Hjälp ny dator från inet ger ingen bild

Permalänk
Medlem

Hjälp ny dator från inet ger ingen bild

Hej.

Har ett extremt konstigt problem och undrar om någon har någon aning vad som är fel.

Jag köpte en PC se min signatur som inet byggde. Den fungerade några dagar sedan kom ingen bild. Jag får dock bild från inbyggda grafiken om jag kopplar in där.

Provade byta till ett gammalt Radeon 7850 men samma problem. Provade byta PCIE port men ingen skillnad.

Skickade in till inet och de sa att de fick bild direkt med det 7850 jag skickade in med datorn. Efter några veckor antagligen pga jul och sådant skickade de tillbaka datorn och de skriver att de formaterat om Windows.

Problemet kvarstår dock för mig. Får bild med inbyggda men inte med grafikkortet. Har inte rört något inne i datorn utan det är 7850 som är kvar för ville inte sätta in 6900XT innan det fungerade med det de sa fungerade.

Har försökt med en 1440p skärm och DP kabel. En 1080p skärm med annan kabel. En LG OLED med HDMI kabel och till och med en CRT med DVI till VGA adapter men ingen bild kommer.

Närmaste är att jag ser att HDMI 3 lyser upp på TVn så inte grå som de andra som tex PS5 sitter i som är avstängt så den verkar känna någon slags signal via kabeln men det står bara no signal på TVn. Fungerar som sagt med inbyggda så inte att kablarna inte fungerar.

Fattar verkligen inte vad som händer. Har byggt ihop en 15-20 datorer i mitt liv men aldrig varit med om liknande.

Moderkortets Debug LED lyser fast vitt sken på VGA när man har kabeln i grafikkortet.

Har ingen nytta av en dator jag köpte enbart för spel som endast kan köras på inbyggda grafiken.

Det är Windows 11 men ser inte ens BIOS så tror inte Windows är problemet.

Båda grafikkorten fungerar i äldre datorer kan jag tillägga också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Kan det vara någon kabel från nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Kan det vara någon kabel från nätagget?

Har kollat att de sitter i som de ska. Också väldigt konstigt om den skulle hoppa rätt när den skickades till inet för att sedan hoppa ur igen när den skickas tillbaka.

Tack ändå för förslaget. Ska kolla med inet igen idag hur vi ska lösa detta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett väldigt underligt problem och troligtvis därför inte flera har kommenterat i tråden. Jag är dock intresserad att veta hur det slutar.

Min första tanke var att du kopplat in i fel uttag på grafikkortet, men du har ju testat med både DP och HDMI.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av dagas:

Har kollat att de sitter i som de ska. Också väldigt konstigt om den skulle hoppa rätt när den skickades till inet för att sedan hoppa ur igen när den skickas tillbaka.

Tack ändå för förslaget. Ska kolla med inet igen idag hur vi ska lösa detta.

Använder du skarvsladdar? Har du testat ett annat eluttag? Förmodligen inte detta heller, men kommer inte på så mycket annat..

Permalänk

Om du använder inbyggda grafiken, kan du då se om datorn upptäcker grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Om du använder inbyggda grafiken, kan du då se om datorn upptäcker grafikkortet?

This.

Om du går in i BIOS med inbyggda grafiken. Kan du då se att nåt e kopplat till PCIe porten? i nån meny.
O om ja. Vad står det då? Speed o sånt?.

Och när du är i BIOS. Finns det nån inställning att ändra till Default graphics output PCIe. Eller nåt liknande?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Prova att lägga ner burken. Har varit med om glappande PCI-e port som bara tog grafikkortet när det ''stod i porten''.
Kontrollera att datorn hittar grafikkortet när du kör på det interna.
Får du någon bild i tex bios, startskärm etc?
Startar fläktarna på grafikkortet vid strömpåslag?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Uppdatering av problemet. Inet bad mig skicka in den för försökt med 2 DP kablar i rätt kontakt och 2 HDMI kablar och DVI kabel men inget fungerade. Provade ändå byta från mitt 7850 till 1060 och plötsligt var det bild. Satte i mitt 6900XT igen och plötsligt fungerar det.

Enda jag gjorde var att kolla kablarna i nätaggregatet men ingen kändes lös.

Hoppas det fortsätter fungera nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det nu att det står i enhetshantersren två okända enheter och en PCI-styrenhet för kryptering och dekryptering med varningstrianglar på att de saknar drivrutiner. Om man försöker uppdatera hittar Windows inget. Vet inte om detta kan ha påverkat något. Har inte satt i något i datorn förutom mus och tangentbord och skärm. Vet inte vad för enheter det är den inte hittar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det nu att det står i enhetshantersren två okända enheter och en PCI-styrenhet för kryptering och dekryptering med varningstrianglar på att de saknar drivrutiner. Om man försöker uppdatera hittar Windows inget. Vet inte om detta kan ha påverkat något. Har inte satt i något i datorn förutom mus och tangentbord och skärm. Vet inte vad för enheter det är den inte hittar.

Detta är förmodligen problemet. Att du inte hade drivrutiner för ditt grafikkort. Ofta sköter det sig självt, men ibland så funkar det helt enkelt inte. Den nyfikne skulle ta ur grafikkortet du har nu, använda inbyggda grafiken, ladda ned drivrutiner för det grafikkort som inte funkar och sedan se om du lyckas få ut en bild med det grafikkortet installerat. (Jag uppmanar det inte..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Detta är förmodligen problemet. Att du inte hade drivrutiner för ditt grafikkort. Ofta sköter det sig självt, men ibland så funkar det helt enkelt inte. Den nyfikne skulle ta ur grafikkortet du har nu, använda inbyggda grafiken, ladda ned drivrutiner för det grafikkort som inte funkar och sedan se om du lyckas få ut en bild med det grafikkortet installerat. (Jag uppmanar det inte..)

Det var chipset drivrutinerna som saknades. Nu är allt installerat. Trodde inet hade redan fixat det men förklarar inte varför man inte kom in i BIOS eller ens såg en boot screen förut men aja nu verkar det fungera. Körde en Superposition Benchmark utan problem åtminstone.

Antagligen var det något glapp i kablarna. Inet hade verkligen dragit kablarna tight vilket är snyggt men. Kanske när kortet som är väldigt tungt började hänga ner lite så drogs en kabel ut en halv mm eller något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför inet formaterade?

Jag hade blivit galen om dom formaterat min dator utan o fråga om det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Frågan är varför inet formaterade?

Jag hade blivit galen om dom formaterat min dator utan o fråga om det.

De bad om tillåtelse. Hade bara installerat steam och GPU-Z och lite annat. Var helt ny så inget viktigt på. Har en separat dator för jobb som är en av mina äldre datorer så denna var var tänkt att ha för spel just för att jobbdatorn är viktig att den inte krånglar.

Måste säga att inet var trevliga genom hela processen även om de var aningen stressade tyckte jag men jobbar själv med kundservice så vet hur viktigt det är att hålla samtalen korta så man kan hjälpa så många som möjligt och jag babblar en del för jag ville gå igenom steg för steg exakt vad man testat. Jag hade nog inte ens märkt att de var lite stressade om jag inte jobbat med det själv och hur man styr samtal för att korta ner dem osv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

De bad om tillåtelse.

Ah Ok.
Det såg ba ut på ditt inlägg att dom bara gjorde det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros