Helgsnack: Dela med dig av dina bästa elsparstips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av talonmas:

Är att koppla in sig på grannens nät fusk?

Om en router drar en 100-ing i månaden så är det värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kör diskmaskinen på natten, den drar cirka 100KWh/månad så kör man den på natten går priset ner från 4:50 till 3:50/kWh, det blir hundra spänn i månaden.
Gör även detsamma med ugnen.
Se till att ha det torrt i kyl och frys, vatten kostar att kyla ner och frostbildning är inte kul.

Användandet av elprodukter nattetid utan tillsyn ökar risken för allvarliga bränder. Elsäkerhetsverket samt räddningstjänsten avråder "energisparande" på det sättet även om risken inte är jättestor, men den ökar betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det som gör störst skillnad brukar vara att sänka temperaturen hemma och det är väldigt enkelt, bara att öppna fönstren.

Perfekt för de som har direktverkande el och radiatorer/element 🤣

Permalänk
Medlem

Värme och varmvatten som drar, lampor är knappt lönt att bry sig om, inte här iallafall. Allt är LED.
Men kortare, svalare duschar med längre flöde.
Uppvärmning var en 16 år gammal frånluftpump.
Stängde av så den bara kör varmvatten, installerade ny luft/luft.
Eldar så mycket som möjligt.
Förra månaden 1300kWh, Januari ser ut att bli 750kWh.
1.5-plans-villa från 2006 på 162m²

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ett bra tips är att även de som har bundet eller att elen ingår i hyran (som för mig) också försöker spara då det gynnar helheten

Är ju sjukt själviskt att kräma på bara för att man har billig/gratis el.

Bästa tipset är väl att stänga av golvvärmen samt att minska värmen generellt.

De inte själviskt på något sätt, de som bundit upp sig har tagit en risk själva och vi har tillräckligt med el i Sverige men vi exporterar till andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Villaägare som vill sänka temperaturen bör konsultera villkoren i sin hemförsäkring. De flesta bolag har en klausul som förbjuder alltför låga temperaturer.

Brukar inte det vara under 15 grader i de flesta fall, för då börjar det bli risk att huset tar skada?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vi bor i villa på 103 kvm med lika stor källare (uppvärmd). Egentligen inte "ansträngt" oss jättemycket men har ändå gått från ca: 13 000 KWh till 9500 KWh det senaste året. Detta är vad vi gjort:
Har sänkt temperaturen inomhus med en grad (jordvärme).
Duschar snabbt.
Dator i strömsparläge så fort vi lämnar den (jobbar hemma mycket)
Har aldrig tänt om vi inte är på stället.
Tvättar och kör disken när elen är billig (vi har timpris)
Slutat torktumla.
För övrigt rullar det på som vanligt.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Skrivet av Nosslo Snah:

Villaägare som vill sänka temperaturen bör konsultera villkoren i sin hemförsäkring. De flesta bolag har en klausul som förbjuder alltför låga temperaturer.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar inte det vara under 15 grader i de flesta fall, för då börjar det bli risk att huset tar skada?

ja jag har för mig det är där nånstans runt 15°c nånting i rum med vattenledningar eller typ 10°c i rum utan.

handlar mest om att förhindra frysskador på vattenledningar vid minusgrader.

men sen är det väl tveksamt om någon någonsin vill ha 10-15°c i sitt hem permanent.

jag kör på 17-20°c tycker över 20°c är för varmt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Brukar inte det vara under 15 grader i de flesta fall, för då börjar det bli risk att huset tar skada?

Det varierar såvitt jag förstår med bolag och lokalisering. Man bör lusläsa villkoren i försäkringsbeskedet innan man drar ner under vad som ansågs som normal rumstemperatur på den tiden Sverige var ett i-land.

Permalänk
Medlem

Byt alla lampor och lysrör till LED. Jag hade tidigare dimbara lampor 10st i köket som drog 40W st och idag är det samma Watt med alla 10.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Det varierar såvitt jag förstår med bolag och lokalisering. Man bör lusläsa villkoren i försäkringsbeskedet innan man drar ner under vad som ansågs som normal rumstemperatur på den tiden Sverige var ett i-land.

Får nog kika i det även om vi alltid har över 16 grader inne, just nu är det 27 grader på sina platser. Jag var i garaget och damen somnade med propanvärmaren på full rulle.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bor man i lägenhet så är det ev tvättmaskin/ diskmaskin o byta till led lampor. Kan även vara ett bra alternativ att köpa en sån där portabel gasolkök på biltema.... annars har man hus så är det bara att börja frysa om man vill spara nått....man kan även börja elda spillolja då både pellets och ved är nu lyxvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Användandet av elprodukter nattetid utan tillsyn ökar risken för allvarliga bränder. Elsäkerhetsverket samt räddningstjänsten avråder "energisparande" på det sättet även om risken inte är jättestor, men den ökar betydligt.

Ja, sover man med saker igång ökar det såklart risken, jag skulle inte kunna sova med diskmaskinen(oljud) eller ugnen(värme) igång, inte ens datorn(ljus).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bara för skojs skull så håller jag på med ett experiment just nu.

Har 2*3 1,5 liters flaskor med vatten i som jag skiftar mellan balkongen och kylen och har sen stängd av kylen helt.

Ska se om det kan funka nu på vintern.

En variant vore att släpa ut hela kylen på balkongen, men det är ju jobbigt och lämnar ett fult hål i köket.

Skrivet av Horvendile:

Det som gör störst skillnad brukar vara att sänka temperaturen hemma och det är väldigt enkelt, bara att öppna fönstren.

Två stycken som förstår det här med besparing,😄
Den ena vädrar genom att öppna balkongdörren med jämna mellanrum och den andra vädrar.

Om man har elvärme av något slag så blir besparingen minimal om man släcker lampor, stänger av frysen o.s.v. Detta beror på det man fick lära sig i fysiken i 8e klass. Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Så ditt kylskåp eller din ledlampa värmer upp bostaden lika exakt lika effektivt som en elradiator.

Bästa tipset för att spara, byt lister i dörrar och fönster, där finns det tusenlappar att spara.

Permalänk
Medlem

Inget aktivt handlande utan min 17 år gamla kyl/frys paja, så jag fick en ny lite större dessutom.

Innan brukade min förbrukning ligga på 100-105 KWh/mån nu snittar jag på 82-86 KWh.

Bor i en 2:a på 42 m²

Den gamla måste ha varit i sönder, jag är nästan överdrivet noga med avtorkning av lister och övrigt underhåll
som avfrosta och sånt. Men av en slump så började jag märka att kompressorn alltid började låta när jag gick ut i köket,
Montören som var här och kolla sa att man lagar inte så gamla. Men han sa oxå att de skeppats till balkanländer och där fick nytt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta!
Många har friskvårdsbidrag som de inte använder. Skaffa ett årskort på simanläggningen å dra det på företaget. Sen e det bara å duscha gratis 😉

Det har min fru för hela Stockholm stad, men tyvärr inte jag, eftersom jag jobbar i en annan kommun men bor i Stockholm.
Men jag har en dusch på arbetsplatsen som få använda 🤔

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

18 grader, tjocka tröjor, tofflor och ölen på balkongen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Köpt ett gäng smart-plug's för att få grepp om hur mycket olika saker i hemmet faktiskt drar. Lite förvånad/förfärad över resultatet...

Om man använder el för att värma vatten och/eller bostaden är det föga oväntat med råge den största elförbrukaren. Men efter det visade sig att våra stationära datorer som förbrukar mest, det trots att datorerna alltid är helt avstängda när de inte används.

TV+hemma-router+hemma-server (NUC med mobil CPU) drar under 1 kWh per dag (allt sitter i samma uttag, så mätte dem ihop då det var så små effekter). Kyl+frys verkar ligga på precis över 1 kWh per dag. Så inte mycket att spara på något av dessa.

Ena speldatorn är, för att vara en stationär, rätt snål då den har 5600X+RTX2070. Den + 3 monitorer drar ändå i sig mellan 150 W (idle med skärmar igång) till 400 W (vid spelade). Andra stationära PC passerar med råge 500 W "tack" vare 5950X+RTX3090, det innan man ens väger in skärmen (har i.o.f.s. bara en skärm till den).

Så bästa spartips är: byt ut stationära datorerna mot MacMini, den drar väl under 10 W idle och under 40 W peak. I det läget får man ge sig på skärmarna om man vill göra någon relevant minskning.

Eller dra ut sladden när de inte används? Lite billigare än att byta utrustning. Tar ganska många år annars att räkna hem vinsten

Sen köper jag att det är en perfekt ursäkt att dra för frugan om varför jag köpt en ny Mac mini!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av talonmas:

Eller dra ut sladden när de inte används? Lite billigare än att byta utrustning. Tar ganska många år annars att räkna hem vinsten

Sen köper jag att det är en perfekt ursäkt att dra för frugan om varför jag köpt en ny Mac mini!

Som jag skrev: vi stänger faktiskt av de stationära när de inte används, låter dem inte bara gå i power-save. Men det hjälper liksom inte om man använder dator väldigt mycket.

Men håller helt med om att det är ROI inte blir speciellt rolig om man köper nytt bara för att spara... Om man däremot redan har båda kan man så långt som möjligt undvika att använda ångloken (x86_64)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bara för skojs skull så håller jag på med ett experiment just nu.

Har 2*3 1,5 liters flaskor med vatten i som jag skiftar mellan balkongen och kylen och har sen stängd av kylen helt.

Ska se om det kan funka nu på vintern.

En variant vore att släpa ut hela kylen på balkongen, men det är ju jobbigt och lämnar ett fult hål i köket.

Hade vi fortfarande haft kalla vintrar så hade jag kanske slängt ut allt i en plastlåda på balkongen. Frågan är om det skulle vara värt det extra besväret.
Tyvärr står det inget om vad vardera del drar. Men enligt klisterlappen som följer med så ligger kyl/frys kombon i min lägenhet på 278 kWh per annum.
Så grovt räknat vid en rak splitt av effekten och om jag inte räknat fel så blir det 70 kr per månad.
Men man lär ju spara mer än så då frysdelen bör dra mer och om man även gör det där med läskflaskor fyllda med vatten.

Dagens skratt. Tror aldrig jag sätt detta.
Förklaring över att det kan uppstå olika ljud vid drift

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använd tidsinställda sensorer inomhus alternativt med skymningsrelä för att lampor inte ska vara tända onödigt länge.

Dammsuga inte med vanlig snabeldrake, använd en robot.

Var smart när du lagar mat, använd eftervärmen.

Sänk ljuset på TV:n och ställ in hemmabion på stereo vid allt tittande och lyssnande som inte rör film och serier.

Använd avstängningstimer till TV

Fyll diskmaskinen till bredden och kör ekoprogram
Samma med tvättmaskin.
(Lägger man kläder i blöt i en balja med tvättmedel en förmiddag och sen slänger in i tvättmaskinen behöver man aldrig någonsin köra några 60°C-tvätt igen.)
Halvera centrifugeringshastigheten och hängtorka tvätten framför att tumla den

Finns så mycket mer… men här var några bidrag iaf

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jag såg något om att sänka temperaturen på värmepumpen. Är det inte den man vill ska användas så mycket som möjligt? (Får ut 3-4ggr vad elradiatorer ger) Bättre att bränna på med den till 22grader så att andra rum med elradiatorer värms så mycket som möjligt av pumpen? Vrider man ner pumpen så behöver radiatorerna arbeta mer. Sen beror det väl på om det går jämnt ut pga lokal högre temp eller hur det blir.

Permalänk
Snusfri

Virtualisera servrar om man har flera sådana.
Rullar just nu 2st + en gammal Fujitsu med pfsense som router.
Kan nog spara några kronor om jag även kör pfsense som VM på Proxmox-burken.

Annars det gamla vanliga, stäng av datorer/tv/stereo/whatever när du inte är hemma eller använder det.

Ska försöka ändra på mig och börja stänga av dautan när jag är på jobbet och flytta över lite saker den gör till servern istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är man villig att offra lite så kan man spara mycket pengar, solceller som driver belysningen hemma är en enkel lösning som inte kräver mer än solcell(er) och bilbatterier.
Låt bli datorn när elen är dyr, köp inte värstingmodellerna av CPU och GPU så kan ni spara flera kWh varje dag.

Man kan göra listan väldigt lång.

Permalänk
Medlem

Har smarta termostater på elementen i huset. Har visserligen fjärrvärme så kommer undan billigt där men slår av värmen på nätterna och när ingen är hemma. Har även köpt in smart plugs så jag kan slå av vattenpumpen till elementen och vattenpumpen till golvvärmen. Vattenpumpen till elementen drar typ 35 watt och den till golvvärmen runt 18 watt. Sommartid så är golvvärmepumpen avstängd nästan dygnet runt. Sparar nog en hel del på det.

Har även en liten varmvattenberedare ute i garaget. Den drar runt 1kWh/dygn när den är inkopplad. Använder varmvattnet kanske 20-30ggr per år. Fixat smart plug dit så om jag vet att jag ska ut och greja i garaget så kan jag starta beredaren en timme innan och sen slå av den när jag är klar för dagen. Har för mig att det brukar gå åt ca 1-1.5kWh att få upp tempen i beredaren. Där sparar jag ett par hundringar per år också.

Installerade en 1000 watt slangvärmare i bilen också. Har tidigare Defas 300 watt kontaktvärmare men den värme inte mycket, även om man kör den tre timmar. Med nuvarande setup så drar det mer ström såklart men får upp värmen fyra gånger högre på en tredjedel av tiden vilket ger en märkbart lägre bränsleförbrukning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av flurrijacob:

Jag såg något om att sänka temperaturen på värmepumpen. Är det inte den man vill ska användas så mycket som möjligt? (Får ut 3-4ggr vad elradiatorer ger) Bättre att bränna på med den till 22grader så att andra rum med elradiatorer värms så mycket som möjligt av pumpen? Vrider man ner pumpen så behöver radiatorerna arbeta mer. Sen beror det väl på om det går jämnt ut pga lokal högre temp eller hur det blir.

altså det handlar inte om att dra ned och försöka hålla samma rumstemp utan att helt enkelt dra ner så det är något kallare 22°c är väl i överkant normal rumstemp och sänka 2°c till 20°c skulle spara ganska mycket el på en månad utan någon direkt diskomfort.

har för mig det behövs typ ~0.003kWh för att värma en kubikmeter luft en grad.

så har du en villa på 100kvm med säg 2.5m i takhöjd i ett stadigt klimat på 0° konstant så blir det
(250kubikmeter luft x 0.003kwh) x22°c = 16.5kWh x 8760h på ett år = 144540kWh/år
(250kubikmeter luft x 0.003kwh) x20°c = 15kWh x 8760h på ett år = 131400kWh/år

så sänka innetempen 2 grader från 22 till 20 skulle spara i runda slängar 13000kWh/år

och säg om du har ett "halvbra" låst elpris på typ 100öre/kWh (egentligen skithögt men typ 5+ dubbla imellanåt här nere just nu om man har rörligt...) så blir det ju en besparing på ~13000:- om året bara i ren elkostnad.

nu blir det ju givetvis mindre i slutändan då värmen troligen knappt går alls eller iaf betydligt lägre effekt på typ halva året eller nått om man tar med utetempen i kalkylen men den är så pass oberäkerlig att det är svårt att ta med.

så när de snackar att ställa ned värmepumpen menar de ju givetvis att du även ska följa med på all stödvärme till samma inställda temp och inte värma mer än absolut nödvändigt för att ni ska tycka det är lagom varmt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

altså det handlar inte om att dra ned och försöka hålla samma rumstemp utan att helt enkelt dra ner så det är något kallare 22°c är väl i överkant normal rumstemp och sänka 2°c till 20°c skulle spara ganska mycket el på en månad utan någon direkt diskomfort.

har för mig det behövs typ ~0.003kWh för att värma en kubikmeter luft en grad.

så har du en villa på 100kvm med säg 2.5m i takhöjd i ett stadigt klimat på 0° konstant så blir det
(250kubikmeter luft x 0.003kwh) x22°c = 16.5kWh x 8760h på ett år = 144540kWh/år
(250kubikmeter luft x 0.003kwh) x20°c = 15kWh x 8760h på ett år = 131400kWh/år

så sänka innetempen 2 grader från 22 till 20 skulle spara i runda slängar 13000kWh/år

och säg om du har ett "halvbra" låst elpris på typ 100öre/kWh (egentligen skithögt men typ 5+ dubbla imellanåt här nere just nu om man har rörligt...) så blir det ju en besparing på ~13000:- om året bara i ren elkostnad.

nu blir det ju givetvis mindre i slutändan då värmen troligen knappt går alls eller iaf betydligt lägre effekt på typ halva året eller nått om man tar med utetempen i kalkylen men den är så pass oberäkerlig att det är svårt att ta med.

så när de snackar att ställa ned värmepumpen menar de ju givetvis att du även ska följa med på all stödvärme till samma inställda temp och inte värma mer än absolut nödvändigt för att ni ska tycka det är lagom varmt.

Du får nog göra om dina uträkningar
Om jag skulle gå efter dina uträkningar skulle jag inte ha någon elförbrukning alls om jag sänkte 2 grader utan dom skulle betala mig för att jag skulle använda minus el.

Dessutom när luften är uppvärmd och huset bra isolerat så håller sig temperaturen så man behöver inte köra på med full effekt hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Skaffa fjärrvärme...

Känns som något man inte ”bara skaffar” 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Köpte en energimätare och mätte lite apparater i lägenheten.

Är det till exempel värt att köra ekonomiprogrammet på diskmaskinen istället för 60 minuters FULL POWAH programmet? Nej, det tycker jag inte. Det skilde 0,2kWh, knappast värt att vänta 4 timmar på disken samtidigt som det faktiskt inte blev lika rent.

Tvättmaskinen däremot tar föga förvånande 3ggr så mycket om man kör torkprogrammet, så helt klart värt att hänga upp kläderna istället.

Mätte även lite standby och hittade vive breakout box(som ej används) som låg och sög 3w konstant, det är en hundring om året med dagens priser. Bytte även ut min gamla ASUS router(EOL för längesen) som drog 12w mot en TP link som ligger på 5,2w. Även där en hundring per år.

Min största förbrukare per år är faktiskt datorhörnan, beräknat runt dubbelt så hög förbrukning mot kyl/frys som jag trodde skulle vara största boven

Något jag hittade var att min förstärkare drog ca 60w i drift. Drog på ECO mode på den och det gick ner till 30w. Jag märkte ingen skillnad på ljudet. 🤘

Här är vad jag gjort;:

LED överallt.
Nya vitvaror
Välisolerat hus från 2005, treglas
Eldar så mycket vi kan
Ny luftvatten värmepump
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar
Cellplastat en altandörr
Sänkt innetemp till 17 grader
Stängt av elgolvvärme i badrummet

Skrivet av Kalium:

Har smarta termostater på elementen i huset. Har visserligen fjärrvärme så kommer undan billigt där men slår av värmen på nätterna och när ingen är hemma. Har även köpt in smart plugs så jag kan slå av vattenpumpen till elementen och vattenpumpen till golvvärmen. Vattenpumpen till elementen drar typ 35 watt och den till golvvärmen runt 18 watt. Sommartid så är golvvärmepumpen avstängd nästan dygnet runt. Sparar nog en hel del på det.

Har även en liten varmvattenberedare ute i garaget. Den drar runt 1kWh/dygn när den är inkopplad. Använder varmvattnet kanske 20-30ggr per år. Fixat smart plug dit så om jag vet att jag ska ut och greja i garaget så kan jag starta beredaren en timme innan och sen slå av den när jag är klar för dagen. Har för mig att det brukar gå åt ca 1-1.5kWh att få upp tempen i beredaren. Där sparar jag ett par hundringar per år också.

Installerade en 1000 watt slangvärmare i bilen också. Har tidigare Defas 300 watt kontaktvärmare men den värme inte mycket, även om man kör den tre timmar. Med nuvarande setup så drar det mer ström såklart men får upp värmen fyra gånger högre på en tredjedel av tiden vilket ger en märkbart lägre bränsleförbrukning.

Är tveksam till smarta termostater. Att sänka när man går hemmifrån osv gör ju bara att man måste kräma på mer vid hemkomst. Har man otur är det kl 17 när elen är som dyrast och nätet mest belastat. Jag ser bara nyttan med smarta termostater om man åker på semester eller om det finns ett rum man bara använder ibland och inte pallar ändra manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är tveksam till smarta termostater. Att sänka när man går hemmifrån osv gör ju bara att man måste kräma på mer vid hemkomst. Har man otur är det kl 17 när elen är som dyrast och nätet mest belastat. Jag ser bara nyttan med smarta termostater om man åker på semester eller om det finns ett rum man bara använder ibland och inte pallar ändra manuellt.

Jag har bundet elpris och värmer huset med fjärrvärme. Fjärrvärmen kostar samma oavsett tid på dygnet. Det enda som värms med el här hemma är varmvattnet i garaget (som värms extremt sällan) samt luftvärmepumpen i garaget (som är ställd på nattläge 10 grader dygnet runt). Ja just det ja, även elementet i nybyggda hallen men det är ställt på 15 grader på dagarna och 10 grader på natten. Man är bara i hallen när man går in/ut ur huset och det kommer dit värme från resten av huset genom den ganska stora dörröppningen. Dessutom så är den tillbyggnaden betydligt mycket bättre isolerad än resten av huset, väggarna är nästan dubbelt så tjocka där. Elementet i hallen brukar göra av med 2-3kWh en kall vinterdag. Är det nollgradigt ute så brukar det vara 0-0.5kWh beroende på hur mycket man springer in/ut ur huset.

Just det, kom på en till sak som jag gör för att dra ner på uppvärmningskostnaderna. Har i sommar monterat sockelskivor på husgrunden. Dom är fukttåliga och ruttnar inte. Dom sitter på 28mm reglar på grunden så det är en luftspalt bakom. Kastar upp snö mot dessa skivor runt hela huset för att isolera husgrunden bättre. Vill tro att det hjälper en hel del, borde slinka ut mycket värme genom grunden känns det som. Har dubbla lager isodrän runt grunden under marken så där är det väldigt välisolerat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare