Svart skärm vid uppgradering av moderkort och processor.

Permalänk
Medlem

Svart skärm vid uppgradering av moderkort och processor.

Hej,

Jag får svartskärm/no signal när jag försöker starta min dator efter jag har försökt uppgradera moderkort och processor.

Utrustning:
Nya moderkortet: Asrock b660m Pro RS
Grafikkort: Geforce 1060 6gb
Nya processorn: Intel core i5-12400F
RAM: Corsair Vengeance 16 GB (4x4GB) 2133 Mhz

Bra att veta:
Jag är nybörjare, kablar kan ha kopplats fel även fast jag trippelkollade allt.

RAM kan ha kopplats fel till att börja med då jag inte la jämnt tryck på hela minnet.

Skärmen har testats och funkar, detta innefattar även kablar.

När jag kopplade in 2 av 4 RAM-minnena så startade datorn men visade endast att det var ett RAM-minne ikopplat. Jag kopplade då in alla 4 in i datorn, därpå datorn ej ville starta eller ge någon signal till skärmen.

Det var fungerande RAM då jag använde den till min förra dator, och jag testade även dem i mina gamla dator efter det misslyckade försöket, men utan framgång. Då antar jag att det är RAM som är problemet?

Jag har även testat alla kombinationer av RAM-minne socklar. 1 & 3, 2 & 4 osv..

Jag har testat att resetta CMOS utan framgång.

Fråga:

Är det värt att riskera och köpa nya RAM-minnen för att se om jag har pajat dem eller ska jag skicka tillbaka moderkortet i säkerhet skull ifall det skulle vara fel på det?

Uppskattar alla tankar & råd!

// Gabbe

Permalänk
Avstängd

Du har inte råkat koppla in skärmkabeln ifrån skärmen till moderkortet?

Kabeln skall sitta i grafikkortet.

Kan du komma in i BIOS och se hur allting ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Du har inte råkat koppla in skärmkabeln ifrån skärmen till moderkortet?

Kabeln skall sitta i grafikkortet.

Kan du komma in i BIOS och se hur allting ser ut?

Kabeln testades på både grafikkortet och moderkortet. Efter jag satt in 4 RAM-minnen kommer jag inte ens fram till BIOS. Förlåt för att jag inte klargjorde det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu löst problemet genom att börja från början med hela bygget, med sannolikheten att jag gjorde fel första gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 21Gabbe:

Jag har nu löst problemet genom att börja från början med hela bygget, med sannolikheten att jag gjorde fel första gången.

Grymt jobbat, man lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 21Gabbe:

Jag har nu löst problemet genom att börja från början med hela bygget, med sannolikheten att jag gjorde fel första gången.

Super najs. Stora drakar lär sig flyga i motvind

Vi har alla varit där - du anar inte hur mycket svordomar som kom ur mig efter flera timmars felsökande i ungdomens år då det visade sig att on/off knappen på PSU:n inte hade slagits om i "on" läge efter att bygget var klart.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Grymt jobbat, man lär sig.

Skrivet av Gustav-P:

Super najs. Stora drakar lär sig flyga i motvind

Vi har alla varit där - du anar inte hur mycket svordomar som kom ur mig efter flera timmars felsökande i ungdomens år då det visade sig att on/off knappen på PSU:n inte hade slagits om i "on" läge efter att bygget var klart.

Tusen Tack! Uppskattar det!