Tips på nytt brädspel/sällskapsspel?

Permalänk
Medlem

Tips på nytt brädspel/sällskapsspel?

Jag har ett kompispar som jag spelar brädspel/sällskapsspel med väldigt ofta. I perioder varje helg, ibland nån vardagskväll, ibland flera helgkvällar i rad, men i genomsnitt kanske varannan helg.

Vi har tenderat att köra samma spel länge i taget. För flera år sen var det mycket Ticket to Ride (Europa-versionen), Thurn und Taxis, Splendor och enstaka andra när vi hade "gästspelare". Sen kom ett par år när Puerto Rico dominerade stort. Därefter nära två år med enormt mycket Terraforming Mars. Och under alla år Dominion oregelbundet men ofta inväxlat när vi inte varit pigga på att spela "det vanliga". Enstaka gånger har vi även spelat Flamme Rouge, No Thanks! och Pandemic. Vi har väl konstaterat att just vår konstellation spelare inte vill ha samarbetsspel, så inga såna.

Det behöver vara spel som funkar bra för två och tre spelare, inte är evighetslånga att sätta upp eller spela igenom (har också Arkham Horror, som exempel på vad som inte funkar!), utan där man klarar av en omgång (inklusive uppsättning) på en halvtimme upp till kanske halvannan timme. Tidsfönstret för spel är mellan barnens läggning och att de blir för trötta, så sällan mer än två timmar. Inga superkomplexa regler och rutiner per spelaromgång, men gärna spel där det finns många vägar till att vinna, som är fallet med flera jag räknat upp.

Jag har försökt leta på Boardgamegeek, men det är svårt eftersom man inte kan filtrera på specifika egenskaper, utan man behöver manuellt leta sig igenom hundratals spel, läsa recensioner och sen kolla guider för att se om det passar.

Har ni några bra tips på spel som liknar de ovan nämnda?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sjusovarn

Vet inte riktigt om det passar in, men mina vänner låg bakom spelet Beast ( https://www.kickstarter.com/projects/327718895/beast-4), men där kan man spela 2-4 spelare. Det är gratis på tabletop-simulator och kommer när som ut i handeln. Roligt spel, som inte är överdrivet komplicerat när man väl kommit in i det. Speltiden är väl 1-1,5h om man kör som vanligt utan speciella regler.

Annars är Betrayal at House on the Hill https://www.spelochsant.se/products/view/id/14888?ref=prisjak... väldigt roligt, kräver eventuellt dock att man är 4 spelare.

Permalänk
Medlem

Radlands om du vill ha ett snabbt 1vs1 kort spel brukar ta 20-40min att köra men ja funkar dock inte med tre spelare heh

Champions of Midgard(worker replacement spel) funkar fint 2-4 spelare 60-90min är inte så komplicerat att lära sig heller,

Du kan även testa San Juan - 2-4 spelare, detta är baserat på puerto rico

Root, 2-4 spelare, 60-90min, Har bara spelat med 3 och 4 spelare så vet ej hur det hade varit med 2 spelare, varje spelare får en panel som visar hur en spelar omgång fungerar så det är bara följa och reglerna är inte så komplicerade, man lär sig snabbt under spelets gång.

Annars om man vill ha något lättare finns alltid spel som settlers of catan eller munchkin

Permalänk
Medlem

King of Tokyo

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Talisman

Permalänk
Medlem

Testa att söka på dicetower på Youtube. Ett gäng gubbar som recensera brädspel, "huvudpersonen" brukade iaf förr gör högvis av top 100 listor med motiveringar till det mesta. Där ibland top 100 2p games. Där var även listor som top 100 spel för nybörjare osv. Fanns säkert någon för kortare spel med.

Råkade komma förbi en video av dem nyligen och antar att de kör på som när jag följde dem för 10 år sedan...

Permalänk
Medlem

Jag spelade Wingspan på nyår och tyckte det var riktigt trevligt. Lite långsamt men det var ganska sknt.
Tog en del tid men det var nog mycket för att vi var nya på det.

Andra spela jag tittar på och funderar på att köpa just nu som kanske kan vara tips:
Quacks of Quedlingburg
The Crew: The Quest for Planet Nine
Horrid
Isle of cats
Roots

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så röstar jag också för Betrayal at House on the Hill och King of Tokyo.
Gällande det första så är handlingen ganska enkel: En grupp äventyrare med spridda bakgrunder utforskar ett hemsökt hus med spöken och kyrkogårdar (inne i huset t om ), tills det upptäcks att gruppen egentligen blev ditlurade utav en i gruppen, som då är ond. Huset byggs upp slumpmässigt också så det ser annorlunda ut varje gång. Vem den onde är bestäms slumpmässigt utav spelet när det väl är dags - så inget bestämt i förväg. Den onde skall sedan ha ihjäl gruppen medan gruppen skall besegra den onde och fly huset. Det finns närmare 50 olika slut så det finns tonvis med återspelbarhet. Allt ifrån att den onde har lurat dit gruppen för sin mästare som är vampyr, eller galen forskare, eller mumie, etc etc. En expansion finns med mångt fler bra slut också.

Permalänk
Avstängd

Har hört mycket gott om Santorini men inte testat. Konceptet känns ganska enkelt och det verkar som om det är ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här tråden om du inte redan kikat i den. Många tips

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586319-vilket-bradspe...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Majesty: For the Realm har varit populärt i mitt umgänge för ett snabbt och enkelt spel för två till fyra spelare. Du köper folk till ditt lilla rike som sedan ger bonusar till varandra. Uppsättningen går snabbt.

Galaxy Trucker handlar om att bygga rymdskepp snabbt. Så det kan vara lite stressigt då det har realtidselement men väldigt kul om man gillar lite frenetiskt spelande. Lite längre uppsättning men fortfarande rätt snabbt med brädspelsstandard.

Port Royal snabbt litet kortspel där man försöker bli rik på en flotta. Hela uppsättningen är att man blandar en kortlek. Väldigt liten låda då hela spelet bara är en kortlek.

Citadels och dess expansion The Dark City som numera oftast ingår om man köper basspelet är ett bluff/härledningsspel. Är däremot ett helt annat spel med två spelare gentemot tre eller fler. Vid två spelare så handlar allt om att försöka lista ut hur den andra spelaren tänker. Vissa gillar inte det och anser att spelet inte är lämpligt för två, själv gillar jag det. Vid tre spelare så finns det mer skonsamt på den fronten. Väldigt snabb uppsättning men något längre än Port Royal då man behöver välja vilka kort man vill ha med ifall man har expansionen. Håller man dem däremot alltid separerade så är det inget problem.

Brukar ha lyxproblemet att vara sex eller fler spelare och vilja avsätta mer tid, så har inte spelat de flesta av dessa så jättemycket även om jag äger samtliga. Har rätt stor samling brädspel men de flesta är alltså mycket större i skala. Den jag spelat mest är Citadels då den går att köra upp till åtta. Så jag gillar dem men vet inte hur de står upp efter 30h spelande om det är din plan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Settlers of Catan
Klassiker om du gillar ticket ro ride
Även partyspel som rackare och hitster

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Getaway driver. Assymetriskt brädspel för 2 (rekommenderat) spelare men finns variant inkluderat för 3 spelare. (Kan vara svårt att få tag på)

Permalänk

Tycker du ska kika in Great Western Trail framsidan är grå och tråkig, insidan är allt du vill ha för att driva boskap i Western

Mer åt ticket to ride hållet fast inte lika mycket "samla lok".

Permalänk
Medlem

Race for the Galaxy kanske skulle passa? Jag har haft det i många år, men det åker fortfarande fram regelbundet.
https://boardgamegeek.com/boardgame/28143/race-galaxy

Senaste *jättekul* spelet jag spelat, var Lost Ruins of Arnak. Kan ev. ta litet för lång tid med riggandet, men... Baserat på att du skriver att ni kört mycket Terrraforming Mars, låter det som ni kan fixa det ändå(?)
https://boardgamegeek.com/boardgame/312484/lost-ruins-arnak

Ett spel som ligger mig varmt om hjärtat är Agricola... Men jag tvekar att rekommendera det... Det är antagligen både för pilligt och för tungt. Varje runda kräver housekeeping, och varje spelare har egna kort som kan leda till seger, så det är svårt att hjälpa till med råd när någon låser sig/inte kan bestämma sig.
https://boardgamegeek.com/boardgame/31260/agricola

Som 'filler' tror jag att 'Ganz Schön Clever' skulle kunna vara en bubblare, ifall ni blir klara med 'huvudspelet' men inte hinner med ett parti till.
https://boardgamegeek.com/boardgame/244522/s-pretty-clever
Eller kanske Sushi Go om man vill ha något mer lättsamt.
https://boardgamegeek.com/boardgame/133473/sushi-go

Synd att ni inte gillar samarbetsspel. Det finns en del bra därute.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Glömde av tråden. Tyvärr många av speltipsen som var "fel" typ av spel, men jag är ändå tacksam för svaren!

Kompisarna köpte ett nytt spel över jul/nyår. Vi har spelat ett par omgångar nu, men vi missuppfattade några saker i reglerna (väldigt dåligt regelhäfte), så det blir första nästa gång som vi spelar efter reglerna som de ska vara.

Brass: Birmingham, heter spelet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Synd att ni inte gillar samarbetsspel. Det finns en del bra därute.

Gillar och gillar... Problemet är att det väldigt lätt blir att en eller två styr hela spelet, även när det inte är den personens tur. Mina kompisar vill också gärna ha tävlingsmomentet inbördes, och det försvinner helt med samarbetsspel. Vi har kört flera, som Pandemic, Arkham Horror (fast det är ju lite annorlunda eftersom det är mycket långsammare och mycket mer komplext), och nåt zombiespel också, som var så kasst att jag inte ens minns vad det heter. Det har inte gått hem riktigt.

Samarbetsspel tycker jag funkar bäst på två spelare, där båda har i stort sett samma kunskapsnivå i, och erfarenhet av, spelet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Här kommer lite Bräd(kort)spel

Star Realms: Frontiers, The Mind, Phase10, Hanabi

Star Realms är en deckbuilder likt dominion, fast mer rakt på sak och mer fighting mellan spelarna.

The Mind är ett sammarbetes spel där ni ska försöka lägga kort i ordning utan att kommunicera

Phase 10 är typ uppdrags uno, man kör 10 rundor med olika mål i varje runda, klarar man inte av en runda får man börja om den rundan medans de andra spelarna fortsätter på nästa.

Hanabi är likt The Mind, fast man staplar färgade och numrerade kort/brickor (beror på vilken version man skaffar) i rätt ordning med minimal kommunikation. Du vet inte var du har i din lek med de andra vet, så de ska försöka få dig att lägga rätt kort utan att direkt säga vad du har för kort. Funkar bäst när man är 3-4 pers.

Permalänk
Medlem

Fia med knuff
Yatzy
Kampen Om Kalmar
Kampen Om Glasriket (Nybro) lär finns fler versioner av detta "länsspel". Är typ Monopol fast med lokala butiker.
Wingspan (Riktigt trevligt litet spel där man faktiskt kan ta och lära sig lite om fåglar. Man samlar ihop fåglar och fågelägg bla.
Risk

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

King of Tokyo

+1 på denna. Snabbt och roligt spel med mycket replayability.
Kan även rekommendera Wingspan eller Scythe

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en kompis spelkanal som går igenom regler till många brädspel, på svenska.
https://www.youtube.com/@Lardigspela

Där får du en bra uppfattning på hur spel funkar, enkelt och koncist!

Tar del av en spel helg 2 gånger om året där vi brukar vara ca 30-50st över en helg, med ett expanderat kompisgäng.
tror det var närmare 300 spel på plats och det gemensamma unika spelbiblioteket av deltagarna uppgick till:
Spel: 479 st, Expansioner: 194 st
(allt dock inte på plats)

Har blivit att man provat enormt mycket spel genom åren på dom här träffarna, och just nu ligger nog mina personliga favoritspel:
Dune imperium
Wingspan

Vi har alltid en omröstning om helgens bästa spel, en hype lista innan osv.
Och 2 omgångar i rad nu har just Dune Imperium med expansioner vunnit bästa spelet under helgen.
(första spelet som vunnit mer än en gång)

Wingspan är också ett väldigt roligt spel!

Settlers of catan med expansionerna Knights och Seafarers är också en bra combo. (just dom två expansionerna gör spelet väldigt "komplett")
Vi spelade sönder det en period för ett par år sen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

King of Tokyo

Skrivet av speccan:

+1 på denna. Snabbt och roligt spel med mycket replayability.
Kan även rekommendera Wingspan eller Scythe

Jag lägger till ett plus till här. Det är ett smidigt spel när man bara har en liten stund på sig.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jag är lite förtjust i spel som Small World och Bunny Kingdom, där man behöver ta hänsyn till vilka (mer eller mindre öppna) resurser man ska ta själv och vilka man ska lämna till motståndarna, samt att det finns ett separat taktiskt läge på brädet att ta hänsyn till.

Ett liknande spel, men där man spelar på "var sitt eget bräde" och mest har sin egen dumhet att kämpa mot i själva byggandet är Castels of Mad King Ludwig.

Alla tre är begränsade i antal drag, men tar så klart olika tid beroende på hur lång tid man tar på sig att göra dragen. Fler spelare = längre tid för alla tre spelen om jag minns rätt, men Castels går nog rätt bra att skala ner en del om man skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gillar och gillar... Problemet är att det väldigt lätt blir att en eller två styr hela spelet, även när det inte är den personens tur. Mina kompisar vill också gärna ha tävlingsmomentet inbördes, och det försvinner helt med samarbetsspel. Vi har kört flera, som Pandemic, Arkham Horror (fast det är ju lite annorlunda eftersom det är mycket långsammare och mycket mer komplext), och nåt zombiespel också, som var så kasst att jag inte ens minns vad det heter. Det har inte gått hem riktigt.

Samarbetsspel tycker jag funkar bäst på två spelare, där båda har i stort sett samma kunskapsnivå i, och erfarenhet av, spelet.

I Jaws of the Lion, Gloomhaven, och några till, så har varje spelare egna, hemliga, kort, så då går det inte ens att en eller två tar över och styr.

Och även om alla har samma slutuppdrag, så tävlar man sinsemellan om den loot som ligger ute.

Och gratulerar till kompisarnas införskaffande av Brass: Birmingham (även om jag tycker det låter ganska mycket tyngre än du letade efter).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Och gratulerar till kompisarnas införskaffande av Brass: Birmingham (även om jag tycker det låter ganska mycket tyngre än du letade efter).

Tyngre? Det är nästan precis samma som de exempel jag gav, som Terraforming Mars och Puerto Rico.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Glömde av tråden. Tyvärr många av speltipsen som var "fel" typ av spel, men jag är ändå tacksam för svaren!

Kompisarna köpte ett nytt spel över jul/nyår. Vi har spelat ett par omgångar nu, men vi missuppfattade några saker i reglerna (väldigt dåligt regelhäfte), så det blir första nästa gång som vi spelar efter reglerna som de ska vara.

Brass: Birmingham, heter spelet.

Då brass är resource management och building så tycker jag fortfarande att du ska fråga nästa gång du är på SciFi bokhandeln kring Great Western, alternativt om du bor i Trollhättan på Alara

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

Då brass är resource management och building så tycker jag fortfarande att du ska fråga nästa gång du är på SciFi bokhandeln kring Great Western, alternativt om du bor i Trollhättan på Alara

Ska lägga det på minnet. Nu har vi nog spel för närmaste året. Vi brukar "spela sönder" spel genom att köra samma nästan varje gång tills vi tröttnar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyngre? Det är nästan precis samma som de exempel jag gav, som Terraforming Mars och Puerto Rico.

Du gav litet otydliga signaler. Du skrev också så här;

Skrivet av cyklonen:

Det behöver vara spel som funkar bra för två och tre spelare, inte är evighetslånga att sätta upp eller spela igenom (har också Arkham Horror, som exempel på vad som inte funkar!), utan där man klarar av en omgång (inklusive uppsättning) på en halvtimme upp till kanske halvannan timme. Tidsfönstret för spel är mellan barnens läggning och att de blir för trötta, så sällan mer än två timmar. Inga superkomplexa regler och rutiner per spelaromgång, men gärna spel där det finns många vägar till att vinna, som är fallet med flera jag räknat upp.

Jag tyckte att det lät tungt med Terraforming Mars, men tänkte också att det nämnde du som exempel från flera år sedan, och ni kanske hade en annan situation nu med barn och så, och det var _därför_ du letade efter mindre komplexa spel.

Men, men... Har förstått att Brass: Birmingham är mycket bra, så mycket nöje.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Du gav litet otydliga signaler. Du skrev också så här;

Jag tyckte att det lät tungt med Terraforming Mars, men tänkte också att det nämnde du som exempel från flera år sedan, och ni kanske hade en annan situation nu med barn och så, och det var _därför_ du letade efter mindre komplexa spel.

Men, men... Har förstått att Brass: Birmingham är mycket bra, så mycket nöje.

Jag tycker inte att Brass hade komplexa regler. Förutom ett par missar pga otydlig formulering (inte komplexitet) kunde vi spela det utan problem första gången. Ganska raka och enkla regler, tycker jag.

Jag har spelat några fruktansvärt komplicerade. Nån Marvel-baserad grej som var helt sjukt besvärlig. Blood Rage var också absurd. Där snackar vi komplexa regler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S