Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Nudeln:

Köpt denna precis men börjar vackla lite. Priset är vad jag förstår rekordlågt, men det är också en modell som kanske borde utgått för länge sen? En nackdel är micro-USB, men lever fortfarande med rätt mycket andra micro-USB-prylar som inte är utfasade än, så inget större problem. Tanken är att ha högtalaren typ i bastun, på fruns gymnastik/träningar för småbarn, kanske ute på sommarstugan, ute i trädgården osv., lite av en "slit å släng"-högtalare som ska leverera ok ljud men samtidigt vara smidig och tåla lite tuff tag. Känns fortfarande som ett rätt bra val till priset trots dess "ålder" - men någon klok på Sweclockers kanske har ett bättre förslag eller annan input?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-3-vattent%C3...

Jag och min sambo körde en JBL tills den dog, köpte efter det denna och har varit otroligt nöjda. Tycker även den är bra mycket snyggare också, om det nu spelar roll https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Finns en mindre variant också som heter TAS5505, har dock aldrig provat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Köpt denna precis men börjar vackla lite. Priset är vad jag förstår rekordlågt, men det är också en modell som kanske borde utgått för länge sen? En nackdel är micro-USB, men lever fortfarande med rätt mycket andra micro-USB-prylar som inte är utfasade än, så inget större problem. Tanken är att ha högtalaren typ i bastun, på fruns gymnastik/träningar för småbarn, kanske ute på sommarstugan, ute i trädgården osv., lite av en "slit å släng"-högtalare som ska leverera ok ljud men samtidigt vara smidig och tåla lite tuff tag. Känns fortfarande som ett rätt bra val till priset trots dess "ålder" - men någon klok på Sweclockers kanske har ett bättre förslag eller annan input?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-3-vattent%C3...

Kan inte säga något om hur bra den är eller inte men artikelnumret säger mig att den släpptes fär 4-6 år sen. Mediamarkt är uppe i 132xxx artikelnr och den där artikeln börjar på 128.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Köpt denna precis men börjar vackla lite. Priset är vad jag förstår rekordlågt, men det är också en modell som kanske borde utgått för länge sen? En nackdel är micro-USB, men lever fortfarande med rätt mycket andra micro-USB-prylar som inte är utfasade än, så inget större problem. Tanken är att ha högtalaren typ i bastun, på fruns gymnastik/träningar för småbarn, kanske ute på sommarstugan, ute i trädgården osv., lite av en "slit å släng"-högtalare som ska leverera ok ljud men samtidigt vara smidig och tåla lite tuff tag. Känns fortfarande som ett rätt bra val till priset trots dess "ålder" - men någon klok på Sweclockers kanske har ett bättre förslag eller annan input?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-3-vattent%C3...

Den är ganska gammal. Charge 5 kom 2021 tror jag. De släpps varannat år. Jag har en Charge 3 hemma sedan många år tillbaka nu. Fungerat perfekt men köp hellre 5an då den har mer watt per kanal och ger bättre ljud för samma batteritid.

Jag har även två stycken JBL flip 5 som jag kör i stereo/parkopplade när jag tar med dem ut tex. Men även där finns nyare version nyare Flip 6 har ungefär samma ljud som en Charge 3 till mycket mindre volym.

Tips om du vill spara lite är reor eller https://www.jbl.se/outlet/ officiellt refurbished enheter. Sen finns varianter av bose osv också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

🤷🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

🤷🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Då är ju frågan om det är exakt samma produkt. Olika artikelnummer nämligen. Men det ser ju absolut så ut.
Olika butiker ju..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För de flesta är A90J bättre men är man en seriös gamer är LG det bättre valet. Ska du verkligen uppgradera din A80J? Är det för storlekens skull?

Här har du en jämförelse iaf: https://youtu.be/Mw2cNhyOFYU

Jag vill inflika min uppfattning. Seriös gamer är vad alla vill kalla sig medans 99,8% inte är det. 0,1% är det på den storleken och sen finns det dom som spelar på mindre skärmar.

För de flesta av oss är Sony, LG, Philips eller TCL good enough för spel.

Det är ett tillägg till din kommentar så jag håller med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Not sure what you are trying to say but msrp was 2399. Retailers can and will use msrp to highlight how big the discount is. Which is why new rule of showing 30 days lowest price, and why price comparison sites like prisjakt exists.

Yes it is somewhat shady but nothing new and nothing illegal.

If the price has been lower than msrp the last 30 days then it is illegal... Thats why the new law exists
Problem here is most likely due to having the same item with two different SKU numbers internally. The system then picks the price differently and is most likely an error.

Edit: my bad, its not the same store. Its Webhallen and Komplett.
Nothing wrong here probably.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då är ju frågan om det är exakt samma produkt. Olika artikelnummer nämligen. Men det ser ju absolut så ut.

Varför skulle det inte vara samma produkt? Butiken kan ju sätta vilket artikelnummer de vill, det är ju bara en intern referens.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Not sure what you are trying to say but msrp was 2399. Retailers can and will use msrp to highlight how big the discount is. Why do they have to compare themselves with other retailers ? (Which can be illegal even)

Luckily we have new rule of showing 30 days lowest price, and price comparison sites like prisjakt exist.

Yes it is somewhat shady but nothing new and nothing illegal.

Komplett äger webhallen dvs de ingår i samma kocnern/har samma ägare.
Därav inte konkurrenter och lite ironiskt att dem marknadsför det annorlunda på webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Varför skulle det inte vara samma produkt? Butiken kan ju sätta vilket artikelnummer de vill, det är ju bara en intern referens.

Missade att det var olika butiker. Om webhallen har haft tidigare fullpris på 2399 senaste 30 dagarna ser jag inga problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Missade att det var olika butiker. Om webhallen har haft tidigare fullpris på 2399 senaste 30 dagarna ser jag inga problem.

Går tyvärr inte se historik per butik på prisjakt, men eftersom Inet, Komplett, Netonnet m fl sänkte ordinarie pris till 1699:- i oktober (som sedermera sänkts ännu mer hos dem) har jag svårt att se att Webbhallen tagit 2399:- senaste 30 dagarna?

Må så vara att de håller sig inom reglerna, men jag tycker det är ett fult trick som rent av lurar deras kunder och i mina ögon faller Webbhallens anseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Går tyvärr inte se historik per butik på prisjakt, men eftersom Inet, Komplett, Netonnet m fl sänkte ordinarie pris till 1699:- i oktober (som sedermera sänkts ännu mer hos dem) har jag svårt att se att Webbhallen tagit 2399:- senaste 30 dagarna? Må så vara att de håller sig inom reglerna, men jag tycker det är ett fult trick som rent av lurar deras kunder och i mina ögon faller Webbhallens anseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

<Uppladdad bildlänk>

Då är det svart på vitt att det har gjort fel, de skulle ha skrivit "Lägsta pris senaste 30 dagar 1490:-"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

🤷🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Klassiskt webhallen kolla bara på vad som har satt som originellt pris på deras grafikkort som finns fynd hörnan dom säljes ju för mer som fynd varor en vad andra butiker tar för helt nya kort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den är ganska gammal. Charge 5 kom 2021 tror jag. De släpps varannat år. Jag har en Charge 3 hemma sedan många år tillbaka nu. Fungerat perfekt men köp hellre 5an då den har mer watt per kanal och ger bättre ljud för samma batteritid.

Jag har även två stycken JBL flip 4 som jag kör i stereo/parkopplade när jag tar med dem ut tex. Men även där finns två versioner nyare där en Flip 6 har ungefär samma ljud som en Charge 3 till mycket mindre volym.

Tips om du vill spara lite är reor eller https://www.jbl.se/outlet/ officiellt refurbished enheter. Sen finns varianter av bose osv också.

Verkar vara riktigt usla priser på de produkterna. Nypriset är ju långt under på flera av produkterna hos andra återförsäljare.

Men tack för återkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Kan inte säga något om hur bra den är eller inte men artikelnumret säger mig att den släpptes fär 4-6 år sen. Mediamarkt är uppe i 132xxx artikelnr och den där artikeln börjar på 128.

Jo, det är något sådant baserat på prishistoriken hos Prisjakt och vad jag kunnat läsa mig till annorstädes. Men gammalt måste inte vara dåligt! Eller? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Verkar vara riktigt usla priser på de produkterna. Nypriset är ju långt under på flera av produkterna hos andra återförsäljare.

Men tack för återkoppling.

(oftast är det skitpriser) men nån eller några gånger dyker riktigt bra priser upp. Tex 50% off eller oftast runt 30-35% off mot ÅF. Men dem brukar snappas upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Komplett äger webhallen dvs de ingår i samma kocnern/har samma ägare.
Därav inte konkurrenter och lite ironiskt att dem marknadsför det annorlunda på webhallen

De beter sig som om de vore helt oberoende av varandra.

Påminner mig om en gammal historia. En gång i tiden fanns det en butik som hette Inwarehouse, vilken så småningom köptes av Komplett. Nån gång i den veckan beställde jag ett grafikkort - en Radeon 4670 med en specifik kylare för en HTPC jag hade då, minns inte vad kylaren hette - som Komplett hade billigt. Den tog dock slut i lagret, och efter en stund ville de cancellera ordern - de sa att de inte kunde få tag i några fler av just den sorten, och föreslog någon annan modell med sämre kylare för mer pengar. Efter lite bråkande påpekade jag att Inwarehouse hade samma kort för mer pengar, och de hade gemensamt lager, så de kanske skulle leta i det lagret? De hade således kortet, men ville bara inte sälja det till mig (och säkert många andra) för det priset de lovade först. Det tog skruv, och jag fick mitt kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Köpt denna precis men börjar vackla lite. Priset är vad jag förstår rekordlågt, men det är också en modell som kanske borde utgått för länge sen? En nackdel är micro-USB, men lever fortfarande med rätt mycket andra micro-USB-prylar som inte är utfasade än, så inget större problem. Tanken är att ha högtalaren typ i bastun, på fruns gymnastik/träningar för småbarn, kanske ute på sommarstugan, ute i trädgården osv., lite av en "slit å släng"-högtalare som ska leverera ok ljud men samtidigt vara smidig och tåla lite tuff tag. Känns fortfarande som ett rätt bra val till priset trots dess "ålder" - men någon klok på Sweclockers kanske har ett bättre förslag eller annan input?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-3-vattent%C3...

Jag hade två JBL Charge 3 (för stereo) men sålde dem då jag tyckte att de saknade väldigt mycket i det över registret. Jag köpte en Soundcore Motion+ istället, den kan jag varmt rekommendera. Den är väldigt imponerande, bra ljud och kan spela högt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag hade två JBL Charge 3 (för stereo) men sålde dem då jag tyckte att de saknade väldigt mycket i det över registret. Jag köpte en Soundcore Motion+ istället, den kan jag varmt rekommendera. Den är väldigt imponerande, bra ljud och kan spela högt.

Jag försöker undvika att köpa Kinaprodukter som någon bojkott. Svårt som fan och allt är ändå tillverkat där, men det är ifall någon form av ställningstagande mot skitlandet. Men nu ska vi inte snacka politik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Köp den senaste versionen istället. Både bättre ljud och USB-C. Skiljer bara cirka 400kr

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-charge-5-svart-1330...

Jag låg sömnlös i natt och kom fram till att det nog är JBL Charge 5 man ska satsa på. Dels för att den är nyare och dels för att den har något högre wattal och därmed borde kunna kräma på mer. Det kommer man garanterat ångra när man är utomhus att den inte kan kräma på lite till, om man väljer Charge 3 vill säga. USB-C skadar inte, samt att Charge 5:an inte bara är vatten- utan även dammsäker. Över lag verkar folk också tycket den levererar ett bättre ljud, som du var inne på, vilket absolut inte gör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Jag försöker undvika att köpa Kinaprodukter som någon bojkott. Svårt som fan och allt är ändå tillverkat där, men det är ifall någon form av ställningstagande mot skitlandet. Men nu ska vi inte snacka politik!

Nej, det ska vi väl inte, men det är helt rätt gjort.

Hitta några bra kandidater som passar dina krav och provlyssna så mycket du kan! Jag gillade JBL Flip 3 men var som sagt inte alls nöjd med JBL Charge 3 trots bra recensioner. Man behöver testa lite själv.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Blade@LCD:

Produkt: ELAC Uni-Fi 2.0 upright speaker UF52 (1st)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B094R4LM48/
Kategori: Högtalare
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5832700
Pris: 3521kr

Ligger normalt runt 11990kr per par, nu 7042kr för två.
Köpte själv dessa för ett ungefär ett år sedan och är riktigt nöjd.

https://www.youtube.com/watch?v=MMbFzwRV59w
https://hometheaterhifi.com/reviews/speaker/elac-uni-fi-2-0-l...

De var nere på 283 euro styck på Amazon.de som lägst. Jag försökte låta bli att köpa ett par utan framgång. Tack!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Känns ju som att du gjorde ett rejält klipp! 👏
Var det och finns eller fanns det så stor skillnad på vissa datorer när det var julrea och black week? Även om jag kollade då så var det tyvärr inte aktuellt med ny dator just då av andra anledningar och utgifter.

Vad sägs om detta erbjudande?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De var nere på 283 euro styck på Amazon.de som lägst. Jag försökte låta bli att köpa ett par utan framgång. Tack!

Köpte mina också för runt ett år sen, 2991 kr. Väldigt nöjd.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheZlatan1000:

Produkt: Keychron K8 Pro QMK/VIA RGB Aluminium (Gateron Pro Brown)
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: Inte hittat produkten där.
Pris: 1299 kr

Ett förbyggt custom-tangentbord som är hot-swap samt är installerat med ljudabsorberande skum. Av vad jag har sett säljs den i fem olika butiker i Sverige (NetOnNet, MaxGaming, Inet, Proshop och Dustin Home). Priset är runt 1599 hos samtliga, förutom hos NetOnNet där den säljs för 300 kr mindre för tillfället. Finns i röda och bruna brytare.

1299 kr är Netonnets ordinarie pris.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

1299 kr är Netonnets ordinarie pris.

Ja, det är det kanske, men det är fortfarande betydligt billigare än hos alla andra butiker som säljer det tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av Nudeln:

Jag låg sömnlös i natt och kom fram till att det nog är JBL Charge 5 man ska satsa på. Dels för att den är nyare och dels för att den har något högre wattal och därmed borde kunna kräma på mer. Det kommer man garanterat ångra när man är utomhus att den inte kan kräma på lite till, om man väljer Charge 3 vill säga. USB-C skadar inte, samt att Charge 5:an inte bara är vatten- utan även dammsäker. Över lag verkar folk också tycket den levererar ett bättre ljud, som du var inne på, vilket absolut inte gör något

Jag har själv en charge 5 och den var bättre än förväntat! Sjukt nöjd! Cleant ljud och bra med bas för att vara en portabel högtalare. Vet inte exakt men skulle tippa på att den håller i ca 7-8h med högsta volym. Men så länge man inte ska ha en strandfest och bara njuta av musiken ute i naturen med några polare så räcker det nog med knappt halva volymen. Då håller den även betydligt längre batterimässigt.

Jag köpte min för 1300 och det var den bästa investeringen jag gjort förutom min gaming laptop under 2022.
Netonnet säljer den f.ö för det priset just nu så passa på!
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/bluetooth-hogtalar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

1299 kr är Netonnets ordinarie pris.

NetOnNet är lite skumma när det gäller priser.
Den är ju sänkt, men dem skriver inte tex att dem har sänkt priser. Kan vara tex ett mellandags pris.
Köpte tex ett Iqunix ZX75 Gravity på Netonnet för 1799.
Alla andra tog 2499.
1799 är NetOnNet pris, men stod som en mellandags produkt.. utan ett kryssat ord pris.
Vet inte om det beror på att produkten är ny för NetOnNet, att dem har ingen pris historisk på den.

Hur som, jag köpte den, och var den enda som dem hade

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av AxxT:

NetOnNet är lite skumma när det gäller priser. .[...]

Ah, minns när de hade LG B2 55 för 9.990kr. Köpte inte den då det inte stod att det var rea någonstans och tänkte fundera lite på det. Veckan efter kostade den 14.990kr. Vet inte om det är någon taktik av något slag för att kunna ha "Billigaste ordinarie priset i Sverige".