Start-menydesignerna som Microsoft ratade

Permalänk
Melding Plague

Start-menydesignerna som Microsoft ratade

Windows 11 har fått en ny Start-meny, och det tog många utkast innan utvecklarna var nöjda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Men de sket i eller missade ändå att återställa den till win 7 designen vilket är det alla som vill ha den ändrad frågar efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alternativet "utan annonser" fanns givetvis inte med.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig startmenyn annat än att trycka på windows knappen och skriva in vad jag vill starta och sen enter. Skulle lätt kunna ta bort den helt så länge sökfunktionen finns kvar.

Permalänk
Medlem

Kör winmac så har inte sett start menyn på länge i Windows 11. Allt man behöver finns via kortkommandon.

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt startmenyn sedan startmenyn var en lista. Det blir väldigt rörigt att hitta det programmet man vill åt när man har flera stora ikoner jämte varann och "man ser inte skogen för att träd" så att säga. Skall microsoft ändra på strukturen i outlook-mailen på samma sätt så lär jag sluta använda outlook också.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Trycker start och skriver namnet på program/fil, fungerar utmärkt, brukar räcka med två bokstäver typ så det spelar ingen roll "hur det ser ut". Metoden verkar Microsoft ha lånat från Gnome, men det fungerar.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Finns det en startmeny? Allvarligt så undviker jag att använda den in i det längsta, så särskilt bra blev den ju knappast. Använder genvägar jag placerar på desktop och sökrutan istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de sket i eller missade ändå att återställa den till win 7 designen vilket är det alla som vill ha den ändrad frågar efter.

Nej tack? Du kanske ska vara försiktig med ordet "alla"? Ungdomar har inte ens sett win7 menyn o helt ärligt... Hur många använder menyn mer än att söka första bokstäverna i appen man vill ha?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den startmenyn, kör med program för att få mer en win xp / win 7 look.
Startallback och openshell är bra program för det.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är att det finns ett större behov av att hålla på att starta program.

Tekniken finns att starta program en gång och behålla dem på. Men det kräver att man kan uppdatera under drift, inte att man måste starta om OS:et stup i kvarten. Uptime är fortfarande inte Windows starka sida, med följd att man blir tvungen att designa nya versioner av startmenyn stup i kvarten.

Permalänk

Kan man ta bort rekommendationer-sektionen nu? Kunde bara ta bort själva rekommendationerna men sektionen var tydligen tvungen att vara kvar utan innehåll..

Permalänk
Medlem

Rockar Explorer Patcher så inte sett Win11-startmenyn på jag vet inte hur länge.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför Microsoft enbart erbjuder en layout på startmenyn i Windows 11.

Sedan Windows XP (med Classic) till Windows 10 var valfriheten och inställningsmöjligheten betydligt fler än idag.

Inte konstigt att många enbart använder sökfunktionen för att starta program, då startmenyn i Windows 11 är hopplös att använda tll något annat.

Tyvärr har jag inget val på jobbdatorn, men annars kör jag Open-Shell som ersättare (eller byter OS helt)

Skrivet av user02151:

Kan man ta bort rekommendationer-sektionen nu?

Tyvärr bara via registret eller ExplorerPatcher vad jag vet. Smått idiotiskt med en tom ruta på jobbdatorn

https://www.thewindowsclub.com/remove-recommended-section-fro...

Permalänk
Medlem

Vet inte tycker den är ganska bra idag och den nya ser helt ok ut också. Rocket Science.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tyvärr bara via registret eller ExplorerPatcher vad jag vet. Smått idiotiskt med en tom ruta på jobbdatorn

https://www.thewindowsclub.com/remove-recommended-section-fro...

Fan sjukt att man ska behöva ett externt program för att få bort det. Jag kör Pro-versionen så varken regedit eller group policy fungerar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Fan sjukt att man ska behöva ett externt program för att få bort det. Jag kör Pro-versionen så varken regedit eller group policy fungerar för mig.

Förhoppningsvis får vi en ny startmeny snart:

https://pureinfotech.com/windows-11-new-start-menu-layout/

Tyvärr vågar jag inte hoppas på att den backportas till Windows 11 23H2.

Permalänk
Medlem

Använder inte ens startmenyn.. kör som man alltid gjort på skrivbordet, run eller aktivitetsfältet.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nä ska man behöva dras med random kategorier/program, nu när väl fått till det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Att komma in här är som att kliva in på ett gubbdagis, haha. Så illa är det faktiskt inte. Jag säger inte att startmenyn i Windows 11 är fantastisk, men den funkar i alla fall. Tryck på Windows-tangenten och skriv första bokstaven i genvägen så dyker programmet upp direkt.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att själv få ställa in är viktigare. Den här trenden att man hela tiden ska förnya sig blir inte bra. Se på Apple – de har haft äpplet längst upp till vänster på skärmen sedan 1984.

Många vill ha klassisk inställningar. Gör det enkelt att byta mellan olika lägen.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har inte använt startmenyn sedan startmenyn var en lista. Det blir väldigt rörigt att hitta det programmet man vill åt när man har flera stora ikoner jämte varann och "man ser inte skogen för att träd" så att säga. Skall microsoft ändra på strukturen i outlook-mailen på samma sätt så lär jag sluta använda outlook också.

Nej precis, absolut bäst tyckte jag det var när det var en enkel och tydlig trädstruktur utan massa försök till krusiduller. Som det var fram till Windows 2000, eller om man valde klassisk startmeny i XP. Som bonus var det ju dessutom väldigt enkelt att organisera den, då det funkade exakt som filsystemet i övrigt.

Det sägs ju att såntdär är en vanesak, men tycker inte jag lyckats vänja mig sedan det började gå utför med det med Windows 7. Det är verkligen noterbart hur mycket effektivare åtminstone jag är i de äldre gränssnitten när det donas med retroburken.

Undrar vem det "nya" stuket egentligen är bättre för? Användare med väldigt dåligt minne, som inte kommer ihåg hur de lagt upp sin trädstruktur eller nåt? Sådana som ändå aldrig lyckas få till någon logisk kategorisering?

I övrigt känns det som de där förbannade ribbonmenyerna Microsoft och andra envisas med i sina program är symptom på precis samma sak.

Skrivet av klein:

Möjligheten att själv få ställa in är viktigare. Den här trenden att man hela tiden ska förnya sig blir inte bra. Se på Apple – de har haft äpplet längst upp till vänster på skärmen sedan 1984.

Många vill ha klassisk inställningar. Gör det enkelt att byta mellan olika lägen.

Japp. Dock ska det väl sägas att de inte har någon kommersiell press på sig, de behöver inte rota om tillräckligt i sina gränssnitt för att det ska se ut att vara något nytt man kan ta betalt för en gång till. De kan nöja sig med faktiska förbättringar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Tryck på Windows-tangenten och skriv första bokstaven i genvägen så dyker programmet upp direkt.

Du ska bara veta hur många kollegor som hamnar på Bing.com dagligen istället för att öppna det tilltänkta programmet genom en enkel sökning

Eller hur smidigt är det med 5 olika versioner av PowerShell bland resultaten... Eller Outlook, Outlook New, Outlook Classic m.m.

En nedlåst Windows 11-klient blir snabbt en mardröm att jobba med.

Permalänk
Medlem

Använder den aldrig, power toys versionen av spotlight funkar fint.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Använder inte heller startmenyn, bara högerklicksvarianten

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Pro är ett skämt numera. Den borde heta "standard edition" och "home" borde heta "basic".

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Att komma in här är som att kliva in på ett gubbdagis, haha. Så illa är det faktiskt inte. Jag säger inte att startmenyn i Windows 11 är fantastisk, men den funkar i alla fall. Tryck på Windows-tangenten och skriv första bokstaven i genvägen så dyker programmet upp direkt.

Absolut, sökfunktionen är fantastiskt. Det är ju allting runtomkring som är värdelöst. MS lägger alltså stora resurser på att utveckla något som få verkar intresserade av. Men det är väl då som man får komma ihåg att MS inte finns till för sina kunder utan för sina aktieägare och alla beslut de fattar skall i första hand gagna aktieägarna. Om det sedan även gagnar kunderna får det ses som en välkommen bonus.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr Windows 11 på jobbdatorn, inställt på engelska som visningsspråk för att man ska hitta någonting alls. Det funkar sisådär.. är mest på svengelska tycker jag. Söker jag exempelvis på 'print' så dyker 'Skrivare och Skannrar' upp, och går jag in på den så kommer jag till Settings och Printers & Scanners.

Detta stör jag mig nåt så fruktansvärt på.

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte behovet de haft, sedan Windows 8, att varje ny version av Windows ska ha en helt ny startmeny.

Klassiskt upplägg är bäst och kommer för evigt vara det, för mig, alla varianter efter Windows 7 är skit.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du ska bara veta hur många kollegor som hamnar på Bing.com dagligen istället för att öppna det tilltänkta programmet genom en enkel sökning

Eller hur smidigt är det med 5 olika versioner av PowerShell bland resultaten... Eller Outlook, Outlook New, Outlook Classic m.m.

En nedlåst Windows 11-klient blir snabbt en mardröm att jobba med.

Är det så nedlåst så att ni inte ens kan gå in under Inställningar -> Privacy & security -> Search permissions och sen så av Let search apps show results?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig