Noctua och Asus dukar fram påkostad Geforce RTX 4080-modell

Permalänk
Melding Plague

Noctua och Asus dukar fram påkostad Geforce RTX 4080-modell

Kylare modell jättestor står på menyn när SweClockers kikar närmare på en kandidat som möjligtvis kan bli årets bruna produkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Kommer det en 4090 modell så blir det köp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att "thicc" skulle vara en passande beskrivning på ett grafikkort, men hot dayum!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Herregud vilken dreggelvarning

4080 är för dyrt, men om jag nu mot förmodan kommer äga ett 4080 någon gång blir detta (förmodligen begagnat i så fall).

Problemet är bara att motivera priset eftersom exempelvis enklaste TUF-modellen redan är knäpptyst och iskall

Permalänk
Medlem

Kunde varit brunare.

Permalänk
Avstängd

Påkostad på ett påkostat kort.. socker på honungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer det en 4090 modell så blir det köp.

I second that sir, vore mitt drömkort!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Mer sånt samarbete, ett Gigabyte Be quiet 7900 xtx hade jag köpt

Permalänk
Medlem

Kul att de fortsätter. Ser fram emot tester att det verkligen är märkbart kallare och tystare än alla andra men prislappen lär svida precis som förra generationen.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, men det ser lite väl tjockt ut. Men det kanske inte finns några 4080 som inte är för tjocka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Kul att de fortsätter. Ser fram emot tester att det verkligen är märkbart kallare och tystare än alla andra men prislappen lär svida precis som förra generationen.

Mycket svalare blir den nog inte, men kommer vara märkbart tystare under belastning jämfört med andra kort om jag får gissa.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt - vill ha!
Men behöver väl egentligen inte - och är inte beredd att betala dagens galna 4080 priser, samt Noctua premium på det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, men lite tråkigt att det "bara" är ett 4080. Kan tänka mig att det kommer att kosta närmare ett billigare 4090 och då kommer det vara väldigt svårt att motivera köpet av det här.

Permalänk
Medlem

Ohh vilket guldsammarbete för Asus Ghettomodda dit ett par gräsligt fula fläktar och folk blir lyriska

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Så är det!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tänkte häromdagen att det enda som kan få mig att kliva upp från mitt alldeles tillräckliga RTX 3080 Ti, det vore ett Noctua-kylt kort ur 4000/7000-serien. Vet inte om Nvidia och Noctua har ett särskilt partnerskap på den fronten tills vidare, men det här skulle kunna råka bli ett spontanköp framöver. Samtidigt känns det långt kvar tills ett 4080 känns dels prisvärt i förhållande till andra kort, dels inte som en genomusel, dyr affär på alla sätt och vis.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det är sjukt att man på något sätt går igång på färgen (inte sexuellt) när det kommer till PC, älskar att Noctua har hållit sig originella genom sin färg som förvisso skriker gammalt, men ändå nu ger än känslan av kvalitet eftersom det har blivit en stämpel för att vara Noctua.

Permalänk
Medlem

Fint, men tråkigt med påtvingade reklamen före inslagen. Jo jag ser att det står att det är sponsrat, men trodde inte att det skulle komma så rätt i ansiktet på mig utan att man hinner värja sig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen

Haha, det är ju gigantiskt! Inget man klämmer in i ett Ghost S1 precis. Men baserat på resultatet av att själv modda dit tre NF-A9x14 PWM på mitt eget grafikkort förväntar jag mig inget annat än klassledande ljudnivå från detta monsterkort!

Noctuas färger är dessutom snygga, så länge de inte blandas med andra färger som de skär sig med (dvs de flesta). Ger ett mer "classy" intryck som utgör en skön kontrast mot den vanliga "SUPER ULTRA GAMING X ELITE RGB OC XTXXX"-stilen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ojoj... dessa grafik-"kort" ser mindre och mindre ut som kort... kanske dags att byta benämning? Grafik-kluns? Grafikmodul?

Permalänk
Medlem

Varför inte Chromax?

Permalänk
Avstängd

Hur vet ni att den är påkostad egentligen? På prislappen ser man ju bara om den är dyr till slutkonsument.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av BMac:

Hur vet ni att den är påkostad egentligen? På prislappen ser man ju bara om den är dyr till slutkonsument.

Med premium-fläktar och en av de största kylflänsarna på grafikkortsmarknaden kan det om inte annat motiveras med en materialkostnad som är hög.

Permalänk
Avstängd

Meh. Kunde varit bredare med större fläktar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Harddrive:

Varför inte Chromax?

De är inte bruna.

Som Noctua sa till mig på en mässa för några år sedan; brunt är det nya svarta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Med premium-fläktar och en av de största kylflänsarna på grafikkortsmarknaden kan det om inte annat motiveras med en materialkostnad som är hög.

Materialet till en kylfläns är knappast dyrt. Det som kostar är ev. ångkammare och värmerören. Plåten som fenorna är gjorda av kostar några tior på sin höjd. Noctuas fläktar är desto dyrare. Men tvivlar på att Asus betalar retailpris för dom. Och 2 Noctuafläktar lär inte kosta SÅ mycket mer än tre vanliga. Så nä - prispåslaget här är nog mest för att det står Noctua på dom.

Ett kort med bara ett fäste för två 120mm-fläktar av standardtyp hade varit nåt! Billigare!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

"Kylare modell jättestor", som att original kylaren var en lättviktare.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att dem anvönder tuff korten..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackBird:

Materialet till en kylfläns är knappast dyrt. Det som kostar är ev. ångkammare och värmerören. Plåten som fenorna är gjorda av kostar några tior på sin höjd. Noctuas fläktar är desto dyrare. Men tvivlar på att Asus betalar retailpris för dom. Och 2 Noctuafläktar lär inte kosta SÅ mycket mer än tre vanliga. Så nä - prispåslaget här är nog mest för att det står Noctua på dom.

Ett kort med bara ett fäste för två 120mm-fläktar av standardtyp hade varit nåt! Billigare!

Dessutom var det samma modell på fläktarna som tidigare kort på samma tema, så ingen utveckling har lagts på att byta dessa utan de har kört på med samma lösning.
Förra modellen byggde dessutom på ett standardkort från dussintillverkaren Asus så jag skulle nog hävda att kortet snarare är dyrt än påkostat.

Permalänk
Medlem

Tänk om de bara släppte en lös kylare till 7900 XTX MBA-korten för de som känner sig besvikna på referenskortets kylförmåga...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD