Installera W11 på äldre laptop

Permalänk

Installera W11 på äldre laptop

Har en äldre Asus laptop med Gen 4 CPU och skulle vilja installera W11 på den. Finns det lösa TPM att köpa som till stationära datorer eller finns det andra sätt?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska envisas o köra det senaste - som dessutom inte stödjs.

Windows 10 och 11 är 99.9% samma sak. Du kommer inte få mer FPS, tvärt om är risken större för andra problem.

Permalänk

W11 känns så jävlas mycket fräschare. Handlar inte om spel då det är en arbetsdator. Har kört W11 på alla mina 3 stationära så fort det fanns att ladda ner. Har aldrig haft några problem med det. Eller jo, iCue funkade inte första veckan innan det uppdaterades. 2024 kommer W12 och jag kommer nog vara bland dom första på bollen då oxå. Varför ska man vänta..?

Hur vet jag om min dator har TPM 1.2? Asus K550L

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Knotvillage:

W11 känns så jävlas mycket fräschare. Handlar inte om spel då det är en arbetsdator. Har kört W11 på alla mina 3 stationära så fort det fanns att ladda ner. Har aldrig haft några problem med det. Eller jo, iCue funkade inte första veckan innan det uppdaterades. 2024 kommer W12 och jag kommer nog vara bland dom första på bollen då oxå. Varför ska man vänta..?

Hur vet jag om min dator har TPM 1.2? Asus K550L

Om datorn är för gammal kan den rulla segare än med något äldre OS
Man läser manualen eller googlar: https://www.asus.com/support/FAQ/1046308/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om datorn är för gammal kan den rulla segare än med något äldre OS
Man läser manualen eller googlar: https://www.asus.com/support/FAQ/1046308/

För mig är W11 snabbare än W10 på min HP dator som absolut inte är officiellt supportad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

För mig är W11 snabbare än W10 på min HP dator som absolut inte är officiellt supportad.

Good for you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har en äldre Asus laptop med Gen 4 CPU och skulle vilja installera W11 på den. Finns det lösa TPM att köpa som till stationära datorer eller finns det andra sätt?

Lättast är att skapa ett bootbart USB-minne utifrån Windows-iso:n mha Rufus:
https://rufus.ie/en/

Då kan du stänga av alla påhittade hinder från Microsoft. Har själv installerat Windows 11 på ett antal osupportade datorer utan problem. Rullar på lika fint som Windows 10

Här finns senaste ISO-filerna:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Själv kör jag dock helst Windows 10 LTSC när jag behöver Windows. Klart snabbaste och stabilaste moderna OS:et från Microsoft.

Permalänk

Hade ingen TPM.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Lättast är att skapa ett bootbart USB-minne utifrån Windows-iso:n mha Rufus:
https://rufus.ie/en/

Då kan du stänga av alla påhittade hinder från Microsoft. Har själv installerat Windows 11 på ett antal osupportade datorer utan problem. Rullar på lika fint som Windows 10

Här finns senaste ISO-filerna:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Själv kör jag dock helst Windows 10 LTSC när jag behöver Windows. Klart snabbaste och stabilaste moderna OS:et från Microsoft.

För alla:
Också färst konsument-funktioner och kan bara aktiveras med VL-nyckel, vilket inte alla har tillgång till.
Majoriteten behöver ju inte köra Enterprise LTSC:)

Skrivet av Knotvillage:

Hade ingen TPM.

Då "kan du inte" köra Windows 11. Inte utan lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hade ingen TPM.

Följ tipsen i tråden. TPM är inget krav, utan går att ta sig förbi med bland annat Rufus.

Permalänk

TPM?

Vid installation av W11 (precis innan meddelandet om att din hårdvara ej stöds) så klickar du först på bakåtpilen uppe till vänster, och sedan trycker du CTRL+F10 för att få upp CMD.
Skriv ' regedit ' och tryck Enter.
I regedit ska du till Local Machine -> System -> Setup.
Skapa en submapp som heter ' LabConfig '.
Däri skapar du dessa DWORD32 med hexadecimalvärde ' 1 ' som namnges följande:
Pallar inte skriva mer för hand, här är en guide: https://www.alphr.com/bypass-windows-11-requirements/
Du kan skippa CPU och TPM-check, även RAM-kraven m.m.

Permalänk

Kanon

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Nu har jag skapat ett USB med No tpm/secure boot och 8gb ram.

När jag kommer så långt som att börja installera dyker det upp att det inte går att installera W11. Kontrollera aka.ms/WindowsSysReg.

Förmodligen är det CPU som sätter stopp.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har en äldre Asus laptop med Gen 4 CPU och skulle vilja installera W11 på den. Finns det lösa TPM att köpa som till stationära datorer eller finns det andra sätt?

Jag tror programmet Rufus som gör bootbara USB-stickor faktiskt har ett alternativ för att gå runt sådana krav och även för att slopa behovet av Microsoft konto.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

När jag kommer så långt som att börja installera dyker det upp att det inte går att installera W11. Kontrollera aka.ms/WindowsSysReg.

Förmodligen är det CPU som sätter stopp.

Vad är det för någon CPU? Har du mer information om datorn i sig?

Har installerat Windows 11 på datorer med 4:e generationens Core-processorer utan problem tidigare. Senaste installationen var på en Asus ZenBook med 5:e gen.

Använde du Rufus eller någon annan metod för att skapa USB:n?

Är det Windows 11 Version 22H2 du installerar eller första releasen? Själv har jag ingen erfarenhet av 22H2, utan har endast kört den tidigare versionen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna guide täcker det bra 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Läs min länk. *AllowUnsupportedTPMOrCPU*-något

Permalänk
Medlem

Den viktigaste delen kommer inte fram förrän man tryckt installera, satan vad jag slet hår innan jag fatta;)

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad är det för någon CPU? Har du mer information om datorn i sig?

Har installerat Windows 11 på datorer med 4:e generationens Core-processorer utan problem tidigare. Senaste installationen var på en Asus ZenBook med 5:e gen.

Använde du Rufus eller någon annan metod för att skapa USB:n?

Är det Windows 11 Version 22H2 du installerar eller första releasen? Själv har jag ingen erfarenhet av 22H2, utan har endast kört den tidigare versionen.

Rufus 3.18 och den senaste versionen av W11 som fanns att ladda ner.

4500U
740M
K550LB

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Rufus 3.18 och den senaste versionen av W11 som fanns att ladda ner.

Testa med Rufus 3.21 istället:
https://rufus.ie/

Permalänk

Slänger in en fråga om det går för sig, skulle dessa knep även fungera på en dator med en gammal hederlig 2500K?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Knepen funkar nog men hur bra datorn flyter är en annan fråga:)

Hade liknande dator som TS och det flöt på hur bra som helst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wargreymon:

Hade liknande dator som TS och det flöt på hur bra som helst.

Good for you.

Det var lite otydligt att jag svarade på personen ovanför mig som har en 2500K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Good for you.

Det var lite otydligt att jag svarade på personen ovanför mig som har en 2500K

Vilket drygt svar x2.

Men 2500k ser ut att prestera snarlikt eller lite bättre än 4500U, så vida den inte en 4500U har något speciellt som W11 har stor nytta av.

Permalänk

Nu funkar allt. Flyter dock inte på lika bra som på mina andra burkar men på hårddisken finns en fil som heter Windowsold. Kan jag radera den? Är nästan på 7gb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Knotvillage:

Nu funkar allt. Flyter dock inte på lika bra som på mina andra burkar men på hårddisken finns en fil som heter Windowsold. Kan jag radera den? Är nästan på 7gb.

Då har du säkert gjort en uppgradering alt. haft gammal systemdisk inkopplad samtidigt. Du kan ta bort den ja om du inte har något du vill spara. SPontant kännst det som att ta bort den mha diskrensning är bättre(?)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Då har du säkert gjort en uppgradering alt. haft gammal systemdisk inkopplad samtidigt. Du kan ta bort den ja om du inte har något du vill spara. SPontant kännst det som att ta bort den mha diskrensning är bättre(?)

Har aldrig installerat OS via skrivbordet förr. Kör alltid via USB så man får bort allt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS