Spela in samtal, utan smartphone

Permalänk
Medlem

Spela in samtal, utan smartphone

Jag vill inte använda smartphone, men istället en "dumtelefon", för samtal, men vill kunna spela in telefonsamtal på mobilen...
Hur gör jag det, utan någon app?
(för den som undrar: Nej, det är inte i det minsta olagligt, att spela in samtal man själv deltar i, i Sverige, även om man inte ens meddelar att man gör det. I vissa andra länder är det olagligt, om man inte har alla parters samtycke ...men även då, ändå fullt lagligt, så fort man har det samtycket)

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av A-lan:

Jag vill inte använda smartphone, för samtal, men vill kunna spela in telefonsamtal på mobilen...
Hur gör jag det, utan någon app?
(för den som undrar: Nej, det är inte i det minsta olagligt, att spela in samtal man själv deltar i, i Sverige, även om man inte ens meddelar att man gör det. I vissa andra länder är det olagligt, om man inte har alla parters samtycke ...men även då, ändå fullt lagligt, så fort man har det samtycket)

Lämpligen använder du dig av en ljudinspelningsenhet som inte är en smartphone?
Lättast är nog en mikrofon för ljudupptagning och prata telefon med högtalartelefonfunktionen igång på mobiltelefonen.

Har du ett 3.5mm-jack ut från telefonen så går det ju koppla denna med rätt adaptrar in i enhet för ljudupptagning, det blir dock ett mycket mer komplext svar som är helt beroende på vilken utrustning du är villig att införskaffa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Om telefonen har möjlighet att ansluta headset så går det säkert att tillverka en adapterkabel som man dels ansluter ett headset i och då kopplar man den också till en separat inspelningsenhet likt en Zoom https://www.thomann.de/se/zoom_h1n.htm
Det borde inte vara några större tekniska svårigheter. Det är nått sånt du måste göra om du inte använder en smartphone, eventuellt kan du kanske ställa in telefonen som högtalartelefon och spela in utan en speciell headsetkabel men det funkar troligen inte så bra om du inte är i en helt tyst miljö

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Saker som använder 3.5mm-jack, leder alltid till glapp i kontakten, vilket leder till att den snabbt slutar funka
...och att tvunget använda högtalartelefonfunktion, är absolut inte ett alternativ.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Saker som använder 3.5mm-jack, leder alltid till glapp i kontakten, vilket leder till att den snabbt slutar funka
...och att tvunget använda högtalartelefonfunktion, är absolut inte ett alternativ.

Brukar ju ta några år av dagligt användande för att slita ut ett 3.5mm par

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Saker som använder 3.5mm-jack, leder alltid till glapp i kontakten, vilket leder till att den snabbt slutar funka
...och att tvunget använda högtalartelefonfunktion, är absolut inte ett alternativ.

Nu femte mobilen i rad med sån kontakt, aldrig minsta problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-lan:

Saker som använder 3.5mm-jack, leder alltid till glapp i kontakten, vilket leder till att den snabbt slutar funka
...och att tvunget använda högtalartelefonfunktion, är absolut inte ett alternativ.

Då blir det svårt att spela in nått för du måste ansluta inspelningsutrustningen på nått sätt, förr (till fasta telefoner) gick det att fästa en mikrofon med en sugkopp på luren men jag tror det funkar betydligt sämre på en mobil men det är väl i så fall det enda relativt färdiga som återstår om du inte vill koppla något via headsetanslutningen, eller om det är just 3,5 mm kontakter du ogillar så kan du ju byta telefon till nån med en annan kontakt för det finns de som inte använder 3,5 mm kontakter.
Du kan ju försöka hitta en sugkoppsmikrofon
http://www.moonwebshop.se/Telepickup_(sugkopp)_M57_578841.htm

Sedan går det väl alltid att bygga om telefonen för att plocka signalerna internt i den eller ev fästa nån typ av kontaktmikrofon i den men då blir det en mer avancerad lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Saker som använder 3.5mm-jack, leder alltid till glapp i kontakten, vilket leder till att den snabbt slutar funka
...och att tvunget använda högtalartelefonfunktion, är absolut inte ett alternativ.

Du vill inte använda 3,5mm-jacket och du vill inte använda högtalartelefon så att någon annan enhet spelar in samtalet. Så din önskade lösning kräver alltså att man installerar en app på din telefon som man inte kan installera appar på?

Eller hur tänkte du? Vad hade du hoppats på för typ av produkt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Brukar ju ta några år av dagligt användande för att slita ut ett 3.5mm par

En produkt som bara funkar ett par år, och sen är helt värdelös...

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

återstår om du inte vill koppla något via headsetanslutningen, eller om det är just 3,5 mm kontakter du ogillar så kan du ju byta telefon till nån med en annan kontakt för det finns de som inte använder 3,5 mm kontakter.

Headsetanslutning, är en form av 3,5 mm kontakt
...såvida det inte är en speciell märkes-specifik variant, eller bluetooth, förstås.
En bluetooth-lösning, skulle ju kunna funka. Vad gäller andra kontakter, så... vad finns, annars än såna som är specifika till ett mobil-märke? (som jag då tvivlar, har någon inspelningslösning?)

Citat:

Sedan går det väl alltid att bygga om telefonen för att plocka signalerna internt i den eller ev fästa nån typ av kontaktmikrofon i den men då blir det en mer avancerad lösning.

Det kräver nog mer skicklighet och kunskap, inom elektronik, än vad jag har.
Om det finns nånstans man kan skicka in den, för att få nåt sånt gjort, däremot...

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Headsetanslutning, är en form av 3,5 mm kontakt
...såvida det inte är en speciell märkes-specifik variant, eller bluetooth, förstås.
En bluetooth-lösning, skulle ju kunna funka. Vad gäller andra kontakter, så... vad finns, annars än såna som är specifika till ett mobil-märke? (som jag då tvivlar, har någon inspelningslösning?)
Det kräver nog mer skicklighet och kunskap, inom elektronik, än vad jag har.
Om det finns nånstans man kan skicka in den, för att få nåt sånt gjort, däremot...

Telefoner har bara 3,5mm-uttaget och USB-port (oftast USB-C) idag så det finns inga alternativ för dig. Och USB-porten används dessutom för laddning så det tar ännu mer stryk än 3,5mm-uttaget som du var så rädd om.

Det finns ingen du kan skicka in en dum-telefon till som modifierar den med avlyssning. I teorin skulle det kosta kanske tusentals kronor men i praktiken så kan du glömma det.

Om det tar fyra år att slita ut 3,5mm-uttaget för dig om du flera gånger dagligen stoppar in och ur "avlyssningsenheten" så är det ju bara att köpa en ny dum telefon för 300kr om fyra år eller?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så din önskade lösning kräver alltså att man installerar en app på din telefon som man inte kan installera appar på?

Att du kan inte tänka dig, att någon annan möjlighet skulle kunna existera, betyder inte att det inte finns.
Det är en väldigt enkel funktion som, teoretiskt sätt, är snorenkel att fixa. Problemet är bara, att se ifall det finns en lösning, att få tag på ...utan att antingen specialbeställa en skräddarsydd mobil, eller nåt, som rimligtvis vore extremt dyrt.

Citat:

Eller hur tänkte du? Vad hade du hoppats på för typ av produkt?

Antingen en dumtelefon som har inspelningsfunktion, eller en produkt som kopplar till dumtelefonen, för att spela in
...och sen när är 3,5mm, den absolut enda möjliga kontakten, för en mobil?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Att du kan inte tänka dig, att någon annan möjlighet skulle kunna existera, betyder inte att det inte finns.
Det är en väldigt enkel funktion som, teoretiskt sätt, är snorenkel att fixa. Problemet är bara, att se ifall det finns en lösning, att få tag på ...utan att antingen specialbeställa en skräddarsydd mobil, eller nåt, som rimligtvis vore extremt dyrt.
Antingen en dumtelefon som har inspelningsfunktion, eller en produkt som kopplar till dumtelefonen, för att spela in
...och sen när är 3,5mm, den absolut enda möjliga kontakten, för en mobil?

1. Det blir extremt dyrt om någon speciell spionbutik skulle gå med på att ta emot din mobil.
2. Vilka andra uttag menar du finns förutom 3,5mm-uttaget som skulle användas mindre och ta mindre stryk än det?

Hur är ens funktionen "snorenkel att fixa"?

Ska det vara en inbyggd mikrofon som spelar in konstant oavsett om telefonen används eller inte? Då lär telefonens batteri ta slut direkt. Ska det vara en inbyggd mikrofon som endast spelar in när man tar emot/ringer samtal? Då måste det fungera ihop med och konfigureras till telefonens inbyggda operativsystem, vilket du inte kan modifiera "snorenkelt".

Operativsystemet har självfallet inte stöd för att lagra inspelat material någonstans, så då behövs ytterligare lagringsplats - hur ska du strömförsörja det och var ska det få plats?

Det är verkligen inte "snorenkelt"...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Telefoner har bara 3,5mm-uttaget och USB-port (oftast USB-C) idag så det finns inga alternativ för dig.

USB vore okej, om det går. Vette fasen hur många dumtelefoner, som har det, dock.
Sen finns det även en sak som kallas "Bluetooth", som de allra flesta mobiler har, inklusive dumtelefoner som inte är allt för gamla...

Citat:

Om det tar fyra år att slita ut 3,5mm-uttaget för dig om du flera gånger dagligen stoppar in och ur "avlyssningsenheten" så är det ju bara att köpa en ny dum telefon för 300kr om fyra år eller?

...
Då du uppenbarligen inte är vidare bekant med 3,5mm-uttag, så får jag utbilda dig:
Det är avlyssningsenheten (eller hörlurar/headset/whatever), vars kontakt blir utsliten. Inte mobilens.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Då du uppenbarligen inte är vidare bekant med 3,5mm-uttag, så får jag utbilda dig:
Det är avlyssningsenheten (eller hörlurar/headset/whatever), vars kontakt blir utsliten. Inte mobilens.

Nu får du faktiskt skärpa till dig lite grann. Vilket sätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Då du uppenbarligen inte är vidare bekant med 3,5mm-uttag, så får jag utbilda dig:
Det är avlyssningsenheten (eller hörlurar/headset/whatever), vars kontakt blir utsliten. Inte mobilens.

En dylik installeras mellan telefon och inspelare: Kjell.com

Denna är permanent inkopplad i den känsliga kontakten i "avlyssningsenheten (eller hörlurar/headset/whatever)". Vid förslitning köpes en ny till en kostnad på 79 kr var (uppskattat) 4:e år.

Ny länk till en adapter som utryckligen stöder mikrofon
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ska det vara en inbyggd mikrofon som endast spelar in när man tar emot/ringer samtal? Då måste det fungera ihop med och konfigureras till telefonens inbyggda operativsystem, vilket du inte kan modifiera "snorenkelt".

...eller så spelar man in från telefonens ordinarie mikrofon OCH högtalare (att bara spela in ena sidan av ett samtal, är ju meningslöst), när ett samtal sker.
Något som är snorenkelt att ha med, när man bygger en mobil.
Eller så har man ett icke-3,5mm headset, som spelar in det som skickas till dess högtalare och från dess mikrofon, vilket är snorenkelt att göra, när man bygger ett headset.
Jag sa att det är snorenkelt att fixa.
Inte att det är snorenkelt för en privatperson som är lekman.
Något som borde vara glasklart, då jag skrev "Det är en väldigt enkel funktion som, teoretiskt sätt, är snorenkel att fixa. Problemet är bara, att se ifall det finns en lösning, att få tag på".

Citat:

Operativsystemet har självfallet inte stöd för att lagra inspelat material någonstans

Mobiler, även dummobiler, har extra utrymme, då de lagrar långt mer än vad som ryms på SIM-kortet
...och minneskortsläsare (generellt sett microSD som, i skrivande stund, finns i storlek i upp till 1TB) är väldigt vanligt, även bland dumtelefoner...

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu får du faktiskt skärpa till dig lite grann. Vilket sätt.

Säger personen som (helt grundlöst) varit fullkomligt förolämpande och nedlåtande, i varenda kommentar du lämnat?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

...eller så spelar man in från telefonens ordinarie mikrofon OCH högtalare (att bara spela in ena sidan av ett samtal, är ju meningslöst), när ett samtal sker.
Något som är snorenkelt att ha med, när man bygger en mobil.
Eller så har man ett icke-3,5mm headset, som spelar in det som skickas till dess högtalare och från dess mikrofon, vilket är snorenkelt att göra, när man bygger ett headset.
Jag sa att det är snorenkelt att fixa.
Inte att det är snorenkelt för en privatperson som är lekman.
Något som borde vara glasklart, då jag skrev "Det är en väldigt enkel funktion som, teoretiskt sätt, är snorenkel att fixa. Problemet är bara, att se ifall det finns en lösning, att få tag på".
Mobiler, även dummobiler, har extra utrymme, då de lagrar långt mer än vad som ryms på SIM-kortet
...och minneskortsläsare (generellt sett microSD som, i skrivande stund, finns i storlek i upp till 1TB) är väldigt vanligt, även bland dumtelefoner...

"Okej"

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du kan ringa samtal över windows till en android telefon med Microsoft Phone Link.
Att spela in ljud och mikrofon på Windows är trivialt. Finns många program ämnat för det som; Audacity, OBS etc.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Gå till Amazon eller AliExpress och köp ett bluetooth-headset med inspelningsfunktion som garanterat inte lever i tio år. Gör inte ett problem av ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Denna är permanent inkopplad i den känsliga kontakten i "avlyssningsenheten (eller hörlurar/headset/whatever)". Vid förslitning köpes en ny till en kostnad på 79 kr var (uppskattat) 4:e år.

Det enda det skulle göra, vore att slita mer på kontakten, och därmed korta ner dess livslängd, samt göra det väldigt otympligt.
Bifogar bild, på var den slits ut.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Du kan ringa samtal över windows till en android telefon med Microsoft Phone Link.
Att spela in ljud och mikrofon på Windows är trivialt. Finns många program ämnat för det som; Audacity, OBS etc.

Hur ringer jag över Windows, på min mobil? ...och hur använder man android, på en dumtelefon?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

En produkt som bara funkar ett par år, och sen är helt värdelös...

Nej efter att du pluggat in/ut kontakten i några år så byter du kontakt på kabeln för honan i telefonen är fortfarande bra.

Troligen är resten av telefonen skrot långt innan du nöter ut en 3.5mm hona.

Annars kan du ju kolla på att sätta upp en telefon som proxy och spela in alla samtal. Har du otur kan det dock kräva ganska avancerade kunskaper i nätverk, telefoni och utveckling.

Skrivet av A-lan:

Det enda det skulle göra, vore att slita mer på kontakten, och därmed korta ner dess livslängd, samt göra det väldigt otympligt.
Bifogar bild, på var den slits ut.<Uppladdad bildlänk>

Kräver ju dock några år av vårdslös användning för att du ska slita ut den där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gå till Amazon eller AliExpress och köp ett bluetooth-headset med inspelningsfunktion

Känner du till en bra sådan, som garanterat inte behöver app eller smartphone?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Troligen är resten av telefonen skrot långt innan du nöter ut en 3.5mm hona.

...
Jag har gått igenom många många 3,5mm hörlurar, utan att det jag använt det till, har blivit sämre i det minsta
...och det är runt tjugo år nu, som jag använt min Nokia 3310. (tänker skaffa ny dumtelefon, då det funkar sämre med bara GSM, nuförtiden ...och det kommer stängas ner helt, snart. Plus att det är jobbigt med det grovt begränsade utrymmet, för SMS och sånt, och att inte kunna backa upp dem)
Att en telefon blivit "för gammal", och folk tycker att man "borde skaffa ny", är inte detsamma som att den är skrot.

Citat:

Annars kan du ju kolla på att sätta upp en telefon som proxy och spela in alla samtal. Har du otur kan det dock kräva ganska avancerade kunskaper i nätverk, telefoni och utveckling.

Intressant. Hur gör man det?

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

...
Jag har gått igenom många många 3,5mm hörlurar, utan att det jag använt det till, har blivit sämre i det minsta
...och det är runt tjugo år nu, som jag använt min Nokia 3310. (tänker skaffa ny dumtelefon, då det funkar sämre med bara GSM, nuförtiden ...och det kommer stängas ner helt, snart. Plus att det är jobbigt med det grovt begränsade utrymmet, för SMS och sånt, och att inte kunna backa upp dem)
Att en telefon blivit "för gammal", och folk tycker att man "borde skaffa ny", är inte detsamma som att den är skrot.
Intressant. Hur gör man det?

Nej menar skrot som att allt på det gått sönder, inte att någon tycker den är gammal.

Antar du har en telefon du kunnat laga då? Eller hur har du förstört hörlurar men lyckats hålla igång en telefon så länge?

Gällande hur du gör sånt får du googla.

Men det lär kräva flera telefoner och någon server (alternativt en smartphone du lämnar hemma).

Känns ju som att du löser dina problem genom att köpa en telefon för 500-800kr som klarar att spela in samtalen. Kommer du inte få leta ännu mer efter ännu dummare telefoner som inte har det? Fan Ica säljer ju Nokias för 300kr ibland och de lär klara av det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-lan:

Headsetanslutning, är en form av 3,5 mm kontakt
...såvida det inte är en speciell märkes-specifik variant, eller bluetooth, förstås.
En bluetooth-lösning, skulle ju kunna funka. Vad gäller andra kontakter, så... vad finns, annars än såna som är specifika till ett mobil-märke? (som jag då tvivlar, har någon inspelningslösning?)
Det kräver nog mer skicklighet och kunskap, inom elektronik, än vad jag har.
Om det finns nånstans man kan skicka in den, för att få nåt sånt gjort, däremot...

Nu har jag tagit en cykereltur och tänkt lite, naturligtvis så går det att modda ett BT headset och plocka ut signalen via det och med andra kontakter så syftade jag på äldre telefoner med modellspecifika anslutningar, min Satio har tex denna headsetkontakt om man inte använder BT

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Antar du har en telefon du kunnat laga då?

Nej.

Citat:

Eller hur har du förstört hörlurar men lyckats hålla igång en telefon så länge?

Nej, det är bara kontakten som slits ut. Resten av hörluren är helt okej ...men om inte kontakten funkar, så gör det ingen skillnad.

Citat:

Känns ju som att du löser dina problem genom att köpa en telefon för 500-800kr som klarar att spela in samtalen.

Känner du till några exempel, så säg till. Jag gäller inte till några.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-lan:

Det enda det skulle göra, vore att slita mer på kontakten, och därmed korta ner dess livslängd, samt göra det väldigt otympligt.
Bifogar bild, på var den slits ut.<Uppladdad bildlänk>

Det är väl egentligen ganska ointressant om du sliter ut kabelhanen för den är lätt och billig att ersätta, den kommer att sitta på adapterkabeln om du ska spela in så det påverkar inte heller ditt headset om det är det du är rädd för att skada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.