Quiz: Kan du mer än Komplett om att bygga dator? Prova dina kunskaper här!

Permalänk

Så åkte man dit på damm! Dammn!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ezpz!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Slarvfel,men gick ju rätt bra 😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Hjälpsam

Oopsade på M.2 syftet då jag precis råkat ut för en av de andra alternativen som utmaning.

Bygger datorer professionellt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Keeper of the Bamse

EZPZ (vilket säkert var meningen, för att promota rabatterna hos komplett, men kul att få en fullpoängare)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bygger inte så ofta nuförtiden men hänger med hyfsat fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att ansluta till jord är väldigt sekundärt om man jämför med att synkronisera sin egen potential till samma nivå som komponenterna. Urladdningarna som kan bli är mellan dig och datorn, är de på samma nivå så kan inget laddas ur

Sen kan man såklart jorda allting också, men många tror att det räcker med att jorda sig själv/armbandet, då kan datorn/komponenterna ha en helt egen potential utan att vara jordade beroende på arbetsyta och annat.

Optimalt är såklart högresistans-kopplingar mellan alla delar så de utjämnas, men oftast inte möjligt

Förutsatt att enheten/komponenterna är isolerade (inte aktivt matade/jordade), medan du själv är jordad, så bör en ev. urladdning endast kunna ske från dem till dig. En sådan urladdning är ett problem [1][2], men främst i fall där enheter/komponenter kommer i direktkontakt med bra ledare, vilket människor inte är [3].

Min slutsats är att det är helt ok att endast jorda sig själv via eluttaget och att quizet har fel. Men i o.m. att jag saknar intrustrierfarenhet hoppas jag någon kan rätta eller bekräfta.

Citat:

1:The transfer of charge from an ESDS [ESD susceptible item] to a conductor is also an ESD event. [...] The model used to simulate the transfer of charge from an ESDS is referred to as the charged device model (CDM). The capacitances, energies, and current waveforms involved are different from those of a discharge to the ESDS, likely resulting in different failure modes.
Källa: https://www.esda.org/esd-overview/esd-fundamentals/part-1-an-...

Citat:

2:CDM is a very fast discharge which in turn means the energy has no time to dissipate. The CDM-type damage threshold is often 10 to 20 times lower than the one for an HBM-type [human body model] discharge. If an HBM-type discharge causes damage at 2000 V, it is not uncommon to have the same component damaged by a 100 to 150 V CDM event.
Källa: https://desco-europe-esd-protection.blog/2022/04/26/the-diffe...

Citat:

3:More than 99% of the body's resistance to electric current flow is at the skin. Resistance is measured in ohms. A calloused, dry hand may have more than 100,000 Ω because of a thick outer layer of dead cells in the stratum corneum.
Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763825/

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Inte illa pinkat!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

lite en ändå snappat upp på snart 13 år som Sweclockers-medlem.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Förutsatt att enheten/komponenterna är isolerade (inte aktivt matade/jordade), medan du själv är jordad, så bör en ev. urladdning endast kunna ske från dem till dig. En sådan urladdning är ett problem [1][2], men främst i fall där enheter/komponenter kommer i direktkontakt med bra ledare, vilket människor inte är [3].

Min slutsats är att det är helt ok att endast jorda sig själv via eluttaget och att quizet har fel. Men i o.m. att jag saknar intrustrierfarenhet hoppas jag någon kan rätta eller bekräfta.

Urladdning sker från en potential till en annan, beroende på vilken som är högst så åker strömmen åt ena eller andra hållet tills potentialen är tillräckligt utjämnad

Om denna utjämning sker genom ett chip så kan det ta skada, riktningen på urladdningen är inte så viktig vad jag vet

Allting som är ojordat kan ligga var som helst i förhållande till vanlig jord

Permalänk
Medlem

Surt att jag missade moderkortsdistansen, blandade ihop den med grafikkortsskruven

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Förutsatt att enheten/komponenterna är isolerade (inte aktivt matade/jordade), medan du själv är jordad, så bör en ev. urladdning endast kunna ske från dem till dig. En sådan urladdning är ett problem [1][2], men främst i fall där enheter/komponenter kommer i direktkontakt med bra ledare, vilket människor inte är [3].

Min slutsats är att det är helt ok att endast jorda sig själv via eluttaget och att quizet har fel. Men i o.m. att jag saknar intrustrierfarenhet hoppas jag någon kan rätta eller bekräfta.

Det finns inget som garanterar att du har samma spänning i din miljö som i skyddsjord. Dessutom tillåter skyddsjord att 300 mA 230v leds fel.
Skyddsjord har bara en funktion och det är att skydda från dödliga elstötar. Det gör den inte i alla scenarion. Men den har ingen annan funktion.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Urladdning sker från en potential till en annan, beroende på vilken som är högst så åker strömmen åt ena eller andra hållet tills potentialen är tillräckligt utjämnad

Så långt är vi överens.

Skrivet av medbor:

Om denna utjämning sker genom ett chip så kan det ta skada, riktningen på urladdningen är inte så viktig vad jag vet

Allting som är ojordat kan ligga var som helst i förhållande till vanlig jord

Jag tolkar tidigare källor och nedan som att riktningen på urladdningen blir viktig i praktiken, därav olika modeller och krav.

"Discharge to the Device: The model used to simulate when a person comes into contact with an ESDS device is the Human Body Model (HBM)."

"Discharge from the Device: The model used to simulate this event is the Charged Device Model (CDM)."

Problemet är inte hög spänning i sig, utan mängd energi per tidsenhet som överförs, vilket i högsta grad påverkas av motståndet urladdningen möter. Anledningen till att spänningsnivåerna för CDM är snävare är för att modellen är tänkt att representera urladdning från komponent till bra ledare med lågt motstånd ("CDM currents are higher than HBM currents because there is no current limiting resistor in the path to limit the discharge"). Människor, i ESD-sammanhang, är i normalfallet inte bra ledare (upp till 100 000 Ohm):

Så i praktiken, efter att ha:
1) Jordat dig själv till eluttaget,
2) Kopplat bort enheten/komponenten från matning/jord,
3) Tryckt på fysiska power-knappen ett par gånger (om applicerbart)

... kan det verkligen finnas tillräckligt med restspänning och -ström i komponenterna för att riskera medföra hög energiöverföringshastighet genom en dålig ledare (dig själv)? Låter osannolikt. Därtill om komponenten inte var jordad till en första början, borde det även vara bättre att jorda den genom dig själv (dålig ledare, seg urladdning) än ett ESD-band (ypperlig ledare, snabb urladdning).

Nya källor: https://www.electronicdesign.com/power-management/article/217...

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Missade första frågan då flera alternativ kan vara rätt.

Vi har alltid både ESD mattan och armbanden kopplade i jordade uttag.
Man har en speciell kontakt som har plastpiggar och bara jorden är i metall.

Så den frågan tycker jag är fel.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Så långt är vi överens.

Jag tolkar tidigare källor och nedan som att riktningen på urladdningen blir viktig i praktiken, därav olika modeller och krav.

"Discharge to the Device: The model used to simulate when a person comes into contact with an ESDS device is the Human Body Model (HBM)."https://img.electronicdesign.com/files/base/ebm/electronicdesign/image/2014/03/electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2014_03_0414_Webee_cyp__table1.png?auto=format,compress&w=1300&h=730&fit=max

"Discharge from the Device: The model used to simulate this event is the Charged Device Model (CDM)."
https://img.electronicdesign.com/files/base/ebm/electronicdesign/image/2014/03/electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2014_03_0414_Webee_cyp__table2.png?auto=format,compress&w=1300&h=730&fit=max

Problemet inte hög spänning i sig, utan mängd energi per tidsenhet som överförs, vilket i högsta grad påverkas av motståndet urladdningen möter. Anledningen till att spänningsnivåerna för CDM är snävare är för att modellen är tänkt att representera urladdning från komponent till bra ledare med lågt motstånd ("CDM currents are higher than HBM currents because there is no current limiting resistor in the path to limit the discharge"). Människor, i ESD-sammanhang, är i normalfallet inte bra ledare (upp till 100 000 Ohm):
https://www.esda.org/assets/96592d1927/Figure-3.jpg

Så i praktiken, efter att ha:
1) Jordat dig själv till eluttaget,
2) Kopplat bort enheten/komponenten från matning/jord,
3) Tryckt på fysiska power-knappen ett par gånger (om applicerbart)

... kan det verkligen finnas tillräckligt med restspänning och -ström i komponenterna för att riskera medföra hög energiöverföringshastighet genom en dålig ledare (dig själv)? Låter osannolikt. Därtill om komponenten inte var jordad till en första början, borde det även vara bättre att jorda den genom dig själv (dålig ledare, seg urladdning) än ett ESD-band (ypperlig ledare, snabb urladdning).

Nya källor: https://www.electronicdesign.com/power-management/article/217...

Om du håller i datorn när den inte är inkopplad och går över en plastmatta/pälsmatta eller liknande så blir den laddad. Om du sedan jordar dig själv och sen kommer fram till datorn så är den laddad och du jordad, där finns en stor potentialskillnad

Om du är jordad måste också datorn vara det

Men om du är kopplad till datorn kan ingen skillnad uppstå, om du kopplar dig till chassit har ni samma potential oavsett vart ni ligger i förhållande till jord. Ni kan brottas på en pälsmatta utan att oroa er (i princip) för eran möjliga skillnad jämnas ut hela tiden

Permalänk
Medlem

Ibland har man tur med kunskapen, dock gissade jag på sista

Permalänk
Medlem

Klantade mig på någon fråga

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av FLAGEL:

Så långt är vi överens.

Jag tolkar tidigare källor och nedan som att riktningen på urladdningen blir viktig i praktiken, därav olika modeller och krav.

"Discharge to the Device: The model used to simulate when a person comes into contact with an ESDS device is the Human Body Model (HBM)."https://img.electronicdesign.com/files/base/ebm/electronicdesign/image/2014/03/electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2014_03_0414_Webee_cyp__table1.png?auto=format,compress&w=1300&h=730&fit=max

"Discharge from the Device: The model used to simulate this event is the Charged Device Model (CDM)."
https://img.electronicdesign.com/files/base/ebm/electronicdesign/image/2014/03/electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2014_03_0414_Webee_cyp__table2.png?auto=format,compress&w=1300&h=730&fit=max

Problemet inte hög spänning i sig, utan mängd energi per tidsenhet som överförs, vilket i högsta grad påverkas av motståndet urladdningen möter. Anledningen till att spänningsnivåerna för CDM är snävare är för att modellen är tänkt att representera urladdning från komponent till bra ledare med lågt motstånd ("CDM currents are higher than HBM currents because there is no current limiting resistor in the path to limit the discharge"). Människor, i ESD-sammanhang, är i normalfallet inte bra ledare (upp till 100 000 Ohm):
https://www.esda.org/assets/96592d1927/Figure-3.jpg

Så i praktiken, efter att ha:
1) Jordat dig själv till eluttaget,
2) Kopplat bort enheten/komponenten från matning/jord,
3) Tryckt på fysiska power-knappen ett par gånger (om applicerbart)

... kan det verkligen finnas tillräckligt med restspänning och -ström i komponenterna för att riskera medföra hög energiöverföringshastighet genom en dålig ledare (dig själv)? Låter osannolikt. Därtill om komponenten inte var jordad till en första början, borde det även vara bättre att jorda den genom dig själv (dålig ledare, seg urladdning) än ett ESD-band (ypperlig ledare, snabb urladdning).

Nya källor: https://www.electronicdesign.com/power-management/article/217...

Jörgen Städje har skrivit en väldigt bra artikel om ESD och går igenom grunderna. I korthet handlar det om att potentialutjämna, det vill säga att du och komponenterna som du arbetar med har samma potential eller "laddning".

Länk: https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Vad många ofta missuppfattar är begreppet "jord", vilket egentligen är en godtycklig referenspunkt. Jord är alltså inte synonymt med den skyddsjord du har i eluttaget. Chassit alternativt en ESD-matta (eller motsvarande) ska vara jordpunkt när man bygger dator hemma i stugan. Vad skyddsjord har för potential blir därför helt ovidkommande i detta sammanhang.

En annan sak som ofta kommer upp är jämförelser med hur det fungerar i elektronikindustrier och andra ESD-säkrade miljöer. Även om principerna är desamma blir det lätt äpplen och päron, eftersom hela lokalen är anpassad för att på ett säkert sätt minska risken för elektrostatiska urladdningar. I det ingår elinstallationer, inredning, verktyg, maskiner etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Missade på mini och micro ATX. har aldrig brytt mig om den formfaktorn på moderkort ^_^

Permalänk

Det där med jordpunkten stämmer väl inte. Står chassit på ett bord så är det inte jordat. Då ska man montera psu och koppla in sladden i väggen. Det bästa är elementet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det där med jordpunkten stämmer väl inte. Står chassit på ett bord så är det inte jordat. Då ska man montera psu och koppla in sladden i väggen. Det bästa är elementet.

Nej, läs i tråden, till exempel dimestams länk

Permalänk
Medlem