Datorn kallbootar inte efter byte av RAM

Permalänk
Medlem

Datorn kallbootar inte efter byte av RAM

Hej. Bytte ut mina 2x8gb Corsair 3200mhz minnen mot 4x8gb Kingston Fury 3600mhz minnen och efter detta vägrar datorn kallstarta. GPU-fläktar går på max CPU-LED lyser och jag får ingen bild. Håller jag in startknappen för att stänga av så startar datorn sen utan problem! Hur löser jag detta ?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Testa om du kan starta med enbart en ram bricka och ändra inställningar i bios som passar till nya minnen.
Om det inte funkar får du återställs bios, borde finnas 2 pinnar på moderkortet som du kan kortsluta med skruvmejsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Testa om du kan starta med enbart en ram bricka och ändra inställningar i bios som passar till nya minnen.
Om det inte funkar får du återställs bios, borde finnas 2 pinnar på moderkortet som du kan kortsluta med skruvmejsel.

Den startar som sagt utan problem på andra försöket

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosse78:

Den startar som sagt utan problem på andra försöket

Det brukar vara svårare att köra minnen i höga hastigheter med fyra moduler. Kör en reset på bios med "Load optimized defaults". Testa så att det fungerar. Efter det så kan du testa att köra högre hastigheter på minnena. Du kan behöva öka spänningen till minnena för att det ska bli stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Det brukar vara svårare att köra minnen i höga hastigheter med fyra moduler. Kör en reset på bios med "Load optimized defaults". Testa så att det fungerar. Efter det så kan du testa att köra högre hastigheter på minnena. Du kan behöva öka spänningen till minnena för att det ska bli stabilt.

Load defaults har jag gjort. Mer volt funderade jag på med, men tycker fortfarande det är konstigt att den startar direkt på andra försöket och memtest86 körs utan problem.

Har kört 4 moduler på denna dator förut med, men det var dock corsair och 3200mhZ istället för 3600 mhz dock.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Provade nu med att nollställa bios och då starta den utan problem så det verka ju va med XMP profilen som första starten inte fungerar. Har aldrig pillat med RAM volt förut, men antar att det finns nån inställning i bios för det. Frågan är ju dock hur mycket vågar man höja ???

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Provade nu med att nollställa bios och då starta den utan problem så det verka ju va med XMP profilen som första starten inte fungerar. Har aldrig pillat med RAM volt förut, men antar att det finns nån inställning i bios för det. Frågan är ju dock hur mycket vågar man höja ???

1,2V är väl JEDEC standard.
1,350V är nog XMP default.

Så testa att öka ett steg över XMP default, hjälper inte det, testa ett steg till.

Jag vet inte vad max är för att inte skada processorns minneskontroller, men jag hade personligen inte gått över 1,4V iaf.

Edit: 1,45V ser ut att vara XMP default på mer högpresterande minnen. Så 1,5V är nog mer gränsen man inte bör överstiga generellt med dagens processorer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1,2V är väl JEDEC standard.
1,350V är nog XMP default.

Så testa att öka ett steg över XMP default, hjälper inte det, testa ett steg till.

Jag vet inte vad max är för att inte skada processorns minneskontroller, men jag hade personligen inte gått över 1,4V iaf.

Edit: 1,45V ser ut att vara XMP default på mer högpresterande minnen. Så 1,5V är nog mer gränsen man inte bör överstiga generellt med dagens processorer.

Vågade mig upp till 1.42 efter din edit och hwinfo rapporterar då strax över 1.43 men skiten vägrar kallboota ändå! Får nog helt enkelt göra mig av med 2 av RAMen... surt

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Vågade mig upp till 1.42 efter din edit och hwinfo rapporterar då strax över 1.43 men skiten vägrar kallboota ändå! Får nog helt enkelt göra mig av med 2 av RAMen... surt

testa att köra XMP profilen men gå ner typ 100Mhz eller nått från xmp profilen annars.

ska defenetivt inte behövas 1.4V för 3600Mhz utan troligen din cpu som inte är stabil med minnesklockan på 3600Mhz.

min 3900X totalvägrar om jag kör över 3200Mhz... oavsett 2 eller 4 stickor osis i kisellotteriet helt enkelt.

fast annars om du har öppet köp kvar på stickorna lämna tillbaka dem och köp 2 st 16Gb stickor istället.

lär va ungefär samma pris som 4 8GB stickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kepigt problem detta... Om jag bryter strömmen på PSU och slår på den alldeles innan jag trycker på startknappen verkar datorn få den vitamininjektion som behövs för att starta på första försöket!

Så om jag bara bryter strömmen på PSU kan jag använda min dator precis som vanligt med XMP-profil och standard volt och den är 100% stabil. Men om jag inte bryter strömmen vägrar den starta på första försöket.... XMP betraktas väl ändå typ som OC och jag skulle kunna köpa att den inte bootar alls eller är ostabil, men inte att den fungerar perfect men behöver 2 starter för att gå igång!

Skrivet av Rouge of Darkness:

testa att köra XMP profilen men gå ner typ 100Mhz eller nått från xmp profilen annars.

ska defenetivt inte behövas 1.4V för 3600Mhz utan troligen din cpu som inte är stabil med minnesklockan på 3600Mhz.

min 3900X totalvägrar om jag kör över 3200Mhz... oavsett 2 eller 4 stickor osis i kisellotteriet helt enkelt.

fast annars om du har öppet köp kvar på stickorna lämna tillbaka dem och köp 2 st 16Gb stickor istället.

lär va ungefär samma pris som 4 8GB stickor.

Men som sagt när jag väl på andra försöket startar datorn funkar den ju hur bra som helst i 3600mhz!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse78:

Kepigt problem detta... Om jag bryter strömmen på PSU och slår på den alldeles innan jag trycker på startknappen verkar datorn få den vitamininjektion som behövs för att starta på första försöket!

Så om jag bara bryter strömmen på PSU kan jag använda min dator precis som vanligt med XMP-profil och standard volt och den är 100% stabil. Men om jag inte bryter strömmen vägrar den starta på första försöket.... XMP betraktas väl ändå typ som OC och jag skulle kunna köpa att den inte bootar alls eller är ostabil, men inte att den fungerar perfect men behöver 2 starter för att gå igång!

XMP är ett Intelnamn men du kan läsa av vad minnena rapporterar har för inställningar med cpu-z under spd fliken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Kepigt problem detta... Om jag bryter strömmen på PSU och slår på den alldeles innan jag trycker på startknappen verkar datorn få den vitamininjektion som behövs för att starta på första försöket!

Så om jag bara bryter strömmen på PSU kan jag använda min dator precis som vanligt med XMP-profil och standard volt och den är 100% stabil. Men om jag inte bryter strömmen vägrar den starta på första försöket.... XMP betraktas väl ändå typ som OC och jag skulle kunna köpa att den inte bootar alls eller är ostabil, men inte att den fungerar perfect men behöver 2 starter för att gå igång!

Låter som att cmos batteriet kanske behöver bytas alternativt att du behöver flasha om bios med samma version du redan har.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter som att cmos batteriet kanske behöver bytas alternativt att du behöver flasha om bios med samma version du redan har.

Bytte faktisk precis batteriet när jag ändå hade loss det. Vad skulle det ge att flasha den igen ? tror du att den är korrupt på nått sätt ? Ja väldigt märkligt problem!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har nu kommit fram till att problemet inte är pga volten iaf. När datorn väl är igång kan jag köra datorn helt stabilt med XMP-profilen och i bara 1.2v till och med!

Nu testade jag att ställa RAM-hastigheten till 3200 mhz då gick det lite bättre! Datorn starta fortfarande inte men fläktarna varvade ner och skärmen indikerar iaf att den har bild! Frågan är om detta går att lösa på nått annat sätt än att skrota 2 RAM eller köra dom i 2400mhz!

Jag vet ju iofs inte säkert att problemet löses med bara 2 RAM heller iofs! Får testa det imorgon när jag har tid!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har nu kommit fram till att problemet inte är pga volten iaf. När datorn väl är igång kan jag köra datorn helt stabilt med XMP-profilen och i bara 1.2v till och med!

Nu testade jag att ställa RAM-hastigheten till 3200 mhz då gick det lite bättre! Datorn starta fortfarande inte men fläktarna varvade ner och skärmen indikerar iaf att den har bild! Frågan är om detta går att lösa på nått annat sätt än att skrota 2 RAM eller köra dom i 2400mhz!

Jag vet ju iofs inte säkert att problemet löses med bara 2 RAM heller iofs! Får testa det imorgon när jag har tid!

Minneskontrollern i cpu:erna har svårare att köra flera stickor i hög hastighet och låg latens, så lösningen är antingen att köra färre stickor eller lägre hastighet och latens, om inte ökning av volten för minnet hjälper.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att kolla i support listan över kompatibla minnen som finns på moderkortstillverkarens hemsida.

Där ser du oftast vilka minnen som funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Bytte faktisk precis batteriet när jag ändå hade loss det. Vad skulle det ge att flasha den igen ? tror du att den är korrupt på nått sätt ? Ja väldigt märkligt problem!

Det kan hända att saker och ting inte blir 100% korrekt när man flashar bios och då kan omflashning ibland hjälpa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Att endast byta "upp" sig till 3600Mhz jämfört med 3200 är inte säkert att det ger någon prestandavinst alls.
Bättre är då lägre latency osv.
Har du kollat så att dina nya minnen finns med i moderkortets QVL?
Annars kan XMP vara instabilt.
Din dator verkar gå ner i ett slags viloläge när du inte stänger av psu och stänger av den helt.
Min dator kan bete sig konstigt ibland när man startar upp efter viloläge, bla kan programha stannat osv

Permalänk
Medlem

Har du kollat om de är med här?

https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550M-MORTAR/support#mem

Vad jag ser utan veta exakt vilka minne du har. Tror nog du kan inte köra 3600 Mhz. Bara upp till 3200 Mhz

Permalänk
Medlem

Jätte tacksam för alla inputs! Det verkar dock som dom flesta inte läser helt vad som står dock.

Min dator fungerar helt perfekt med XMP-profil aktiverad 3600mhz 17-21-21, men den startar inte på första försöket utan jag måste alltid slå av den och igång igen och då startar den alltid. Den startar även på första försöket om jag slår på on på PSU alldeles innan.

Jag ska testa imorgon och se om problemet försvinner då jag bara kör med 2 moduler. Återkommer!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jätte tacksam för alla inputs! Det verkar dock som dom flesta inte läser helt vad som står dock.

Min dator fungerar helt perfekt med XMP-profil aktiverad 3600mhz 17-21-21, men den startar inte på första försöket utan jag måste alltid slå av den och igång igen och då startar den alltid. Den startar även på första försöket om jag slår på on på PSU alldeles innan.

Jag ska testa imorgon och se om problemet försvinner då jag bara kör med 2 moduler. Återkommer!

Jo vi har läst, precis som du beskriver så beter sig en dator där ram minnena inte är helt kompatibla med moderkortet

Kolla QVL listan för ditt moderkort vilka minnen som fungerar att köra 4st i 3600MHz.

Jag är nästan 100 på att det funkar perfekt att endast köra 2st av dina minnen och datorn kommer fungera som den ska.
Nyaste bios kan fixa bättre minneskompabilitet annars är det nya minnen som finns med i listan du kan prova

Det är med 4st minnen det kan vara kinkigt och du får kolla listan vilka minnen som är kompatibla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse78:

Jätte tacksam för alla inputs! Det verkar dock som dom flesta inte läser helt vad som står dock.

Min dator fungerar helt perfekt med XMP-profil aktiverad 3600mhz 17-21-21, men den startar inte på första försöket utan jag måste alltid slå av den och igång igen och då startar den alltid. Den startar även på första försöket om jag slår på on på PSU alldeles innan.

Jag ska testa imorgon och se om problemet försvinner då jag bara kör med 2 moduler. Återkommer!

Det brukar betyda att nån konding är dålig, mest troligt i nätdelen men kan även vara någon annan stans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej. Bytte ut mina 2x8gb Corsair 3200mhz minnen mot 4x8gb Kingston Fury 3600mhz minnen och efter detta vägrar datorn kallstarta. GPU-fläktar går på max CPU-LED lyser och jag får ingen bild. Håller jag in startknappen för att stänga av så startar datorn sen utan problem! Hur löser jag detta ?

Vilket Kingston har du?

KF436C17BBAK4/32 är Dual och supportas bara i 1 eller 2 minnes slot
KF436C17BBK4/32 är Single och supportas i 1, 2 eller 4 minnes slot

Källa:
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550M-MORTAR/support#mem
Då du har en Ryzen 7 3800X så är det "Memory by RX-3X00" du skall titta på.

Enkelt sagt så belastar ett Dual RAM minneskontrollern nära på likvärdigt med 2 st Single RAM, om det nu är KF436C17BBAK4/32 som du har.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jo vi har läst, precis som du beskriver så beter sig en dator där ram minnena inte är helt kompatibla med moderkortet

Kolla QVL listan för ditt moderkort vilka minnen som fungerar att köra 4st i 3600MHz.

Jag är nästan 100 på att det funkar perfekt att endast köra 2st av dina minnen och datorn kommer fungera som den ska.
Nyaste bios kan fixa bättre minneskompabilitet annars är det nya minnen som finns med i listan du kan prova

Det är med 4st minnen det kan vara kinkigt och du får kolla listan vilka minnen som är kompatibla.

Ok. Har liten erfarenthet av inkompatibla RAM, men dom gånger jag har varit med om det så har det ej tett sig såhär.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vilket Kingston har du?

KF436C17BBAK4/32 är Dual och supportas bara i 1 eller 2 minnes slot
KF436C17BBK4/32 är Single och supportas i 1, 2 eller 4 minnes slot

Källa:
https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550M-MORTAR/support#mem
Då du har en Ryzen 7 3800X så är det "Memory by RX-3X00" du skall titta på.

Enkelt sagt så belastar ett Dual RAM minneskontrollern nära på likvärdigt med 2 st Single RAM, om det nu är KF436C17BBAK4/32 som du har.

Det e single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ok. Har liten erfarenthet av inkompatibla RAM, men dom gånger jag har varit med om det så har det ej tett sig såhär.

Det e single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

Då borde det fungera!

Har visserligen varit med om att 2 st 2x kit inte fungerat, men det var på DDR3 tiden. Vi var ett gäng som köpte minne så vi hade nog över 30 st kitt, den gången slutade det med att vi satt och matchade ihop kitt'en med avseende på serie nr. för att få dom att fungera på angiven hastighet.

Av vad jag förstår enligt QVL så finns det två XMP profiler, en som kör i 3600 och en som kör i 3000 (profil 2).
Har du testat med 3000 (profil 2)? Och sen försöka att gå upp stegvis i hastighet.

Edit: Kan vara värt att testa med 2 st minne, då möjligheten finns (om än så liten) att det är ett minne som ställer till det.
Kalla minnena A B C D
AB
AC
AD
BC
BD
CD

Dom kombinationerna borde vara tillräckligt för att hitta ett konstigt minne, om det nu är det. Även om det är att greppa ett halmstrå...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ok. Har liten erfarenthet av inkompatibla RAM, men dom gånger jag har varit med om det så har det ej tett sig såhär.

Det e single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

Har du samma versions nummer på kitten?
Brukar stå typ Ver 3.18 eller något liknande. skiljer det så kan det bli problem att köra kitten ihop.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma symptom en gång i tiden, då datorn vägrade att starta felfritt på första försöket, men gick ok på dem andra. Det var en IDE strömanslutning som kortslutade mot chassit.
Värt att kolla att det är inte något som kortsluter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jätte tacksam för alla inputs! Det verkar dock som dom flesta inte läser helt vad som står dock.

Min dator fungerar helt perfekt med XMP-profil aktiverad 3600mhz 17-21-21, men den startar inte på första försöket utan jag måste alltid slå av den och igång igen och då startar den alltid. Den startar även på första försöket om jag slår på on på PSU alldeles innan.

Jag ska testa imorgon och se om problemet försvinner då jag bara kör med 2 moduler. Återkommer!

Den gör så när man tex kör 3600 Mhz. Orkar inte läsa igenom nu vad som de andra har skrivet nu. Min fråga då om du kör standar hastighet och sen då vad de rekommenderar vad CPU trivs med för hastighet. Om den gör samma då ?
Det är lite som ett lotteri. Visa bygge funkar det, Visa inte. Helst när man kör med fyra stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ok. Har liten erfarenthet av inkompatibla RAM, men dom gånger jag har varit med om det så har det ej tett sig såhär.

Det e single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

Jag blev lite förvirrad nu. Du skrev att du bytta till 4x8gb Kingston Fury 3600mhz minnen. Nu skrev du att det är single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

Permalänk

Har du senaste bios versionen till ditt moderkort?