1998 Packard Bell - nätverkskort

Permalänk
Medlem

1998 Packard Bell - nätverkskort

Hej! Min bror har köpt en retro dator med win98 för att leva ut lite nostalgi. Jag blev snabbt varse om hur annorlunda komponenterna var då från nu. Jag förmodar att det här är ett nätverkskort? med telekabel anslutning?. Hur går han till väga för att koppla in internet, anslutningsadapter? nytt nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Det där är ett modem.
Det behövs ett nätverkskort ja.

Permalänk
Föredetting

Det är nog ett 56K-modem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om det är tele så är det nog inte svårare än att det är ett internt modem (för att ringa upp en modempool). Många datorer saknade nätverkskort från fabrik.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! så alltså ingen idé att förvänta sig en internet uppkoppling med en rj45-rj11 kabel? Ett nätverkskort behövs alltså.

Permalänk
Medlem

Ja, det borde inte vara svårt att få tag i ett för PCI, kolla så du har lediga platser.

Tänk på att det kanske inte är helt riskfritt att ansluta ett så gammalt OS till nätet, enda säkerheten är väl att det är så obsolete att ingen ens tänker tanken på att leta efter maskiner att angripa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja, det borde inte vara svårt att få tag i ett för PCI, kolla så du har lediga platser.

Tänk på att det kanske inte är helt riskfritt att ansluta ett så gammalt OS till nätet, enda säkerheten är väl att det är så obsolete att ingen ens tänker tanken på att leta efter maskiner att angripa.

Näe, riskfritt är det aldrig, men i praktiken är det rätt lugnt så länge datorn står bakom någon router och inte exponeras direkt mot nätet, och man ger fan i att surfa runt på nätet med urgamla browsers etc

För egen del är det mest bara en bekvämlighetsfråga, komma åt filer via SMB och sådant. Använder inte datorn direkt mot internet. Eventuellt kan det hända att det spelas något gammalt spel över nätet, typ.

Vad det gäller PCI-nätverkskort finns det väl fortfarande billiga Realtek-kort för PCI som är problemfria och har drivers till typ alla upptänkliga OS att köpa

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!