Permalänk
Medlem

IT-företag Stockholm?

Har försökt söka efter information angående IT företag, och det finns ju en hel del i Stockholm. Men jag undrar ifall någon av er vet/hört vilka IT företag som är en bra/skön arbetsplats för en som är ny i branschen med inriktning it -tekniker/supportttekniker.
Utvecklingsmöjligheter, någorlunda bra ingångslön, bra kollegor som orkar förklara utifall mam fastnar på något osv.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att du ska undvika de stora "drakarna" i branschen, typ Atea, Tieto osv om du kan.
Har haft skönare upplevelser på mindre bolag och man slipper bli en av alla i mängden.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Zetup, nuvarande Nordlo och tyckte det var bra, lätt växa och få nya utmaningar om man är ihärdig, bra kollegor, sen vet jag inte hur det är nu när det är större, Lön var ok samtidigt så bytte jag sen efter ett par år till staten till en tjänst med samma arbetsuppgifter men höjde min lön med ca 10k tycker jag säger en del om löneläge / löneutveckling.

En stor fördel är att man får jobba med olika kunder som verkar inom olika sektorer, det tycker jag gav väldigt mycket som ny i branchen.

Permalänk
Medlem

Mindre bolag kan både vara riktigt bra och riktigt dåliga. Fördelen med att gå till en av de stora är att de alla är lika beige. Alltså varken speciellt bra eller speciellt dåliga. Min rekommendation är ett litet bolag (<50 anställda) om du vill få möjlighet att utvecklas snabbt.

Permalänk
Medlem

Det finns massvis av tjänster inom Datacenter i stockholmsområdet om det kan vara intressant. Som tidigare sagt så skulle jag kika på mindre företag där man kan växa i rollen och få testa olika saker på uppdraget.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Du har inte funderat på in-house?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovan, jag jobbar in-house som tekniker, och trivs riktigt riktigt bra.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Jag tror jag skulle trivas bäst på ett mindre företag. Ska kolla upp in-house! Har ni hört något om Centric/wiseIT/Thalamus?

Permalänk
Medlem

Vi har konsulter från WiseIT hos oss, inte hört nått negativt

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Galiso:
Jag flyttade din tråd till ett lämpligare underforum.
Lycka till i jakten på IT-företag!

/David, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Tack för era tips! Jag tror jag skulle trivas bäst på ett mindre företag. Ska kolla upp in-house! Har ni hört något om Centric/wiseIT/Thalamus?

dessa och manpower, volvoit, HCL mm, är helt ok som första jobb för att skaffa sig lite erfarenhet, du kommer inte få varjesig något superjobb eller superlön men du kommer in och får en schysst start i branschen och bra erfarenhet, sedan kan du leta dig vidare.

Permalänk
Medlem

Thalamus/WiseIT har gott rykte där rekryterare faktiskt bryr sig. Centric skulle jag undvika, hade kontakt med 3 st från dom och blev ghostad.

Kolla LinkedIn, många Supportjobb ligger där (fick mitt nuvarande via LinkedIn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Mindre bolag kan både vara riktigt bra och riktigt dåliga. Fördelen med att gå till en av de stora är att de alla är lika beige. Alltså varken speciellt bra eller speciellt dåliga. Min rekommendation är ett litet bolag (<50 anställda) om du vill få möjlighet att utvecklas snabbt.

Exakt min erfarenhet efter ~15 år i branschen.
Vill du själv utvecklas och jobba med motiverade bra folk så är det nog mot mindre/nischade bolad du får söka.

Trivs du med att bara flyta med, ta dagen som den kommer, "saker blir klart när det blir klart", då är ett stort bolag perfekt. (Jag har hamnat i det träsket, se bara som nu, klockan är 08:57 och jag har inte börjat jobba ännu, sitter och väntar in 09:00 mötet. 15 år sedan Bassebaba hade blivit galen, kallat folk idioter och avskedat hälften MUSK-style, numera är det typ "chill att man hann lämna ungarna på dagis och ta en kaffe utan att behöva stressa").

Nu är detta generaliserat och det finns såklart undantag åt bägge håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Tack för era tips! Jag tror jag skulle trivas bäst på ett mindre företag. Ska kolla upp in-house! Har ni hört något om Centric/wiseIT/Thalamus?

Har vart anställd via Thalamus och även haft intervjuer med jobb erbjudande på dom andra två. Dom alla ingår i IT-konsult marknaden där du blir placerad på en annan jobb plats, kan vara riktigt hit och miss beroende på vart du blir placerad. Min rekommendation är som många andra skrivit att försöka köra på via inhouse support på något mellan size bolag.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Känns som att supportsektorn inom IT har börjat bli enormt stor i Sverige. På gränsen till slöseri av kompetens att sätta så enormt mycket relativt högutbildade resurser som first line support kan jag tycka men visst, man måste börja någonstans.

Men att tex läsa tre års systemvetenskap (eller mer) och sedan bli placerad som first line support kan ju inte vara det man drömt om?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig jobbat på ett stort konsultbolag som Atea mfl, men var anställd hos Thalamus förr. Det finns guldkorn där, men jag kom aldrig bra överens med VDn. Dock är de mycket större nu än de var då, så spelar nog mindre roll. Då är konsultchefen viktigare, och där har jag hört bra om dem.

Om du vill utvecklas snabbt och ta dig ifrån helpdesk så skulle jag rekommendera dig att försöka hitta en tjänst på ett litet större bolag, där brukar det vara helt andra möjligheter att få nya tjänster internt om man går in hårt för att lära sig. Har man tur kan det bli samma möjligheter via ett konsultbolag, men det blir svårare att styra var man hamnar.

Permalänk

Hur färsk är du? kan du tänka dig att jobba natt ibland? Känner du ångest om du måste ringa och väcka nån kl 03.00 en tisdagsnatt?
Har du plats hemma för en arbetsplats, (rek. minst 3 skärmar), kan du tänka dig 100% hemma? (beroende på bostadsort)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hur färsk är du? kan du tänka dig att jobba natt ibland? Känner du ångest om du måste ringa och väcka nån kl 03.00 en tisdagsnatt?
Har du plats hemma för en arbetsplats, (rek. minst 3 skärmar), kan du tänka dig 100% hemma? (beroende på bostadsort)

😅 väldigt färsk. Är väldigt nyfiken, stort intresse att lära mig, studerar på yrkeshögskola inom infrastruktur.
Tre skrämar skulle kunna få plats, kan tänka mig jobba hemma(stockholm stad), men däremot ingen natt människa🤣 . Vad är det för jobb? Kul att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har aldrig jobbat på ett stort konsultbolag som Atea mfl, men var anställd hos Thalamus förr. Det finns guldkorn där, men jag kom aldrig bra överens med VDn. Dock är de mycket större nu än de var då, så spelar nog mindre roll. Då är konsultchefen viktigare, och där har jag hört bra om dem.

Om du vill utvecklas snabbt och ta dig ifrån helpdesk så skulle jag rekommendera dig att försöka hitta en tjänst på ett litet större bolag, där brukar det vara helt andra möjligheter att få nya tjänster internt om man går in hårt för att lära sig. Har man tur kan det bli samma möjligheter via ett konsultbolag, men det blir svårare att styra var man hamnar.

Tråkigt att höra! Har du någon erfarenhet av Tavana ?

Jo men precis, eftersom jag är ganska färsk inom denna bransch så kan det vara bra för mig att få ta supportärenden på helpdesk, men det är inte mitt mål att fastna där. Så med andra ord, skulle jag kunna tänka mig ha det som ett som ett sommarjobb eller extraknäck.

Var jobbar du?

Permalänk
Medlem

Undvik Tavana, har en nära vän som jobbade där för kanske 1 år sen.

Enda påtagliga som jag minns på rak hand, är att de missade att betala ut en lön precis innan sommaren.
Det tog över 3 månader på att få det till rätta, trots lovord från hans chef att de skulle lösa sig vid nästa lön.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galiso:

Tråkigt att höra! Har du någon erfarenhet av Tavana ?

Jo men precis, eftersom jag är ganska färsk inom denna bransch så kan det vara bra för mig att få ta supportärenden på helpdesk, men det är inte mitt mål att fastna där. Så med andra ord, skulle jag kunna tänka mig ha det som ett som ett sommarjobb eller extraknäck.

Var jobbar du?

Aldrig hört talas om, men bor inte i Stockholmstrakten längre. Många brukar nog gå få via en helpdesk oavsett om man pluggat nåt relevant eller inte. Det är den vägen in, nå du får nog ställa dig in på att du måste gå den vägen.
Som sagt kan man avancera riktigt snabbt om man anstränger sig och visar för chefer att man vill vidare. Jag vet flera som på bara ett par år har tagit riktigt stora kliv i karriären, men de började på en helpdesk och jobbade sig vidare.

Nu både bor och jobbar jag i Småland, men bodde 10 år i Stockholmstrakten och jobbade på några olika konsultfirmor. Kan vara värt att räkna på deras lönemodeller med, för vissa är rätt ogynnsamma för den anställde. Normalt är det fast del + provision, men hur provisionen beräknas kan skilja sig. Vissa ger en procentsats på fakturerat belopp, andra på antalet timmar osv.