Topprestanda flyttar in i Nvidias molnspeltjänst

Permalänk
Melding Plague

Topprestanda flyttar in i Nvidias molnspeltjänst

Molnspeltjänsten Geforce Now får i närtid "Ada Lovelace"-hårdvara att jobba med, något Nvidia påstår också kapar latenserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Latenserna påverkas nog främst av din nätverksuppkoppling. Om något.

240 Hz kräver rejält med bandbredd, oavsett upplösning och när inte ens din lokala kabel mellan datorn och bildskärmen alltid klarar av det så ska man nog fundera en stund kring hur Nvidia skall lyckas över ett par 100 Mbit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop den här presentationen (eller skribentens beskrivning av bilden). End-to-end-latency är ju ett begrepp för cloudtjänster, hur lång tid det tar att få tillbaka informationen efter att den har begärts. Det är ju inte 90ms latency att sitta lokalt och spela på en Xbox Series X, menar de inte Game Pass-streaming eller något?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Jag får inte ihop den här presentationen (eller skribentens beskrivning av bilden). End-to-end-latency är ju ett begrepp för cloudtjänster, hur lång tid det tar att få tillbaka informationen efter att den har begärts. Det är ju inte 90ms latency att sitta lokalt och spela på en Xbox Series X, menar de inte Game Pass-streaming eller något?

Lokalt finns en latens också. Bilden på din skärm/tv kommer inte direkt utan går igenom olika steg för att till sist visas på din skärm
Det är denna latensen som menas.

Sen tog de ett av de värsta värdena i denna presentationen för att deras ska se bättre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Jag får inte ihop den här presentationen (eller skribentens beskrivning av bilden). End-to-end-latency är ju ett begrepp för cloudtjänster, hur lång tid det tar att få tillbaka informationen efter att den har begärts. Det är ju inte 90ms latency att sitta lokalt och spela på en Xbox Series X, menar de inte Game Pass-streaming eller något?

På konsoler lokalt är det ofta mer än 100ms mellan knapptryckning och att något händer på skärm/tv, så har det varit sedan gammalt. Ännu längre tillbaka var det ofta 300ms

Det har dels med trådlösa kontroller att göra men också hur renderingspipeline ser ut och hur kraftfulla chippen är och hur de utnyttjas. En del kommer från postprocessing för skalning av bildrutor och frame pacing och sånt

En PC är en helt annan liga

Permalänk
Medlem

Från någon som suttit ett tag och doppat tårna i streaming kan jag säga att de flesta tjänster (Xbox, GeForce, Shadow mfl) redan nu har tillräckligt låg latens för att det ska gå utmärkt att spela casual, sportspel eller annat som inte kräver någon större träffsäkerhet .

FPS kommer aldrig någonsin att slå igenom för streaming innan vi hittar något sätt att sätta stationerna inom 2 mil från varje spelare, om ens då. Det funkar, och ibland funkar det riktigt bra, men den stora majoriteten av tiden kan du ha hur kraftfull server som helst, det går inte rubba fysikens lagar och det behöver närmare 50ms innan det blir vettigt

Edit*
Kan vara så att 100% konsoll spelare har lättare att anpassa sig, men jag som sällan använder konsoll och enbart suttit framför en PC hela mitt liv så är det inte ett alternativ, oavsett hur snabb prestanda man får för det är fortfarande som att röra sig i gröt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Latenserna påverkas nog främst av din nätverksuppkoppling. Om något.

240 Hz kräver rejält med bandbredd, oavsett upplösning och när inte ens din lokala kabel mellan datorn och bildskärmen alltid klarar av det så ska man nog fundera en stund kring hur Nvidia skall lyckas över ett par 100 Mbit.

En del av latensen i just ett molnspelsammanhang är ju detta, så är det ju utan tvekan.

MEN om man nu tävlar mot 90ms på en Xbox lokalt och Nvidia hävdar att (med något slags idealuppkoppling får man anta) de har 34ms total latens så finns det ju en hel del utrymme för sämre uppkoppling innan man når 90ms.

Men ja, bandbreddskraven är kan ju bli rätt avgörande. Komprimerat är det ju förstås, så det är ju inte rakt av jämförbart men intressant vad kraven faktiskt är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Prövade Geforce Now och spelade lite Ark, det va helt otroligt värdelöst som det är för tillfället iaf.

Permalänk
Medlem

Köpte en månad Geforce Now 3080. Trots native res 1080P inställt så skickades det till mig 480p och 720p. Supporten konstaterad att felet ligger inte hos mig. Sen ignorerade dom mig.
De första dagarna när det fungerade så var det toppen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

En del av latensen i just ett molnspelsammanhang är ju detta, så är det ju utan tvekan.

MEN om man nu tävlar mot 90ms på en Xbox lokalt och Nvidia hävdar att (med något slags idealuppkoppling får man anta) de har 34ms total latens så finns det ju en hel del utrymme för sämre uppkoppling innan man når 90ms.

Men ja, bandbreddskraven är kan ju bli rätt avgörande. Komprimerat är det ju förstås, så det är ju inte rakt av jämförbart men intressant vad kraven faktiskt är.

Nu har jag inte testat GeForce Now utan bara Google Stadia, som hade minuslatenser(!?), och det var ingen imponerande upplevelse i 1080p (60 Hz) så 1440p i 240 Hz eller liknande ser jag som ett rent skämt och lär vara en så komprimerad bildsallad att det inte går att utröna vad något är.

Prove me wrong.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu har jag inte testat GeForce Now utan bara Google Stadia, som hade minuslatenser(!?), och det var ingen imponerande upplevelse i 1080p (60 Hz) så 1440p i 240 Hz eller liknande ser jag som ett rent skämt och lär vara en så komprimerad bildsallad att det inte går att utröna vad något är.

Det där är ju dock två helt separata frågor, om det är jämförelsevis låg latens respektive om det är sönderkomprimerat och/eller en bra upplevelse överlag.

Skrivet av Dinoman:

Prove me wrong.

Suck, hoppas detta inte var riktat som ett svar till mig utan något mer allmänt uttalande...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Det där är ju dock två helt separata frågor, om det är jämförelsevis låg latens respektive om det är sönderkomprimerat och/eller en bra upplevelse överlag.

Suck, hoppas detta inte var riktat som ett svar till mig utan något mer allmänt uttalande...

Sant. Min poäng är att det spelar ingen roll hur snabb uppdateringsfrekvens en eller latensen är om allting blir en komprimerad massa.

Ja det var ett allmänt uttalande. Ingen bevisbörda skall falla på din axlar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

240 Hz kräver rejält med bandbredd, oavsett upplösning och när inte ens din lokala kabel mellan datorn och bildskärmen alltid klarar av det så ska man nog fundera en stund kring hur Nvidia skall lyckas över ett par 100 Mbit.

Din lokala kabel klarar iofs utan problem att överföra den datamängd som komprimerad 240 Hz video motsvarar.

Men ja, i övrigt delar jag din skepsis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På konsoler lokalt är det ofta mer än 100ms mellan knapptryckning och att något händer på skärm/tv, så har det varit sedan gammalt. Ännu längre tillbaka var det ofta 300ms

Det har dels med trådlösa kontroller att göra men också hur renderingspipeline ser ut och hur kraftfulla chippen är och hur de utnyttjas. En del kommer från postprocessing för skalning av bildrutor och frame pacing och sånt

En PC är en helt annan liga

Men då måste man jämföra på samma sätt också, annars jämför man äpplen och päron. Om de t.ex. jämför med en trådlös handkontroll så bör samma trådlösa handkontroll användas för Geforce Now, samma display och kabel etc.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Din lokala kabel klarar iofs utan problem att överföra den datamängd som komprimerad 240 Hz video motsvarar.

Men ja, i övrigt delar jag din skepsis.

Beror på upplösning, bit-djup och typ av kabel (DP, HDMI).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Men då måste man jämföra på samma sätt också, annars jämför man äpplen och päron. Om de t.ex. jämför med en trådlös handkontroll så bör samma trådlösa handkontroll användas för Geforce Now, samma display och kabel etc.

Det Nvidia gör med GFN är ju att använda reflex och annat så den kan vänta så sent som möjligt på input innan rendering, så har det inte gjorts på konsoler någonsin, alltså bildrutan så färsk som möjligt när den är renderad

Pipeline på konsol ser ofta helt annorlunda ut, speciellt i de mer cinematiska spelen med lägre bildfrekvens, då kan det vara trippel buffering och annat

Trådlösa handkontrollers latens var mer ett problem i början när xbox/ps hade 300+ ms, den biten är inte lika illa längre

Permalänk
Medlem

Det många av er inte verkar förstå är affärsstrategierna i detta. Till er som missat att Nvidia köpte upp Mellanox, varför tror ni att de gjorde det?

Har använt 3080 subscription i flera månader och var även med under betan.

Geforce Now fungerar förvånansvärt bra.
Ni som använt det med free account, det är väl ni som skriver att det är dåligt.

Med 3080-prenumerationen så tuggar det galant.
Där det inte fungerat lika bra har varit i spelet Squad till exempel som tyvärr är dåligt optimerad.

Har ni fler frågor förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Beror på upplösning, bit-djup och typ av kabel (DP, HDMI).

Nej det gör det inte. DP/HDMI klarar [datarate motsvarande] lossy-komprimerad 240 Hz video oavsett. Det rör sig om några 100 MBit max.

Eller tror du att Nvidia ämnar skicka png-bilder i 240 Hz?

Permalänk
Medlem

Har testat Geforce Now till och från. Generell sett så har upplevelsen varit dålig. Ofta väldigt komprimerad bild med dålig kvalité, samt laggigt. Testade även att uppgradera till premium för att se om det blev någon skillnad (det blev det inte). Jag sitter på 300 mbit/s och har aldrig lag annars, så jag tror att dessa tjänster har en bra kvar. Kanske bra för dem som lirar långsamma SP spel eller är på resande fot med en laptop och har låga krav. Annars slår inget en hemdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På konsoler lokalt är det ofta mer än 100ms mellan knapptryckning och att något händer på skärm/tv, så har det varit sedan gammalt. Ännu längre tillbaka var det ofta 300ms

Det har dels med trådlösa kontroller att göra men också hur renderingspipeline ser ut och hur kraftfulla chippen är och hur de utnyttjas. En del kommer från postprocessing för skalning av bildrutor och frame pacing och sånt

En PC är en helt annan liga

Vid en snabb googling visar det sig att ps5 har ett snitt på 31ms.

En pc kan inte jämnföras rakt av. Menar du en 33mhz pc eller en 166mhz med turbo knapp? Har du 1mb ram eller 2 ram stickor som tillsammans ger 256kb. För sådant spelar också stor roll. Grafik kort finns i 128 mb och mitt hemma har 8 gb.

Pc är fan alla ligor. En del folk har ju pc som norrlänningar har bilar och skotrar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Nej det gör det inte. DP/HDMI klarar [datarate motsvarande] lossy-komprimerad 240 Hz video oavsett. Det rör sig om några 100 MBit max.

Eller tror du att Nvidia ämnar skicka png-bilder i 240 Hz?

Vi pratar uppenbarligen inte om samma saker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vi pratar uppenbarligen inte om samma saker.

Ja självklart gör vi det. Men det var du som börja.

"240 Hz kräver rejält med bandbredd, oavsett upplösning och när inte ens din lokala kabel mellan datorn och bildskärmen alltid klarar av det [det här är okomp. eller lossless komp. video, Gbits] så ska man nog fundera en stund kring hur Nvidia skall lyckas över ett par 100 Mbit [det här är lossy komp. video, Mbits]"

Dvs de två fallen du beskriver är ju två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Från någon som suttit ett tag och doppat tårna i streaming kan jag säga att de flesta tjänster (Xbox, GeForce, Shadow mfl) redan nu har tillräckligt låg latens för att det ska gå utmärkt att spela casual, sportspel eller annat som inte kräver någon större träffsäkerhet .

FPS kommer aldrig någonsin att slå igenom för streaming innan vi hittar något sätt att sätta stationerna inom 2 mil från varje spelare, om ens då. Det funkar, och ibland funkar det riktigt bra, men den stora majoriteten av tiden kan du ha hur kraftfull server som helst, det går inte rubba fysikens lagar och det behöver närmare 50ms innan det blir vettigt

Edit*
Kan vara så att 100% konsoll spelare har lättare att anpassa sig, men jag som sällan använder konsoll och enbart suttit framför en PC hela mitt liv så är det inte ett alternativ, oavsett hur snabb prestanda man får för det är fortfarande som att röra sig i gröt...

Håller med dig till 100%.
Fick erbjudande om att testa GeForce Now i 6 månader via min TV (LG C2) och blev överraskad över hur mycket bättre det var sen jag testade Stadia för flera år sedan. Testade först Cyberpunk, men insåg snabbt att det kändes segt. Ska man erbjuda en sådan tjänst så måste ju hårdvaran vara bättre än vad man har hemma. Sitter på ett 3080 och en i5 10600 och får ut betydligt fler fps än vad deras system klarar av. Har precis som du svårt för den konsolliknande fördröjningen.

Om man ska spela ett spel likt Disco Elysium så funkar det utmärkt. Sen ska man ju tillägga för alla som tänkt testa att man får inte tillgång till 100-tals spel likt Gamepass. Här måste man äga spelet på någon av följande plattformar: Steam, Epic Game Store, Ubistore (eller va det heter.). Sen måste spelet stödja GeForce Now, så tex Kena: Bridge of Spirits som jag sett fram emot att spela på TVn gick inte.
Det är dock ganska smidigt att koppla sin handkontroll till TVn och bara sätta på appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft bakar in det som en del i Game Pass, Google satsar på Stadia-nedläggning, medan Nvidia utlovar grafiklyft för Geforce Now.

Permalänk
Medlem

Att en del devs inte vill ha sina spel på GeForce Now är extremt förbluffande, vad förlorar de på om Kalle Oskarsson kan spela med Raytracing i 4k istället för att driva sina spel med sitt gamla 750ti. ?