Ny design kan få bort vecket på Samsung Galaxy Fold 5

Permalänk
Melding Plague

Ny design kan få bort vecket på Samsung Galaxy Fold 5

Samsungs vikbara enheter har länge haft problem med vecket i mitten av den stora skärmen. Med ny droppformad design kan Samsung kringgå detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror't när jag ser det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tycker utvecklingen av Samsung Fold har gått otroligt sakta.
Första versionen förväntade man äldre hårdvara i form av cpu &gpu etc. Andra versionen ja det är var vi är nu tycker jag. Men förklaringen är egentligen enkel, det är ett dyrt projekt för Samsung och de gör marginella förbättringar varje år. Och för de som köper en ny Fold det året, så är den marginella förbättringen bättre än inget.

Min förväntan på Galaxy Fold 5 är att man kan se lite mindre veck än Galaxy Fold 1. Och egentligen är det inte mycket mer som behövs för att man inte ska störa sig på det vid normal användning rakt ovanför.

Det största problemet jag tycker med Fold serien är att den är så förbaskat dyr. Speciellt om man tar hänsyn till att det inte är en telefon som man vill ha i +5 år utan en ny när den har blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men under användning så är detta ett icke problem juuh, märker då inte av det när man varken kollar video eller furfar runt här på sweclockers.

Är bara när man håller mobilen i någon konstig vinkel eller typ ska visa någon något som den märks av.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men under användning så är detta ett icke problem juuh, märker då inte av det när man varken kollar video eller furfar runt här på sweclockers.

Är bara när man håller mobilen i någon konstig vinkel eller typ ska visa någon något som den märks av.

Förstår vad du menar men ser inte direkt så bra ut på en mobil för 20000kr med ett stort väck mitt i skärmen som blir "större" efter ett tag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker utvecklingen av Samsung Fold har gått otroligt sakta.
Första versionen förväntade man äldre hårdvara i form av cpu &gpu etc. Andra versionen ja det är var vi är nu tycker jag. Men förklaringen är egentligen enkel, det är ett dyrt projekt för Samsung och de gör marginella förbättringar varje år. Och för de som köper en ny Fold det året, så är den marginella förbättringen bättre än inget.

Min förväntan på Galaxy Fold 5 är att man kan se lite mindre veck än Galaxy Fold 1. Och egentligen är det inte mycket mer som behövs för att man inte ska störa sig på det vid normal användning rakt ovanför.

Det största problemet jag tycker med Fold serien är att den är så förbaskat dyr. Speciellt om man tar hänsyn till att det inte är en telefon som man vill ha i +5 år utan en ny när den har blivit bättre.

Känns som att hårdvaruindustrin har anammat "Early access"-konceptet från spelvärlden. Tyvärr

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Känns som att hårdvaruindustrin har anammat "Early access"-konceptet från spelvärlden. Tyvärr

Så har det väl alltid varit. Någon hittar på x pryl. Sen säljs det i generation 1. Antingen så gör samma bolag gen 2 osv eller så tar andra upp och innoverar...
Vi är nog bara lite kräsna på att allt ska gå nu nu nu.

Man måste inte köpa icke mogen teknik nämligen. Själv ser jag väldigt fram emot att det blir moget och priset sjunker till humana nivåer även på vikbart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Känns som att hårdvaruindustrin har anammat "Early access"-konceptet från spelvärlden. Tyvärr

Till viss del, även om jag tycker det alltid har släpps dåliga nya produkter. Barnsjukdomar på första versionen av bilar har folk pratat om sedan typ bil uppfanns. Jag minns speciellt när nya Volvo 850 kom, där många tyckte bilen var så snygg. Men all denna elektronik/datateknik förstår vilken apa som helst ej kommer fungera i en bil som är utomhus, det är skillnad på ens dator som är inne.

Det tråkiga med Galaxy Fold tycker jag är att folk som inte vet vad de köper för produkt har köpt den och de får en produkt som de ej förväntar sig. Men samtidigt så är det bra för utvecklingen att fler köper och de som nu lägger 20 000kr på en skidresa har också ett nöje som inte varar hela livet.

När Galaxy Fold kommer bli tillräckligt bra är en bra fråga? Går man tillbaka till runt år 2003 och frågar folk vilka egenskaper behöver smartphones ha för att ni skulle gå ifrån deras dumbphone, så kommer säkerligen inte ens iPhone 32 som kanske släpps år 2040 uppfylla de kraven som folk då ställde.
Med det sagt, när folk med en smartphones kan göra mer saker, så kan folk också acceptera att de även får vara mer rädd om mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Känns som att hårdvaruindustrin har anammat "Early access"-konceptet från spelvärlden. Tyvärr

Mja, det var väl snarare spelvärlden som anammade early-access från hårdvaruindustrin.

Nya bilar, walkmans, CD-spelare, alla ljudprodukter, etc. etc. etc. samtliga hade starka svagheter som blev bättre med tiden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Största problemet för mig (förutom priset) är ju att det blir så konstigt format då den är uppvikt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men under användning så är detta ett icke problem juuh, märker då inte av det när man varken kollar video eller furfar runt här på sweclockers.

Är bara när man håller mobilen i någon konstig vinkel eller typ ska visa någon något som den märks av.

Jag störs (märker) inte heller av vecket överhuvudtaget. Det enda som störde mig var skyddet men det är borta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Största problemet för mig (förutom priset) är ju att det blir så konstigt format då den är uppvikt....

Ja. Förstår vikning a la Razer. Men på den ledden som Folden viker..? Är väl om man har den som arbetstelefon... Kan tänka mig att kalkylark m.m gör sig bra. Eller appar sida vid sida. Men för allmänt plebbfipplande... Video blir ju typ mindre - en vanlig lur roterar man 90 grader så har man vettig fullskärm. Den där roterar man 90 grader och får en exakt lika stor bild med sorgekanter uppe och nere - eller kör oroterat och får en mindre bild med sorgekanter uppe och nere - samt ett veck mitt i bilden.

Dessutom oerhört otymplig att hålla. Och ohemult tjock om man inte viker upp den.

Fattar dock fortfarande inte varför man inte, när de redan är så dyra, bara tar två hårda OLED-paneler (de verkar ha minst behov av utstickande "död" yta fysiskt). Ett snyggt gångjärn som i uppfällt läge trycker de två panelerna mot varann. Tror de flesta skulle ta en liten liten skarv (tänk Trinitronstreck) framför de mjuka skärmarna de har nu.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Typ som sprickan i din skärm. Du ser den BARA i rätt vinkel så ljuset måste korsa. Cill jag ha en fold så köper jag 4. Med dagens inflation så är en ny TV dock högst på prioriteringslistan och den kommer förhoppningsvis i form av LG C3 på BF -23

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ah, är det därför Oppo Find N är överlägsen alla Samsung Fold ur denna synpunkt.

Kommer garanterat bli en Foldable i framtiden, men Samsung känns som de borde ligga mycket bättre till än de gör mot konkurrenterna, och tyvärr är konkurrenterna inte lätt tillgängliga här.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och undrar varför jag någonsin skulle överväga att köpa en vikbar telefon.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Snusfri

Är sugen på en foldable men känns som att det inte är så lyckat på min arbetsplats.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Orisons:

Största problemet för mig (förutom priset) är ju att det blir så konstigt format då den är uppvikt....

Har också det problemet. Meckiga format oavsett hopvikt eller ej. Superavlångt på framsidan som typ endast känns vettigt i Instagram och 4:3-formatet på stora skärmen är ju också sådär. Det funkar när man kör appar sida vid sida, men för att titta på filmer och serier blir det rackarns mycket dödyta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Har också det problemet. Meckiga format oavsett hopvikt eller ej. Superavlångt på framsidan som typ endast känns vettigt i Instagram och 4:3-formatet på stora skärmen är ju också sådär. Det funkar när man kör appar sida vid sida, men för att titta på filmer och serier blir det rackarns mycket dödyta.

Men Ipad har ju typ det formatet och det måste ju vara det bästa för Apple är ju frälsarna!?!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av snajk:

Men Ipad har ju typ det formatet och det måste ju vara det bästa för Apple är ju frälsarna!?!

Haha, det är ju dumt där också. Bra för läsning, men värdo för allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men Ipad har ju typ det formatet och det måste ju vara det bästa för Apple är ju frälsarna!?!

Skrivet av Enviro:

Haha, det är ju dumt där också. Bra för läsning, men värdo för allt annat.

Skillnaden är väl främst att ipaden dels är tillräckligt stor för att bilden ändå ska bli tillräckligt stor för film och dels så är det mindre kritiskt med yteffektivitet på en bärbar enhet som man alltid typ har hemma eller i en väska.

Permalänk

För mig är det också konstigt att dom gjort yttre skärmen större...
För mig, vore det mest logiska, en "liten" skärm som yttre skärm för att använda med en hand (alltså någonstans 4.5 tum max i 16:9 format, lägre tum för bredare/högre format eftersom det blir svårare att nå), och sen viker man ut den för alla tillfällen då man har möjlighet att använda båda händerna, alternativt bara ska titta passivt på en video eller så (alltså när det fortfarande är möjligt att bara hålla i en hand, för att man inte ska försöka styra något på skärmen... beroende på format så skulle man kanske kunna få "remote"- control knappar tillgänglig för play paus, skip, inom räckhåll för fingrarna).

På det viset så skulle dom kunna vara mer flexibla vad gäller höjd/bredd förhållanden, då den yttre skärmen inte måste följa den av en typisk modern smartphone, den måste inte nödvändigtvis vara 16:9 eller bredare, om man hittar ett annat lämpligt format som funkar smidigt.

Som en bonus så skulle upplevelsen bli mer påtaglig för användarna, även om utfällda skärmen fortfarande skulle vara relativt liten jämfört med en tablet, så skulle den vara klart större än den yttre skärmen som används för enhandsanvänding, och det skulle lura hjärnan att den var större än den är, eftersom skillnaden skulle vara större.

Att kunna växla mellan enhandsanvänding och tvåhandsanvänding och större skärm, har ju även den mentala fördelen att respektive användningsätt fungerar bättre för olika situationer och funktioner och man kan känna en frihet både när man fäller upp telefonen och får all den exta ytan, men också när man fäller ihop den för att man av praktiska skäl vill ha enhandsanvändning.

Jag önskar dock att jag hade en fold, av en anledning, jag är inte kompatibel med att skriva med fingrarna på pekskärmar, och på fold så kan man vika den och få ett tum-angentbord på ena halvan, och sedan ha en liggande vinklad skärm på andra halvan. Det hade fungerar utmärkt med dubbla skärmar istället för en vikbar, men Microsoft har inte någon IP-klassning alls, inte heller tillverkare som gör telefoner med vikbara skärmar, förutom Samsung. Jag hittar inte ens något BT tum-tangentbord på svenska marknaden som verkar ha någon sorts vattentålighet. Dessutom finns det ingen lösning för att kombinera en mobil med BT tangentbord där mobilen kan hållas genom att hålla i tangentbordet (fanns för flera år sedan till iPhone dock).
Ibland kanske multi-tasking, för att kopiera text mellan appar skulle kännas klart smidigare, men det är inte något jag känner är högt prioriterat.
För mina användningsområden så skulle ju varken höjd/bredd förhållandet eller det synbara vecket vara något större problem. Men jag skulle tyckt det var mycket bättre med en mindre yttre skärm.

Men jag önskar fortfarande att den yttre skärmen hade varit enhandsanpassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Känns som att hårdvaruindustrin har anammat "Early access"-konceptet från spelvärlden. Tyvärr

Känns som det mesta nuförtiden är i något early access läge.

Fold kommer nog få dras med detta problem ett tag känns det som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Haha, det är ju dumt där också. Bra för läsning, men värdo för allt annat.

För surf är det väl också bättre. 16:9 är ju antingen för lågt så att man tvingas skrolla onödigt mycket, eller för högt för att vara bekvämt att hålla på grund av tyngdpunkten (men det är väl ett mindre problem på en enhet i folds storleksklass i och för sig, men på en surfplatta är det rätt jobbigt att sitta med stående 16:9 skärm).

Permalänk
Medlem

En vikbar telefon går väl att använda som digitalt sminketui? Selfi i överdelen och något paint-program i nederdelen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon