Sony skruvar upp Playstation 5-volymer

Permalänk
Melding Plague

Sony skruvar upp Playstation 5-volymer

Med Playstation VR 2 runt hörnet ser Sony till att Playstation 5 är lättare att få tag på lagom till lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror med tanke på att det var stor brist på PS5or.

Om det ej var brist, undra hur mycket högre antalet sålda exemplar skulle ligga på?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sony har sett till eller har den svalnande marknaden sett till att det finns bättre tillgång på enheter?😊

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att PS5 är lite gammal nu? Det känns som en evighet sen med Zen2 och Ratchet&Clank

Väntar nog på Pro om jag ska köpa något nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som känner att PS5 är lite gammal nu? Det känns som en evighet sen med Zen2 och Ratchet&Clank

Väntar nog på Pro om jag ska köpa något nu

går lika många rykten om att det inte kommer någon som att det kommer en Pro. Enligt vissa anser Sony det blir för kostsamt. Men om Microsoft gör det måste dem ju också men börjar kännas mindre troligt då ekonomin är dålig och lär inte vända på ett tag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som känner att PS5 är lite gammal nu? Det känns som en evighet sen med Zen2 och Ratchet&Clank

Väntar nog på Pro om jag ska köpa något nu

Isf får du nog vänta ett tag. Lyssnar vi på MS så verkar det ju som om det konmer vara svårt att få ner priserna speciellt mycket från dagens nivåer på Series X och S. Och med så likartade komponenter i botten lär det även gälla Sony.

Skulle en Pro lanseras får vi nog förvänta oss en riktigt saftigt prislapp för alla typer av meningsfulla förbättringar skulle lägga konsolen i paritet med grafikkort som kostar många tusen kronor.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som känner att PS5 är lite gammal nu? Det känns som en evighet sen med Zen2 och Ratchet&Clank

Väntar nog på Pro om jag ska köpa något nu

Den känns inte gammal alls, supersnygga spel som flyter silkeslent. Ser ingen anledning med en pro.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Den känns inte gammal alls, supersnygga spel som flyter silkeslent. Ser ingen anledning med en pro.

Hårdvaran till PS5 var outdated redan vid launch men de vad som krävs för att en som maskin ska ha det priset.

Permalänk
Medlem

Märkte det, både Netonnet och Elgiganten hade PS5or i mängder i lager här i Halmstad förra veckan, men det verkade inte sälja för ockerpriset som begärs, betalar inte närmare 8k för mellanklass 2019 hårdvara år 2023.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Sony har sett till eller har den svalnande marknaden sett till att det finns bättre tillgång på enheter?😊

De hade försäljningsrekord i December tack vare den ökade tillverkningen. Så efterfrågan är betydligt större än tillgången

Permalänk
Medlem

...Detta gäller även i Sverige där flera återförsäljare har en mängd Playstation 5 på lager....

De kan inte tillverkas och hamna på lager på ett ögonblick. Det verkar som att Sony hade strypt tillgången på egen hand. Och nu när de behöver sälja sin nya produkt (för att visa bra siffror för aktieägarna) som totalt meningslös om du inte har ps5, dumpar de sina lager till ÅF.

Vilken "trevlig" strategi och behandling av slutkonsumenter.

Permalänk
Medlem

Räntehöjningarna har löst många ”brister”.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Märkte det, både Netonnet och Elgiganten hade PS5or i mängder i lager här i Halmstad förra veckan, men det verkade inte sälja för ockerpriset som begärs, betalar inte närmare 8k för mellanklass 2019 hårdvara år 2023.

Du verkar inte förstå vävad en konsol är eller syftet
Du köper hårdvara för att spela en viss typ av spel på.
Dessa spel har krav att vara en viss standard.
Oavsett vad dwt sitter föe hprdvara i den och vad dj vörderar den till. Den gör sitt jobb till priset av vad det är satt. Så länge den klarar det kommer inget att ske
Titta på Nintendo switch tex.

Skrivet av friArsenik:

...Detta gäller även i Sverige där flera återförsäljare har en mängd Playstation 5 på lager....

De kan inte tillverkas och hamna på lager på ett ögonblick. Det verkar som att Sony hade strypt tillgången på egen hand. Och nu när de behöver sälja sin nya produkt (för att visa bra siffror för aktieägarna) som totalt meningslös om du inte har ps5, dumpar de sina lager till ÅF.

Vilken "trevlig" strategi och behandling av slutkonsumenter.

Foliehattsvarning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Bara PS5-konsolen är för dyr

Vi har Playstation 4 Pro med en extern 5 TB-hårddisk. Inte så snabb men billigt sätt att utöka utrymmet. Två handkontroller till det.

Jag köpte en PS3 begagnad med en 500 GB-hårdddisk inklusive en handkontroll för 500 kr. Köptes enbart för Red Dead Redempion med Undead nightmare. Sony hade det på kampanj för lite mer än 100 kr långt innan jag köpte själva konsolen. Sen har vi köpt Assassins Creed I för en hundring och GTA IV Complete edition för fullpris. Ändå värt sina ca 350 kr det då det är många timmars spelande med story, sidouppdrag och två expansioner.

Playstation 5? Säg 7500 kr för konsol, 800 kr för extra handkontroll, 1 TB M2 SSD för 1200 kr eller mer framtidssäkert med 2 TB för 2100 kr. Vi snackar 9500 kr minimum. Jag behöver inte ta upp det med frugan. Och då vill hon ändå att vi köper en konsol, men inte för 7500 kr.

VR är bara att glömma med min tendens till åksjuka. Det är inte rörelsen som orsakar det utan hjärnans uppfattning av rörelse. Se Brainiacs karusellexperiment. Bra balanssinne förvärrar symtomen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Foliehattsvarning

a men, självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...Detta gäller även i Sverige där flera återförsäljare har en mängd Playstation 5 på lager....

De kan inte tillverkas och hamna på lager på ett ögonblick. Det verkar som att Sony hade strypt tillgången på egen hand. Och nu när de behöver sälja sin nya produkt (för att visa bra siffror för aktieägarna) som totalt meningslös om du inte har ps5, dumpar de sina lager till ÅF.

Vilken "trevlig" strategi och behandling av slutkonsumenter.

Rätta mig om jag har fel men Sony tjänar väl mest pengar på spel och inte hårdvara? Att de då skulle haft tusentals med konsoler på lager bara för att släppa tillsammans med deras VR känns spontant ologiskt.

Permalänk

Jag har en PS5a. Utrustad med extra ssd och allt. Det finns gott om bra spel, speciellt när man ser på PS4 utbudet.

Problemet är bara att ha tid och spela. Att skaffa VR2, lär bli samma sak där. Man köper den och bra spel, som man ej har tid att spela.

Sist så tvivlar jag på att så många köper en PS5 + VR2 samtidigt, visst finns det personer, men de lär inte vara så många. Speciellt när de snabbt upptäcker att de bör komplettera den med 2TB m.2 ssd och några spel.
Jag påstår att köpet med ett vettigt spelbibliotek går på runt 20 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som känner att PS5 är lite gammal nu? Det känns som en evighet sen med Zen2 och Ratchet&Clank

Väntar nog på Pro om jag ska köpa något nu

Lite så är det men jag är för första gången sedan typ SNES glad att konsolerna åtminstone är med i racet. Xbox Series och PS5 baseras på aktuell hårdvara och inte 6 år gammal skåpmat som var irrelevant redan på releasedagen av konsolen. Man kan ju fortfarande bygga en schysst gamingdator med en R5 3600 och ett 3060Ti om man har rimliga förväntningar på riggen.

Jag spelar dock nästan uteslutande på PC men ser att denna konsolgeneration kommer gynna även PC-plattformen då utvecklare har mer utrymme att sträcka på benen. Jag menar, raytracing (om än svagt), mer konventionella PC-komponenter, SSD-lagring osv.
Halleluja och välkommen alla konsol-peons till 2011!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du verkar inte förstå vävad en konsol är eller syftet
Du köper hårdvara för att spela en viss typ av spel på.
Dessa spel har krav att vara en viss standard.
Oavsett vad dwt sitter föe hprdvara i den och vad dj vörderar den till. Den gör sitt jobb till priset av vad det är satt. Så länge den klarar det kommer inget att ske
Titta på Nintendo switch tex.

Foliehattsvarning

Jag har en 2st Nintendo Switch hemma (OLED och Lite) och en Gaming PC + en drös retro konsoler, förr har jag kunnat köpa konsoler efter ett par år för ett billigare pris som t.ex. när jag inhandlade mitt PS3 Slim för 2499kr inklusive uncharted 2 under 2009 som också var 3 år efter release för halva priset... gjorde samma sak när jag inhandlade PS4 med GTA V bundle för runt 3500kr.

Problemet är att de fortsätter med de skyhöga priserna även om bristen är borta sen månader tillbaka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Här i japan, Sonys hemland, så står hyllorna tomma på playstation enheter fortfarande. Det går att delta i utlottningar för att få köpa men ofta med någon hake. Vissa butiker säljer om man signar upp för kreditkort eller liknande. Att köpa utan krongel är näst intill omöjligt. Hoppas det blir bättre snart även här i japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har en 2st Nintendo Switch hemma (OLED och Lite) och en Gaming PC + en drös retro konsoler, förr har jag kunnat köpa konsoler efter ett par år för ett billigare pris som t.ex. när jag inhandlade mitt PS3 Slim för 2499kr inklusive uncharted 2 under 2009 som också var 3 år efter release för halva priset... gjorde samma sak när jag inhandlade PS4 med GTA V bundle för runt 3500kr.

Problemet är att de fortsätter med de skyhöga priserna även om bristen är borta sen månader tillbaka.

Månader? Bristen börjar försvinna nu.
Strax före Jul så började det finnas lager som gick lite upp och ner men sällan tog slut, men skulle du köpa den i butik så är det nog typ nu som den börjar dyka upp på riktigt.

Jag skulle gissa på att den går ner i pris till/runt BF2023, ifall det kommer en ny variant som det har ryktats om så släpps den förmodligen under hösten och då kanske konsolen kan sjunka 1000-1500Kr i samband med det.
Kommer det ingen ny variant så tror jag ändå att den kommer sjunka i pris under året, de borde ju inte ha några större problem att matcha Xbox series X och nu så har de ju konsoler att sälja så det tjänar ju på att öka efterfrågan.

När det kommer till PSVR2 så verkar dem satsa på lite softlaunch där de som redan är intresserade är största kundgruppen och istället bygga Hype över tid. Har annars svårt att se varför de inte satsat mer på marknadsföringen.
Blir headsetet så bra som det verkar och VR kunniga beskriver det så kan det slå igenom viralt istället, alltså att produkten är så bra så att den rekommenderas av väldigt många och växer på det sättet.
De behöver ju inte heller trycka upp så extremt många till lanseringen då heller ifall de satsar på långsiktigt försäljning.
Vi kanske får fler stora titlar till hösten för att ge en extra knuff.
Jag skulle gissa på att vi får något ganska stort spel till hösten(typ Astrobot eller liknande) och sedan Half-Life Alyx.
Det finns redan för mycket spel vid releasen, vilket bland annat bekräftas av senaste PSVR2 Without parole, där de pratar med en utvecklare(Windlands skapare).

Ska bli fruktansvärt kul, bara 3 veckor kvar nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Här i japan, Sonys hemland, så står hyllorna tomma på playstation enheter fortfarande. Det går att delta i utlottningar för att få köpa men ofta med någon hake. Vissa butiker säljer om man signar upp för kreditkort eller liknande. Att köpa utan krongel är näst intill omöjligt. Hoppas det blir bättre snart även här i japan.

Hörde även nyligen att de bara säljer PSVR2 med Call of the mountain inkluderat där, går alltså inte köpa utan.
Frågan är om de får ett bättre pris eller om det plusas på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har en 2st Nintendo Switch hemma (OLED och Lite) och en Gaming PC + en drös retro konsoler, förr har jag kunnat köpa konsoler efter ett par år för ett billigare pris som t.ex. när jag inhandlade mitt PS3 Slim för 2499kr inklusive uncharted 2 under 2009 som också var 3 år efter release för halva priset... gjorde samma sak när jag inhandlade PS4 med GTA V bundle för runt 3500kr.

Problemet är att de fortsätter med de skyhöga priserna även om bristen är borta sen månader tillbaka.

Du tänker på scalperpriset nu?
Priset har alltid varit samma förutom prishöjningen som skedde överallt på PS5 förutom Usa.
Sen på det är det dåliga kronan och världsekonomin so driv upp priset.
Kommer det nog inte sjunka i pris detta året.
Kanske blir nån rabatt med nån bundle osv men inte mer än så.
Tror inte PS5 har peakat än på långa vägar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friArsenik:

...Detta gäller även i Sverige där flera återförsäljare har en mängd Playstation 5 på lager....

De kan inte tillverkas och hamna på lager på ett ögonblick. Det verkar som att Sony hade strypt tillgången på egen hand. Och nu när de behöver sälja sin nya produkt (för att visa bra siffror för aktieägarna) som totalt meningslös om du inte har ps5, dumpar de sina lager till ÅF.

Vilken "trevlig" strategi och behandling av slutkonsumenter.

Alltid bra idé att strypa tillgång till något med hög efterfrågan och sälja färre produkter ja.

Det är så man tjänar pengar!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du tänker på scalperpriset nu?
Priset har alltid varit samma förutom prishöjningen som skedde överallt på PS5 förutom Usa.
Sen på det är det dåliga kronan och världsekonomin so driv upp priset.
Kommer det nog inte sjunka i pris detta året.
Kanske blir nån rabatt med nån bundle osv men inte mer än så.
Tror inte PS5 har peakat än på långa vägar.

Nej, förr har konsoler stannat i värde eller gått ner när tillgången ökat efter lansering, nu ökade ju inte tillgången förrän hösten 2022 men det borde börja dala neråt i pris nu eftersom det är spelförsäljningen som är den stora vinsten på konsoler och inte att kränga hårdvara som verkar vara deras nya taktik eftersom nya "next-gen" titlar har varit mediokra och de bästa att spela fortfarande är uppgraderade PS4 titlar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en PS5a. Utrustad med extra ssd och allt. Det finns gott om bra spel, speciellt när man ser på PS4 utbudet.

Problemet är bara att ha tid och spela. Att skaffa VR2, lär bli samma sak där. Man köper den och bra spel, som man ej har tid att spela.

Sist så tvivlar jag på att så många köper en PS5 + VR2 samtidigt, visst finns det personer, men de lär inte vara så många. Speciellt när de snabbt upptäcker att de bör komplettera den med 2TB m.2 ssd och några spel.
Jag påstår att köpet med ett vettigt spelbibliotek går på runt 20 000kr.

Lite samma sits här.

Kommer däremot skaffa PS VR2 senare när det gått ned i pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, förr har konsoler stannat i värde eller gått ner när tillgången ökat efter lansering, nu ökade ju inte tillgången förrän hösten 2022 men det borde börja dala neråt i pris nu eftersom det är spelförsäljningen som är den stora vinsten på konsoler och inte att kränga hårdvara som verkar vara deras nya taktik eftersom nya "next-gen" titlar har varit mediokra och de bästa att spela fortfarande är uppgraderade PS4 titlar.

Ja det är inte välgörenhet och konsolerna säljer 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror PS VR2 kan floppa lite. Mest på grund av det ekonomiska tillståndet i världen, men också för att Sony tillverkat väldigt många VR-set, och det kommer nog ta lång tid innan det blir lönsamt.

Jag var inställd på att köpa vid release man har ändrat mig. För dålig info från Sony vad gäller användbarhet för glasögon-prydda människor, synfel etc. så man måste invänta recensioner och eventuella 3eparts-produkter. Det är heller inga intressanta spel på horisonten som tillkännagivits, och att köpa ett VR2 för vad det kostar och sedan bara sitta med Horizon VR året ut låter inte lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, förr har konsoler stannat i värde eller gått ner när tillgången ökat efter lansering, nu ökade ju inte tillgången förrän hösten 2022 men det borde börja dala neråt i pris nu eftersom det är spelförsäljningen som är den stora vinsten på konsoler och inte att kränga hårdvara som verkar vara deras nya taktik eftersom nya "next-gen" titlar har varit mediokra och de bästa att spela fortfarande är uppgraderade PS4 titlar.

Något som talar emot en sänkning är att Sony precis höjt priset. Priserna går nästan aldrig upp på konsoler och om det redan finns utrymme för att sänka priset så tror jag Sony skulle valt att inte höja priset alls när det gjordes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theBoosing:

Den känns inte gammal alls, supersnygga spel som flyter silkeslent. Ser ingen anledning med en pro.

Namn på dessa som förhoppningsvis inte finns till PC/xbox eller kommande till dessa plattformar?

God of War Ragnarök ser rätt Skyrim-esque ut ibland texturmässigt.