Har installerat Fedora 36 på en Windowsdator och kommer inte åt Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du provat ta bort båda partitionerna? Om inte, prova det, sedan klickar du bara nästa utan att först skapa någon ny.
Låt installationen skapa partitionerna.

Klagar den något om att disken är i MBR-format eller att den inte är i GPT-format, gå upp till inlägget däruppe där jag tog upp det.

Den klagar inte på formatet!
Hur tar jag bort parttionerna? I Fedora? Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Den klagar inte på formatet!
Hur tar jag bort parttionerna? I Fedora? Hur?

Nej, du tar bort partitionerna under Windows installationen i steget på bilden du postade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Marekera en i taget och välj 'Ta bort', du kommer få en varning om att all data kommer att försvinna, vilket är okej då vi vill börja från scratch. När bägge är borttagna så kan du markera 'Enhet 0' och välja 'Ny' om du vill skapa en partition för Windows som inte tar upp hela hårddisken för att installera Linux på resterande del av disken.

Det var ett tag sedan jag partitionerade från Windows-installation så kanske någon annan här kan ge bättre råd gur man gör?

Tog bort båda och nu installerar den. Kan detta vara sant?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Tog bort båda och nu installerar den. Kan detta vara sant?!?

Man ska inte ropa hej...
Men börjar den installera så är det ett gott tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Man ska inte ropa hej...
Men börjar den installera så är det ett gott tecken.

Yeeeessss!

https://share.icloud.com/photos/08aMcymYQ_oVOdZg_hViMO0Zg

Vad gör jag nu innan jag stoppar i den andra disken?

Permalänk
Medlem

I Windows Diskhanteraren så får du krympa partitionen för att få plats med linux partitionerna.
I Diskhanteraren högerklickar du på den största partitionen (Windows primära) och väljer 'Krymp volym', 100GB räcker gott och väl för Linux.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga inget.
När du stoppat in den andra disken så bör du från UEFI/BIOS kunna välja vilken bootpartition du vill starta ifrån.

Som jag tolkar det från manualen så kan du trycka F12 för att få upp en "Boot-meny" utan att behöva gå in i UEFI/BIOS.

Har du tur fungerar det utmärkt att växla mellan OS på detta sätt.

@Tinto
Han har en annan disk med Fedora på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Tinto
Han har en annan disk med Fedora på.

Aha, okej!
Borde det inte gå att lägga till Windows som alternativ i Grub? Så att man slipper växla i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag skulle säga inget.
När du stoppat in den andra disken så bör du från UEFI/BIOS kunna välja vilken bootpartition du vill starta ifrån.

Som jag tolkar det från manualen så kan du trycka F12 för att få upp en "Boot-meny" utan att behöva gå in i UEFI/BIOS.

Har du tur fungerar det utmärkt att växla mellan OS på detta sätt.

@Tinto
Han har en annan disk med Fedora på.

Å jag får inga problem med det gamla Windows som ligger på den disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Å jag får inga problem med det gamla Windows som ligger på den disken?

Nej, den kommer att ligga kvar. Så får du välja disk att boota med F12 (Windows/Fedora)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Nej, den kommer att ligga kvar. Så får du välja disk att boota med F12 (Windows/Fedora)

Får bara upp Windowsdisken på F12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Får bara upp Windowsdisken på F12.

Prova att gå in i BIOS inställningarna och se om Fedora disken står listad där. Kan vara att F12 bara "kommer ihåg" diskar den har bootat från innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Prova att gå in i BIOS inställningarna och se om Fedora disken står listad där. Kan vara att F12 bara "kommer ihåg" diskar den har bootat från innan.

Den står inte med i Bios!

Permalänk
Medlem

Hur är disken ansluten till datorn? Kan det vara nån kabel som inte sitter ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Hur är disken ansluten till datorn? Kan det vara nån kabel som inte sitter ordentligt?

Ingen kabel! Ett litet M2 (?)kort.
Så hört ser diskarna ut. Ser inte ut som både Windows och Fedora skulle ligga där.https://share.icloud.com/photos/03bdw6AZK5Ba7pTT_2JTwPFSQ

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Ingen kabel! Ett litet M2 (?)kort.
Så hört ser diskarna ut. Ser inte ut som både Windows och Fedora skulle ligga där.https://share.icloud.com/photos/03bdw6AZK5Ba7pTT_2JTwPFSQ

Jo men Windows ser bara Windows partitioner i utforskaren.
Så det ser ut som att diskarna är rätt kopplade o funkar iaf. Ett steg i rätt riktning.

Då är nästa fråga.
Vill du ha kvar Fedora?
Vill du kunna använda den andra disken i windows?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jo men Windows ser bara Windows partitioner i utforskaren.
Så det ser ut som att diskarna är rätt kopplade o funkar iaf. Ett steg i rätt riktning.

Då är nästa fråga.
Vill du ha kvar Fedora?
Vill du kunna använda den andra disken i windows?

Jag vill ha kvar Fedora och kunna välja mellan Windows/Fedora vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Har du nåt på Fedora disken som du vill spara?

Annars är det bästa att rensa den helt o göra om hela Fedora installationen från början.
För nu har du fungerande Windows. Det är nr 1.

Sen får nån Kunnig berätta om hur du rensar disken med gamla windows o fedora så du kan installera om det på rätt sätt så du får rätt dual boot.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så är Lokal disk C: - Windows och Acer D: - Fedora?
Isåfall är disken rätt ansluten och fungerar. Frågan är då varför den inte går att välja på bootmenyn?
Kan det vara så att BIOS inte upptäcker någon boot-partition på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du nåt på Fedora disken som du vill spara?

Annars är det bästa att rensa den helt o göra om hela Fedora installationen från början.
För nu har du fungerande Windows. Det är nr 1.

Sen får nån Kunnig berätta om hur du rensar disken med gamla windows o fedora så du kan installera om det på rätt sätt så du får rätt dual boot.

Nej, jag har inget jag vill spara. Så jag raderar gärna och installerar på nytt, men behöver hjälp så att jag gör det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Om jag har förstått det rätt så är Lokal disk C: - Windows och Acer D: - Fedora?
Isåfall är disken rätt ansluten och fungerar. Frågan är då varför den inte går att välja på bootmenyn?
Kan det vara så att BIOS inte upptäcker någon boot-partition på den?

Det stämmer. Vad göra om Bios inte upptäcker den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Om jag har förstått det rätt så är Lokal disk C: - Windows och Acer D: - Fedora?
Isåfall är disken rätt ansluten och fungerar. Frågan är då varför den inte går att välja på bootmenyn?
Kan det vara så att BIOS inte upptäcker någon boot-partition på den?

Nej. Han har en gammal windowsinstallation på den. plus fedora.
Så den disken ska nu rensas helt. Nya partitioner o allt.
Så allt blir rätt från början.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Undra om du inte ska starta en ny tråd där du beskriver allt du har nu o frågar om hjälp för att rensa en disk o installera Fedora.

Det är väldigt luddigt i denna tråd nu.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Det stämmer. Vad göra om Bios inte upptäcker den?

Som Mullvaden sa ovan, rensa den disken och installera Fedora. Du behöver inte rensa den innan utan det gör installationsprogrammet åt dig, liknande hur du gör under Windows installation.
Så boota datorn från USB med Fedora, när du kommer till valet var den ska installera så väljer du hårddisken som är cirka 196GB (Acer disken) så ska Fedora installeras på den.

Lite beroende på hur installationsprogrammet för Fedora fungerar så kanske den upptäcker att det finns en Windows installation på den andra disken och lägger till den i sin egen "start-meny" (Grub). Annars ska det gå att välja med F12 vilken du vill boota ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Undra om du inte ska starta en ny tråd där du beskriver allt du har nu o frågar om hjälp för att rensa en disk o installera Fedora.

Det är väldigt luddigt i denna tråd nu.

Håller med. Jag gör det om det strular igen. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persve:

Håller med. Jag gör det om det strular igen. Tack för all hjälp!

Never ever give up ( men det var nära ). Nu är det klart! Installerade Fedora, tog samtidigt bort alla partitioner på disken och nu får jag grub som frågar om jag vill köra Windows eller Fedora.
Underbart! Stort tack till er alla som haft så stort tålamod med en gammal man, på det 73e.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra!

Permalänk
Medlem

Gött. Vi hade vårat jidder lite men det vart bra ändå. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros