Netflix delningsregler publicerades av misstag

Permalänk
Melding Plague

Netflix delningsregler publicerades av misstag

Netflix berättar att informationen om regler för delning av konton inte gäller globalt, utan endast i länder där kontodelning testas för stunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om dom kör IP-låsning så kommer det bara fungera på ipv4-nät med NAT? För om dom kollar SSID så kommer det inte fungera med trådade enheter..?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Haha sure "av misstag". De vill sondera terrängen för att se hur mycket shitstorm det blir.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

om dom kör IP-låsning så kommer det bara fungera på ipv4-nät med NAT? För om dom kollar SSID så kommer det inte fungera med trådade enheter..?

Vad de förmodligen menar, är att mobila enheter ska koppla upp sig en gång i månaden till routern där huvudabonnemanget finns.

Permalänk
Medlem

Riiiiight. Det skrevs massvis om detta under 1-2 dagar, och att detta var ett misstag kom ut dag 3. Som att de inte skulle kommit ut och sagt något tidigare om det verligen var ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad de förmodligen menar, är att mobila enheter ska koppla upp sig en gång i månaden till routern där huvudabonnemanget finns.

jo visst, men hur många % kollar på netflix på mobilen vs på sin tv eller dator? dvs stationära och kabelansluta enheter

och kör man ipv6 så har varje enhet dessutom en egen extern IP

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jo visst, men hur många % kollar på netflix på mobilen vs på sin tv eller dator? dvs stationära och kabelansluta enheter

och kör man ipv6 så har varje enhet dessutom en egen extern IP

Rätt många skulle jag tro. Jag gör inte det men mina systrar och min sambo gör, samt min mor.

Vad han dock säkert menar är att Netflix app kommer bevaka vilket IP du har externt och ifall man någon gång kopplar upp sig med samma externa som sin huvudenhet så får man tillåtelse en tid framöver.

Permalänk

Det är bra. Jag själv tar en sväng till Mars 2 månader under sommaren och skulle jag då använda VPN på min lokala router, så skulle mina filmer lagga och det skulle vara extrema buffringstider.
För andra personer får jag lite år 2003 deja vu vibbar . Folk hittar på argument för att de behöver det ena och andra och vissa anklagar dem för något olagligt. Varför hör man t.ex. aldrig någon prata om att köpa hdd för semesterfilmer nu för tiden, har folk helt plötsligt sluta att resa eller använda digitalkamera?

När det gäller Netflix så finns det ett problem att kostnadsfördelningen hos deras kunder är skev. Den person som vill följa regelverket får betal mångdubbelt mer än de som struntar i reglerna. Detta är på inget sätt bra, såvida man inte förespråkar anarki.
Ett annat problem är att priserna är så höga och det finns så lite nytt att se på så folk gör enligt det ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad han dock säkert menar är att Netflix app kommer bevaka vilket IP du har externt och ifall man någon gång kopplar upp sig med samma externa som sin huvudenhet så får man tillåtelse en tid framöver.

Och det jag menar här är att med IPv6 så delar aldrig två enheter samma IP-adress.

Min dator och min tv som sitter på samma nätverk har två unika externa adresser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Och det jag menar här är att med IPv6 så delar aldrig två enheter samma IP-adress.

Min dator och min tv som sitter på samma nätverk har två unika externa adresser.

Du kan aldrig dela på en IP-address ens med IPv4. Men jag tror jag förstår vad du menar (NAT).

Det är väl inget som säger att Netflix kommer kräva att det ska vara exakt samma address. Kanske kollar dom ifall addresserna tillhör samma subnät? Du kommer ju inte få IPv6-addresser från helt olika delar av address-utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett annat problem är att priserna är så höga och det finns så lite nytt att se på så folk gör enligt det ovanför.

Personligen, för mig, är problemet detta:

Dvs - man har gjort något, som konsumenter vant sig vid (ex att dela en användare ex för studenter eller andra som annars inte hade sett något alls.

Och som vi sett gång på gång från torrent-tiden - Ju fler som pratar om det, ju mer pengar får man. Pengarna man förlorar att folk delar konton får man igen genom "trafiken" som genereras när fler ser på innehåll.

Hade man haft låst användre från början hade jag inte sett något problem med det.
Nu ser jag hellre någon annan ta över för Netflix har dalat konstant i några år nu...

Skrivet av Curik:

Du kan aldrig dela på en IP-address ens med IPv4. Men jag tror jag förstår vad du menar (NAT).

Sätt upp en OpenVPN-server hos kontoägaren bara så kan folk koppla in en gång i månaden?
Bör fungera utan problem...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du kan aldrig dela på en IP-address ens med IPv4. Men jag tror jag förstår vad du menar (NAT).

Det är väl inget som säger att Netflix kommer kräva att det ska vara exakt samma address. Kanske kollar dom ifall addresserna tillhör samma subnät? Du kommer ju inte få IPv6-addresser från helt olika delar av address-utrymmet.

ja subnät skulle dom ju kunna kolla på såklart, men då behöver dom hålla koll på hur stora subnät varje leverantör delar ut också Det känns som ett mer komplext problem än bara "du ska vara på samma nät en gång i månaden"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller Netflix så finns det ett problem att kostnadsfördelningen hos deras kunder är skev. Den person som vill följa regelverket får betal mångdubbelt mer än de som struntar i reglerna. Detta är på inget sätt bra, såvida man inte förespråkar anarki.

Exakt. Jag vill ha 4K-bild, därmed skulle Netflix kosta mig mer än vad jag betalar för HBO Max, SkyShowtime och Disney+ tillsammans. Förvisso med "livstidsrabatter", men ska jag jämföra så får jag ju jämföra med vad jag faktiskt betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jo visst, men hur många % kollar på netflix på mobilen vs på sin tv eller dator? dvs stationära och kabelansluta enheter

och kör man ipv6 så har varje enhet dessutom en egen extern IP

I U-länderna där det införs, är det nog fler som tittar i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ja subnät skulle dom ju kunna kolla på såklart, men då behöver dom hålla koll på hur stora subnät varje leverantör delar ut också Det känns som ett mer komplext problem än bara "du ska vara på samma nät en gång i månaden"

Ja, frågan är hur de löser det rent tekniskt, för det finns ingen superenkel lösning för de som inte kör NAT:ad IPv4.

Och även om de lyckas hitta en rent nätverksteknisk lösning så går det ju fortfarande att komma runt via hemkörd VPN (vilket dock de allra flesta inte skulle mäkta med att sätta upp, så det skulle nog Netflix kunna räkna som ofrånkomligt men acceptabelt svinn).

Det enklaste för Netflix vore att istället begränsa antalet samtidiga streams, och ytterligare dela upp abonnemangsmodellen så att man betalar för kombon kvalitetsnivå + antal samtidiga streams.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, frågan är hur de löser det rent tekniskt, för det finns ingen superenkel lösning för de som inte kör NAT:ad IPv4.

Och även om de lyckas hitta en rent nätverksteknisk lösning så går det ju fortfarande att komma runt via hemkörd VPN (vilket dock de allra flesta inte skulle mäkta med att sätta upp, så det skulle nog Netflix kunna räkna som ofrånkomligt men acceptabelt svinn).

Det enklaste för Netflix vore att istället begränsa antalet samtidiga streams, och ytterligare dela upp abonnemangsmodellen så att man betalar för kombon kvalitetsnivå + antal samtidiga streams.

Idag har ju lägre nivåer lägre antal samtidiga streams. menar du att dom bör dela upp så man kan ha en stream, men fortfarande uhd? för det vore as najs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Idag har ju lägre nivåer lägre antal samtidiga streams. menar du att dom bör dela upp så man kan ha en stream, men fortfarande uhd? för det vore as najs.

Japp, det är precis vad jag menar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ja subnät skulle dom ju kunna kolla på såklart, men då behöver dom hålla koll på hur stora subnät varje leverantör delar ut också Det känns som ett mer komplext problem än bara "du ska vara på samma nät en gång i månaden"

Varför skulle dom behöva ha koll på det? Välj ett tillräckligt stort spann och anse alla utanför spannet som ej tillhörande huvudenheten. Addressutrymmet är så groteskt stort att det kommer vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Frågades häromdagen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

"Men kom igen! Vi skojade ju bara!"

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk

nu får det vara nog. dels kostar netflix numera 180kr för 4 användare och 4k, samt detta. amazon prime kostar 45kr/mån om man köper 12 månader åt gången, annars 60kr/mån. och dessutom ingår då diverse bonusgrejer till vissa spel som LoL. valet är enkelt, jag säger upp netflix

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I U-länderna där det införs, är det nog fler som tittar i mobilen.

Jag tror många som tittar är barn som har surfplatta eller mobil. Det är så vi och barnens kompisar med familjer tittar iaf. Barnen rullar Netflix, Youtube eller Tiktok (Ja, inte mina barn då), föräldrarna hinner ibland se ett avsnitt på TV på kvällen). Vi barnfamiljer delar inte konton med varandra, då blir det för många samtidiga tittare per konto. Yngre singelhushåll delar mer gissar jag.

Hade det inte varit för barnen hade jag sagt upp Netflix, men måste ändå säga att Netflix känns mer prisvärt än Spotifys familjeabb. Ok, inte direkt jämförbara kanske.

Vi har Amazon prime, har just nu YouTube premium, men Prime är det ingen som ser på, Youtube känns inte värt att slippa reklam på, blir ingen större skillnad...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7