Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Spelar ingen roll om det kostar 10öre milen, alla lägger inte 500-600k på en bil, alla har inte råd.

Vilken värld lever man i om man påstår att det inte spelar någon roll ifall en bil har en driftskostnad på 10 öre milen? Jo tjena...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Eller, så vill man ha en bil med garantier/tillförlitlig bil, som man kan lita på fungerar.

Med det menar du alltså inte tesla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Med det menar du alltså inte tesla...

Med det så menar han utan tvekan Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Vilken värld lever man i om man påstår att det inte spelar någon roll ifall en bil har en driftskostnad på 10 öre milen? Jo tjena...

Tja, Sverige exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Volvo S60 är ju dock en betydligt trevligare bil. Men kanske inte 226k trevligare.

Min slutsats var att volvon var sämre på i princip allting, till ett dessutom mycket högre pris.
Sämre mjukvara, sämre prestanda, sämre looks (ja, subjektivt), sämre bagageutrymme, färre wow- features (panorama glastak, frunk, FSD etc) och en mycket, mycket äldre plattform. Men visst, det finns säkert andra parametrar som är värda mer för andra. Men att säga att en S60 är "betydligt trevligare bil" känner jag kräver en motivering..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Med det menar du alltså inte tesla...

Du kanske missade mitt första inlägg i denna tråd så jag länkar till den här...
#19868917

Om du kan hänvisa mig till en enda bensin/dieselbil som kan visa samma pålitlighet, utan service och reperationer, så får jag lov att gratulera dig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Oväntat att tråden spårar ur med nån meckare som minsann tycker att sin gamla v70 med 30.000 mil på mätaren är bättre än alla nya bilar (el såväl som fossil) för den minsann endast kostar 12 kronor om året i skatt och man kan ju polera upp dom gamla tändstiften och glöm inte att man själv kan göra alla oljebyten med sin gamla frityrolja och hej och hå. Och alla nya bilar måste ju monteras isär för att byta en glödlampa och det var bättre förr skall ni veta!

Vissa kan/vill inte köpa eller äga nya(re) bilar, och det är såklart helt fine.
Men på precis samma sätt så är det många som inte kan/vill äga äldre bilar och meka själv heller.

Skall man in och argumentera i tråden får man väl jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
Naturligtvis har alla bilar och bränsletyper sina för och nackdelar. Men att man själv inte vill eller har möjlighet att exempelvis köra en elbil är ju ett icke-argument om man debaterar för/nackdelar med exempelvis elbil.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du kanske missade mitt första inlägg i denna tråd så jag länkar till den här...
#19868917

Om du kan hänvisa mig till en enda bensin/dieselbil som kan visa samma pålitlighet, utan service och reperationer, så får jag lov att gratulera dig.

Det är lite som med Apple.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...
https://www.dagensps.se/motor/uppmaningen-till-tesla-fixa-er-...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Medlem

Bara för att retas lite nu...

Elbil = FPS med aimbot.
Effektivt och smidigt.

Bensinare med manuell låda = Spela spelet själv.
Roligt och ger än tillfredsställelse.

Men elbil är ju framtiden, men de tar ju själen ur bilkörandet.
Vissa har bara sin bil som transportmedel och tycker det är jättetrist att köra bil.

Jag älskar det! Spelar ingen roll vilken av bilarna jag sitter i. Lika kul och tillfredställande när växling, bromsning osv sitter som en smäck.

Att folk sen lägger 500k+ på en bil är vansinne. Visst har man inget bolån och har pengarna på hög så kör på. Skulle jag få 500k som jag bara fick använda till att köpa en bil så hade det blivit varken en Tesla eller V60 (bara exempel båda nämndes ovan).

Så jäkla kul när folk pratar om tillförlitlighet som en orsak till att köpa ny bil i dom prisklasserna... Elbilen saknar förbränningsmotor men köper man bara rätt motor så är det egentligen få gånger som man faktiskt meckar med motorn kontra alla andra delar som man även delar med elbilen.
När elbilen väl går sönder så är det ju hutlösa summor för att laga den.

Men köper man en "bra" bil för 30.000:- med kamkedja och beprövad motor, lämnar in den och "bara för att" byter alla vanliga delar som kan bli problem fö 20.000:- så lär den fungera länge.

Vi är nu uppe i 50.000:- dvs EN TIONDEL av den nya bilen.
450.000 över till annat.

Permalänk
Medlem

Tesla är inte felfria, men för många så är dem i stort det. Har varit kvalitétsproblem vid upprampning vid tillverkningen, men brukar gå över... Så visst finns det exemplar som har problem, men vilken biltillverkare har det inte så?
Frågan jag skulle vilja ställa är hur många bilar av vardera de har i statistiken... inte så många Model S som blivit sålda här i Europa. Skulle vara intressant med ett vidare perspektiv...
Frugan har en Duster, en billig skitbil i min värld, men får hela tiden höra hur bra och pålitliga de är. Den har vi inte heller haft några som helst problem med och gått genom besiktningen med rent papper varenda gång, precis som min Tesla.

Kom på en annan sak som kan göra att statistiken blir annorlunda och det är att det finns de som jag, som kör till besiktningen och låter dem kolla om det är något fel på bilen och sedan fixar det, istället för att lägga tid och pengar på att kolla över allt innan...
Har en känsla av att det är en stor andel Tesla-förare som gör just så, så service är upp till var och en. Garantier gäller ändå...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bara för att retas lite nu...

Elbil = FPS med aimbot.
Effektivt och smidigt.

Bensinare med manuell låda = Spela spelet själv.
Roligt och ger än tillfredsställelse.

Men elbil är ju framtiden, men de tar ju själen ur bilkörandet.
Vissa har bara sin bil som transportmedel och tycker det är jättetrist att köra bil.

Jag älskar det! Spelar ingen roll vilken av bilarna jag sitter i. Lika kul och tillfredställande när växling, bromsning osv sitter som en smäck.

Att folk sen lägger 500k+ på en bil är vansinne. Visst har man inget bolån och har pengarna på hög så kör på. Skulle jag få 500k som jag bara fick använda till att köpa en bil så hade det blivit varken en Tesla eller V60 (bara exempel båda nämndes ovan).

Så jäkla kul när folk pratar om tillförlitlighet som en orsak till att köpa ny bil i dom prisklasserna... Elbilen saknar förbränningsmotor men köper man bara rätt motor så är det egentligen få gånger som man faktiskt meckar med motorn kontra alla andra delar som man även delar med elbilen.
När elbilen väl går sönder så är det ju hutlösa summor för att laga den.

Men köper man en "bra" bil för 30.000:- med kamkedja och beprövad motor, lämnar in den och "bara för att" byter alla vanliga delar som kan bli problem fö 20.000:- så lär den fungera länge.

Vi är nu uppe i 50.000:- dvs EN TIONDEL av den nya bilen.
450.000 över till annat.

Håller med om att det är kul med både gammelbil och elbil! Har haft en hel del roliga gammelbilar också, men tycker ändå den omedelbara accelerationen och smidigheten i elbilar vinner över övriga upplevelser.

Angående att det skulle vara "vansinne" att köpa en ny bil (för väldigt många nya bilar kostar runt 500' idag, så är det bara):
Det finns en anledning till varför folk köper nya bilar.

Det är inte för att alla dessa människor är idioter, stenrika, lurade eller omdömeslösa

Det är för att totalkostnaden räknat per månad (oavsett om man har tjänstebil, privatleasar, köper loss själv, tar ett billån eller hur man nu lägger upp det) är relativt lågt jämfört med risken/mecket med att äga ett gammalt härke som kan rasa när som helst. Några tusenlappar i månaden är för väldigt många hushåll en hanterbar kostnad för att vara säker på att allting klaffar med jobb, hämta ungar, skjutsa kors och tvärs, handla, kunna vara social etc. Lägg därtill att många uppskattar den extra säkerheten, tekniken, nya finesser osv så är det inte så konstigt att man tycker det är en vettig grej med ny bil.

Stämmer min egen prognos kommer min Model 3 att ha kostat mig ca 2000 kronor i månaden under de fyra år som jag ägt den.

Jag känner många som utan vidare smäller ett par tusenlappar i månaden på krogen, cigaretter, snus och som säger "höhö, vemfan lägger 500 lock på en bil?!".

Permalänk
Medlem

"elbil är dyrt, därför är det dåligt"
"elbilen kan man inte mecka med, därför är den dålig"
"Tesla har dålig kvalité, därför är elbilen dålig"

Egentligen en repetition på vad @Havrefras_ sa, men diskussionen blir ju lite löjlig när man inte kan skilja på saker och ting. Elbilen genomgår just nu samma fas som vilken annan ny produkt som helst. Man gick inte över till smartphone över en natt, man gick inte över till 64-Bit över en natt, man gick inte över till plattskärmar över en natt. Idag har i princip alla en plattskärm, 64-Bit system och smartphone. Skillnaden med elbilen är att bilen har en längre livslängd än många andra produkter och tar längre tid.

Någon måste köpa nya produkter för att dom ska bli billigare, det är ju rätt uppenbart i mina ögon. Elbilen är dålig på vissa saker, bättre på andra. Fossilbilar är ju ingen prefekt lösning det heller precis.

Jag kan tycka det vore mer intressant att höra från någon som köpt en sprillans fossilbil hur dom ser på saken, det är ju egentligen dom köparna som gjort ett aktivt val att välja bort elilen. Att någon hemmamekaniker väljer en beggad bil för 30K (som nämndes ovan) gör ju absolut ingenting för att föra diskussionen framåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Håller med om att det är kul med både gammelbil och elbil! Har haft en hel del roliga gammelbilar också, men tycker ändå den omedelbara accelerationen och smidigheten i elbilar vinner över övriga upplevelser.

Angående att det skulle vara "vansinne" att köpa en ny bil (för väldigt många nya bilar kostar runt 500' idag, så är det bara):
Det finns en anledning till varför folk köper nya bilar.

Det är inte för att alla dessa människor är idioter, stenrika, lurade eller omdömeslösa

Det är för att totalkostnaden räknat per månad (oavsett om man har tjänstebil, privatleasar, köper loss själv, tar ett billån eller hur man nu lägger upp det) är relativt lågt jämfört med risken/mecket med att äga ett gammalt härke som kan rasa när som helst. Några tusenlappar i månaden är för väldigt många hushåll en hanterbar kostnad för att vara säker på att allting klaffar med jobb, hämta ungar, skjutsa kors och tvärs, handla, kunna vara social etc. Lägg därtill att många uppskattar den extra säkerheten, tekniken, nya finesser osv så är det inte så konstigt att man tycker det är en vettig grej med ny bil.

Stämmer min egen prognos kommer min Model 3 att ha kostat mig ca 2000 kronor i månaden under de fyra år som jag ägt den.

Jag känner många som utan vidare smäller ett par tusenlappar i månaden på krogen, cigaretter, snus och som säger "höhö, vemfan lägger 500 lock på en bil?!".

Jag är väl lite mer bilnördar än de flesta och kör förmodligen på ett sätt som ytterst få gör. Med det sagt så förstår jag ändå varför många gillar elbilar. Jag är inte anti elbil utan de är som sagt framtiden.

Jag resonerar så här att jag köper inte en elbil för att ha som ”rolig bil”. Samtidigt så är de alldeles för mycket pengar för att bara ha som en transportbil. Men den dagen elbilarna kommer ner i samma (eller närmare i alla fall) pris som bensinarna idag så absolut att jag kan tänka mig en.

Gällande den ekonomiska biten oavsett drivmedel så är jag nog speciell där också, tydligen…
Att åka finbil och ligga vaken på natten för att man är orolig att pannan skall paja mitt i vintern och att det blir kärvt att installera en ny rent ekonomiskt är inget för mig.

Att binda upp sig på fasta avgifter som inte är _väldigt nödvändiga_ är heller inte bra. Man kan bli sjuk, bli av med jobbet eller vad som. Klen tröst att åka finbil då…

Mer stress kring detta än att bilen inte skulle starta någon enstaka gång. Låna grannens, ring en kompis eller ta ex taxi. Det är ju ju ytterst små utgifter/uppoffringar utslaget på alla år man haft bil och de få gånger de skitit sig.

Nya, fina bilar kommer med andra orosmoment också…

Man kan inte parkera nära ingången till affären för då har man dörruppslag.
Värdeminskningen för en vanlig barnfamilj… Pedanta ägare går det ju bättre för men när barnvagnar, pulkor, ungarna osv skall in och ut dagarna i ända så är risken stor att det händer saker som kan påverka bilens värde.

Schemalagda servicarna är betydligt dyrare då man måste hålla sig inom vissa premisser för att garantierna skall gälla för att inte tala om att bilarna är mer avancerade.

På en ny bil är folk mer belägna att köra på den sviiiindyra generatorn från *valfritt originalbilmärke* monterat av samma verkstad än att gå till en annan skruvarna som sätter i en nästan likadan generator utan logga för en bråkdel av priset.

Men även här kan jag förstå det till viss del OM man har betalat av banklånen, sparat upp en buffert för oförberedda saker, osv osv.

Men tillbaka till topic…
Elbilarnas nackdel bortsett från ren körglädje är begagnatpriserna samt hur batterierna ser ut efter några år.

Permalänk
Medlem

En punkt som många inte nämnt men många elbilar som tex model 3, polestar 2 etc är/känns sjukt billiga innut. Detta kostar dessa bilar 600k+.
Detta till skillnad mot tex en basutrustad Bmw 3 serie som kostar 450k. Både inredningen har bättre material val, bättre ljudisolering etc.

Sen är väl laddning ett problem iallafall för mig och anledningen jag håller fast vid min bränslebil. Då jag kör längre sträckor och det inte inte kul att behöva ladda två ggr på vägen (Man förlorar ju rätt mkt tid på en 4 timmars resa)

Skrivet av SuperNova:

Jag resonerar så här att jag köper inte en elbil för att ha som ”rolig bil”. Samtidigt så är de alldeles för mycket pengar för att bara ha som en transportbil. Men den dagen elbilarna kommer ner i samma (eller närmare i alla fall) pris som bensinarna idag så absolut att jag kan tänka mig en.

Hade velat säga att alla nyare bilar är tråkiga, även redan vid 2013 Elektrisk styrväxeln tog bort mkt av känslan. Min gamla M340i va bra mkt tråkigare än min gamla trimmade Saab 9-5

Skrivet av SuperNova:

Men tillbaka till topic…
Elbilarnas nackdel bortsett från ren körglädje är begagnatpriserna samt hur batterierna ser ut efter några år.

När det kommer till batterier och så kommer priserna falla mer och mer med tiden. Det är bara att kolla nissan leafs batteriet, tror de gick ner 60% och litium batterier hade kostnaden gått ner 80-90% sedan 2010.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

En punkt som många inte nämnt men många elbilar som tex model 3, polestar 2 etc är/känns sjukt billiga innut. Detta kostar dessa bilar 600k+.
Detta till skillnad mot tex en basutrustad Bmw 3 serie som kostar 450k. Både inredningen har bättre material val, bättre ljudisolering etc.

Sen är väl laddning ett problem iallafall för mig och anledningen jag håller fast vid min bränslebil. Då jag kör längre sträckor och det inte inte kul att behöva ladda två ggr på vägen (Man förlorar ju rätt mkt tid på en 4 timmars resa)

Hade velat säga att alla nyare bilar är tråkiga, även redan vid 2013 Elektrisk styrväxeln tog bort mkt av känslan. Min gamla M340i va bra mkt tråkigare än min gamla trimmade Saab 9-5

När det kommer till batterier och så kommer priserna falla mer och mer med tiden. Det är bara att kolla nissan leafs batteriet, tror de gick ner 60% och litium batterier hade kostnaden gått ner 80-90% sedan 2010.

Smaken är som baken. Men med en elbil, försöker man hålla nere vikten på olika sätt, för att den inte ska ha så hög förbrukning.
En Tesla har en väldigt låg förbrukning, om du jämför med de Tyska märkena.
Vad man sen föredrar är ju upp till var och en, men M3 är den billigaste Teslan för tillfället och då får man också en bil efter det.
Kan dock hålla med om att de är dyra och Tesla skulle om de ville, kunna sänka priset till nära hälften och ändå gå med vinst på varje bil. Men varför göra det, när efterfrågan är så stor.
Många konkurrenter går istället back på varje bil...

4 tim/100km/t= 40 mil vilket de flesta bilar idag klarar på en laddning. Varför ladda två gånger?

Om bilen är tråkig eller inte är ju en personlig uppfattning och smak. Om jag hade en Leaf, hade jag nog (utan att ha kört någon) tyckt den var väldigt tråkig. Nu kör jag en Model S och kan inte längta mer på nästa åktur typ. Asroligt att köra den... fortfarande, med 28000mil på mätaren.

Batterierna kommer definitivt falla i pris med tiden och det av flera anledningar. Val av material och större produktion bl.a...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man får väl hoppas att stötdämpare, bussningar och liknande är dimensionerade efter vikt och så, och därför inte behöver bytas oftare än vad som är normalt.

Det fungerar inte så.

En bil utrustas med stötdämpare, fjädrar och bussningar som ska ge en vettig kompromiss mellan komfort och väghållning. Ska de dimensioneras för att hålla längre så kan det innebära att bilen blir stötig och inte särskilt komfortabel, bonusen blir att du kanske får en något stabilare bil i kurvtagning. Det är dock ingen garanti att dessa håller längre, det hänger mer på hur bilen används än något annat.

Elbilar är ju generellt tyngre än vanliga bilar och kräver stadigare fjädring för att nå samma balans. De utsätts därför för liknande påfrestningar och lär ta slut ungefär lika snabbt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker ju man är helt tappad om man lägger en halv mille på en bil. Hälften är redan det rena stölden.

Så du tycker inte att det är upp till var o en vad man lägger sina pengar på?
Att sen inte alla har samma prioritering är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Då testar vi här istället:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av).

Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Då testar vi här istället:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av). De måste också hålla
Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Så mycket skitsnack att jag blir trött. Orkar inte svara på allt inatt, men ska försöka imorgon.. om inte någon annan frustrerad person gjort den innan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Då testar vi här istället:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av).

Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Det tas bort för att hela ditt inlägg består av påhittade Facebook-rubriker. Du säger att elbilen släppt ut mer än en dieseldriven Volvo under dess 10 första år. Inte ens Volvo håller med dig om det: https://www.volvocars.com/images/v/-/media/Market-Assets/INTL...

Rekommenderar dig att läsa på. Jag hoppas även detta tas bort, det är helt grundlösa påståenden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för så utförligt svar. Jag ska läsa på om det här.
Såg om det där med att BMW inte har något oljesticka, helt sinnes.
Bilar, oavsett el eller fossil-drivna är ju mer som enheter idag...

Ja det är intressant men samtidigt lite skrämmande. Speciellt med tanke på hur det kan bli i framtiden. Inte helt 100 på att det var bmw kan ha varit mercedes, det var några år sedan nu så då fick dom givetvis backa på det för folk kunde fortfarande fylla på olja själva...undrar hur det skulle fungera idag med en sådan lösning?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fast det har kommit åtskilliga rapporter senaste året som visar att tillverkningen av elbilar släpper ut avsevärt mycket mer koldioxid än tillverkningen av bensin- och dieselbilar, upp till 40% mer om jag inte minns fel. Det har rapporterats om det i media under året.

Det inte sagt att elbilen på lång sikt är smutsigare, men på kort sikt är den faktiskt det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Haha, ja i den första elbilstråden får man ju inte ens skriva i om man inte är med i klubben för blind elbilsbeundran. Inläggen tas bort inom 1 minut (och jag skämtar inte).

Då testar vi här istället:

En elbil har släppt ut mer skit innan den ens kommer ut ur bilhandlarens utställningshall än vad t.ex. en dieseldriven Volvo gör under sina första 10 år (räknat på 1500 mil per år, vilket blir ok för en jämförelse då de flesta elbilsförare knappast kör långa sträckor de heller).

Elbilen ska tillverkas och framförallt måste dess litiumbatterier tillverkas.
Framställning av lithiumbatterier är riktigt smutsigt, på flera sätt. Det innehåller allt möjligt "skoj" från barnarbete i Kongo där de tvingas gräva efter kobolt för hand i marken, till direkt miljöförstöring. Sen ska bilens elmotor tillverkas, i princip en spole koppar som också måste tas ur marken genom gruvdrift. Varken koppar eller kobolt går att få fram snabbt nog ens idag, med ökat behov blir väntetiderna ännu längre = du får ingen elbil ens om du vill ha en och är beredd att betala de löjliga överpriserna som de kostar.

Som om inte det var illa nog så går batteriet inte att återvinna när det är gammalt (vilket bara tar 2-5 år om du kör mycket och det kostar dig runt 250.000 kr för ett nytt, oh joy). Ca 95% av det som blir över av batterierna hamnar direkt på tippen där det läcker farliga ämnen och riskerar att starta en brand då lithium och vatten är en hyfsat dålig kombination, ingen miljöhöjdare direkt. Allt trams om "men det går att använda i laptops".. är just bara det, trams. Det görs inte då de blivit sämre med tiden och du skulle behöva inspektera varje enskild cell för sig. Och ja, jag känner till northvolts "återvinning" som är nåt helt annat än att gå igenom cell för cell.. men som vanligt kring allt som har med batterier att göra så är det "nån gång i framtiden".

Och så ska bilen givetvis laddas också. Gas, kol och olja är det som laddar elbilarna just nu, då politikerna förstört förutsättningarna för kärnkraftverken. Vattenkraft är beroende på väder (torka vs regn), sol-och vindkraft likaså. I ett land där det är mörkt stora delar av året så kan solbaserad el bara vara ett komplement i bästa fall.

-Men, men vindkraaaaaaft.. läppdarrar då nån som inte tänker längre än partiprogrammet beordrar.
Ok då ska vi se... ett 200 meter högt stålrör som står på ett fundament av 550 kubikmeter cement och stål är inte mumma för miljön om man säger så (vad tror ni att det kostar i energi att göra "röret" till ett vindkraftverk som kräver gruvdrift, smältverk osv? Mer än vad vindkraftverket sen kan producera på många många år, med andra ord så är det negativ effekt på ett vindkraftverk om man ser på det i nyktert tillstånd). Spolarna av koppar i generatorn.. gruvdrift. För att inte ens tala om de 60 meter långa kompositvingarna som inte går att återvinna överhuvudtaget. Och så har vi den "lilla" detaljen att de kräver perfekta förhållanden för att fungera, inte för lite vind och absolut inte för mycket för då går de sönder (om de inte stängs av).

Glömde nästan.. det finns i princip inget som är sämre för växthuseffekten är cement.. men bygg ni 15.000 nya vindsnurror i bara i Sverige, med 550 kubikmeter betongfundament för varje vindsnurra, för vindkraft är ju sååååå miljövänligt...

Varken sol-eller vindkraft går att lagra och då spelar det ingen roll att det ibland på sommaren är överskott på energi i Sverige. Det är inte då den behövs, energin behövs som mest när det är kallt och mörkt, dvs när de "miljövänliga" alternativen inte fungerar.

Elbilen som kanske kan klara 40 mil på sommaren klarar nu kanske 20 mil i kylan. Hur kul är det att jaga laddare.. och sen upptäcka att många inte ens fungerar. Sen får du stå där som en idiot i timmar medans leksaken laddar, istället för att tanka i 2 minuter och dessutom kunna köra 80-100 mil mellan tankningarna.

Med dagens elpriser så är inte en elbil nödvändigtvis ens billigare i drift än en dieselbil som är totalt sönderskattad. Så vad finns det då för incitament för att köpa en elbil överhuvudtaget? Den är dyrare att köpa, den är dyr i drift och den är i verkligheten allt annat än miljövänlig.

Ett inlägg med så mycket kvalificerat skitsnack och dålig faktakoll skrattar man bara åt, inte heller värt att bemötas mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ett inlägg med så mycket kvalificerat skitsnack och dålig faktakoll skrattar man bara åt, inte heller värt att bemötas mer än så.

Har haft ett jobb där de försökte införa elbilar.. det höll i 2 veckor tills en kollega blev fast ute i skogen i 20 minus då batteriet tog slut fortare än väntat.

2 veckor... sen byttes de in mot bensinbilar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast det har kommit åtskilliga rapporter senaste året som visar att tillverkningen av elbilar släpper ut avsevärt mycket mer koldioxid än tillverkningen av bensin- och dieselbilar, upp till 40% mer om jag inte minns fel. Det har rapporterats om det i media under året.

Det inte sagt att elbilen på lång sikt är smutsigare, men på kort sikt är den faktiskt det.

Att miljöavtrycket på en elbil är högre vid tillverkningen än på en ICE det stämmer och det beror enbart på batteriet, men den tar igen det under sin livslängd även om man laddar med "skitig" el.
Laddar man sen med "ren" el så blir det ganska stor skillnad i slutänden.

Men sen är ju mycket av tekniken kring elbilar i sin linda och kommer att utvecklas, många tillverkare satsar även hårt på återvinning va batterierna för att få ner miljöavtrycket på dessa, olja/bensin/diesel kommer alltid vara lika skitigt som det är nu om inte något revolutionerande händer.

Sen är ju inte heller miljöaspekten det enda med elbil, det finns många andra saker som tilltalar också, iaf för mig och många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast det har kommit åtskilliga rapporter senaste året som visar att tillverkningen av elbilar släpper ut avsevärt mycket mer koldioxid än tillverkningen av bensin- och dieselbilar, upp till 40% mer om jag inte minns fel. Det har rapporterats om det i media under året.

Det inte sagt att elbilen på lång sikt är smutsigare, men på kort sikt är den faktiskt det.

Hade du läst min länk så skulle du se att det stod precis det. Jag tror ingen här argumenterar för att elbilen är det sämre alternativet miljömässigt om man jämför biltyperna vid 0 mil.

Men vad tycker du själv är bäst, att planera kortsiktigt eller att planera långsiktigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Har haft ett jobb där de försökte införa elbilar.. det höll i 2 veckor tills en kollega blev fast ute i skogen i 20 minus då batteriet tog slut fortare än väntat.

2 veckor... sen byttes de in mot bensinbilar igen.

Jo men det är ju egentligen inte bilens fel, att den inte fungerar på samma sätt som en ICE håller jag med om, det krävs mer planering.

Som motsatts till det "jobbet" kan jag säga att jag vet arbetsplatser som ställer krav att vissa partners skall köra elbil, ingen elbil inget kontrakt.

sen kan jag även hålla med om att elbilar passar inte alla och på alla platser, men för det förkastar jag inte elbilar i sig och kallar det ren skit med en massa påhittade saker som inte stämmer med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Funderade skarpt på att byta till elbil men när jag börjar titta på det så är jag inte jätte sugen med tanke på att vi reser mycket till olika tävlingar, att köra 100-120mil på en dag är inte jätte ovanligt, det skulle aldrig gå om vi inte planerar att sova över och lägga massa extratid för att stanna och ladda vilket skulle bli skit dyrt i längden och att behöva lägga så jäkla mycket extra tid för att bara ladda bilen särskilt under kall vinter där körsträckan tycks kortas markant känns sådär.
så då tänkte ok men frugans bil kan vi byta till en elbil hon kör inte mer än max 40mil på en dag,(hon vägrar köra till saker längre bort än 20mil) men då kollar man priser för inköp av bilen och drift för att inte tala om riskerna med skador på batteriet, räcker ju tydligen att få ett stenskott så ska man betala mer för att byta batteriet än vad hela bilen kostar (av dom exempel jag läst). och tydligen sliter man däck som sjutton för dom väger så mycket mer och det ska ska tydligen vara särskilda däck för elbil som inte direkt är gratis, (dubbla kostanden enligt motorbranschen.se) och under vintern med dagens elpris och utsikterna dom närmsta 10åren för billig el då vette sjutton om vi inte avvaktar minst 10år till, Toyota tycks ju komma med version 2 av sina vätgasbilar, det tycker jag låter mer intressant eller om man kan börja med "mackar" för elbilar där man kan byta batteriet när man ska tanka. just detta att det räcker med ett stenskott för att få en stor ekonomisk smäll gör mig verkligen avvaktade. Sedan har inte komforten varit jätte bra i dom bilar jag testat att sitta i, som skadad i rygg och nacke måste jag kunna ställa stolen i väldigt lutat läge och personen bakom måste då ändå kunna få plats vilket inte gått alls... (har stora problem att hitta bra säten med stora utrymmen bakom i icke el-bilar med)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att miljöavtrycket på en elbil är högre vid tillverkningen än på en ICE det stämmer och det beror enbart på batteriet, men den tar igen det under sin livslängd även om man laddar med "skitig" el.
Laddar man sen med "ren" el så blir det ganska stor skillnad i slutänden.

Men sen är ju mycket av tekniken kring elbilar i sin linda och kommer att utvecklas, många tillverkare satsar även hårt på återvinning va batterierna för att få ner miljöavtrycket på dessa, olja/bensin/diesel kommer alltid vara lika skitigt som det är nu om inte något revolutionerande händer.

Sen är ju inte heller miljöaspekten det enda med elbil, det finns många andra saker som tilltalar också, iaf för mig och många andra.

Enligt IFO i Tyskland så är det högre utsläpp av co2 per km på en elbil än en ny dieselbil då man räknar med inte bara tillverkningen av bil/batteri utan även produktionen av el. Och var det kommer ifrån i Tyskland vet vi, kol. Här hemma vi diverse oljereservkraftverk i gång för fulla muggar just nu. Så det om "även om man laddar med skitig el" är inte sant, tyvärr.

Man kan inte basera det man gör idag på att något "kommer att utvecklas". För all del, utveckla och forska, men basera inte något idag på vad som är science fiction tills det faktiskt existerar. Det är problemet med i princip allt "grönt". Man lever på fantasier om framtida uppfinningar och missar vad som behövs här och nu. Inte sällan missar man också att se hela bilden, som t.ex. vid tillverkningen av batterier och laddningen av elbilar.

Elbilar och allt liknande tenderar också att bli någonslags religion. Man vägrar att se hela bilden och tittar bara på att man inte har ett avgasrör och så tror man att det är det bästa som hänt, nånsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hade du läst min länk så skulle du se att det stod precis det. Jag tror ingen här argumenterar för att elbilen är det sämre alternativet miljömässigt om man jämför biltyperna vid 0 mil.

Men vad tycker du själv är bäst, att planera kortsiktigt eller att planera långsiktigt?

Det var bara ett konstaterande, ingen värdering.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2