Strömsnålt under 500 USD i spådomar om Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror inte AD106-350 är för 60Ti, utan för 4060.

Men ja, minst sagt nya tider. Att AMD stannar på N6-noden för Navi 33 säger en del. "Det nya" har blivit för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Folk köpte 4070 ti för 10k+ så du kan ge dig fan på att detta kommer sälja också. Såg på tal om det att tyska mindfactory delat sin statistik bland mest sålda kort och kan ni gissa vilket som sålt mest? 4070 ti....

https://www.notebookcheck.net/Divisive-RTX-4070-Ti-reportedly...

Så ett nylanserat kort med lanseringspris lyckas sälja något fler ex än ett 2 år gammalt kort som inte är nersatt. Om ett par veckor kan vi se om det säljer eller inte än så länge har vi faktiskt inte nog med information.

4060ti ser ut att bli ett kort som kommer skala väldigt dåligt med högre upplösningar så frågan är om det ens kan möta 3070 i 1440p och 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har varit på gång länge, och kommer fortsätta

Priset per transistor på de nya noderna går inte längre ner. En krets med samma komplexitet kostar lika mycket på 5 som 7. Förr fick man mer prestanda gratis, nu kostar det mer för samma

Utvecklingen av nya chip kostar också extremt mycket mer. Måste ha utvecklare som driver egen maskininlärning för att klämma ut det sista ur varje transistor. Mycket redundans och feltålighet så att godtyckliga fel i kretsarna ska gå att kringgå. Allts ska kunna stängas av när det inte använda för att spara energi när de inte används, så var det inte riktigt förr

Summan är att prestandan på grafikkort kommer forsätta gå upp, men priset kommer följa med eller till och med öka ännu mer. 5090/6090 kommer nog passera 50000kr/5000$ eller liknande nivåer, men såklart med högre prestanda än 4090

På lägre nivåer kommer det bli liknande nivåer som nu men med nya funktioner i mjukvara som DLSS3 eller annat som kommer låsas till nya generationer. Rasterprestandan kommer vara snarlik eller till och med bli sämre per krona än den var förr

Tror inte denna utveckling kommer avstanna eller bli bättre alls, finns inget motmedel så länge vi kör kiselkretsar i alla fall.

I stort har du rätt, vi är nästan där men inte än. Den stagnerande kostnaden per transistor förklarar inte Nvidias prissättning helt. Marknadsdominansen däremot gör det.

Sedan är kretsen en (förvisso stor) del av hela produkten. Jag räknar kallt med att 5000-serien blir billigare än det vi ser nu och att 4000-serien kommer prisreduceras. Verkar inte som att grafikkorten säljer slut och det gick ju alldeles utmärkt att kapa $100 hux flux från 4080 12G och kalla den 4070Ti..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Inflation, dålig krona, komponentbrist, dyrare tillverkningsteknik (utan rabatt?), dyrare frakt. Detta sedan 2020.

Gäller all teknik och massa annat. Kanske inte märkt att mjölken är ~20-30% dyrare?

Det betyder inte automagiskt att vi är villiga att lägga 7000 spänn på ett budgetkort, snarare tvärtom.
En prisökning ursäktar inte den andra, eller har de mjölk i tillverkningsprocessen?😳

Hur skulle det smaka med avgiftshöjning på 30% på vatten, avlopp, avgift, hyra, p-plats, fjärrvärme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

1060 presterade som ett 980 och kostade hälften. Just saying.

Om jag inte minns fel, gtx 460 i sli var billigare än 480, och snabbare.

Permalänk
Medlem

För inte så många år sen fick man high end kort för 500-600 $. Nosade Titan som låg på skamlösa 800-900 $.

Nu får man slaktat kort med skämmiga 128 bitars minnesbus. Soon to be 64-bitars.

Fyf@n! 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det betyder inte automagiskt att vi är villiga att lägga 7000 spänn på ett budgetkort, snarare tvärtom.
En prisökning ursäktar inte den andra, eller har de mjölk i tillverkningsprocessen?😳

Hur skulle det smaka med avgiftshöjning på 30% på vatten, avlopp, avgift, hyra, p-plats, fjärrvärme?

Vattenpriset ökade med 50% 1 januari... Dem flestas hyra höjdes med 5-10% 1 januari... Fjärrvärme höjdes med 8%.

Allt är dyrare men ändå borde gpu priser stå still... 🙄

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Folk köpte 4070 ti för 10k+ så du kan ge dig fan på att detta kommer sälja också. Såg på tal om det att tyska mindfactory delat sin statistik bland mest sålda kort och kan ni gissa vilket som sålt mest? 4070 ti....

https://www.notebookcheck.net/Divisive-RTX-4070-Ti-reportedly...

Deras problem som blir upplurade på läktaren av Nvidia.
Finns ingen som helst anledning att fortsätta spendera om man inte lyckas tjäna på inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vattenpriset ökade med 50% 1 januari... Dem flestas hyra höjdes med 5-10% 1 januari... Fjärrvärme höjdes med 8%.

Allt är dyrare men ändå borde gpu priser stå still... 🙄

Hängde din lön med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hängde din lön med?

Fick 3.5% nu men löne revision i april så kanske... 🤞

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

inte många generationer kvar tills ett RTX XX50 kort kostar 10 000kr

Skrivet av wargreymon:

Inflation, dålig krona, komponentbrist, dyrare tillverkningsteknik (utan rabatt?), dyrare frakt. Detta sedan 2020.

Gäller all teknik och massa annat. Kanske inte märkt att mjölken är ~20-30% dyrare?

Fast i detta fallet så vet vi redan att det är Nvidia som medvetet håller uppe priserna på korten och har gjort ett bra tag nu. 1070 låg på runt 4300-5000kr vid lansering och strax efter. medans ett 4070 ti kostar 2-3 gånger så mycket mer. 1070 ti kostade runt 5200-6000kr dvs hälften av vad ett 4070 ti kostar.

och kan nog lova att bom kostnaden för korten inte blivit dubbelt till tre gånger så hög på dessa kort.

Prakt exempel är hur marknaden såg ut i höstas, 6800/6800xt som presterar som ett 3080 men kostade ofta mindre än vad 3070 korten gjorde, och så va det över hela segmentet. Samtidigt som innan så va AMD dyrare än Nvidia (iallafall här i Sverige)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vattenpriset ökade med 50% 1 januari... Dem flestas hyra höjdes med 5-10% 1 januari... Fjärrvärme höjdes med 8%.

Allt är dyrare men ändå borde gpu priser stå still... 🙄

Japp, för att det är enkelt, det finns ett överskott på kretsar, och då lär det förbli när man inte dumpar priserna.
Det är helt enkelt inte rimligt med flera hundra procents påslag när det finns ett överskott.
Nvidia i sin tur får väl pressa ner sitt pris, men jag tror att deras inköpare blivit lata, finns många stora företag som har sämre pris än mindre företag på material.

Permalänk
Medlem

500 dollar? I belive it when i see it.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och vad var msrp i dollar då ? Idag är kronan historiskt svag men vad korten kostar rent msrp mässigt har inte ökat enormt. Räkna om med dollarkursen på 6.5kr så ser du att det inte är så farligt.

Dock är det lite struntprat att kronans svaghet är orsaken till priset när det är en kombination av ökad MSRP (som ökat sedan 1000-serien) och inflation. Ett exempel är MSRP på 1080 som låg på 599. Idag ryktas man få ett 4060 Ti för det priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Japp, för att det är enkelt, det finns ett överskott på kretsar, och då lär det förbli när man inte dumpar priserna.
Det är helt enkelt inte rimligt med flera hundra procents påslag när det finns ett överskott.
Nvidia i sin tur får väl pressa ner sitt pris, men jag tror att deras inköpare blivit lata, finns många stora företag som har sämre pris än mindre företag på material.

Då ingen vet vad för marginaler de har på komponenter så är det enbart bro science som gäller.
Största problemet är nog att nvidia i höstas köpte upp kapacitet av tmc, för överpris.
Ändringarna av råvarupriser eller inköp brukar inte synas förrän om 6-12 månader.

Varför dem sänkte priset på 4070ti är nog för dem skämdes och att aib måste blivit irriterande.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Folk köpte 4070 ti för 10k+ så du kan ge dig fan på att detta kommer sälja också. Såg på tal om det att tyska mindfactory delat sin statistik bland mest sålda kort och kan ni gissa vilket som sålt mest? 4070 ti....

https://www.notebookcheck.net/Divisive-RTX-4070-Ti-reportedly...

Det i sig är inte så konstigt då få fick tag på ett 3080 för "enbart" 10 000:- och 4070ti ska ju vara bättre prestandamässigt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Sitter med ett 2060 super...har kollat lite på 3070 som är minsta uppgraderingen jag kan tänka mig men på tok för dyrt...
Med dagens ekonomiska situation sitter jag nog lugnt i båten ett par generationer till.

Kanske när ett 6050 kommer som kostar <4000 kr och har prestanda som ett 3070 eller bättre?

Who knows...lär inte bli ett nytt kort förens tidigast 2026 känns det som.

Ett tips kolla på 6700/6750XT likande prestanda med några tusen lappar billigare. T.ex så gick Red devil 6750XT för 5590kr i höstas mycket prestanda för pengarna. Annars så kan du ju alltid kolla på begagnat kort går ju att hitta 6700XT/6750XT och 3070/3060Ti för under 4000kr nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

I stort har du rätt, vi är nästan där men inte än. Den stagnerande kostnaden per transistor förklarar inte Nvidias prissättning helt. Marknadsdominansen däremot gör det.

Sedan är kretsen en (förvisso stor) del av hela produkten. Jag räknar kallt med att 5000-serien blir billigare än det vi ser nu och att 4000-serien kommer prisreduceras. Verkar inte som att grafikkorten säljer slut och det gick ju alldeles utmärkt att kapa $100 hux flux från 4080 12G och kalla den 4070Ti..

Absolut tar Nvidia ut stora marginaler som skulle kunna bantas lite, men det underliggande problemet är inte på väg bort

De flesta hade hoppats på att EUV hade drivit ner kostnaderna i flera led, men snarare har allting dubblerats på några år. Den nya stora skillnaden är ju r&d inte chippens kostnad i sig. Från att ha varit en bråkdel för några år sedan är ju r&d nu uppe i liknande nivå per chip som själva tillverkningen, så har det verkligen inte varit förr

Mjukvara, drivrutiner, nya beräkningsenheter (tensor, rt, flyttal vs int, encode/decode, …), allt utvecklas i högre tempo än tidigare och helt nya funktioner dyker upp

Detta är inte ett försvarande av Nvidia, absolut inte, mer en förklaring till varför det inte kommer återgå till var vi var för 5+ år sedan

Tror själv att 8600XT eller liknande kort kommer släppas på äldre noder för att kunna hålla lägre priser, problemet blir ju då ännu mer med att rymma prestandan. I princip blir de låsta att vänta på att wafer-priserna på gamla noder sakta går ner, det är den möjliga utvecklingen av pris per prestanda som finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut tar Nvidia ut stora marginaler som skulle kunna bantas lite, men det underliggande problemet är inte på väg bort

De flesta hade hoppats på att EUV hade drivit ner kostnaderna i flera led, men snarare har allting dubblerats på några år. Den nya stora skillnaden är ju r&d inte chippens kostnad i sig. Från att ha varit en bråkdel för några år sedan är ju r&d nu uppe i liknande nivå per chip som själva tillverkningen, så har det verkligen inte varit förr

Mjukvara, drivrutiner, nya beräkningsenheter (tensor, rt, flyttal vs int, encode/decode, …), allt utvecklas i högre tempo än tidigare och helt nya funktioner dyker upp

Detta är inte ett försvarande av Nvidia, absolut inte, mer en förklaring till varför det inte kommer återgå till var vi var för 5+ år sedan

Tror själv att 8600XT eller liknande kort kommer släppas på äldre noder för att kunna hålla lägre priser, problemet blir ju då ännu mer med att rymma prestandan. I princip blir de låsta att vänta på att wafer-priserna på gamla noder sakta går ner, det är den möjliga utvecklingen av pris per prestanda som finns kvar

Helt med dig fullt ut. Det är en situation vi sett komma länge som snart är verklighet. Tråkig utveckling. I alla fall tills kretsar som inte baseras på kisel blir verklighet. Om det ens är möjligt inom överskådlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hmm... läser jag rätt om jag fattat det som "3070-prestanda till 3070-pris"?

Inflation hit och inflation dit... tror inte kortet kommer gå hem i stugorna för det, men ska man uppgradera vad kan man välja när Nvidia slutar tillverka 3070?

Hoppas på att bli positivt överraskad. Inte för att jag är intresserad av ett kort med 8 GB Vram... det har jag redan i mitt RX580 och vägrar fan att uppgradera till samma flera år senare. För ca 7000 spänn dessutom? Nähädu!

Verkligen en jäkla fars av hela skiten. Så less jag kan spy 😬
Länge varit inne på en 4070/4060, att uppgradera från min gamla 2060S, som verkligen lär bytas ut!

Men som allt ser ut nu, lär det knappast bli så. Och jag skulle heller aldrig köra på 8GB igen, då jag haft det i åratal nu!

Vilka priser och kass prestanda därtill. nVidia tror FG i DLSS3 skall förblinda oss och glömma bort resten!

De kan glömma mig som kund om detta fortsätter, hur mycket jag än må vara fanboy (bästa och stabila drivare / tech etc) för en Blind fanboy, tänker jag då inte bliva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Helt med dig fullt ut. Det är en situation vi sett komma länge som snart är verklighet. Tråkig utveckling. I alla fall tills kretsar som inte baseras på kisel blir verklighet. Om det ens är möjligt inom överskådlig tid.

Finns många alternativ till kisel, men inget som kan skala till denna nivå (antal kretsar) eller pris som kisel på kort sikt i alla fall

Men oavsett vad är vi på nivån att vi talar om fåtal atomer per feature där nere. Det kommer inte gå att skala hur långt som helst, och varje nivå blir bara dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ett tips kolla på 6700/6750XT likande prestanda med några tusen lappar billigare. T.ex så gick Red devil 6750XT för 5590kr i höstas mycket prestanda för pengarna. Annars så kan du ju alltid kolla på begagnat kort går ju att hitta 6700XT/6750XT och 3070/3060Ti för under 4000kr nu.

Denna dator kommer aldrig se ett AMD kort i sig...

Jag köpte ett 5600 XT istället för mitt 2600 super...men det kraschade lite hela tiden...
Satte i 5600 XT kortet i en annan dator: Stabilt
Satte in et 1050 i denna dator: stabilt

Så istället för att strula så köpte jag ett 2060 super istället (lämnade tillbaka mitt 5600 XT till butiken och la till några kronor)

Men jag har ingen lust att testa AMD igen på denna dator. Nästa dator däremot

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Oj vad lågkonjaken kommer smälla hårt i nVidias ansikte.
Tesla fattade åtminstone vad som var på väg och dumpade sina uppblåsta priser, men nu när konsollbristen sägs vara ett minne blott kommer nog få köpa grafikkort till överpris. (Färre kanske ska sägas. Vad var det, sämsta kvartal på 20 år?)

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Denna dator kommer aldrig se ett AMD kort i sig...

Jag köpte ett 5600 XT istället för mitt 2600 super...men det kraschade lite hela tiden...
Satte i 5600 XT kortet i en annan dator: Stabilt
Satte in et 1050 i denna dator: stabilt

Så istället för att strula så köpte jag ett 2060 super istället (lämnade tillbaka mitt 5600 XT till butiken och la till några kronor)

Men jag har ingen lust att testa AMD igen på denna dator. Nästa dator däremot

Skumt dock så låter det som ett problem som en ren installation av Windows skulle fixa säkert några gamla grafik drivrutiner som låg kvar och krånglade. gick du från Nvidia till AMD när du bytte till 5600XT ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Minns när 1080 kom med härliga 180watt. Gick svalt och tyst med sin väl tilltagna kylare från tillverkaren. Motsvarande kort som dessutom var slöare låg ofta mellan 200-250 watt i toppklassen.
Dagens kort börjar ju närma sig 400 watt vilket gör dom heta på helt fel sätt.
Mitt 3080 hettade upp hela mitt system vilket lett till flera fläktar och mer oljud. kanske får bli ett lite mer "vanilj" kort nästa gång...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns när 1080 kom med härliga 180watt. Gick svalt och tyst med sin väl tilltagna kylare från tillverkaren. Motsvarande kort som dessutom var slöare låg ofta mellan 200-250 watt i toppklassen.
Dagens kort börjar ju närma sig 400 watt vilket gör dom heta på helt fel sätt.
Mitt 3080 hettade upp hela mitt system vilket lett till flera fläktar och mer oljud. kanske får bli ett lite mer "vanilj" kort nästa gång...

Jag kör mitt 4070ti i 190-210W just nu 😊 helt okej på den fronten iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skumt dock så låter det som ett problem som en ren installation av Windows skulle fixa säkert några gamla grafik drivrutiner som låg kvar och krånglade. gick du från Nvidia till AMD när du bytte till 5600XT ?

Hade amd rx480 innan har jag för mig.

Testade allt utom ominstallation (vilket jag vägrar, det är för mycket besvär att få allt att fungera som det ska igen)

Men på min andra dator så fungerade kortet perfekt, trots att jag bytte ut det mot en 1050.

Så jag orkade inte mer. Hade kortet i över en månad...fick aldrig bukt med vad som var fel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Så här i efterhand verkar det smart av AMD att använda sig av en chiplet design så man slipper dessa ockerpriser. Dels kan man sälja med mer vinst och sno kunder från Nvidia.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minns när 1080 kom med härliga 180watt. Gick svalt och tyst med sin väl tilltagna kylare från tillverkaren. Motsvarande kort som dessutom var slöare låg ofta mellan 200-250 watt i toppklassen.
Dagens kort börjar ju närma sig 400 watt vilket gör dom heta på helt fel sätt.
Mitt 3080 hettade upp hela mitt system vilket lett till flera fläktar och mer oljud. kanske får bli ett lite mer "vanilj" kort nästa gång...

Mitt system med 3080 går då nära på knäpptyst, och rätt svalt också. Men då har jag spenderat ordentligt med tid på att trimma in allt. Bra pads, bra pasta, undervoltning och fläktkurvor in i förbannelse. I standardutförande lät det en hel del..

Permalänk
Medlem

Low end utveckling har redan dött. Nu ska även midrange gå samma väg? Väldigt tråkigt att se bara, *suck*. 8GB är helt enkelt för snålt för ett 500USD kort, det är inte ens ok på 400 imo. Speciellt inte när det är över en så smal buss. Får hoppas 60 Ti varianten kan ta en riktigt skadeskjuten ad104 krets istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT