Mjukvarubugg förstör Samsung 980 Pro

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Oavsett vad det gäller för märke och modell, så bör man ta för vana att kontrollera
om det finns en uppdaterad firmware när man fått hem en SSD.

Blir mest förvånad att det sitter folk här inne som skriver oops det visste jag inte att man kunde uppdatera firmware på min nvme ssd det ska jag fixa så fort jag får möjlighet till det.

Vad gör man på Sweclockers då?

Det är ju praxis att uppdatera senaste grafikkortdrivrutinerna till sitt grafikkort, moderkort osv..

Permalänk
Medlem

Har OEM versionen och lyckas ej flasha. Gissar på att det går åt helvette igen då disken redan dött en gång och tvingat mig formatera.
GXB7301Q
MZVL22T0HBLB-00B00

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir mest förvånad att det sitter folk här inne som skriver oops det visste jag inte att man kunde uppdatera firmware på min nvme ssd det ska jag fixa så fort jag får möjlighet till det.

Vad gör man på Sweclockers då?

Det är ju praxis att uppdatera senaste grafikkortdrivrutinerna till sitt grafikkort, moderkort osv..

Uppdatera FW / drivers brukar jag göra vid behov, inte förebyggande syfte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Känns som att det var exakt detta som hände mig under julledigheten med min Samsung 860 Evo 1TB. Firmware blev korrupt på den och den var i princip stendöd.
Fick en ny 870 Evo 1TB på garantin. Vågar man använda den tro

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Min 980 Pro 1TB gick sönder exakt på det här sättet. Permanent skrivskyddad men kunde återställa filerna.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hade en 6.x version av Magician. Väljer man update i programmet får man göra 6st updates - 6.x, 7.0, 7.01, 7.1, 7.1.1, 7.2 och 7.2.1.

Mao hämta 7.2.1 direkt från websidan och installera istället för att låta programmet uppdatera sig självt 6st ggr.

Permalänk
Hedersmedlem

Får fixas när ja kommer hem.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hade den buggade 3B2QGXA7 på min 1TB med heatsink som jag köpte från Amazon i juli. Uppdaterat nu.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade en Samsung 980 Pro 2TB som failade i juni 2022, fick ny på garantin.
Vet inte vilken firmware den låg på. Men sectors började faila efter bara 3 månader.

Mäkte att Windows Event Viewer började kicka ut MASSOR med errors, "Bad Sector" tror jag.

Kollade S.M.A.R.T värden och "Media and Data Integrity Errors" låg på 35000.
Körde Samsung Magician och Diagnostic Scan som visade fel (bilden), efter halva stängde jag ner och sparade allt jag kunde. Fick hem nya och installerade om allt.

Min nya 980 har jag uppgraderat till FW 5B2QGXA7 och fungerar bra nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Uppdatera FW / drivers brukar jag göra vid behov, inte förebyggande syfte.

Ofta står det typ "Stability improvements" eller "Improve performance" i changelog på spec. moderkortets FW men även annat. Svårt då att veta om det finns behov att uppdatera eller inte så blir oftast att jag uppdaterar så fort något nytt kommer ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Uppdatera FW / drivers brukar jag göra vid behov, inte förebyggande syfte.

Skrivet av Pepsin:

Ofta står det typ "Stability improvements" eller "Improve performance" i changelog på spec. moderkortets FW men även annat. Svårt då att veta om det finns behov att uppdatera eller inte så blir oftast att jag uppdaterar så fort något nytt kommer ut.

Ja, det är ju själva problemet med tillverkare som inte vill prata om vad de ändrat. Finns inget sätt att veta om det finns ett behov eller ej...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju själva problemet med tillverkare som inte vill prata om vad de ändrat. Finns inget sätt att veta om det finns ett behov eller ej...

Finns det ett behov rapporteras det på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det ett behov rapporteras det på sweclockers

Ett år senare?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Använder Samsung Magician för att uppgradera diskarna jag har och ingen har blivit nollad än, så det är nog ingen fara.

Jepp gjorde det, ville dock bara bekräfta att det inte fanns andra kända problem, har haft riktigt dåliga erfarenheter av Samsung Magican förut, bland annat när de begränsade nerladdningar till par tusen om dagen tog veckor att få programmet samt att den rensat andra diskar jag haft i form av firmware uppgradering utan varning.

Skrivet av Dinkefing:

Blir mest förvånad att det sitter folk här inne som skriver oops det visste jag inte att man kunde uppdatera firmware på min nvme ssd det ska jag fixa så fort jag får möjlighet till det.

Vad gör man på Sweclockers då?

Det är ju praxis att uppdatera senaste grafikkortdrivrutinerna till sitt grafikkort, moderkort osv..

Skulle säga att det inte är praxis, finns många anledningar att inte bara kasta på firmwares, då det innebär en risk, det finns också en drös firmware versioner som dina ssd diskar blir rensade som en av mina äldre från EVO serien, allt utan förvarning dessutom.

Flasha bios/firmware bör man som sagt va ifall du frågar mig, göra om du stöter på problem, eller få reda på kända sådana.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

5B2QGXA7 för mig på en 1tb köpt i november. Från vad som nämnt ovan, låter som att sensommaren nån gång (juli/augusti) så uppdaterades dom. Har man en äldre drive som man inte kan kolla (typ PS5 eller nåt) så är den nog på gammal firmware...

Permalänk
Medlem

Hade den äldre 2B på min, uppdaterade ändå.
Sen såg jag att det var reklam med i magikern så det blev att avinstallera det direkt efter.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min dator i våras och har haft återkommande problem där mitt Windows i princip blivit korrupt och vägrat starta. Inte kunnat reparera osv, utan blivit tvungen till ny installation av Windows.
Såg att jag hade version 3B2QGXA7 på disken, så uppdaterade nu. Har jag tur var det faktiskt detta som har orsakat det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kört Samsung 970 EVO Plus nu i måååånga år och den är tokstabil och kostade inte alls mycket, funderar på att införskaffa en till då inet har rea på dem för 1299kr

Oj, det var dyrt för en så långsam disk. Varför inte köpa KC3000 istället som är billigare och snabbare?

https://www.inet.se/produkt/4305268/kingston-kc3000-m-2-nvme-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Okej. Hade hoppats slippa ta ut den för kolla FW-version.
Den fungerar än som den ska så den får nog sitta kvar trots allt.

Såg att det fanns en lite längre artikel om problemet på nascompares.com där de även skriver lite om PS5-problematiken

Klicka för mer information

How to update the firmware of the PS5 Expansion Samsung 980 Pro SSD?

Annoyingly, it is NOT possible to check/update the firmware on an SSD inside the PS5, as the PS5 software is a closed system. Equally, you cannot remove the SSD and put it inside an external enclosure/docking station that is connected via USB or Thunderbolt, as you need to connect an SSD directly to the motherboard for the system to access the controller onboard the SSD to check and/or run an update package. You MIGHT be able to put the SSD in an enclosure that you connect via USB, run CrystalDiskMark and see the FW revision – but this si not guaranteed. You definitely will not be able to update the firmware this way. You will need to connect the SSD to a PC’ with an available M.2 PCIe (not M.2 SATA) slot. You can find out more about the firmware update process in the video below OR skip ahead to HERE in the video in a new tab and follow the instructions).

REALLY IMPORTANT! Connecting an SSD that was inside the PS5, into a PC might result in the PC requesting permission to initialize/format the drive – DO NOT DO THIS unless you are happy to have the disk data deleted (i.e you have a backup)! You should be able to view the drive in CrystalDiskInfo and Samsung Magician without initializing or formatting it to windows.Also, handle the drive carefully (static electricity etc) and do not attempt this unless you are comfortable with the installation process. It may well be that you have ok firmware in place already.

Visa mer

Själv så tar jag nog och väntar lite med att uppdatera min 980 Pro som jag har i min PS5:a.

Länkar:
artikel på nascompares.com
youtube video med typ samma innehåll som artikeln

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, det var dyrt för en så långsam disk. Varför inte köpa KC3000 istället som är billigare och snabbare?

https://www.inet.se/produkt/4305268/kingston-kc3000-m-2-nvme-...

Stabilt, samma som den jag har och den jag har nu har funkat felfritt i 3.5år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar jag denna om den sitter i en PS5? Har ingen dator med m.2-port.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur uppdaterar jag denna om den sitter i en PS5? Har ingen dator med m.2-port.

Att du inte har en dator med M.2-plats är förstås ett problem, men själva principen är ju just:
Du sätter enheten i en M.2-plats i en dator och kör Samsungs uppdateringsverktyg (antingen Magician i Windows eller det fristående verktyget som distribueras som en bootbar ISO).

Lösningar på "ingen M.2-plats" kan inkludera t.ex.:
En annan dator?
Ett PCIe-kort med M.2-plats?

Om inget sådant går att lösa så är nog svaret: "nej"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

WTF!
Jag har två stycken!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir mest förvånad att det sitter folk här inne som skriver oops det visste jag inte att man kunde uppdatera firmware på min nvme ssd det ska jag fixa så fort jag får möjlighet till det.

Vad gör man på Sweclockers då?

Det är ju praxis att uppdatera senaste grafikkortdrivrutinerna till sitt grafikkort, moderkort osv..

Det är ju just därför jag är på CLOCKERS så jag får reda på såna grejer! Fast har aldrig hört att man kan uppa hårddiskar innan så då är det nog inte så viktigt. Om man inte har några problem med grejerna är det väl lugnt.

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag enklast i win10 vad jag har för disk o vilken firmware?
Utan att installera extra program helst..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Hur kollar jag enklast i win10 vad jag har för disk o vilken firmware?
Utan att installera extra program helst..

Öppna en kommandotolk, dvs cmd och skriv:

WMIC DiskDrive get Caption, firmwarerevision

Då får du upp vilka diskar du har i datorn, och
vilken firmware dom använder.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen!

Har Samsung 980 Pro 1TB som jag inte vet vilken firmware de har.
Får kolla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Såg att det fanns en lite längre artikel om problemet på nascompares.com där de även skriver lite om PS5-problematiken

Klicka för mer information

How to update the firmware of the PS5 Expansion Samsung 980 Pro SSD?

Annoyingly, it is NOT possible to check/update the firmware on an SSD inside the PS5, as the PS5 software is a closed system. Equally, you cannot remove the SSD and put it inside an external enclosure/docking station that is connected via USB or Thunderbolt, as you need to connect an SSD directly to the motherboard for the system to access the controller onboard the SSD to check and/or run an update package. You MIGHT be able to put the SSD in an enclosure that you connect via USB, run CrystalDiskMark and see the FW revision – but this si not guaranteed. You definitely will not be able to update the firmware this way. You will need to connect the SSD to a PC’ with an available M.2 PCIe (not M.2 SATA) slot. You can find out more about the firmware update process in the video below OR skip ahead to HERE in the video in a new tab and follow the instructions).

REALLY IMPORTANT! Connecting an SSD that was inside the PS5, into a PC might result in the PC requesting permission to initialize/format the drive – DO NOT DO THIS unless you are happy to have the disk data deleted (i.e you have a backup)! You should be able to view the drive in CrystalDiskInfo and Samsung Magician without initializing or formatting it to windows.Also, handle the drive carefully (static electricity etc) and do not attempt this unless you are comfortable with the installation process. It may well be that you have ok firmware in place already.

Visa mer

Själv så tar jag nog och väntar lite med att uppdatera min 980 Pro som jag har i min PS5:a.

Länkar:
artikel på nascompares.com
youtube video med typ samma innehåll som artikeln

Hej vilken shitstorm, har en i min PS5a också!

Enda pc jag har är en mini-Itx där jag får demontera halva datorn för att komma åt m2 slotten.

Riktigt ogenomtänkt detta från Sonys håll.

Undra om det går att utreda firmware från tillverkningsdatum/serienummer…

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Uppdatera FW / drivers brukar jag göra vid behov, inte förebyggande syfte.

Skrivet av Freezard:

Det är ju just därför jag är på CLOCKERS så jag får reda på såna grejer! Fast har aldrig hört att man kan uppa hårddiskar innan så då är det nog inte så viktigt. Om man inte har några problem med grejerna är det väl lugnt.

Skrivet av Tenerezza:

Jepp gjorde det, ville dock bara bekräfta att det inte fanns andra kända problem, har haft riktigt dåliga erfarenheter av Samsung Magican förut, bland annat när de begränsade nerladdningar till par tusen om dagen tog veckor att få programmet samt att den rensat andra diskar jag haft i form av firmware uppgradering utan varning.

Skulle säga att det inte är praxis, finns många anledningar att inte bara kasta på firmwares, då det innebär en risk, det finns också en drös firmware versioner som dina ssd diskar blir rensade som en av mina äldre från EVO serien, allt utan förvarning dessutom.

Flasha bios/firmware bör man som sagt va ifall du frågar mig, göra om du stöter på problem, eller få reda på kända sådana.

Det är just det man borde göra här. Ni som sitter på gammal firmware som råkar ut för buggen. Ja tillverkarna borde bli bättre på att detaljera vad som förbättrats vid nya firmwaresläpp men annars ser jag inte er poäng.

Och till Tenerezza det är inte meningen att man ska uppdatera samma minut som firmwaret släpps givetvis men åtmistone en vecka efter eller två eller en månad, är det något som felat så har man förmodligen läst om det om man t ex hänger på Sweclockers. Det ska aldrig vara praxis att som på ditt sätt aldrig uppdatera firmware. Det är många gånger ny firmware förbättrar produkten inte tvärtom om gör den obrukbar, sådant händer väldigt sällan. Jag vet att Samsung hade en bug med sina 840 ssder men det var många år sedan.

Denna är dock väldig konstig då det är först nu detta problem uppmärksammats långt efter.