Dungeons and Dragons som familjespel?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu avskyr jag DnD som pesten. Så mina åsikter är helt klart färgade, men jag tycker att ni ska spela något svenskproducerat rollspel istället. Personligen (och mycket av nostalgiska skäl) så föredrar jag Drakar & Demoner från 1984-1985 med Expert som tillägg, men även 1991 utgåva. Dessa springer dock tyvärr iväg i pris på begagnatmarknaden.. så det rimligaste är nog att kolla in Fria Ligans eller Helmgast redan utgivna spel och se om där finns något som faller i smaken. Är barnen yngre kanske Sagospelet Äventyr även kan vara något?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det finns ju många versioner av Dungeons&Dragons, men visst går det att spela som familjespel
Har du möjlighet att få tag på det så rekommenderar jag den "Röda boxen" från 1983. Det är nog den mest pedagogiska och lättbegripliga versionen av DnD, och antagligen även den som är bäst anpassad för yngre spelare. Gavs även ut i svensk översättning av Titan Games.

Sen finns det ju mängder av andra rollspel också, och en hel del tips om sådana har givits i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

DnD är mastigt att sätta sig in i Det är väldigt svårt för spelledaren att gå in lika blind som sina spelare och säga "äh, vi skippar några av reglerna" för spelledaren vet inte ens vilka regler det är. Att ens förstå karaktärsskapandet och hur en karaktär fungerar är mastigt. För att slimma ner det behöver man väl ändå förstå grundupplägget, eller?

Man kan säkert gå in blinda hela gänget och bara spela lite på måfå utan att någon kan reglerna, och att man spelar med färdiga karaktärer. Men då ser jag framför mig hur det antingen blir väldigt mycket frågor av arten "kan jag göra det här?" som DM inte kan svara på, eller att spelet helt saknar tempo därför att DM inte vet hur man leder en session av ett spel han inte kan. Jag föreställer mig själv att det borde vara utmanande att inleda sin spelledarkarriär inom ett spel man inte själv kan, även om det är med få regler. Hur ska strider gå till när man inte kan reglerna? Det går säkert att lösa, men varför ska man då investera i DnD-systemet om man inte använder det? Jag ser verkligen inte poängen med att säga "vi spelar DnD" när man kommer ha helt egna regler. Kör då istället bara typ Honey Heist som har lika många sidor dokument som fingrarna på en hand.

Det tyckte aldrig jag. Inte värre än att starta slumpmässigt nytt datorspel eller många brädspel av lite mer avancerad karaktär allvarligt talat. Det blir avancerat, ja, men det startar inte avancerat från nivå 1. Viktig skillnad.

DMs basic rules som finns gratis på nätet såvitt jag vet och det kommer man långt på. Sätter man sig som DM in i spelarnas basic rules också så kan man guida dem och hjälpa till att förklara saker rätt enkelt är jag helt övertygad om.

Men givetvis som jag tog upp är det nog ingen dum idé att börja med något enklare rollspel först, och under tiden lär man sig som DM hur DnD fungerar så man kan guida in sina nya spelare och sen kliva upp till ett mer avancerat rollspel när gränserna är nådda i det enklare så att säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Nu avskyr jag DnD som pesten. Så mina åsikter är helt klart färgade, men jag tycker att ni ska spela något svenskproducerat rollspel istället. Personligen (och mycket av nostalgiska skäl) så föredrar jag Drakar & Demoner från 1984-1985 med Expert som tillägg, men även 1991 utgåva. Dessa springer dock tyvärr iväg i pris på begagnatmarknaden.. så det rimligaste är nog att kolla in Fria Ligans eller Helmgast redan utgivna spel och se om där finns något som faller i smaken. Är barnen yngre kanske Sagospelet Äventyr även kan vara något?

Hur olika man kan vara. Jag älskar D&D och avskyr allt som fria ligan rör vid. Jämför bara Järnringens fantastiska Mutant:Undergångens arvtagare med Fria Ligans katastrof Mutant:År noll

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drefk2000:

Hur olika man kan vara. Jag älskar D&D och avskyr allt som fria ligan rör vid. Jämför bara Järnringens fantastiska Mutant:Undergångens arvtagare med Fria Ligans katastrof Mutant:År noll

Bara för att förtydliga, jag är absolut inget fan av Fria Ligan och dess spelregler. Jag är en gammal nostalgisk rollspelare som med rosaskimrande nostalgiglasögon dyrkar allt som Äventyrsspel släppte under 80/90-talet Med det sagt så skulle jag ändå föredra Fria Ligans spel framför DnD.

Förövrigt är jag extremt skeptisk över Fria Ligans nysläpp av Drakar & Demoner...

Edit: Menade du förresten att du älskar Drakar & Demoner? Missförstod nog dig, trodde du var ett Dungeons and Dragons-fan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Bara för att förtydliga, jag är absolut inget fan av Fria Ligan och dess spelregler. Jag är en gammal nostalgisk rollspelare som med rosaskimrande nostalgiglasögon dyrkar allt som Äventyrsspel släppte under 80/90-talet Med det sagt så skulle jag ändå föredra Fria Ligans spel framför DnD.

Förövrigt är jag extremt skeptisk över Fria Ligans nysläpp av Drakar & Demoner...

Edit: Menade du förresten att du älskar Drakar & Demoner? Missförstod nog dig, trodde du var ett Dungeons and Dragons-fan.

DoD= Drakar och Demoner
D&D= Dungeons and Dragons.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

DoD= Drakar och Demoner
D&D= Dungeons and Dragons.

Jag förstår nostalgin. Spelade och DoD en stund, men har spelat D&D sen mitten av 80talet

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

En liten update:

Skaffade ett starter kit och är två sessioner in, barnen älskar det! Jag tycker också det är vansinnigt roligt. Trodde det skulle bli svårt för dom att klara det på bara två pers men dom bestämde sig för att tämja en varg istället för att slå ihjäl den och lyckades, så nu är dom iaf tre st.

Just nu klurar jag på vad för konsekvenser dom ska få för att dom lät två st goblins fly från förra fajten.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

En liten update:

Skaffade ett starter kit och är två sessioner in, barnen älskar det! Jag tycker också det är vansinnigt roligt. Trodde det skulle bli svårt för dom att klara det på bara två pers men dom bestämde sig för att tämja en varg istället för att slå ihjäl den och lyckades, så nu är dom iaf tre st.

Just nu klurar jag på vad för konsekvenser dom ska få för att dom lät två st goblins fly från förra fajten.

Låter underbart! Kanske dessa goblins ska hämta mamma och pappa? Eller bli snälla och komma med en gåva för att deras liv besparades?

Permalänk
Medlem

Rollspel

Orkar inte läsa igenom allt om tips, men ge dig på något enklare. Jag var i samma sits som dig. Efter en del sökande fann jag Sagospelet Äventyr. Tycker det är ett underbart spel att spela med kidsen.

Väldigt lätt och trevligt. Vi försöker bygga ihop lite grejor för att visualisera bättre: skriver ut husmodeller på hårdare papper, skriver ut gubbar på papper som vi laminerar (3d-printar baser).

Utöver ovan nämnda spel har jag bl.a. köpt på mig en massa olika rollspel:

Jag har inte spelat så mkt mer än Sagospelet samt lite DnD.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB