Mjukvarubugg förstör Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Detta gör inte att det känns som att problemet med 990 Pro kommer lösas den här veckan direkt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Detta gör inte att det känns som att problemet med 990 Pro kommer lösas den här veckan direkt.

Det som är bra i sammanhanget är väl att denna fix för 980 Pro släpptes för ett år sedan, så det är inget som folket på Samsung varit upptagna med alldeles nu...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som är bra i sammanhanget är väl att denna fix för 980 Pro släpptes för ett år sedan, så det är inget som folket på Samsung varit upptagna med alldeles nu...

Det är sant i och för sig.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir mest förvånad att det sitter folk här inne som skriver oops det visste jag inte att man kunde uppdatera firmware på min nvme ssd det ska jag fixa så fort jag får möjlighet till det.

Vad gör man på Sweclockers då?

Det är ju praxis att uppdatera senaste grafikkortdrivrutinerna till sitt grafikkort, moderkort osv..

Uppdaterar nästan aldrig sånt, har aldrig uppdaterat ett moderkort och har byggt datorer i över 20år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju själva problemet med tillverkare som inte vill prata om vad de ändrat. Finns inget sätt att veta om det finns ett behov eller ej...

Precis… ”This update is a new version” kan sammanfatta de flesta :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur ni uppmärksammade detta SweClockers! Hade visst den gamla firmwaren på min system-disk. Nu är den i alla fall uppdaterad.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

en 980 Pro med 3B2QGXA7 (inköpt jan -22) uppdaterad, tack

Permalänk

Bra artikel, får hem och kontrollera. Installera min 980pro igår…

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Bra att problemet verkar vara löst.
Har 980 pro som os disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en ganska nyinköpt sådan och den har redan senaste version på sig. Har alltid Samsung Magician igång och den kollar upp om det kommer uppdateringar åt mig så jag sitter lugnt i båten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag försöker kolla min 980 PRO (D:), men Samsung Magician hittar bara övriga (SATA-anslutna) enheter.
Det verkar inte vara något problem med disken, men den har den strulande firmware-versionen.

Hittade firmware-version.
Permalänk

Hej
jag kör med den NVME men inte i Windows miljö kör Linux på värkars den endå eller spelar det inge roll vilken os man kör

har googlat lite hur uppdatera med Linux men inte testat än

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Har 1tb versionen, uppdaterad och klar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hur uppdaterar jag denna om den sitter i en PS5? Har ingen dator med m.2-port.

Finns M.2 till USB adapter! Har en från ASUS som funkar riktigt bra!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Har en 980Pro 2TB köpt i april 2021 med den tidigare versionen 2B2QGXA7 så då borde jag inte ha den buggen.

Ni som har uppdaterat, har det funkat utan problem och inget som förlorats på den?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Har en 980Pro 2TB köpt i april 2021 med den tidigare versionen 2B2QGXA7 så då borde jag inte ha den buggen.

Ni som har uppdaterat, har det funkat utan problem och inget som förlorats på den?

För mig gick det bra, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Finns M.2 till USB adapter! Har en från ASUS som funkar riktigt bra!

Tyvärr så går det nog inte att uppdatera firmware via en sån, det blir då USB-kontrollern i adaptern som syns för datorn och inte SSDn.

Permalänk
Medlem

skrämmande nyhet för mig som kör en produktionsserver med 2x980 2tb ssd som OS men som tur är hade jag redan uppdaterat firmwaren när jag byggde servern (vilket var relativt nyligen) och hade den senaste.

jag har tredje backup som lägger sig på en clouddisk men det hade tagit längre tid att komma tillbaka från denna backup.

man kan aldrig ha för många backuper

Permalänk
Medlem

"Mac and Linux environments are not supported."

Tack för det Samsung.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen sån här SSD, men på Linux så finns ju gnome-firmware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hej vilken shitstorm, har en i min PS5a också!

Enda pc jag har är en mini-Itx där jag får demontera halva datorn för att komma åt m2 slotten.

Riktigt ogenomtänkt detta från Sonys håll.

Undra om det går att utreda firmware från tillverkningsdatum/serienummer…

I värsta fall får du köpa en sån där extern nvme-enclosure och plugga in. Type C på bägge ändarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

I värsta fall får du köpa en sån där extern nvme-enclosure och plugga in. Type C på bägge ändarna.

Det var ju det som inte funkade enligt artikel som någon länkade tidigare:

https://nascompares.com/2023/02/02/samsung-980-pro-970-evo-pl...

Citat:

You MIGHT be able to put the SSD in an enclosure that you connect via USB, run CrystalDiskMark and see the FW revision – but this si not guaranteed. You definitely will not be able to update the firmware this way. You will need to connect the SSD to a PC’ with an available M.2 PCIe (not M.2 SATA) slot.

Fast du kanske menar en sådan enclosure som kör över Thunderbolt och inte USB? I så fall kostar nog en sån enclosure (nästan) mer än en ny disk

Permalänk
Medlem

Glöm inte köra en scanning med magician och se så att inga block tagit skada. Ligger under diagnostic scan!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Trådlyft: Någon som vet hur långt hälsan måste gå ner för att Samsung ska godkänna ett utbyte? Min är nere på 88% enligt Crystaldiskinfo och benchmarks i Samsung Magician säger att enheten är bra. Tycker den är riktigt seg på uppstart och har märkt av småproblem. Har svept den och lagt in nytt Win 11 Pro förra veckan men ändå känns den stundvis lite seg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Trådlyft: Någon som vet hur långt hälsan måste gå ner för att Samsung ska godkänna ett utbyte? Min är nere på 88% enligt Crystaldiskinfo och benchmarks i Samsung Magician säger att enheten är bra. Tycker den är riktigt seg på uppstart och har märkt av småproblem. Har svept den och lagt in nytt Win 11 Pro förra veckan men ändå känns den stundvis lite seg.<Uppladdad bildlänk>

Måste bara fråga. Varför skulle Samsung vilja byta ut en SSD som enligt status ovan bör ha iaf minst 10 års drifttid/livslängd kvar. Om den underpresterar/etc så bör du testa den med andra program men igen enligt ovan ser jag iaf ingen anledning för Samsung att göra något överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Måste bara fråga. Varför skulle Samsung vilja byta ut en SSD som enligt status ovan bör ha iaf minst 10 års drifttid/livslängd kvar. Om den underpresterar/etc så bör du testa den med andra program men igen enligt ovan ser jag iaf ingen anledning för Samsung att göra något överhuvudtaget.

Nu var det inte det jag frågade om. Jag undrade hur många procent förlust i hälsa som anses vara tillräckligt för att dom ska godkänna ett byte. Om den håller i tio år och går bra eller knackigt med 10% hälsa är en annan sak. Ta Apples batterihälsa som ett exempel. 80% batterikapacitet är gränsen hos dom för att batteribyte går på garantin.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu var det inte det jag frågade om. Jag undrade hur många procent förlust i hälsa som anses vara tillräckligt för att dom ska godkänna ett byte. Om den håller i tio år och går bra eller knackigt med 10% hälsa är en annan sak. Ta Apples batterihälsa som ett exempel. 80% batterikapacitet är gränsen hos dom för att batteribyte går på garantin.

Förstår ditt tankesätt men känner att det är skillnad på batterihälsa och SSD hälsa. Batterihälsa påverkar dagliga funktionen det gör inte SSD hälsa. SSD hälsa är såvitt jag vet primärt ett mått för hur mycket data som enheten klarar av att få skriven till sig. Det påverkar inte dagliga användningen.
Var mest nyfiken på vad som får dig att känna att 88% hälsa eventuellt kan ses som bytesdags. Jag är definitivt nyfiken på svaret om vad Samsung anser och självklart om Samsung anser en viss % hälsa som utbytbar på garanti så bör bytes/garanti göras.

Jag har själv en SSD som precis som din har körts i över 19000 timmar och har dubbla mängden skriven tills sig och 88% hälsa. Känner ingen oro för den då prestandan skriv/läs är bra. När den närmar sig 20-30% och jag har den kvar så skulle jag personligen börja bli nervös.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB