Lenovo M900 tiny som server

Permalänk
Medlem

Lenovo M900 tiny som server

Tja!

Hade innan en trevlig HP z420 och innan en mindre supermicro 1u enhet som Nas/homelab men fick sälja av pga platsbrist.

Sugen igen på att leka lite men även då köra en skapligt ok Nas i litet och billigt format som går tyst.

Kom över en Lenovo m900 tiny billigt.
Noterat dock att den verkar inte stödja ECC ram vilket är typ enda kravet jag har.

Kravet på systemet är ECC ram då datan på NASen är viktigt för mig (familjebilder och digitala minnen som inte får gå förlorade)
Och att det är relativt litet/tyst.

Kommer köra en cloud eller rullande off-site backup när det är klart.

Lagring som är aktuell är inte några större volymer så vi pratar typ 2TB.

Kommer köra proxmox på den om möjligt mer för att jag gillar det annars typ Truenas eller liknande i grunden med ett par små dockers för Homeassistant osv som mer är för att testa/leka.

Tips?!

Permalänk
Medlem

Såg just hp z230 med en 5,25 slot.
Då kan man ju köra Backplan med 4x2,5 diskar och ett LSI kort. Maxad på ram och en ok Xeon prolle så borde man vara rätt kittad.
Någon som har annat förslag?

Permalänk
Snusfri

Beggad HP Microserver G8 eller ny Gen10+ beroende på hur mycket du är villig att lägga.
G8 är mycket trevliga små burkar, stödjer upp till 16GB ECC.

Har en själv som rullar TrueNAS Core med 4x8TB diskar i garderoben.

Min har en Celeron G1610T som räcker för det jag använder den till, finns dock 1260L snorbilligt på Aliexpress eller eBay som är en stor uppgradering för ca 200:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beggad HP Microserver G8 eller ny Gen10+ beroende på hur mycket du är villig att lägga.
G8 är mycket trevliga små burkar, stödjer upp till 16GB ECC.

Har en själv som rullar TrueNAS Core med 4x8TB diskar i garderoben.

Min har en Celeron G1610T som räcker för det jag använder den till, finns dock 1260L snorbilligt på Aliexpress eller eBay som är en stor uppgradering för ca 200:-

Hade velat ha just en sån men de är fan för dyra.
De jag hittar beggat vill folk ha fantasi pengar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Hade velat ha just en sån men de är fan för dyra.
De jag hittar beggat vill folk ha fantasi pengar för...

Gen8 är iofs snigelvarianten men jag har sett ett antal annonser här på Sweclockers för 1 000-lappen. I och med att du har krav på ECC så skulle jag leta efter Ryzen-riggar.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Gen8 är iofs snigelvarianten men jag har sett ett antal annonser här på Sweclockers för 1 000-lappen. I och med att du har krav på ECC så skulle jag leta efter Ryzen-riggar.

Gen 8 med Xeon har väl vad jag sett ECC stöd.
Behöver inte vara något vidare pulver i den.

Mer nice med 4c och typ 32GB ram om men skulle börja rulla lite fler VMs eller liknande på den.

Inte följt marknadsplatsen särskilt men aldrig sett någon i den prisklassen om inte de allra flesta gen 1-2 och de är ju skräp idag.

Permalänk
Medlem

Måste du köra allt på samma?

Tiny:n är nog en hyfsat trevlig och strömsnål maskin för Proxmox/VM:s m m. Den tar bl a både 2.5" SATA och M.2 NVMe.

Sen en server med ECC.
En idé där kan vara att leta efter en workstation som kombineras med en Sky Lake el Kaby Lake Pentium el i3, då dessa stöder ECC (med rätt chipset) medan i5/i7 inte gör det.
Tänk dock på att minnena då oftast måste vara unbuffered (dvs inte Registered) för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Gen 8 med Xeon har väl vad jag sett ECC stöd.
Behöver inte vara något vidare pulver i den.

Mer nice med 4c och typ 32GB ram om men skulle börja rulla lite fler VMs eller liknande på den.

Inte följt marknadsplatsen särskilt men aldrig sett någon i den prisklassen om inte de allra flesta gen 1-2 och de är ju skräp idag.

Aaah, suck. Det är jag som inte klarar av att formulera mig. Gen 8 har du ecc på, men det är också snigelprestanda. Däremot skulle en Ryzen specad server ha både ECC och kunna dunka in otaligt med VMs. Därför kan det vara idé att titta på att bygga egen / få monterad via t.ex. inet. Annars leta beggade delar för en sådan burk.

Vad har du för prisbild egentligen?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Aaah, suck. Det är jag som inte klarar av att formulera mig. Gen 8 har du ecc på, men det är också snigelprestanda. Däremot skulle en Ryzen specad server ha både ECC och kunna dunka in otaligt med VMs. Därför kan det vara idé att titta på att bygga egen / få monterad via t.ex. inet. Annars leta beggade delar för en sådan burk.

Vad har du för prisbild egentligen?

Lugnt.
Jag har kikat på Ryzen bygge med, men haft svårt att hitta något chassi/mobo som faller i smak/tycke.. kanske en ide att plocka upp det spåret igen.

Är lite flexibel på budget men vill hålla nere kostnaderna så mkt det går.
Har diskarna redan.
Men typ 5k vore nice att hålla sig under.

Permalänk
Medlem

Hej,

Stora krav, liten budget, går inte ihop. Tycker jag :).
Kolla på ggsp.se Där kan du köpa bra grejer för bra pris.
Om jag skulle vara du, jag ska bygga en egen dator, med ECC minnet.
Du kommer att ångra dig, om du köpa en färdig pc.
Min nextcloud/plex server står i mitt vardagsrum i en HTPC låda.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej,

Stora krav, liten budget, går inte ihop. Tycker jag :).
Kolla på ggsp.se Där kan du köpa bra grejer för bra pris.
Om jag skulle vara du, jag ska bygga en egen dator, med ECC minnet.
Du kommer att ångra dig, om du köpa en färdig pc.
Min nextcloud/plex server står i mitt vardagsrum i en HTPC låda.

//Njanja

Lite så men får ju en ok hp ml310e för 1700kr
Sen LSI kort 600
32gb ECC ram (letar pris men kanske 1500kr?)
Cpu uppgradering+ 600
Då är jag rätt hemma men aningen större burk än önskat.

Kanske blir att man får köra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beggad HP Microserver G8 eller ny Gen10+ beroende på hur mycket du är villig att lägga.
G8 är mycket trevliga små burkar, stödjer upp till 16GB ECC.

Har en själv som rullar TrueNAS Core med 4x8TB diskar i garderoben.

Min har en Celeron G1610T som räcker för det jag använder den till, finns dock 1260L snorbilligt på Aliexpress eller eBay som är en stor uppgradering för ca 200:-

Vad kör du för OS på din?

Funderar och funderar på om jag ska ge den en chans eller sälja/köpa ytterligare en rigg...

Kikade på en HP z230 bara för att kunna köra ett LSI/HBA parallellt med den inbyggda.

Tanken är typ 32GB ram.
En kontroller för 4-8 diskar.
2 diskar direkt, en för Boot och en för ISOs och backup.

Köra Proxmox i botten, sen Truenas med mest resurser och sen några små tjänster.

Kanske kan jag uppnå det typ med G8an men tycker den är lite seg att jobba med

Permalänk
Snusfri

Kör TrueNAS Core direkt på min G8.

Kommer dock att avyttra den när jag får ork/lust då jag har en 11400F med 64GB RAM och 44TB HDD's som kör Proxmox med TrueNAS Core som VM och ett LSI som passthrough för diskarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör TrueNAS Core direkt på min G8.

Kommer dock att avyttra den när jag får ork/lust då jag har en 11400F med 64GB RAM och 44TB HDD's som kör Proxmox med TrueNAS Core som VM och ett LSI som passthrough för diskarna.

Det är väl mer åt det hållet jag lutar, försöker motivera mig att ge G8an en chans men känns inte helt 100. TBC

Permalänk
Medlem

Min egen tanke i samma område är ett AMD bygge i Node304 låda.
tanken är då att sätta en 5xsata modul i m2 platsen och sen ha pci express platsen kvar för 10gbit kort
Man bör då kunna få in 2 SSD plus 5 sata disk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Min egen tanke i samma område är ett AMD bygge i Node304 låda.
tanken är då att sätta en 5xsata modul i m2 platsen och sen ha pci express platsen kvar för 10gbit kort
Man bör då kunna få in 2 SSD plus 5 sata disk

Låter intressant, m.2 till sata fanout har jag helt missat. Det låter ju trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Låter intressant, m.2 till sata fanout har jag helt missat. Det låter ju trevligt

jag har inte testat det själv men https://www.amazon.se/JMT-3-0-adapterkort-sata3-0-omvandlings...
Raid får man fixa själv men det är ju bara bonus om man ska köra tex ZFS

Silverstones variant https://www.silverstonetek.com/en/product/info/expansion-card...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415