Får mina föräldrar ta min dator för att jag köpte Red Dead?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vad är närvaroplikt?
Elever i förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer ska delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen, om de inte har ett giltigt skäl att vara frånvarande. Det gäller även elever som inte omfattas av skolplikten, och kallas ibland för närvaroplikt. Även elever som går i de frivilliga skolformerna gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan har närvaroplikt.

Så jo, det finns en plikt.

Source

Vad förstår du inte med det du fetade? Ordet var frivilliga.

Fetare var visst rättsstavning av fetade
Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

RDR2 är ju ett förhållandesvis snällt spel i den genren. Ex ”systerspelet” GTA 5 är ju betydligt grövre.

Titta en kväll på TV och du finner grövre våld än RDR2, typ

Utomhus är det ju GTA live.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Dina föräldrar är ansvariga över dig tills du är 18 år, tills du fyllt 18 år så är det dina föräldrar som bestämmer.

Vad man än tycker om det kvittar, men det självklara är ju att du pratar med dina föräldrar eller dom med dig.

Så vill dom ta din dator eller säga att du inte får gå ut så är det tyvärr så men den dagen du fyllt 18 så kan du enligt lagen säga nej och ja bara flytta vart du vill o handla på coop och överdosa på pingvinstång tills klarna brinner i ränta.

Prata med dina föräldrar !

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad förstår du inte med det du fetade? Ordet var frivilliga.

Har man börjat engagera sig i gymnasiet så gäller närvaroplikt.
Ergo, en typ av skolplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja och föräldrarna kan ta datorn om de anser att det ej är hälsosamt att OP spelar. Läs.

Nej det kan de inte hur som helst även omyndiga har medbestämmanderätt. TS har dessutom inte pratat om något som kräver tvångsvård, sådana saker är t.ex. ätstörningar.

Argumentera istället för att skrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har man börjat engagera sig i gymnasiet så gäller närvaroplikt.
Ergo, en typ av skolplikt.

Nej, du får hoppa av om du vill. Skolan har rätt att prata med föräldrarna om det hela tills de är 18 däremot.

Permalänk
Medlem

Som förälder så uppskattar jag mer att barnen kommer och frågar och berättar hur de tänker än att de mörkar/ljuger. Då är jag inte lika generös. Förstår också från din synvinkel att föräldrar kan vara för fyrkantiga och omöjliga att ha att göra med ibland.

Nu är min barn 6 & 9 så det är inte lika fritt som för dig, men jag tror du får större chans att köpa spelet om du är öppen än att du mörkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det kan de inte hur som helst även omyndiga har medbestämmanderätt. TS har dessutom inte pratat om något som kräver tvångsvård, sådana saker är t.ex. ätstörningar.

Argumentera istället för att skrika.

Läs alla andra kommentarer. Sen förstår jag inte hur tvångsvård är relevant, vi snackar om beslut som påverkar deras välmående. I princip alla i tråden säger samma sak som jag, jag förstår inte hur du kan fortsätta säga emot.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har dom tagit datorn nu? XD
Inget svar från TS. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis brukade få spela Carmageddon på hans föräldrars dator när vi var i stil kanske 12 år eller något sånt men endast typ 30 min i gången men tror det var mest för föräldrarna tålde inte våra skrattsalvor som säkert ljöd i hela lägenheten. Inte blev vi några psykopater eller sadister för det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Läs alla andra kommentarer. Sen förstår jag inte hur tvångsvård är relevant, vi snackar om beslut som påverkar deras välmående. I princip alla i tråden säger samma sak som jag, jag förstår inte hur du kan fortsätta säga emot.

Du har inte lagt fram något argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har inte lagt fram något argument.

Suck. Du spelar ju medvetet dum. Jag har lagt fram argumentet flera gånger att föräldrarna kan ta det pga välmående, precis som även @DavidtheDoom argumenterat för. Detta är det sista du hör av mig. Hej.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Suck. Du spelar ju medvetet dum. Jag har lagt fram argumentet flera gånger att föräldrarna kan ta det pga välmående, precis som även @DavidtheDoom argumenterat för. Detta är det sista du hör av mig. Hej.

Hur vore det att läsa lagrum till din egna länk?

Citat:

Föräldrabalk (1949:381)
Kap. 9
3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig.

https://lagen.nu/1949:381#K9P3S1

Nej socialtjänsten och överförmyndarnämden kommer inte tolka PEGI som åldersgräns och TS har inte pratat om att missköta något. Föräldrarna får inte ta datorn utan överförmyndarens samtycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur vore det att läsa lagrum till din egna länk?

Nej socialtjänsten och överförmyndarnämden kommer inte tolka PEGI som åldersgräns och TS har inte pratat om att missköta något. Föräldrarna får inte ta datorn utan överförmyndarens samtycke.

Exakt, PEGI och andra liknande är väl rekommendationer baserat på innehåll. Skillnad på en klubb med åldersgräns ex, eller vad annan verksamhet satt upp som gräns.

En tanke till trådskaparen är väl: Tror du dina föräldrar kommer ta din dator bara för att du spelar ett 18+ spel? Har de gjort liknande saker innan eller muntligen uttryckt att du INTE får spela 18+ spel? Om de gjort det är det nog lämpligt att diskutera med dem innan varför du vill spela det, om du känner att det kan funka. Är de tröga i huvudet kan du visa lite gameplay och story. Sista alternativet är att köpa och bara spela när de inte ser? Det är inget brott du begår.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

nu tycker jag det är lite skumt att du inte ska får spela vad du vill när du är 16år,
visst föräldrarna kanske inte kan ta din dator, MEN dom äger huset/lägenheten och kan helt enkelt bystämma sig för att slå av alla uttag i ditt rum, byta wifikod, ändra ditt 4g abonnemang till minimal datamängd osv osv.
Jag tror du kommer ha väldigt svårt att sätta hårt mot hårt här, det bästa är nog helt enkelt att du talar med dina föräldrar så dom inser att du är 16år och bör får spela vad du vill. däremot förstår jag som förälder till tonåringar om dom vill begränsa mängden du spelar så du sköter skola, träning mm.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nu tycker jag det är lite skumt att du inte ska får spela vad du vill när du är 16år,
visst föräldrarna kanske inte kan ta din dator, MEN dom äger huset/lägenheten och kan helt enkelt bystämma sig för att slå av alla uttag i ditt rum, byta wifikod, ändra ditt 4g abonnemang till minimal datamängd osv osv.
Jag tror du kommer ha väldigt svårt att sätta hårt mot hårt här, det bästa är nog helt enkelt att du talar med dina föräldrar så dom inser att du är 16år och bör får spela vad du vill. däremot förstår jag som förälder till tonåringar om dom vill begränsa mängden du spelar så du sköter skola, träning mm.

TS pengar och egendom, det vore som att en 16 eller 17-åring frågade om det var okej att deras föräldrar tömmer barnets konto utan samtycke, som med jobb och/eller arv kan handla om mycket pengar. Äldre barn har mer att bestämma om själva och det tar myndigheter i beaktande, senaste 10 åren har myndigheterna jobbat extra mycket med barns rättigheter.

Visst kan några konstiga föräldrar få för sig att kasta ut deras omyndiga barn för något som var och vartannat barn gör, men de kommer inte få myndigheternas hjälp att ta datorn för att en 16-åring kör ett PEGI 18+-spel. Överförmyndaren låter barnet yttra sig om det ens skulle gå så långt att föräldrarna vill ha rätt att ta egendom och beslut går att överklaga och prova i rätten. Lagen säger alltså att det inte är föräldrarnas ensak.

Ja de kan fimpa elen i rummet och stänga av internet hemma, men TS kan sätta sig på biblioteket eller var som och spela då det var en bärbar dator. Skapar det sociala problem i familjen är det socialtjänsten som ska blandas in.

4G-abonnemang o.s.v. känns överflödigt att blanda in, det är ingen åldersgräns på kontantkort och det kostar 399 kr att tanka 30 dagar obegränsat.

En 16-åring får t.ex. med sina egna pengar eller rättare sagt egen arbetsinkomst ta körkort för lätt motorcykel och får köpa en egen motorcykel. Motsätter sig föräldrarna det behöver de alltså beslut från överförmyndaren i kommunen, det hör inte till det vanliga att ta varken motorcyklar eller datorer från 16-åringar och krävs säkerligen synnerliga skäl.

Permalänk
Medlem

Tänk att alla dessa trådar måste dras till sin spets.
Jag har plockat dator, telefon, konsoler och surfplattor av barnen massa gånger, allt hänger ihop med attityden och att man sköter skolan, spelar ingen roll vem som betalat vad.
Detta utan vare sig socialtjänst eller polis inblandad, skylle de bli inblandade så är jag säker på att de skulle hålla med.
Så länge man bor hemma förhåller man sig till enkla regler, annars får det konsekvenser oavsett om man är 5 år eller 50 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

TS pengar och egendom, det vore som att en 16 eller 17-åring frågade om det var okej att deras föräldrar tömmer barnets konto utan samtycke, som med jobb och/eller arv kan handla om mycket pengar. Äldre barn har mer att bestämma om själva och det tar myndigheter i beaktande, senaste 10 åren har myndigheterna jobbat extra mycket med barns rättigheter.

Visst kan några konstiga föräldrar få för sig att kasta ut deras omyndiga barn för något som var och vartannat barn gör, men de kommer inte få myndigheternas hjälp att ta datorn för att en 16-åring kör ett PEGI 18+-spel. Överförmyndaren låter barnet yttra sig om det ens skulle gå så långt att föräldrarna vill ha rätt att ta egendom och beslut går att överklaga och prova i rätten. Lagen säger alltså att det inte är föräldrarnas ensak.

Ja de kan fimpa elen i rummet och stänga av internet hemma, men TS kan sätta sig på biblioteket eller var som och spela då det var en bärbar dator. Skapar det sociala problem i familjen är det socialtjänsten som ska blandas in.

4G-abonnemang o.s.v. känns överflödigt att blanda in, det är ingen åldersgräns på kontantkort och det kostar 399 kr att tanka 30 dagar obegränsat.

En 16-åring får t.ex. med sina egna pengar eller rättare sagt egen arbetsinkomst ta körkort för lätt motorcykel och får köpa en egen motorcykel. Motsätter sig föräldrarna det behöver de alltså beslut från överförmyndaren i kommunen, det hör inte till det vanliga att ta varken motorcyklar eller datorer från 16-åringar och krävs säkerligen synnerliga skäl.

är du 16år kan du inte ingår varken avtal eller köpa registrerade fordon utan föräldrarna eller förmyndares godkännande om du inte har eget hushåll. https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

detta att föräldrar inte skulle kunna tömma konto är nog lite sisådär med, tex gåva eller arv som inte är specificerat att barnet/ungdomen själv ska råda över, då kan föräldrarna tömma kontot om båda är överens om det. både jag och frugan har full tillgång till våra ungdomars konton både att sätta in och ta ut fram till dom är 18år (hade genomgång med banken om detta för drygt 1år sedan)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

är du 16år kan du inte ingår varken avtal eller köpa registrerade fordon utan föräldrarna eller förmyndares godkännande om du inte har eget hushåll. https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

detta att föräldrar inte skulle kunna tömma konto är nog lite sisådär med, tex gåva eller arv som inte är specificerat att barnet/ungdomen själv ska råda över, då kan föräldrarna tömma kontot om båda är överens om det. både jag och frugan har full tillgång till våra ungdomars konton både att sätta in och ta ut fram till dom är 18år (hade genomgång med banken om detta för drygt 1år sedan)

Fast det är ju faktiskt det du kan, med arbetsinkomst ges du möjlighet att ingå avtal. Så jo du får både köpa och registrera din motorcykel utan förmyndares godkännande. Lagen finns citerad och länkad i tråden.

Din länk bekräftar bara det jag sagt, se "Eget hushåll och 16-årsgränsen" då det inte bara handlar om hushåll.

Din länk:

"Från 16 års ålder får den som är omyndig själv disponera över sin egen arbetsinkomst. En 16- eller 17-åring kan därför på egen hand köpa varor eller tjänster för pengar han eller hon tjänat själv. Den som fyllt 16 år kan också öppna ett bankkonto för att sätta in och ta ut pengar.

Har ett barn fått egendom som en gåva eller genom ett testamente, med villkoret att barnet själv ska råda över den, så får han eller hon i princip själv bestämma över den egendomen."

Den delen är separat från hushållsdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju faktiskt det du kan, med arbetsinkomst ges du möjlighet att ingå avtal. Så jo du får både köpa och registrera din motorcykel utan förmyndares godkännande. Lagen finns citerad och länkad i tråden.

Din länk bekräftar bara det jag sagt, se "Eget hushåll och 16-årsgränsen" då det inte bara handlar om hushåll.

Din länk:

"Från 16 års ålder får den som är omyndig själv disponera över sin egen arbetsinkomst. En 16- eller 17-åring kan därför på egen hand köpa varor eller tjänster för pengar han eller hon tjänat själv. Den som fyllt 16 år kan också öppna ett bankkonto för att sätta in och ta ut pengar.

Har ett barn fått egendom som en gåva eller genom ett testamente, med villkoret att barnet själv ska råda över den, så får han eller hon i princip själv bestämma över den egendomen."

Den delen är separat från hushållsdelen.

Jag är ytterst tveksamt till din tolkning av det, jag tolkar varor och tjänster som mataffärer/köpa elektronik. inte köpa fordon eller ingå bundna avtal som el/vatten eller avbetalningar, du kan ju tänka dig om man skulle låta ungdomar skuldsätta sig utan att det finns särskilda omständigheter, snacka om att det skulle utnyttjas av mindre noga räknade personer. (helt ny typ av målvakt som dessutom kan komma undan lindrigt för låg ålder)
Men bara för sakens skull ska jag dock ställa frågan till mitt ombud under nästa möte, ser hur han tolkar detta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag är ytterst tveksamt till din tolkning av det, jag tolkar varor och tjänster som mataffärer/köpa elektronik. inte köpa fordon eller ingå bundna avtal som el/vatten eller avbetalningar, du kan ju tänka dig om man skulle låta ungdomar skuldsätta sig utan att det finns särskilda omständigheter, snacka om att det skulle utnyttjas av mindre noga räknade personer. (helt ny typ av målvakt som dessutom kan komma undan lindrigt för låg ålder)
Men bara för sakens skull ska jag dock ställa frågan till mitt ombud under nästa möte, ser hur han tolkar detta.

Det är ingen tolkning, det är en separat paragraf i föräldrabalken och gäller inte några lån, det gäller pengar barnet själv arbetat ihop. Du blandar ihop olika saker.

16 och 17-åringar är straffmyndiga. Jag vet inte varför du spekulerar om målvaktsupplägg, det är inget nytt att barn får mer att säga till om ju äldre de blir.

Swish finns i lägre åldrar så där har du målvakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen tolkning, det är en separat paragraf i föräldrabalken och gäller inte några lån, det gäller pengar barnet själv arbetat ihop. Du blandar ihop olika saker.

16 och 17-åringar är straffmyndiga. Jag vet inte varför du spekulerar om målvaktsupplägg, det är inget nytt att barn får mer att säga till om ju äldre de blir.

Swish finns i lägre åldrar så där har du målvakterna.

ok då misstolkade jag vad du menade,
dvs under 18år får du inte ingå avtal där det handlar om någon form av lån dvs telefonabonnemang eller köpa bil/motorcykel på avbetalning osv. men du får köpa saker för pengar du tjänat själv?
låt oss säga att man då köper en bil när man är 16år, denna ska skattas och försäkras, får personen ingå dessa avtal?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Min son fyller snart 9 och han spelar Fortnite, RDR2, GTA, CoD etc
Visar inga tendenser till att bli en seriemördare än så länge iaf.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag vet ingenting om styrelseskicket i ditt hem, eller vem du är som människa, därtill så orkar jag inte vrida åt örona - lik de andra posterna som drar olika extrema paralleller.

Prata med dina föräldrar, ge dem en bild över spelets innehåll, ge dem en bild hur du tolkar innehållet i spelet. Antingen köper de historien du berättar, eller så blir det nödvändigt med en bättre argumentation - vid ett annat tillfälle.

Bara att du argumenterar och nyanserar för spelet inför päronen, lär ge dig plus 1 i trovärdighet och plus 2 i "vuxenpoäng". Ja, du har ju agerat rätt så ansvarsfullt trots allt - om du tar frågeställningen öppet med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok då misstolkade jag vad du menade,
dvs under 18år får du inte ingå avtal där det handlar om någon form av lån dvs telefonabonnemang eller köpa bil/motorcykel på avbetalning osv. men du får köpa saker för pengar du tjänat själv?
låt oss säga att man då köper en bil när man är 16år, denna ska skattas och försäkras, får personen ingå dessa avtal?

Ja du kan försäkra en motorcykel som 16-åring. Grejen är bara att du måste ha körkortet först.

Försäkringsbolagen följer helt enkelt reglerna Transportstyrelsen har om ägarbyten: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Agarbyt...

När du står som ägare kan du också försäkra. Eftersom du står som ägare ska du också betala skatt.

Att omyndiga behöver körkort är för att skrupelfria föräldrar inte ska skriva sina fordon på barnen och låta de stå för alla avgifter och skatter...

Permalänk
Medlem

Varför skulle de förresten ta datorn av dig? Har de uttryckligen sagt att du inte får köpa det spelet eller vad handlar det om?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min son fyller snart 9 och han spelar Fortnite, RDR2, GTA, CoD etc
Visar inga tendenser till att bli en seriemördare än så länge iaf.

kan inte mer än hålla med, klart bättre att låta dom spela och titta på vad dom vill men då förklara vad det är dom tittar på.
eller nja teletubbies var fan förbjudna hemma skulle det vara något som fuckar ungars hjärnor sätter jag en spänn på att dessa saker är roten till det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja du kan försäkra en motorcykel som 16-åring. Grejen är bara att du måste ha körkortet först.

Försäkringsbolagen följer helt enkelt reglerna Transportstyrelsen har om ägarbyten: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Agarbyt...

När du står som ägare kan du också försäkra. Eftersom du står som ägare ska du också betala skatt.

Att omyndiga behöver körkort är för att skrupelfria föräldrar inte ska skriva sina fordon på barnen och låta de stå för alla avgifter och skatter...

ok då finns det någon form av skydd där, bra
såg framför mig hur mindre nogräknade använder minderåriga som bil målvakter på samma sätt man man gör med vuxna idag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kan inte mer än hålla med, klart bättre att låta dom spela och titta på vad dom vill men då förklara vad det är dom tittar på.
eller nja teletubbies var fan förbjudna hemma skulle det vara något som fuckar ungars hjärnor sätter jag en spänn på att dessa saker är roten till det

Skulle inte förvåna mig om att minst 80% av de som kollade på teletubbies idag är pundare.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen åldersgräns på spel.

PEGI-systemet är frivilligt. Det är en privat organisation och det är enbart rekommendationer helt enkelt. Är du 13 år och över så får du juridiskt köra onlinespel, delta i sociala medier och liknande utan föräldrarnas medgivande.

Det är helt enkelt spelbolagens branschorganisationer eller spelbolagen själva som är medlemmar i ISFE som styr över PEGI. De hade lika gärna kunna kallat sina kategorier något annat än siffror.

PEGI existerar av samma skäl som tex MPAA i USA. Branchen föredrar självreglering framför att det hade skett på statlig nivå, vilket ett flertal länder hade haft (och vissa har) om då PEGI inte existerat.

-----

Går ju utmärkt att hitta varför spelet har har fått PEGI 18, har inget att göra med några badscener.

Citat:

This game has received a PEGI 18 which restricts availability to ADULTS ONLY and is not suitable for anyone below this age. This rating has been given due to because it features graphic violence, motiveless killing of innocent characters, violence against vulnerable and defenceless characters., use of strong language and encouragement of gambling.. Not suitable for persons below 18 years of age.

Citat:

This game contains frequent depictions of violence towards defenceless human characters. The player has the ability to lasso and tie up any character in the game. Once the character is restrained you can commit a number of violent acts, such as leaving them on the train tracks for an oncoming train to hit, dragging them behind your horse whilst they are still alive, or throwing them into a body of water to drown. This game also features depictions of apparently motiveless killing of multiple innocent human-like characters. The player is able to freely attack and kill the innocent civilians who populate the game world by using any of the weapons at their disposal. The reactions to the violence are all realistic in nature, with characters screaming in pain and visible wounds appearing on their bodies. This game features depictions of gross violence towards human-like characters. Powerful and explosive weapons can be used throughout the game to incapacitate and kill various characters. If used at close range these blasts can lead to decapitation and dismemberment of various limbs. This also applies to some of the animal characters, such as the horses. There are also some “execution-style” moves which feature very strong graphic violence paired with strong blood and gore effects. This game also contains frequent uses of sexual expletives and discriminatory language. The word “fuck” and its derivatives can be found throughout, and discriminatory slurs such as “darkies” and “niggers” can be found in the dialogue. This game also contains moving images that encourage and teach the use of game of chance. Throughout the game the player is able to bet on and partake in various games of chance such as poker and blackjack. All of these games feature in depth instructions informing the player of the rules and how to bet on them.