Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG röjer årets TV-apparater

Permalänk
Melding Plague

LG röjer årets TV-apparater

Högre ljusstyrka hos kommande G3 är en av de stora nyheterna, när LG i Tyskland skrider till verket och genskjuter CES 2023-avtäckande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på recensioner med mätningar så man får veta vad denna 70% högre ljusstyrka gör för bilden i verkligheten. Men helt klart intressant att dom kunden göra mera med WOLED.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se vad man skulle kunna modda fram själv. Kanske köpa en B3 och installera egen kylfläns? Övervolta dioderna för 3000nits?

Undrar vad mer man faktiskt kan göra mer än bara att pilla i servicemenyn

Permalänk
Medlem

Ej intressant så länge de kör sitt egna OS istället för AndroidTV.

Permalänk
Avstängd

Hur ser det ut på fjärrkontrollsfronten? Jag har ännu inte sett en endaste fjärrkontroll till en TV som har vettig knapplacering så att man slipper leka "handgymnast" för att styra och ställa.

Permalänk
Medlem

"Högre ljusstyrka " lol

Finns det någon positivt med detta?
Själv kör jag alla skärmar nästan i botten, datorskärmarna är nere på 0% ljusstyrka samt nattläge på i windows.

Hade gärna sett att det gick att sänka ljusstyrkan ännu mer :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur ser det ut på fjärrkontrollsfronten? Jag har ännu inte sett en endaste fjärrkontroll till en TV som har vettig knapplacering så att man slipper leka "handgymnast" för att styra och ställa.

Om LG inte har bytt så har de haft en väldigt bra en i många år nu. Man når enkelt allt från mitten utan att göra något speciellt och allt är bra placerat imo.

Skrivet av Extremaz:

"Högre ljusstyrka " lol

Finns det någon positivt med detta?
Själv kör jag alla skärmar nästan i botten, datorskärmarna är nere på 0% ljusstyrka samt nattläge på i windows.

Hade gärna sett att det gick att sänka ljusstyrkan ännu mer :/

Ja bättre mer trovärdig bild, bättre bild i ljusa förhållanden (t.ex när solen är uppe).

Har du helt kolsvart inne eller eventuellt problem med dina ögon?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag har aldrig gillat påstående att något är bättre upp till. Då det är som gjort för att missbruka på något extremfall.
Men jag litar på LG inte försöker lura folk så. Och det är roligt att utvecklingen fortfarande går framåt.

Skrivet av ZamSha:

Ej intressant så länge de kör sitt egna OS istället för AndroidTV.

Jag tyckte likadant. Jag har AndroidTv och AppleTv (fick den gratis) och jag tycker de båda fungerar likabra, jag hade absolut inte lagt 2000kr extra för AppleTv.
Medans WebOs saknade väl cmore appen och annat.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Ej intressant så länge de kör sitt egna OS istället för AndroidTV.

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Varför? Google TV funkar utmärkt på min Sony oled, alla appar jag vill ha finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ej intressant så länge de kör sitt egna OS istället för AndroidTV.

Precis har LG nu, skitnöjd med bildkvaliten etc. men saknar Android från min gamla Sony. Förstår inte varför de insisterar på sina skitOS...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kör väll en nvida shield eller apple tv i alla fall?

Det blir 2000kr att lägga ut på något som fungerar i princip samma. -Jag äger som sagt båda.
Jag hade förväntat mig högre kvalite med AppleTv än den inbyggda, men inget jag märker av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

"Högre ljusstyrka " lol

Finns det någon positivt med detta?
Själv kör jag alla skärmar nästan i botten, datorskärmarna är nere på 0% ljusstyrka samt nattläge på i windows.

Hade gärna sett att det gick att sänka ljusstyrkan ännu mer :/

För HDR ja. För SDR nja, fast i ljusa rum (vardagsrum med sol) så kan det definitivt behöva mer än de ~180 nits som C2 orkar med i fullskärm.

Bra video om varför vi "behöver" ljusare skärmar till HDR:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis har LG nu, skitnöjd med bildkvaliten etc. men saknar Android från min gamla Sony. Förstår inte varför de insisterar på sina skitOS...

Har LG och har alla appar jag behöver. Vad är det du saknar i webOS?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Precis har LG nu, skitnöjd med bildkvaliten etc. men saknar Android från min gamla Sony. Förstår inte varför de insisterar på sina skitOS...

Kan ju vara för att LG hade sitt före AndroidTV var en sak och att det fungerar klockrent ändå?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

70% är ändå ett stort lyft. Kanske LG fick ordning på MLA?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Trampar man fortfarande på 120Hz?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja bättre mer trovärdig bild, bättre bild i ljusa förhållanden (t.ex när solen är uppe).

Har du helt kolsvart inne eller eventuellt problem med dina ögon?

Brukar inte kolla så mkt tv när solen är uppe, enda är väll om det är ngn stor fotbollsmatch mitt på dagen på sommaren, då får man ju dra upp ljusstyrkan lite.

Har allt nedsläckt aa
Tror inte jag har några ögonproblem, men är lite ljusskygg kanske? Använder alltid solglasögon på jobbet hela sommaren och även på vinter när solen ligger på och blänker mot den blöta asfalten etc.

Hemma har jag nästan alltid rätt mörkt förutom när jag äter då jag tänder upp lite så "jag ser vad jag äter"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För HDR ja. För SDR nja, fast i ljusa rum (vardagsrum med sol) så kan det definitivt behöva mer än de ~180 nits som C2 orkar med i fullskärm.

Bra video om varför vi "behöver" ljusare skärmar till HDR:
https://www.youtube.com/watch?v=XPzM3NDGuSc

hehe trodde just dettta var allmän kännedom, men tydligen inte

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Precis har LG nu, skitnöjd med bildkvaliten etc. men saknar Android från min gamla Sony. Förstår inte varför de insisterar på sina skitOS...

Jag har övergått till en Chromecast med Google TV istället för det som följer med LG TV:n.

Skulle rekommendera det till dig med om du är missnöjd

Permalänk
Medlem

läste om den här TVn för ett par månader sen... blev inte mindre sugen när Jay Testade den.
https://www.youtube.com/watch?v=5G5cWHyiOHg
Har inte sett att den finns i Europa dock.. men jag är ju ingen tvnörd heller.

Permalänk

Nej, nästa uppgradering blir till när 8K finns för vanliga dödliga eller 240hz 4K mode.
Eller när man bara känner för en STÖRRE!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Alltid kört LG OLED, men framåt blir det nog Sony, om de börjar med större OLED än 65 tum med Samsungs panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Trampar man fortfarande på 120Hz?

Hdmi 2.1 klarar inte mer ifall man vill ha alla färger

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Om LG inte har bytt så har de haft en väldigt bra en i många år nu. Man når enkelt allt från mitten utan att göra något speciellt och allt är bra placerat imo.

https://www.lg.com/se/images/tv-tillbehor/md07520763/gallery/D1.jpg

Jag är 50+ numera och tycker inte det är smidigt att nå varken sifferknapparna eller något under "joysticken" om man håller kontrollen så att man når program och volymknapparna smidigt.
Kanske minska knappstorlekarna så att man får plats med fler på mindre yta kunde fungera. Kan ta längre tid att lära sig, men snabbare i längden?

Bättre att skaffa en TV som alltid vet vad man vill göra och ännu bättre en TV som själv kan titta på filmerna så att jag slipper

Permalänk
Medlem

Perfekt. Får hoppas 2022 års modeller hinner droppa mycket i pris nu till Februari då det blir nytt TV köp för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115862:

Jag har övergått till en Chromecast med Google TV istället för det som följer med LG TV:n.

Skulle rekommendera det till dig med om du är missnöjd

Tack, har Nvidia Shield men det är inte samma sak. Men min adroid TV kunde jag lägga in inställningarna själv. Typ, IPTV med sport? Då blev det Motion Interpolation. Netflix? Då är det filminställningar. Med Nvidia Shield är det bara ett läge. Plus pekaren som är så jäkla bra med LGn som man har vant sig vid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Hade det varit Samsung hade väl 70% ytterligare ljusstyrka i bästa fall inneburit samma ljusstyrka som förra generationen efter två firmware-uppdateringar. Låt oss hoppas LG lyckas bättre.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt! Att få vettig ljusstyrka var ett problem för mig när jag fixade en samsung-TV i budget/mid-range modellen så jag hoppas det blir mer vanligt med lite mera kräm

Bara jag som reagerat hur mycket tillverkare verkar snåla på själva beräkningskraften i många TVs?
Så himla många gånger man får en TV där det tar tid / laggar när man navigerar mellan smart-TV funktionerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Riktigt trevligt! Att få vettig ljusstyrka var ett problem för mig när jag fixade en samsung-TV i budget/mid-range modellen så jag hoppas det blir mer vanligt med lite mera kräm

Bara jag som reagerat hur mycket tillverkare verkar snåla på själva beräkningskraften i många TVs?
Så himla många gånger man får en TV där det tar tid / laggar när man navigerar mellan smart-TV funktionerna...

Köpte min första smart 4k TV förra året då bakgrunndsbelysningen dog i min förra 1080p TV. Är starkt besviken på hur jäkla lång tid det tar att starta den. Jag hade gjärna tagit en icke smart 4k TV så att den hade varit riktigt snabb. Mina krav på smart TV är dessutom för dyra för tillfället, så kan lika väl leva utan det. Har inte äns nätverkssladden inkopplad i TV:n...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.