Gå från MBR till GPT för windows 11 updpatering men får validation failed

Permalänk
Medlem

Gå från MBR till GPT för windows 11 updpatering men får validation failed

Försöker att uppdatera till wondows 11. Min hårdvara stödjer windows 11 men då jag har MBR måste jag fröst konvertera till GPT. Har testat att köra: "mbr2gpt /validate /disk:0 /allowFullOS"

Men får då felet:
MBR2GPT: Attempting to validate disk 0
MBR2GPT: Retrieving layout of disk
MBR2GPT: Validating layout, disk sector size is: 512 bytes
Disk layout validation failed for disk 0

Kollar jag i /windows/setuperr.log står det
ValidateLayout: Unexpected partition style, expected 0, found 1
Disk layout validation failed for disk 0

Bifogar en bild på hur det ser ut i diskhanteraren. Så vad är det jag behöver fixa?

Detta är redan långt över min förmåga. Jag har redan råkat sabba min bootloader 1 gång, så har med hjälp av en usb sticka lyckats återställa den.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör det på riktigt i stället, du ska naturligtvis ha backup på viktig data som ligger på lagringsenheten för det är oavsett metoden du använder stor risk för att den töms och gör man det på riktigt blir det garanterat så att man raderar allt på lagringsenheten.

Skapa ett win 11 installationsmedia på ett usbminne och installera om på riktigt.
Koppla fysiska bort alla andra lagringsenheter än den du vill installera på.
Boota från installationsusbn och radera alla partitioner från installationsprogrammet och låt sedan installationsprogrammet partitionera upp lagringsenheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har EFI-boot redan. Den är lite liten dock, 100MB känns snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör det på riktigt i stället, du ska naturligtvis ha backup på viktig data som ligger på lagringsenheten för det är oavsett metoden du använder stor risk för att den töms och gör man det på riktigt blir det garanterat så att man raderar allt på lagringsenheten.

Skapa ett win 11 installationsmedia på ett usbminne och installera om på riktigt.
Koppla fysiska bort alla andra lagringsenheter än den du vill installera på.
Boota från installationsusbn och radera alla partitioner från installationsprogrammet och låt sedan installationsprogrammet partitionera upp lagringsenheten.

Du menar börja om från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ser ut som att du har EFI-boot redan. Den är lite liten dock, 100MB känns snålt.

Men det är ju inte det den varnar för utan något annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenedras:

Du menar börja om från början?

Ja det brukar alltid vara bäst att göra en ren installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det brukar alltid vara bäst att göra en ren installation.

Nu är det dock inte svaret på min fråga. Funktionen för uppgradering finns ju där. Så jag bör ju kunna utföra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nu är det dock inte svaret på min fråga. Funktionen för uppgradering finns ju där. Så jag bör ju kunna utföra den.

Har du provat att starta uppgraderingen utan att göra nåt med MBR/GPT?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Men det är ju inte det den varnar för utan något annat.

Så vad varnar den för enligt dig då? För enligt mig så ser det ut som att mbr2gpt säger att det är en oväntad partitionstabell (Unexpected partition style). Och det är ju inte så konstigt eftersom den förväntar sig MBR, men eftersom du redan har GPT.... Så du ska absolut inte behöver köra det kommandot.

Permalänk
Medlem

Fortsättning på vad dlq84 skrev.
Dubbelkolla så att Disk 0 inte redan är GPT.
Det gör du genom att;
1. Högerklicka på Disk 0
2. Välj Properties
3. Välj tabben Volumes
4. Sedan står det vid Partition style.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.