Telefonen blir webbkamera med Android 14

Permalänk
Melding Plague

Telefonen blir webbkamera med Android 14

Ny funktionalitet i nästa stora Android-uppdatering sätter sammanlänkning i fokus och gör telefonen till en webbkamera till datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul, använder redan telefonen som webkamera redan, men behöver en app för det.
Trevligt om den integrerade varianten blir bra.

Permalänk
Medlem

Skulle inte klara mig utan detta så skönt om det blir integrerat så man slipper specialappar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Använder ingen webbkamera med dagens ungdom är tokiga i kameror, det ska spelas in tiktok, videosamtal, strömma video, fotograferas osv.
Tror det är en generationsfråga.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och undrar varför i hela friden jag inte kan välja vilka färger jag vill i deras nya fina UI utan sitter fast vid vad jag har för bakgrund...
.
Men jag antar att det inte är lika sexigt som detta 😢

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Använder bara på jobbet då en del fortfarande envisas med att jobba hemifrån trots att de inte måste.
Där sitter kameran på laptopskärmens överkant men jag stirrar ju in i stora skärmen så man syns ju från sidan.
Men det känns ändå inte optimalt att fästa upp mobilen på bildskärmen. Hoppas de slutar med distans snart så jag slipper eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Använder ingen webbkamera med dagens ungdom är tokiga i kameror, det ska spelas in tiktok, videosamtal, strömma video, fotograferas osv.
Tror det är en generationsfråga.

Vänta tills du märker att folk (även i åldern 30-70) jobbar på kontor och har videosamtal varje dag

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Använder bara på jobbet då en del fortfarande envisas med att jobba hemifrån trots att de inte måste.
Där sitter kameran på laptopskärmens överkant men jag stirrar ju in i stora skärmen så man syns ju från sidan.
Men det känns ändå inte optimalt att fästa upp mobilen på bildskärmen. Hoppas de slutar med distans snart så jag slipper eländet.

Vi andra tycker du är konstig som envisas med att åka till ett kontor trots att du inte måste. (:

Permalänk

Det är väl en bra funktion som jag kommer använda ca 0 gånger. Men det finns andra som har behovet. Orsaken är att varenda dator jag använder har en webkamera.

Skrivet av Bagarbosse:

Vi andra tycker du är konstig som envisas med att åka till ett kontor trots att du inte måste. (:

Men om man har köpt en svindyr bostad mitt i stan. Så sover man inte bra om nätterna, om man vet om att de som bor utanför staden i en billigare bostad, inte har ett h-lvete att ta sig till jobbet varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Där sitter kameran på laptopskärmens överkant men jag stirrar ju in i stora skärmen så man syns ju från sidan.

är bara en tidsfråga innan kameran sitter mitt i bildskärmen just för att motverka detta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ok. Men dessa samtal kan man ju enkelt spela in med datorn. Är det inte lika bra att Google öppnar för att spela in vanliga telefonsamtal igen?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vi andra tycker du är konstig som envisas med att åka till ett kontor trots att du inte måste. (:

Personligen skulle jag inte kunna koncentrera mig på jobbet om jag jobbade hemifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför måste man koppla in den med sladd?
Min iphone funkar hur bra som helst som kamera i teams så länge båda enheterna är på samma wlan - dyker bara upp i listan på kameror man kan välja bland.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Android? Men ni använder en iPhone på bilden?? 😂😂

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte precis samma sak... lite missvisande när det är både en MacBook och en iPhone på bilden och så är titeln "Andriod" liksom. *mind blown*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Använde appar för detta way back över Wifi. Orkar inte läsa artikeln, men hoppas på en smidig lösning som att para en bluetooth enhet.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

om min Samsung mobil kan anslutas till pcn och bli en webkamera... Varför har inte denna funktion kommit tidigare hmm Efterlängtad.

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Android? Men ni använder en iPhone på bilden?? 😂😂

Fel, det är en Appleshave med tre skärhuvuden.

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara perfekt för målgruppen som har en toppmodern mobil men ändå använder en webkamera från 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Använder ingen webbkamera med dagens ungdom är tokiga i kameror, det ska spelas in tiktok, videosamtal, strömma video, fotograferas osv.
Tror det är en generationsfråga.

Tveksamt att det det har med ålder att göra. Min nästan 90-åriga mormor och hennes jämnåriga vänner tillbringar många timmar varje dag i Facetime när det har blivit svårare att komma sig ut och mötas fysiskt på grund av diverse åldersrelaterade problem, och för dem har det blivit helt normalt. Man ser det även på sjukhem där relativt många patienter i den åldersgruppen för videosamtal med vänner och släkt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta måste ju vara perfekt för målgruppen som har en toppmodern mobil men ändå använder en webkamera från 90-talet

Använder man huvudkameran så är den nog oftast bättre än de flesta moderna webbkameror också. Tänk på att vi ofta pratar mer om något i stil med en spattig selfiekamera, även om det finns undantag.

Permalänk
Medlem

Artikelbild åsido. Jag blir mer fundersam över rubriksättningen och att det inte framkommer förrän flera stycken in i artikeln att det inte är bekräftat att detta blir en funktion som kommer till nästa upplaga av Android. Lite koll får man väl ha på hur man utformar sina rubriker och ingresser. Eller SweC kanske har blivit uppköpta av Aftonbladet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Använder ingen webbkamera med dagens ungdom är tokiga i kameror, det ska spelas in tiktok, videosamtal, strömma video, fotograferas osv.
Tror det är en generationsfråga.

Har använt webbkamera i snart 20 år och jag är 50+.

Det beror nog mer på vad man har för intressen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bra med fler användningsområden för telefoner, speciellt om det rör sig om en äldre enhet som annars kanske skulle hamnat i byrån.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför inte bara bygga in en vettig kamera direkt i datorn. Köpte nyligen en ny Apple Macbook och kan inte begripa hur en så dyr dator kan ha en så värdelös inbyggd kamera. Att man då skulle hänga sin snordyra telefon på en ranglig skärm känns närmast som ett skämt.

Permalänk
Medlem

Om man inte har regelbundna möten kan man se det som en del I en schweizisk armekniv. Men man låser upp telefonen. Om man har ett casual möte eller väntar ett samtal tex.

Men i framtiden när Android 14 blir gammalt så kan man ju återuppliva en gammal telefon som webbkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men om man har köpt en svindyr bostad mitt i stan. Så sover man inte bra om nätterna, om man vet om att de som bor utanför staden i en billigare bostad, inte har ett h-lvete att ta sig till jobbet varje dag.

Sjukaste argumentet mot distansarbete jag har hört.
Vill du sova bättre på nätterna kanske du ska sälja din svindyra bostadsrätt och flytta till något billigare.

On topic:
Jag använder min telefon som webcam i dagsläget, det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Varför inte bara bygga in en vettig kamera direkt i datorn. Köpte nyligen en ny Apple Macbook och kan inte begripa hur en så dyr dator kan ha en så värdelös inbyggd kamera. Att man då skulle hänga sin snordyra telefon på en ranglig skärm känns närmast som ett skämt.

Well.. i min laptop har jag givetvis inbyggd kamera. Men inte i min stationära. Jag har länge använt min gamla telefon som en webbkamera (med droidcam x), och den sitter stabilt monterad mitt i en ring light ovanför/bakom en av mina monitorer.

Det är bra att tänka utanför sitt eget användningsområde, för alla använder inte samma utrustning och till samma saker.

Men absolut kunde tillverkare av laptops stoppa in bättre kameror i datorerna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Drasteroid:

Android? Men ni använder en iPhone på bilden?? 😂😂

För att de tog bilden från Apple och det redan går på iPhone med Continuity appen på IOS16?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Använder bara på jobbet då en del fortfarande envisas med att jobba hemifrån trots att de inte måste.
Där sitter kameran på laptopskärmens överkant men jag stirrar ju in i stora skärmen så man syns ju från sidan.
Men det känns ändå inte optimalt att fästa upp mobilen på bildskärmen. Hoppas de slutar med distans snart så jag slipper eländet.

Jag köpte en separat kamera av den anledningen. Inget fancy på något sätt utan någon Logitech-kopia för typ 250 från Mission SG men den verkar inte finnas längre, men det finns ju mängder med liknande. Bildkvaliteten var sjukt mycket bättre än datorns inbyggda kamera ändå, trots att det är en svindyr Thinkpad P1. Den har ett hyfsat smart fäste så man kan sätta den på skärmkanten men också möjlighet att fästa ett vanligt foto-stativ så jag har ett litet Gorillapod-stativ för att få lite bättre vinkel eller så. Kamerans mikrofon funkar också bra så jag slipper sitta med lurar. Lätt värt pengarna för min del i alla fall.

Sen tror jag inte hemarbetet kommer att försvinna. De flesta trivs med det och får mycket mer gjort och samtidigt mer fritid. Sen tycker jag inte det funkar att vara hemma varje dag i längden, men en eller två dagar i veckan på kontoret räcker gott.