Intel Arc användare är PC gaming hjältar 2023!

Permalänk
Medlem

Intel Arc användare är PC gaming hjältar 2023!

Hej alla!

Vill bara lyfta fram alla de modiga inom PC master race som vågar satsa på Intel Arc A380, A750 och A 770!
Ni är hjältar som behövs för att brädda konkurrensen inom GPU marknaden!
Jag utser er enhälligt till PC gaming hjältar 2023!

Någon annan som håller med?

(De som förstår, förstår, de andra kan riskera att lida av någon form av "fanboyism")

Obs: Jag har ej själv något Arc kort, utan sitter på ett gammalt Nvidia kort, så kan ej själv ta åt mig.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Konkurrens s är ju bra men jag vet inte om Intel är den riddare på en vit häst vi behöver.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Konkurrens s är ju bra men jag vet inte om Intel är den riddare på en vit häst vi behöver.

Nej, håller med dig, vi ska inte se Intel som någon riddare på en vit häst.
Det är därför frågan är riktad mot användarna, inte tillverkaren.
Det är de modiga som vågar stötta en ny plattform som är hjältar.
Hoppas du förstår hur jag menade.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Härligt att se att så många håller med mig.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Har litegrann funderat på att skaffa ASRocks A770 kort men tycker inte det verkar särskilt lönsamt, att borde ha varit aningen billigare fortfarande med tanke på problemen som kommer på köpet. Billigaste ASRock A770 8GB kortet är ca 4400 kr i Finland och 4850 kr för ett 16GB men jag vet inte, känns som ett begagnat 3060 Ti kort som du kan idagsläget hitta för typ 4000 kr eller kanske strax under i bästa fall känns som mera värt det. Men samtidigt vill man inte stöda Nvidias prisstrategi så situationen förblivit bara status quo, man väntar på förbättringen som aldrig tycks komma.

En liten klapp på ryggen får man väl också ge dem som hänger kvar med typ något 1070 kort eller äldre och vägrat uppgradera bara för de inte godkänner de nya priserna, hade alla gjort så, hade ju Nvidia/AMD varit tvungna att göra något, typ antingen sänka priser eller offerera mera av något slag eller nedbantade kort osv. Må nu vara att tillverkningskostnaderna ökar pga kompliciteten desto mindre kretsarna krymper men när man jämför t.ex. konsollpriser och mycket annat och tillämpar det på grafikkort så tycker jag just denna kategori har stigit orimligt mycket. Jag är orolig för PC marknaden och spelutvecklarna i framtiden om detta blir det nya normala samtidigt som många andra scener, t.ex. konsoller, mobila enheter/konsoller/telefoner osv (Steam Deck är bra exempel) som blir mer och mer väsentliga alternativ till allt flere folk. Känns som kraftigt ökade grafikkortspriser är spiken i kistan. Visst man kan tillverka mindre bleeding edge spel osv också men PC:n har nog förlorat sin attraktion tack vare det också, det blir mera konsollportar till PC istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ja, utvecklingen har inte varit gynsam för oss som gillar PC.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Lite info och matnyttigt om du är nyfiken:

https://youtube.com/watch?v=Az6yZmD_AdI&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Konkurrens s är ju bra men jag vet inte om Intel är den riddare på en vit häst vi behöver.

Nja, Intel som företag är kanske inte det, men det är nog inget annat företag heller. Alla företags högsta prioritet är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ja, t.o.m. AMD har aktieägare som förväntar sig att företaget ska agera för att de ska få maximal utdelning. Konkurrens gör dock att företagen inte kan utnyttja konsumenterna hur som helst, för då finns det andra företag som går in och tar marknadsandelar genom mer konsumentvänliga beteenden.

GPU-marknaden skulle fungera bättre med mer konkurrens och fler aktörer på marknaden. En marknad med bara två aktörer är ett duopol och det fungerar inte bra. Konkurrens är inte bara "bra", den är nödvändig för att laga den trasiga GPU-marknaden. Det är väl just konkurrensen i sig som kan sägas vara riddaren, sen vilket företag som står bakom (hästen) är mindre relevant.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nja, Intel som företag är kanske inte det, men det är nog inget annat företag heller. Alla företags högsta prioritet är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ja, t.o.m. AMD har aktieägare som förväntar sig att företaget ska agera för att de ska få maximal utdelning. Konkurrens gör dock att företagen inte kan utnyttja konsumenterna hur som helst, för då finns det andra företag som går in och tar marknadsandelar genom mer konsumentvänliga beteenden.

GPU-marknaden skulle fungera bättre med mer konkurrens och fler aktörer på marknaden. En marknad med bara två aktörer är ett duopol och det fungerar inte bra. Konkurrens är inte bara "bra", den är nödvändig för att laga den trasiga GPU-marknaden. Det är väl just konkurrensen i sig som kan sägas vara riddaren, sen vilket företag som står bakom (hästen) är mindre relevant.

Kan bara nicka instämmande.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det går framåt med stormsteg!
Dags för folk att börja överväga Arc nu faktiskt.

https://youtube.com/watch?v=YQwQ-4m3pJE&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det går framåt med stormsteg!
Dags för folk att börja överväga Arc nu faktiskt.

https://youtube.com/watch?v=YQwQ-4m3pJE&feature=shares

Ifall de släpper ännu en drivrutin som skulle förbättra prestandan ytterligare och eventuellt förbättra stödet för äldre spel är det mycket möjligt att jag slår till. Att det presterar sämre i äldre DirectX baserade spel / utan Vulkan stöd kvittar då de spelen presterar ändå tillräckligt att det skulle vara spelbart fast FPSen skulle halveras.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ifall de släpper ännu en drivrutin som skulle förbättra prestandan ytterligare och eventuellt förbättra stödet för äldre spel är det mycket möjligt att jag slår till. Att det presterar sämre i äldre DirectX baserade spel / utan Vulkan stöd kvittar då de spelen presterar ändå tillräckligt att det skulle vara spelbart fast FPSen skulle halveras.

Det är på gång, ryktas om en stor med väldigt mycket fixat och prestandaökningar över hela brädet.
Intel har även lovatatt dom ska jobba på sin programvara Arc Control och göra om den från grunden.

Personligen tror jag att 2023 kommer bli ett roligt år för Arc användare

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, man är nog inte en hjälte för att man köper något, särskilt inte en buggig och ofärdig produkt. Intel är inte direkt ett småföretag på något sätt som behöver backas. Om Intel vill konkurrera så måste de börja med att skapa en attraktiv produkt till ett attraktivt pris, och inte räkna med en massa betalande betatestare "hjältar".

Jag har därför svårt att se de som köper Intel Arc som "hjältar", om något skickar de signalerna att Arc är säljbart i nuvarande skick. Nä, vill Intel att fler ska köpa Arc så behöver de faktiskt göra sina produkter bättre först. Som tur är verkar Intel jobba febrilt på att förbättra Arc, vilket är väldigt intressant, och de framsteg de gjort på kort tid är extremt imponerande, men till slut så bör köpare köpa den produkt som finns idag utifrån sina faktiska egenskaper, inte ett hopp om framtida förbättringar.

Varför ska någon som primärt vill spela spel köpa ett Intel Arc A770 för 5199 kr när de kan köpa t.ex. ett AMD Radeon RX 6750 XT för 5499 kr? It makes no sense.

Jag hoppas att de som köper Intel Arc gör det utifrån ett genuint intresse för produkten, d.v.s. för sin egen skull, inte för att sponsra Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, man är nog inte en hjälte för att man köper något, särskilt inte en buggig och ofärdig produkt. Intel är inte direkt ett småföretag på något sätt som behöver backas. Om Intel vill konkurrera så måste de börja med att skapa en attraktiv produkt till ett attraktivt pris, och inte räkna med en massa betalande betatestare "hjältar".

Jag har därför svårt att se de som köper Intel Arc som "hjältar", om något skickar de signalerna att Arc är säljbart i nuvarande skick. Nä, vill Intel att fler ska köpa Arc så behöver de faktiskt göra sina produkter bättre först. Som tur är verkar Intel jobba febrilt på att förbättra Arc, vilket är väldigt intressant, och de framsteg de gjort på kort tid är extremt imponerande, men till slut så bör köpare köpa den produkt som finns idag utifrån sina faktiska egenskaper, inte ett hopp om framtida förbättringar.

Varför ska någon som primärt vill spela spel köpa ett Intel Arc A770 för 5199 kr när de kan köpa t.ex. ett AMD Radeon RX 6750 XT för 5499 kr? It makes no sense.

Jag hoppas att de som köper Intel Arc gör det utifrån ett genuint intresse för produkten, d.v.s. för sin egen skull, inte för att sponsra Intel.

Tack för din input och åsikt.
Men naturligtvis vill man ju vara en hjälte, och väljer då naturligtvis Arc.

Skämt å sido, naturligtvis ska man köpa det man vill och det man känner att man behöver.
Men det betyder ju inte att man inte kan uppskatta de som vågar gå först och tar på sig lite utav en
beta testar roll.
Jag tycker det är modigt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att köra något mer från Intel så länge de inte klarar av att skriva ordentliga drivrutiner eller kontrollpaneler.

Kan alltid hoppas att Arc vänder trenden, men hittills har Intel mest gett mig huvudvärk med sina drivrutiner. Även Intel Graphics Command Center är numera så begränsat och trasigt för deras iGPU:er att jag hellre kör äldre versioner direkt från Dell.

Intel Graphics Command Center 1.100.2731.0 är enligt mig den enda versionen som inte är förstörd av Intel för UHD Graphics 620. Det kan självklart även bero på x-antal kombinationer av Intel Graphics Command Center och drivrutinerna, men det känns som smått vansinne att dessa programmen inte är bundlade tillsammans.

Den senaste versionen av Intel Graphics Command Center från Windows Store känns mest som en reklampelare från Intel, där kontrollen i sig tappat en hel del funktionalitet jfm tidigare versioner (som i sig var snäppet sämre än versionen jag listade ovan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kommer aldrig att köra något mer från Intel så länge de inte klarar av att skriva ordentliga drivrutiner eller kontrollpaneler.

Kan alltid hoppas att Arc vänder trenden, men hittills har Intel mest gett mig huvudvärk med sina drivrutiner. Även Intel Graphics Command Center är numera så begränsat och trasigt för deras iGPU:er att jag hellre kör äldre versioner direkt från Dell.

Intel Graphics Command Center 1.100.2731.0 är enligt mig den enda versionen som inte är förstörd av Intel för UHD Graphics 620. Det kan självklart även bero på x-antal kombinationer av Intel Graphics Command Center och drivrutinerna, men det känns som smått vansinne att dessa programmen inte är bundlade tillsammans.

Den senaste versionen av Intel Graphics Command Center från Windows Store känns mest som en reklampelare från Intel, där kontrollen i sig tappat en hel del funktionalitet jfm tidigare versioner (som i sig var snäppet sämre än versionen jag listade ovan).

Ja, Arc teamet på intel har fått mycket kritik för den undermåliga mjukvaran dom kallar Arc control.
Men dom säger att dom hör användarna och jobbar hårt på att förbättra den.
Sedan vad det verkligen blir av det får vi se.
Men en sak är klart så här långt ialf, dom ligger inte på latsidan närmste gäller drivrutinerna.
Det händer mycket, och snabbt just nu.
Därför tror jag Arc användare kommer ha ett roligt 2023, med mycket förbättringar framåt.

Jag är försiktigt positiv.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalmac:

Tack för din input och åsikt.
Men naturligtvis vill man ju vara en hjälte, och väljer då naturligtvis Arc.

Skämt å sido, naturligtvis ska man köpa det man vill och det man känner att man behöver.
Men det betyder ju inte att man inte kan uppskatta de som vågar gå först och tar på sig lite utav en
beta testar roll.
Jag tycker det är modigt.

De riktiga hjältarna är väl ingenjörerna på Intel som gör ett riktigt hästjobb med att kontinuerligt förbättra produkten med stormsteg, och vore det inte för dem så skulle vi inte ha en tredje aktör på grafikmarknaden.

De som köper grejerna är väl mer kanonmat i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De riktiga hjältarna är väl ingenjörerna på Intel som gör ett riktigt hästjobb med att kontinuerligt förbättra produkten med stormsteg, och vore det inte för dem så skulle vi inte ha en tredje aktör på grafikmarknaden.

De som köper grejerna är väl mer kanonmat i sammanhanget.

Nja, om dom inte säljer så riskerar nog många i Arc teamet att bli utan jobb.
Intel har det ju lite tufft just nu, har dom otur så skär man bort Arc delen.
Men får hoppas att det säljer tillräckligt för att dom ska vilja kämpa på och satsa långsiktigt.
Men absolut är ingenjörerna också hjältar i dramat.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus kör lite nya tester på A750 och A770.
Riktigt trevliga förbättringar som redovisas.

https://youtube.com/watch?v=b-6sHUNBxVg&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Verkar ej som priset på A750 har uppdaterats i norden eller inte i Finland iallafall, med tanke på hur liten prestandaskillnad det generellt tycks vara mellan de två, tycker jag nästan är betydligt mera prisvärt nu med den lilla prissänkningen. 339€ kostar Intels egna A750 kort här ännu åtminstone, borde väl va 299€ när ändringen träder i kraft med moms och sånt tagit i beakt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Verkar ej som priset på A750 har uppdaterats i norden eller inte i Finland iallafall, med tanke på hur liten prestandaskillnad det generellt tycks vara mellan de två, tycker jag nästan är betydligt mera prisvärt nu med den lilla prissänkningen. 339€ kostar Intels egna A750 kort här ännu åtminstone, borde väl va 299€ när ändringen träder i kraft med moms och sånt tagit i beakt.

Ja, vi får hoppas att prissänkningen letar sig hit också.
Tar kanske ett litet tag innan det märks av här.
Håller med om att A750 känns riktigt intressant just nu.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Så härligt att se även ett nytt grafikkort för 1995kr kan prestera så pass bra.
Arc A380 levererar.

https://youtube.com/watch?v=LYUK3F2xw3w&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering kring att spela lite äldre spel på Arc:

https://youtube.com/watch?v=Ifr_Q1F2ebY&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)