (både tillverkning och hantering efter de är förbrukade) samt att vi kan fortsätta använda bilarna som man är van vid, du kör, åker in till en mack, tankar, fortsätter köra.

Kanske om vi haft oändligt med energi. I dagsläget ser det ut att gå åt andra hållet i energisektorn.

Permalänk
Medlem

Jobb bilen är rätt kass för att kosta över 500k, id4, från 39-45mil beroende av föraren till 15-25mil då det blev lite kyligt. Samt att det dags för byte av sommardäck efter 5månader då den är förbannat tung. Fin bil och så i övrigt, men seriös konkurrent för mer än stadskörning och mindre utflykter? Nääääää.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om man tror att en elbil brinner bra så ska man nog testa krocka med en skaplig bränslecell i bilen

Är man kvar i en brinnande bil så blir jag hellre sprängd till atomer än sakta brinna ihjäl.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att din Tesla fortfarande är så ny att du har vagnskadegaranti och därmed bara har halvförsäkring.

Fråga: har du kolla vad försäkringen hamnar på när det blir aktuellt med helförsäkring?

De priser jag fick från de större försäkringsbolagen låg på 1500-2000, vilket jag tyckte kändes överraskade billigt (är vad jag betalar i halvförsäkring per år på min Subaru Legacy...) innan det trillade in att priset var per månad.

Typ 1700. Men det är flera år bort och sitter nog i en uppgradering då
Någon nämnde bromsar och så, också ett par år bort.
Det är inte en S eller X så inga problem med luftfjädring, stag som går av eller däck som är halv borta efter 1000 mil.

Permalänk

På tal om brand i elbilar, vet ej om detta är sant men hört det på flera håll nu.
Börjar en elbil brinna vid en tex krock, så får brandmännen inte gå fram o släcka.
Du brinner alltså inne om du själv ej kan ta dig ut, ruskig tanke om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

men allt annat, bromsar, däck, slitdelar i fram/bakvagn blir det ingen skillnad på mot en ice bil.

Mjo, elbilar sliter mindre på bromsarna då motorns regenerering står för bromsningen i de flesta fallen. Men de andra delarna är ungefär samma.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Köpte en bmw i4 m50 istället för en 440M.
Mer skoj för samma peng och mindre skatt.

Kör aldrig mer än max 30 mil då och då.

Köpte elbilen för att det är roligt och inte för att va miljönisse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

En vanlig myt bland elbilsfanatiker. Din Tesla är en tung bil, tyngre än motsvarande ice bil, visst slipper du motorservice men allt annat, bromsar, däck, slitdelar i fram/bakvagn blir det ingen skillnad på mot en ice bil. Nu vet jag inte vad den typen av service kostar på en Tesla men jag gissar på att den är högre än medelbilen.

Ja, jag bytte bromsbackarna för fösta gången vid 27000 mil på min Tesla och fick nyss lite problem med parkeringsbromsen vänster bak som fastnat 1000 mil senare. Detta på grund av att jag inte servat dem någonsin, så jag får ju skylla mig själv. Lite smörjning vid däckbyte hade gjort det...

Om servicen/reperation är högre eller inte, beror på hur man jämför. En bil med luftfjädring blir dyrare oavsett bilmärke. Att serva hos en märkesverkstad blir dyrare, än hos någon random i hörnet eller om man kan göra det själv. Men rent generellt så kostar en premiumbil mer än andra att serva, oavsett vad det är.

Mina bromsbelägg bytte jag själv och köpte på nätet, då det är oerhört enkelt att byta på Brembo-bromsar... Parkeringsbromsen bytte jag också själv, då det är ännu enklare. Två bultar som lossas och en kabel, lossa och i med den nya och dra åt igen.
Så kom väldigt billigt undan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det är galet najs med bränslebilar!
Tycker dock inte om alla avgaser i städerna, men på landsbygden är dom helt fantastiska speciellt om man ska långt och det är kallt och ruggit ute!

Permalänk
Medlem

Dåligt utbud på fyrhjulsdrift och flak på elbilar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

På tal om brand i elbilar, vet ej om detta är sant men hört det på flera håll nu.
Börjar en elbil brinna vid en tex krock, så får brandmännen inte gå fram o släcka.
Du brinner alltså inne om du själv ej kan ta dig ut, ruskig tanke om det stämmer.

Enligt de anvisningar brandmännen har från MSB så står det så här...

Brand i elfordonets framdrivningsbatteri. Risk för, eller konstaterad, termisk rusning. Utomhus

Huvudsakliga risker: inandning av brandrök, långvarig/svårsläckt brand riskerar spridas till omgivning

Beakta riskerna med kraftig rökutveckling. Arbeta med vinden i ryggen och använd fläkt om det behövs. Samtlig personal som befinner sig i riskområdet ska använda andningsapparat. Observera att även personer som kan vara fastklämda i fordonet omedelbart behöver andningsskydd.

Om fordonet står på laddning avbryt denna genom att stänga av/koppla ur strömkällan.
Bryt övriga strömkällor i fordonet. Det är batterier 12-, eller 24-volt avsedda för motorstart samt eventuella back-up batterier. Många av dessa batterier är av typen blysyra-batterier med innehåll av svavelsyra.
Släck brand i fordonets inredning på vanligt sätt. Observera särskilt att en brand som hotar att sprida sig till litiumjonbatteri bör släckas skyndsamt.

Påbörja släckning/kylning av fordonets framdrivningsbatteri. Säkra vattentillgång då det beroende på faktorer som inkapsling, placering av batteriet m.m. kan gå åt stora mängder vatten för att kyla ett batteri.
Frilägg inte batteriet med utrustning som kan komma i kontakt med batteriomslutningen och använd inte dimspik eller liknande utrustning som inte är särskilt avsedda och testade för batteribränder då detta kan förvärra situationen.
Om möjligt mät kontinuerligt temperaturförändringar kring fordonets framdrivningsbatteri med hjälp av en värmekamera för att utvärdera effekten av släckning/kylning.

När branden är släckt så fortsätter ofta värmeutvecklingen under lång tid, och det kan krävas långvarig kylning med stora mängder vatten. Överväg möjligheten att sänka ned fordon i vattenfylld container eller liknande.
Beakta möjligheterna att omhänderta (förorenat) släck-/kylvatten.
När framdrivningsbatteriet inte längre visar någon kraftig rökutveckling och eventuell temperaturmätning visar på låga temperaturer kan kylningen avbrytas.

---
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farl...

Enligt den länken och information man får fram, så är det mestadels hybrider som börjat brinna. Inte rena elbilar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker det är galet najs med bränslebilar!
Tycker dock inte om alla avgaser i städerna, men på landsbygden är dom helt fantastiska speciellt om man ska långt och det är kallt och ruggit ute!

Finns fördelar och nackdelar med alla typer av framdrivning. Men just att att det skulle vara mer "najs" med en bränslebil vid kallt väder vet jag inte. Framhåller att min elbil är det bästa jag haft på vintern. Behöver inte vänta två mil på att värmen ska komma igång i kupén på morgonen, utan den kommer bara jag kört ett par kvarter. Kan sova i bilen mitt i vintern och ha 20 grader hela natten och sedan fortsätta nästa dag. Gjort flera resor från södra Sverige upp till Kiruna/Abisko under vinterhalvåret, utan några som helst problem.

Skrivet av Json_81:

Dåligt utbud på fyrhjulsdrift och flak på elbilar.

Det kommer.. men är inte lika hett här i Sverige som i t.ex. USA.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

När Jag letade Bil Sommaren 2015, så skulle alla bilar vara Diesel & Automat (Miljövänligt)...Jag letade BMW.
Då hitta jag en BMW 320D GT, 900mil, som jag köpte...fast jag ville ha Bensin & Manuell...kanske kombi...
Jag tänkte att den har jag till Leasingtiden går ut & sedan byter jag...men bestämde att lösa ut den redan efter 2 år...
Jag garvar varje gång jag tankar...ca var 6:e vecka...kör inte så mycket...(ja inte nuförtiden då Diesel tydligen helt plötsligt har blivit miljöbov...& svindyrt...) men fortfarande billig att äga & köra...om jag skulle byta till elbil nu så skulle jag väl få punga ut med 6-700 tusen för en liknande bil...Gillar inte att ha skulder så avbetalning går bort...samt att var ska jag ladda den & vad kostar inte det med specialladdare, om man vill ha relativt snabb laddning...med dagens elpriser är det ju nästan billigare att ladda bilen med ett Dieselaggregat...Ja ja så det blev med ett litet Miljöparti i en regering...Nu när miljöpremien är väck & malus fortfarande är för bilar de tre första åren...De flesta som köper bil vill vätt att de ska mullra lite när man kör...inte låta som en leksak...piiiip
Ja ja vad vet en gammal gubbe om moderna batteribilar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dåligt utbud på fyrhjulsdrift och flak på elbilar.

Finns minst 2 modeller…..

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns fördelar och nackdelar med alla typer av framdrivning. Men just att att det skulle vara mer "najs" med en bränslebil vid kallt väder vet jag inte. Framhåller att min elbil är det bästa jag haft på vintern. Behöver inte vänta två mil på att värmen ska komma igång i kupén på morgonen, utan den kommer bara jag kört ett par kvarter. Kan sova i bilen mitt i vintern och ha 20 grader hela natten och sedan fortsätta nästa dag. Gjort flera resor från södra Sverige upp till Kiruna/Abisko under vinterhalvåret, utan några som helst problem.

Det kommer.. men är inte lika hett här i Sverige som i t.ex. USA.

Ofan? Trodde dom drog massa batteri då, men nyare bilar kanske är bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns minst 2 modeller…..

Som inte kräver att man emigrerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan? Trodde dom drog massa batteri då, men nyare bilar kanske är bättre!

Skulle säga att det beror på bil/märke. Det den ska vara utrustad med är en värmepump, som kan förvärma batteriet innan avfärd eller under färd. Förvärmer jag batteriet innan jag ska iväg, så har jag i stort sett samma förbrukning som på sommaren.
Annars kanske det krymper med 15-20% i räckvidd.
Många kortare resor tar ju mer på batteriet, då kupé och batteri ska värmas upp varje gång, än om man kör långresa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

På tal om brand i elbilar, vet ej om detta är sant men hört det på flera håll nu.
Börjar en elbil brinna vid en tex krock, så får brandmännen inte gå fram o släcka.
Du brinner alltså inne om du själv ej kan ta dig ut, ruskig tanke om det stämmer.

Det stämmer inte, men som @DaBone skrev så är brand i elbil förknippad med speciella procedurer pga farligare rök.
Elbilar är även generellt svårare att släcka och pga termiskrusning kan branden återuppstå efter ett par dagar om man inte gör rätt.

Men det finns även undersökningar som visar att elbilar brinner mer sällan än ICE, så att det skulle vara någon större fara för brand i en elbil är en myt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210525/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns minst 2 modeller…..

Säljs någon av dem i Sverige?
Oavsett är två dåligt utbud.
Får se till att hålla chevan vid liv länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det stämmer inte, men som @DaBone skrev så är brand i elbil förknippad med speciella procedurer pga farligare rök.
Elbilar är även generellt svårare att släcka och pga termiskrusning kan branden återuppstå efter ett par dagar om man inte gör rätt.

Men det finns även undersökningar som visar att elbilar brinner mer sällan än ICE, så att det skulle vara någon större fara för brand i en elbil är en myt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210525/m...

Statistiken säger ingenting alls eftersom de två grupperna bilar inte har en jämförbar sammansättning. Än mindre säger den om vad som kommer hända när det finns en bred flora av äldre elbilar i stort antal, eftersom nästan alla elbilar är nästan nya. Man kan alltså inte dra en slutsats i någon riktning, annat än om man korgar ihop bränder i kanske upp till tre år gamla bilar e dyl. Men då blir förmodligen underlaget inte särskilt stort om man ska ha bränder som faktiskt härrör från fordonet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Mjo, elbilar sliter mindre på bromsarna då motorns regenerering står för bromsningen i de flesta fallen. Men de andra delarna är ungefär samma.

Att bromsarna används mindre är ingen fördel. Baksidan där är att bromsskivorna rostar sönder och oken börjar kärva eftersom de inte motioneras tillräckligt. I slutändan kan det bli betydligt dyrare. Det finns en anledning till varför de flesta standardbilar borde ha trumbromsar bak, skivor och ok mår helt enkelt inte bra av folk som fisbromsar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle säga att det beror på bil/märke. Det den ska vara utrustad med är en värmepump, som kan förvärma batteriet innan avfärd eller under färd. Förvärmer jag batteriet innan jag ska iväg, så har jag i stort sett samma förbrukning som på sommaren.
Annars kanske det krymper med 15-20% i räckvidd.
Många kortare resor tar ju mer på batteriet, då kupé och batteri ska värmas upp varje gång, än om man kör långresa.

Ah okej då föredrar jag nog bränslebilen för det ändamålet inte alla som kan värma upp eller har råd med sådana bilar speciellt där ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Elbilar med batteri är århundradets största bluff, helt bisarrt att så många blivit lurade.

Bilar drivna är elmotorer är framtiden, men inte de med batterier.
Bränsleceller är vägen framåt, för det tar det bästa från 2 världar.

Vi får effektiva elmotorer utan de extremt miljöfarliga batterierna (både tillverkning och hantering efter de är förbrukade) samt att vi kan fortsätta använda bilarna som man är van vid, du kör, åker in till en mack, tankar, fortsätter köra.

Processen att att skapa el av vätgas i en bränslecell är långsam och ganska mycket batterier behövs för att klarar accelerationer.

Permalänk
Medlem

Vi har en hybrid idag som vi privatleasar (blev en snabblösning när jag bytte jobb, leasade bilen innan genom jobbet). Tanken var att leasa en elbil genom nya jobbet, men med förändringarna vad gäller bidrag och hur det påverkar priserna så tycker jag inte alls att det är värt det. Vi har börjat kika på begagnat-marknaden för att hitta en passande bensinbil till våren/sommaren.

Kalkylen för elbilar (köp eller leasing) känns helt enkelt inte värt det idag med priserna (oavsett köp eller leasing) och i kombination med elpriset ser jag inte att det går ihop sig på kort- till medellång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vi har en hybrid idag som vi privatleasar (blev en snabblösning när jag bytte jobb, leasade bilen innan genom jobbet). Tanken var att leasa en elbil genom nya jobbet, men med förändringarna vad gäller bidrag och hur det påverkar priserna så tycker jag inte alls att det är värt det. Vi har börjat kika på begagnat-marknaden för att hitta en passande bensinbil till våren/sommaren.

Kalkylen för elbilar (köp eller leasing) känns helt enkelt inte värt det idag med priserna (oavsett köp eller leasing) och i kombination med elpriset ser jag inte att det går ihop sig på kort- till medellång sikt.

Va kör ni för hybrid?

Visa signatur

Bara för idag