Program som visar kopierings tiden.

Permalänk
Medlem

Program som visar kopierings tiden.

Program som visar kopierings tiden. Som visar hur mycket som är kvar att kopiera.

*Tråd flyttad. // MOD*

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Program som visar kopierings tiden. Som visar hur mycket som är kvar att kopiera.

Finns väl på de alldra flesta operativsystem redan?

Och det komme ALLTID bara vara en uppskattad tid, den är aldrig 100% korrekt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att visa tiden då olika stora filer tar olika tider att skriva p.g.a. hur lagringsenheter fungerar. Olika lagringsenheter är olika bra/dåliga på olika saker så det blir svårt att uppskatta.

Därför den i operativsystemet hoppar fram och tillbaka.

Vad har detta med enkortsdatorer att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har detta med enkortsdatorer att göra?

Nej den hamnade fel skulle varit i linux forumet..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Nej den hamnade fel skulle varit i linux forumet..

Pratar vi om terminalen? Ja då får du använda något annat än cp. rsync, pv etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Finns väl på de alldra flesta operativsystem redan

Upptäckte just att det fanns en i Ubuntu...såg inte det förut.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Alltid vanskligt att bedöma kvarvarande kopieringstid vid större överföringsmängder av filer - speciellt på modernare SSD/NVMe där det kan gå fort som tusan de första 15-30 GB med data och sedan resten av överföringen går långsammare än en trött gammal 2.5" snurrdisk till en laptop när SLC-cachen på SSD/NVMe-lagringen tagit slut...

Det gör att den uppskattade kvarvarande tiden alltid blir för lågt i början för att det gick fort i början och blir allt mer korrekt ju närmare slutet av kopieringen man är då det räknar på medelvärdet av den hittills överförda mängden data kontra hur mycket som är kvar.

Permalänk
Medlem

Säkert helt onödigt, och inte nödvändigtvis relevant för ursprungsfrågan men...
...underhållande

Why Progress Bars Don't Move Smoothly
https://www.youtube.com/watch?v=iZnLZFRylbs

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

`time cp <src> <dest>` eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

`time cp <src> <dest>` eller har jag missat något?

Ja, du missade meningen "Som visar hur mycket som är kvar att kopiera."

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ja, du missade meningen "Som visar hur mycket som är kvar att kopiera."

Anade det men `time rsync --progress <src> <dest>` verkar åstadkomma det som efterfrågas.

`time` är mest om du känner för att ha upplösningen på vart programmet spenderar tid samt totala tiden. Tror att `--progress` visar tiden för enskilda filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Anade det men `time rsync --progress <src> <dest>` verkar åstadkomma det som efterfrågas.

`time` är mest om du känner för att ha upplösningen på vart programmet spenderar tid samt totala tiden. Tror att `--progress` visar tiden för enskilda filer.

Ledsen om det lät spydigt, skyller på att det var mitt i natten när jag inte kunde sova.

Om jag minns rätt så mäter "time" hur lång tid något tar att exekvera, tror "cp --progress" visar procent, hastighet och hur lång tid det tog att överföra varje fil, men ingen uppskattning om hur lång tid det kommer ta att bli klar.

Har tyvärr inget svar på TS fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ledsen om det lät spydigt, skyller på att det var mitt i natten när jag inte kunde sova.

Om jag minns rätt så mäter "time" hur lång tid något tar att exekvera, tror "cp --progress" visar procent, hastighet och hur lång tid det tog att överföra varje fil, men ingen uppskattning om hur lång tid det kommer ta att bli klar.

Har tyvärr inget svar på TS fråga.

Ingen fara, jag frågade ju faktiskt om jag missuppfattat något.

I mitt andra förslag så ändrade jag till rsync istället för cp och --progress visar progress i procent per fil och tidspenderat på att överföra individuella filer om jag inte missförstått det. time i detta fallet kommer visa hur mycket tid som är spenderats på user CPU, system CPU men också den totala tiden på överföringen (detta kommer man se först när rsync är färdig). Personligen kan jag inte se behovet av ytterligare info. Misstänker att man vill få en uppfattning av om kopieringen kommer ta överdrivet lång tid och en sammanfattning om hur lång tid det tagit som referens för framtida kopieringar.

Permalänk
Avstängd

Är det arkiv filer eller enstaka filer så kan du använda pv

pv ~/downloads/backup.tar.gz > ~/backup.tar.gz

Eller curl:

curl file://mnt/usb/backup.tar.gz -o ~/backup.tar.gz

Inget jag rekommenderar dock, rsync är väl helt rätt för detta som nämts men dessa finns med.

Advanced copy and move finns också, väldigt enkelt att använda det kan man se här en lite guide med förhandsvisning:

Advanced-Copy Command in Linux