Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får mina föräldrar ta min dator för att jag köpte Red Dead?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Absolut. Och föräldrar kan fortfrande troligtvis luta sig mot det, lite som David nämnt ovan också. Oavsett är detta en familjeangelägenhet och jag vet inte vad vi ska kunna tillföra. Tycker OP går in med en konstig inställning, "jag äger den så ni får inte ta den och det tänker jag missbruka genom att göra saker ni inte vill jag ska göra".

Den första biten är jag helt med på. I praktiken spelar det nog rätt liten roll vad föräldrarna har rätt att göra och inte - de kommer att göra det de känner för ändå, och alla har inte sådan tur att de har vettiga föräldrar. Att försöka hävda sin rätt juridiskt mot ovettiga föräldrar är också extremt vanskligt, eftersom man ju befinner sig i beroendeställning gentemot dem, och ovettiga föräldrar har inga problem att utnyttja detta - så det skall gå väldigt långt med förtrycket innan det blir värt kostnaden.

Den sista delen tycker jag dock är en konstig inställning i sig. Om man äger en grej är det väl inte ett missbruk att göra det man själv vill med den grejen, även om någon annan vill annorlunda? Missbrukar du din bil om du kör den till jobbet, trots att jag vill att du promenerar i stället? Om idén är att hänvisa till föräldrarnas särställning som vårdnadshavare så är den väl orelaterad till ägarskapet, förutom just att relevansen hos föräldrarnas vilja blir svagare om barnet äger grejen själv.

Skrivet av Allexz:

Skulle föräldrarna vilja hård dra det så är det väl deras el-abonnemang och internet-abonnemang som möjliggör att du använder datorn överhuvudtaget så jag skulle nog säga som de andra att det kan vara värt att ta med dina föräldrar.

Så där argumenterade min far när jag var liten. Jag hade inget rum i huset - det var ju hans hus, så alla rum var hans, och jag var därmed någon typ av inneboende eller gäst vars hela leverne berodde på hans godtycke. Du kan ju gissa hur tät vår relation är och har varit sedan jag blev gammal nog att ha ett eget hushåll.

Barn har inte själva valt att bo med sina föräldrar. De har bara ingen annan möjlighet - och de har ingen möjlighet att ha en egen elnätsanslutning, så jag tycker att det blir märkligt att använda det argumentet mot dem. Det tycker för övrigt föräldrabalken också:

Citat:

Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

När du är förälder är din ekonomi barnets ekonomi, och det är barnets skäliga behov som avgör hur mycket du behöver bidra. Det spelar ingen roll att det är du som betalar elräkningen - barnet har rätt att nyttja "din" el ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min son fyller snart 9 och han spelar Fortnite, RDR2, GTA, CoD etc
Visar inga tendenser till att bli en seriemördare än så länge iaf.

Famous last words...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid säga att du har ett intresse av att tämja vildhästar. Fantastiskt spel, hoppas det löser sig och håll dig borta från bordellerna tills du fyllt 18.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Det läskigaste jag var med om på RDR2 var nog när

odricoll hade halshuggit grabben och satt honom på en häst där van höll i sitt eget huvud

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

TS har fortfarnade inte svarat. XD
Datorn är beslagtagen. Så oxå mobil och internet.
RIP våran broder utan internet. =(

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Frågan vi bör ställa, har vi hela bilden? Detta är ju bara vad som vi får återberättat. Kanske finns annan drama eller problematik som föranleder till denna situation?

Kanske en dålig analogi men när 1+1 inte blir 2, utan 3 i detta fall, så kanske det finns en till +1 som vi inte har fått tillgång till? Obs, jag påstår inte att TS hittar på, däremot kan människor, speciellt barn och unga vara bra på att utelämna ganska vital information för att situationer ska tolkas till deras fördel, är min erfarenhet av att ha jobbat med kids och gaming (eftersom päronen ofta har otroligt dålig koll på läget inom deras hobby).

Permalänk
Sötast
Skrivet av Genomresa:

Den första biten är jag helt med på. I praktiken spelar det nog rätt liten roll vad föräldrarna har rätt att göra och inte - de kommer att göra det de känner för ändå, och alla har inte sådan tur att de har vettiga föräldrar. Att försöka hävda sin rätt juridiskt mot ovettiga föräldrar är också extremt vanskligt, eftersom man ju befinner sig i beroendeställning gentemot dem, och ovettiga föräldrar har inga problem att utnyttja detta - så det skall gå väldigt långt med förtrycket innan det blir värt kostnaden.

Den sista delen tycker jag dock är en konstig inställning i sig. Om man äger en grej är det väl inte ett missbruk att göra det man själv vill med den grejen, även om någon annan vill annorlunda? Missbrukar du din bil om du kör den till jobbet, trots att jag vill att du promenerar i stället? Om idén är att hänvisa till föräldrarnas särställning som vårdnadshavare så är den väl orelaterad till ägarskapet, förutom just att relevansen hos föräldrarnas vilja blir svagare om barnet äger grejen själv.

Så där argumenterade min far när jag var liten. Jag hade inget rum i huset - det var ju hans hus, så alla rum var hans, och jag var därmed någon typ av inneboende eller gäst vars hela leverne berodde på hans godtycke. Du kan ju gissa hur tät vår relation är och har varit sedan jag blev gammal nog att ha ett eget hushåll.

Barn har inte själva valt att bo med sina föräldrar. De har bara ingen annan möjlighet - och de har ingen möjlighet att ha en egen elnätsanslutning, så jag tycker att det blir märkligt att använda det argumentet mot dem. Det tycker för övrigt föräldrabalken också:
När du är förälder är din ekonomi barnets ekonomi, och det är barnets skäliga behov som avgör hur mycket du behöver bidra. Det spelar ingen roll att det är du som betalar elräkningen - barnet har rätt att nyttja "din" el ändå.

Kan inget annat än att hålla med... men jag valde att separera så det finns verkligen inget som förvånar längre.

Permalänk
AKA AudioBamse

Så länge du bor i föräldrarnas hus så kan dem typ göra vad dem vill. Om det nu är olagligt för dem att beslagta din dator så kan dem istället stänga av internet eller elen så din dator inte går att använda då det är deras internet och el som du använder.

Dessutom, om vi ska vara realistiska, tror jag ingen skulle orka bry sig om föräldrar i nått random-hem beslagtar en dator från sitt barn. Så dem kan nog göra det oavsett lag.