Vad är skillnaden Mac mini M2 eller Mac mini M2 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden Mac mini M2 eller Mac mini M2 Pro

Titta på Mac mini M2 16 ram 512 disk
Cirka 13500 och Pro varianten 18500

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Titta på Mac mini M2 16 ram 512 disk
Cirka 13500 och Pro varianten 18500

Mvh

Bättre prestanda 8 vs 10 core CPU och 10 vs 16 core GPU och 2 vs 4 Thunderbolt 4-portar.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå helt uppenbart om du läser specarna…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kunnig men cpu är väl processor och desto fler kärnor desto bättre
Tror Gpu är grafik processor

Skulle inte fråga om jag visste

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att det inte bara är att det är 8 (M2) vs 10 (M2 Pro) CPU-cores det handlar om. Eftersom bägge CPU har 4 effektivitetskärnor så är det antalet prestandakärnor som skiljer dem åt, 4 (M2) mot 6 (M2 Pro). Så prestandan på CPU-tyngre funktioner borde bli märkbart bättre.

Jag är själv i valet och valet om jag ska ta en 10 eller 12 core Mac Mini M2 Pro, den adderar ytterligare två prestandakärnor, utöver tre fler GPU-kärnor.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Värt att tänka på är att det inte bara är att det är 8 (M2) vs 10 (M2 Pro) CPU-cores det handlar om. Eftersom bägge CPU har 4 effektivitetskärnor så är det antalet prestandakärnor som skiljer dem åt, 4 (M2) mot 6 (M2 Pro). Så prestandan på CPU-tyngre funktioner borde bli märkbart bättre.

Jag är själv i valet och valet om jag ska ta en 10 eller 12 core Mac Mini M2 Pro, den adderar ytterligare två prestandakärnor, utöver tre fler GPU-kärnor.

Kör rätt tunga 5K klipp med hög bit rate och 10 bits färgdjup och M1 klarade knappt av det.
Med M2 (12/19 core) och 32 GB och den snabba disken, 1 TB flyter det på som smör i Nevada.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kör rätt tunga 5K klipp med hög bit rate och 10 bits färgdjup och M1 klarade knappt av det.
Med M2 (12/19 core) och 32 GB och den snabba disken, 1 TB flyter det på som smör i Nevada.

Kul att höra! Jag ska byta upp mig (eller komplettera rättare sagt) min M1 Air med 16 gb med en stationär lösning. Din config går på cirka 30 000 kr vilket är i mesta laget vad jag kan tänka mig att betala, även om jag kan dra av momsen. Känns som att nästa instegsmodell av Mac Studio borde landa i den prisregionen också. Så jag nöjer mig med att uppgradera CPU/GPU på M2 Mac Mini Pro och så får jag se hur jag gör om 2-3 år

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Pro har även HDMI 2.1 om det är intressant med t.ex 4k-upplösning över 60hz.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450