Tips på bra sci-fi böcker

Permalänk
Medlem

Tips på bra sci-fi böcker

Tjenixen.

Efter ungefär ett års digert läsande har jag tagit mig igenom Frank Herberts 6 böcker i Dune-serien samt Isaac Asimiovs robot, imperie och stiftelseromaner, 15 böcker till 😅😅

Nu är jag sugen på nåt nytt och skulle gärna ta emot lite tips på bra sci-fi böcker, gärna nån serie så man kan hänga kvar i samma universum ett tag. Helst ska de finnas på svenska, jag läste en del av Dune-böckerna på engelska och det gick, men det var tuffare än önskvärt 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Liftarens guide till galaxen

Annars har jag alltid gillat Jules Verne's böcker.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

The Expanse är en mycket bra serie. Gissar på att du kanske sett tv-serien så kanske inte behöver säga så mycket mer

Kan rekommendera denna tråd för lästips:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-j...

Permalänk
Medlem

Cixin Liu - Three body problem är min favoritserie. Helt fantastisk!

Permalänk
Medlem

Dan Simmons Hyperion Cantos

Fyra böcker i serien, skulle antagligen passa dig finfint.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

The Martian och Project Hail Mary av Andy Weir är underhållande och lättlästa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

The Martian och Project Hail Mary av Andy Weir är underhållande och lättlästa.

Hail Mary var verkligen underhållande Stark rekommendation på den!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

När du ändå är inne på äldre sci-fi kan jag rekommendera Arthur C Clarke, min favoritförfattare inom genren.
Bland romanerna är det nog "Song of Distant Earth" (svenska titeln: "Sånger från vår fjärran jord", men du får nog leta efter den svenska på bibliotek eller i antikvariat) som är bäst. Därnäst Rama-trilogin.

Han har även skrivit mycket i novellform, dvs betydligt kortare än romaner, från ett par sidor till några tiotals sidor. En novell som sticker ut för mig är "Second Dawn", men jag vet inte i vilken omfattning hans noveller är översatta till svenska. Clarke skriver dock inte så gammaldags och stelt som Asimov, så det kanske kan funka på engelska där, särskilt som novellerna är korta.
Novellsamlingen jag haft (utlånad till en fd kompis) är på nästan 1000 sidor (mycket läsning för pengarna!), och finns t ex här:
https://www.bokus.com/bok/9781857983234/the-collected-stories...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Revelation Space-böckerna av Alastair Reynolds är rätt bra, det är en blandning av fristående böcker och några kortare serier som alla utspelar sig i samma universum.

Skyward-serien av Brandon Sanderson är också riktigt bra (likt det mesta han skrivit, kolla in The Stormlight Archive om du vill ha något riktigt bra. Men det är fantasy och inte sci-fi ). Skyward är lite lättare sci-fi, mindre "space opera" som t.ex. Revelation Space och The Expanse.

Om du vill ha något med lite mer humor så kan jag även rekommendera The Murderbot Diaries av Martha Wells.

Permalänk

"Old Man's War" av John Scalzi sitter jag och lyssnar på nu. 6 böcker i serien så finns lite att läsa. Liknande Starship Troopers (boken alltså) och ska vara lik "The Forever War" också som jag inte läst än.

Är rätt underhållande om man gillar military sci-fi iallafall.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tillgängligheten är med svenska utgåvor, men ett par av mina favoritförfattare inom sci-fi genren är Peter F. Hamilton och Neal Asher.

Alla böcker jag läst hittills av Peter F. Hamilton utspelar sig i Commonwealth världen. Jag tror att dom två böckerna som är ett bra ställe att börja på är Pandora's Star och Judas Unchained (som är bok 1 och 2 i Commonwealth Saga) som känns lite som en introduktion. Håller själv på att läsa Void trilogin just nu, som också utspelar sig i samma värld, jag ska precis börja med tredje och sista boken i den serien.

Jag tror att även Neal Ashers böcker mestadels utspelar sig i samma (Polity) universum. Jag tror att böckerna (6st) som kretsar kring Agent Cormac är ett bra ställe att börja på, där första boken heter Gridlinked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

The Expanse är en mycket bra serie. Gissar på att du kanske sett tv-serien så kanske inte behöver säga så mycket mer

Kan rekommendera denna tråd för lästips:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-j...

Hej!

Har faktiskt bara precis börjat titta på serien, verkar helt ok än så länge (3 avsnitt in). Men böckerna har jag inte tittat på än, bra tips.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

The Martian och Project Hail Mary av Andy Weir är underhållande och lättlästa.

Skrivet av Jumpcut:

Hail Mary var verkligen underhållande Stark rekommendation på den!

Jag älskar filmen The Martian så att jag missat boken är ju ett under ska definitivt kolla bägge.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Liftarens guide till galaxen

Annars har jag alltid gillat Jules Verne's böcker.

Liftarens guide har jag läst otaliga gånger, alltid härligt med ett gott skratt. Det är få böcker jag läst där jag gapskrattat rätt ut 😂 och skrämmer livet ur frugan på köpet. Världens bästa trilogi 😉

Jules Verne känns som klassiker man borde kika på faktiskt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Cixin Liu - Three body problem är min favoritserie. Helt fantastisk!

Skrivet av twit:

Dan Simmons Hyperion Cantos

Fyra böcker i serien, skulle antagligen passa dig finfint.

Skrivet av cyklonen:

När du ändå är inne på äldre sci-fi kan jag rekommendera Arthur C Clarke, min favoritförfattare inom genren.
Bland romanerna är det nog "Song of Distant Earth" (svenska titeln: "Sånger från vår fjärran jord", men du får nog leta efter den svenska på bibliotek eller i antikvariat) som är bäst. Därnäst Rama-trilogin.

Han har även skrivit mycket i novellform, dvs betydligt kortare än romaner, från ett par sidor till några tiotals sidor. En novell som sticker ut för mig är "Second Dawn", men jag vet inte i vilken omfattning hans noveller är översatta till svenska. Clarke skriver dock inte så gammaldags och stelt som Asimov, så det kanske kan funka på engelska där, särskilt som novellerna är korta.
Novellsamlingen jag haft (utlånad till en fd kompis) är på nästan 1000 sidor (mycket läsning för pengarna!), och finns t ex här:
https://www.bokus.com/bok/9781857983234/the-collected-stories...

Skrivet av perost:

Revelation Space-böckerna av Alastair Reynolds är rätt bra, det är en blandning av fristående böcker och några kortare serier som alla utspelar sig i samma universum.

Skyward-serien av Brandon Sanderson är också riktigt bra (likt det mesta han skrivit, kolla in The Stormlight Archive om du vill ha något riktigt bra. Men det är fantasy och inte sci-fi ). Skyward är lite lättare sci-fi, mindre "space opera" som t.ex. Revelation Space och The Expanse.

Om du vill ha något med lite mer humor så kan jag även rekommendera The Murderbot Diaries av Martha Wells.

Skrivet av Gripenthemute:

"Old Man's War" av John Scalzi sitter jag och lyssnar på nu. 6 böcker i serien så finns lite att läsa. Liknande Starship Troopers (boken alltså) och ska vara lik "The Forever War" också som jag inte läst än.

Är rätt underhållande om man gillar military sci-fi iallafall.

Skrivet av Libra-75:

Vet inte hur tillgängligheten är med svenska utgåvor, men ett par av mina favoritförfattare inom sci-fi genren är Peter F. Hamilton och Neal Asher.

Alla böcker jag läst hittills av Peter F. Hamilton utspelar sig i Commonwealth världen. Jag tror att dom två böckerna som är ett bra ställe att börja på är Pandora's Star och Judas Unchained (som är bok 1 och 2 i Commonwealth Saga) som känns lite som en introduktion. Håller själv på att läsa Void trilogin just nu, som också utspelar sig i samma värld, jag ska precis börja med tredje och sista boken i den serien.

Jag tror att även Neal Ashers böcker mestadels utspelar sig i samma (Polity) universum. Jag tror att böckerna (6st) som kretsar kring Agent Cormac är ett bra ställe att börja på, där första boken heter Gridlinked.

Tack för alla bra tips, ska kika på dem och se om nåt faller i smaken

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte hur tillgängligheten är med svenska utgåvor, men ett par av mina favoritförfattare inom sci-fi genren är Peter F. Hamilton och Neal Asher.

Alla böcker jag läst hittills av Peter F. Hamilton utspelar sig i Commonwealth världen. Jag tror att dom två böckerna som är ett bra ställe att börja på är Pandora's Star och Judas Unchained (som är bok 1 och 2 i Commonwealth Saga) som känns lite som en introduktion. Håller själv på att läsa Void trilogin just nu, som också utspelar sig i samma värld, jag ska precis börja med tredje och sista boken i den serien.

Jag tror att även Neal Ashers böcker mestadels utspelar sig i samma (Polity) universum. Jag tror att böckerna (6st) som kretsar kring Agent Cormac är ett bra ställe att börja på, där första boken heter Gridlinked.

Detta är mina absoluta favvos. Riktigt riktigt bra. Lägger man till Alastair Reynolds så är det komplett för min del

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är Arthur C Clarkes böcker mycket bra. Den som jag upplevde gav mig mest var
"Mot nya världar"

"Romanen börjar med att den första bemannade resan mot Månen just ska avgå. Då dyker en flotta av enorma utomjordiska rymdfarkoster plötsligt upp över himlen. Utomjordingarna tar kontakt och tar hand om Jorden; deras intelligens uppskattas till ungefär 100 gånger människans. En människa smyger så småningom in i en av utomjordingarnas transportfarkoster och blir borta i 80 år. När han återvänder får han bevittna Jordens undergång. "

Det jag gillade med den var den roliga men religiösa twisten som fick en och fundera. Tänkte skriva mina tankar, men det skulle bli för mycket spoilers.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Det finns flera bra förslag redan i tråden, men om du vill kasta ett öga på svensk SF i novellformat kan jag även föreslå Brev från Cosmos som dessutom är helt gratis. Som alltid med novellsamlingar så är det lite varierat, men jag tror nog du kan hitta någonting du gillar iallafall.

http://clubcosmos.net/brev.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Detta är mina absoluta favvos. Riktigt riktigt bra. Lägger man till Alastair Reynolds så är det komplett för min del

Har faktiskt inte läst nån av hans böcker, än. Men har honom på min "att läsa" lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har faktiskt inte läst nån av hans böcker, än. Men har honom på min "att läsa" lista.

Kör, bara kör!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Böcker som bör läsas.

Hej!

Iron Widow- Författare Xiran Jay Zhao
Grym bok!

Santiago-Mike Resnick

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

The Reality Dysfunction överaskade mig väldigt positivt. Har läst mycket "lättare" böcker på sistone så den här stod verkligen ut i kvalite och omfattning. Den börjar viserligen snabbt men det tar till ca halva första boken innan man är helt fast. Hade svårt att avsluta serien då jag blev så emitionell för varje sida jag läste. Soppar golvet med alla sub 300 sidors pockets som har strömat till på sistone.

Har ett hyfsat djup i tekniken och känns inte allt för mycket magi trots tidsåldern och handlingen. Kan inte nog rekomendera. Gillar man ljudböcker så är den också otroligt bra upplöst på Audible.

https://www.goodreads.com/book/show/45245.The_Reality_Dysfunc...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Seveneves tyckte jag var väldigt bra. Tillräckligt verklig för att vara trovärdig och tillräckligt sci-fi för att stilla sci-fi nerven.
https://www.goodreads.com/book/show/22816087-seveneves

Permalänk

Arthur C. Clarke:
Serien med 2001, 2010, 2061, 3001.

Bokversionerna av 2001 och 2010 har betydligt mer att berätta än sina filmversioner (som fick kapa en hel del av budgetskäl och hålla längden ok). 2001 är både som film (av Stanley Kubrick) och bok ett absolut mästerverk!

William Gibson:
Sprawl-trilogin = Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa overdrive.
Vinnare av Hugo & Nebula-priser. Grunden för Steam Punk-genren.

Carl Sagan: Kontakt.
Mästerverk, bättre och mer utförlig än filmversionen. Om SETI-projekt som tar emot kodade signaler från utomjordisk civilisation.
Mycket utförlig, en hel del teknik, spännande, står på vetenskaplig grund. Ett måste att läsa.

Stanislav Lem: Solaris.
Både filmen och boken är mästerverk, men filmen lite för lång för mångas smak.

Philip K. Dick:
Många mycket bra böcker. Ligger bakom t.ex. filmerna Blade Runner, Total Recall m.fl.
Vill man inte investera så mycket tid så är hans novellsamlingar kanon, främst del 4 och 5 (av totalt 5) av de samlade novellerna.
Det mesta av hans verk har plundrats på idéer, intrig m.m. av massor av SF-filmer och TV-serier de senaste 40 åren.
Skulle gärna se en filmatisering av t.ex. Ubik.

Generellt:
Sök SF-böcker som vunnit de stora priserna som Hugo, Nebula, Philip K. Dick-award m.m.

Permalänk

Neuromancer-trilogin! Skriven av William Gibson som anses vara förfadern till Cyberpunk-genren hos många.
Gillar du Bladerunner så lär du även gilla Neuromancer.

Drog igenom alla tre böcker precis innan 2.0-patchen av cyberpunk. Satte verkligen viben.

Råkar dessutom vara på rea hos Adlibris just nu: https://www.adlibris.com/se/bok/neuromancer-trilogin-97891789...
Goodreads: https://www.goodreads.com/series/43622-sprawl

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag läste SF. Men "Dörren till sommaren" Av Heinlein kommer jag ihåg. Den var finurlig med tidsresor.

Permalänk
Medlem

Lars Wilderängs Stjärnklart-triologi överaskade mig positivt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Frederik Pohl, Gateway-böckerna, riktigt bra relativt hård scifi.

Handlar om hur mänskligheten upptäcker stjärnorna med hittat teknologi och utvecklas bra från det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

The Reality Dysfunction överaskade mig väldigt positivt. Har läst mycket "lättare" böcker på sistone så den här stod verkligen ut i kvalite och omfattning. Den börjar viserligen snabbt men det tar till ca halva första boken innan man är helt fast. Hade svårt att avsluta serien då jag blev så emitionell för varje sida jag läste. Soppar golvet med alla sub 300 sidors pockets som har strömat till på sistone.

Har ett hyfsat djup i tekniken och känns inte allt för mycket magi trots tidsåldern och handlingen. Kan inte nog rekomendera. Gillar man ljudböcker så är den också otroligt bra upplöst på Audible.

https://www.goodreads.com/book/show/45245.The_Reality_Dysfunc...

Gillar verkligen det jag har läst av Peter F. Hamilton så här långt. Har dock inte hunnit med denna än (och resten av böckerna i Night's Dawn trilogin). Ja, det jag kan säga om hans böcker så här långt är att dom är omfattande och håller väldigt hög kvalité, precis som du säger.

Permalänk
Medlem

Helliconia trilogin av Aldiss är mig ett kärt minne från tonåren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Helliconia